Alle 18-vuotiaiden alkoholin käyttö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Janpa
  • Aloitettu Aloitettu
Perseestähän se on että välillä tulee sellaisia ajanjaksoja jolloin näkee suurinta osaa kavereista ainoastaan dokailun yhteydessä. Itse en pahemmin tuota harrasta, joten välillä meinaa vähän erakoitua :D . Ei vaan nappaa. Mut ne kerrat kun oon ollu mukana ni on ollu yleensä hauskaa. Onneksi meno vissiin vähän rauhottunu eikä kaikki ole ihan joka viikonloppu ryyppäämässä niinku joskus loppu yläasteesta-lukioon.

Sama ongelma meikäläisellä. Me taidetaan olla vähän omituisia kun ei kuppi maistu every fuckin' weekend :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihan hyvin sitä voi ryypiskellä jo alaikäisenä. Ei siitä ainakaan mulle oo mitään ongelmia seurannut kun on vaan vähän koittanut järkeä pitää päässä. Parhaat ryyppyreissut on muutenkin ollut mielestäni tossa 16-18 ikäsenä.

Alaikäisenä hommassa on tietty jännitys ja sankarimaisuus... sekä parilla kaljalla pääsee "känniin".... ja jos ei muuten, niin pikkuisen feikataan.

Mutta joku 12-päkki yläastelaisen standardiannoksena ei enää ole tervettä.

Parhaimmillaan 50 euroa yökerhoon yhdessä illassa? :hyper: Onpa todella huikea suoritus. Selviäispä itekkin sillä.

Kyllä se rupeaa jo lukiolaisella (ja ihan perus duunarillakin) tuntumaan tuollainenkin summa...Mitä sitä nyt ruveta vertailemaan, jos ajatellaan, että joku pikku-prinssi William törsää about muutama kymmenen tuhatta (ellei enemmän) johonkin yhden illan yökerhoreissuun.

Enkä tiedä muutenkaan onko tuollaisessa "mää törsäänkin enemmän" - jutussa mitään kehujen, saati sitten vitsin arvoista :jahas:

Ja tuo parhaimmillaan ei kyllä itse asiassa pidä paikkaansa, kun näin jälkeenpäin muistelee. Tais se yks sälli olla jo jonkun verran auki porukoille...ottaa lainaa viinan takia, vitun fiksua.

50 juuroa ei kyllä todellakaan ole paljon yhdestä baari-illasta munkaan mielestä. Itelle menee yleensä se 20-50 euroa. Kun aletaan puhumaan useista satasista niin alan miettimään että mihin sen rahan saa kulutettua. Jos vaikka 150 euroa menee niin siinähän pitää väkiselläkin jo tarjota aika reilulla kädellä kavereille tai sitten lähteä baariin selvinpäin. Ellei mulla sitten ole vaan niin huono viinapää.

Itse tuli ekat kännit vedettyä 16-vuotiaana eli nykymittarin mukaan aika myöhään. Olihan siinä alaikäisenä aina se jännitys kiinnijäämisestä, joka teki juomisesta jotain erikoista :) Sitä täytyi aina saada joku täysi-ikäinen kaveri hakemaan juomaa ja sitten piti hunttaa kotibileitä, jos sattui tulemaan vettä tai oli talvi. Mutsikaan ei juurikaan puuttunut mun juomiseen, sano aina että "Kunhan oot ihmisiks eikä tarvii tulla hakemaan asemalta tai sairaalasta". 17-vuotiaana oikeestaan mutsi oli se joka kävi hakemassa mulle juomaa kaupasta tullessaan, kun tiesi että osaan käyttäytyä enkä vedä övereitä.

Eli kunhan järki pysyy päässä niin voi siellä vähän promillejakin olla. Itse kuitenkin sitä mieltä että ekat huikat tulisi ottaa perheen/sukulaisten valvonnassa, jottei pääse karkaamaan mopo käsistä ja saa vähän käsitystä että miten se kakara osaa käyttää alkoholia. Eli mun puolesta voi alaikäisetkin juoda kunhan eivät ala höntyymään liikaa :)

Virrat taitaa olla samixii, muistaakseni 16-vuotiaana join itsekin ekaa kertaa.

Kyllä sitä itsekin tuli melko nuorena aloitettua dokaileminen, lähinnä sen takia että suurin osa kavereista oli 1-2 vuotta vanhempia. Kännääminen jaksoi kiinnostaa tasan niin kauan kun siinä oli se jännitys ja kielletyn hedelmän maku + sen ekat puolisen vuotta kun oli täyttänyt 18 ja pääsi tutstumaan baareihin.
Nykyään tulee kupitettua vain ihan erikoistapauksissa (esim uusivuosi, juhannus tai jotkut hyvät opiskelijabileet), ja silloinkin enemmänkin sen hyvän seuran takia, kuin siksi että pitäisi saada pää sekaisin. Ihan normiviikonloppuna ei tulisi mieleenkään vetää kännejä, saati vielä lähteä baariin. Ehkä sitä taas innostuu parin vuoden päästä niistä baareistakin, kun pääsee vähän laadukkaampiin mestoihin niiden teinijuottoloiden sijasta.

50 juuroa ei kyllä todellakaan ole paljon yhdestä baari-illasta munkaan mielestä. Itelle menee yleensä se 20-50 euroa. Kun aletaan puhumaan useista satasista niin alan miettimään että mihin sen rahan saa kulutettua. Jos vaikka 150 euroa menee niin siinähän pitää väkiselläkin jo tarjota aika reilulla kädellä kavereille tai sitten lähteä baariin selvinpäin. Ellei mulla sitten ole vaan niin huono viinapää.

Kyllä 50 euroa tyyliin "mutsin antamaa rahaa" on paljon. Emmä sitä kiellä etteikö se olisi pieni summa muutamaan sataan verrattuna, joka ei kirpaise joitain yhtään (kyllä mua vituttais jo sen viidenkympin tähden). Ja loppujen lopuksi se on kyllä jätkillä aina käteistä, jolloin ei tule lipsahduksia kuten luottokortin kanssa. Mutta pointti on että velkoja kertyy, jos mennään joka weekend ryypiskelee (erit. yli varojen).

Miks hemmetissä ees pitää juua? ite oon tasan kerran maistanu ja siihen se on jääny. Eihän se oo muuta ku turha rahareikä. kyllä sitä voi hauskaa pitää selvinpäinki :)

Miks hemmetissä ees pitää juua? ite oon tasan kerran maistanu ja siihen se on jääny. Eihän se oo muuta ku turha rahareikä. kyllä sitä voi hauskaa pitää selvinpäinki :)

Niin, no jotkut tekee niin ettei juo ja toiset juo. Kukin tavallaan.

Kyllä sitä hauskaa voi pitää myös pienessä maistissa, sekin on erittäin hauskaa. Eniten kyllä vituttaa ihmiset, jotka eivät käytä alkoholia ja luulevat näin olevansa muita viisaampia ja parempia ihmisiä. Enkä nyt välttämättä tarkota sinua.

Kyllä se rupeaa jo lukiolaisella (ja ihan perus duunarillakin) tuntumaan tuollainenkin summa...Mitä sitä nyt ruveta vertailemaan, jos ajatellaan, että joku pikku-prinssi William törsää about muutama kymmenen tuhatta (ellei enemmän) johonkin yhden illan yökerhoreissuun.

Enkä tiedä muutenkaan onko tuollaisessa "mää törsäänkin enemmän" - jutussa mitään kehujen, saati sitten vitsin arvoista :jahas:

Ja tuo parhaimmillaan ei kyllä itse asiassa pidä paikkaansa, kun näin jälkeenpäin muistelee. Tais se yks sälli olla jo jonkun verran auki porukoille...ottaa lainaa viinan takia, vitun fiksua.

En tarkottanutkaan verrata tuota sen enempää mihkään tuloihin, että onko vaikka lukiolainen ja pienet tulot. Vaan että ylipäätään 50 euroa yökerhoon illassa on pieni raha.

Oma alkoholinkäyttö alkoi noin 13-vuotiaana, ja mietoja juotiin. Ei sitä ihan joka viikonloppu tintattu mutta silloin kyllä kun siihen nähtiin aihetta, eli jotain kivoja pippaloita ja kesällä mökkeilyä ja muita bileitä kavereiden kanssa. Tältä ajalta on erittäin hyviä muistoja ja kaikenlaisia huvittavia tempauksia sattunut, joita ei missään nimessä ikinä vaihtaisi pois. Ja kyllä se 12-päkki/pari sixpäkkiä oli aika yleinen silloinkin, jopa enemmän, jos mentiin jonnekin mökille tms, mistä sitä ei kovin helposti saanut lisää.

Ei tullut kyllä mieleen että tuo alkoholinkäyttö olisi ollut jotenkin pahasta tai jotain vastavaa, päinvastoin, juominen oli erittäin sosiaalista ja kivaa oli. Ihme kyllä, oma juominen pysyi suhteellisen hyvin lapasessa ilman örveltelyjä ja oksennuksia, ja väittäisin että se johtui siitä että melkein aina juotiin kaljaa ja siideriä, eikä kirkkaita, viinan kanssa se lähtee edelleenkin lapasesta ;)

Itsellä on hyvät kaverit nuorempana ollut, ja edelleen on paljon kavereita yläasteajoilta, jos joku on alkoholista vähän huonommassa kunnossa ollut, siitä on kyllä huolehdittu. Nykyteinit kun tuntuu vetävän sen viinalekan niin siitä pääsee äkkiä sinne huuhteluun, mistä on kiittäminen viinan veronalennusta, parempi olisi ollut että mietojen verotusta olisi laskettu enemmän suhteessa viinoihin.

Kaikenkaikkiaan en pidä nuorison juomista pahana asiana, alkoholin kanssa pitää ottaa vaan järki käteen ja kotikasvatus tämänkin asian suhteen on oikein. Nuorempana porukat vain sanoi kun bilettämään oli lähdössä että pitää olla fiksusti, eikä juoda liikaa. Vanhemmat ei viinaa ostanut ja hyvin harvoin yläasteikäisenä tarjoi, mikä oli kai ihan hyvä juttu, jos ne olisi muutaman kaljan/siiderin ostanut niin tottakai sitä olisi haettu lisää, niin paljon kuin rahat vaan olisi riittänyt :rolleyes:

Baareihin loppui kiinnostus siinä 20 ikävuotta lähestyessä, paljon mukavampaa ottaa jossain kämpillä porukalla, kuin ostaa ylihintaisia paukkuja jossain tupakansavuisessa raflassa jossa ei kuule edes omaa ääntään, yritä siinä sitten keskustella.

Itte olin alkoholia vastaan 16.5weeks asti vaikka kaverit veti jo 11vuotiaasta asti :D Sitten siitä vuos eteepäi join n.10 kertaa. Toisella kännikerralla riitti puoltoista kaljaa xD noin 4 tunniks. Sitten tuli viime kesä, sen jälkee selviä viikonloppuja alle 7, ja ku 18 täytin kuukaus sitte selviä päiviä taisi olla 10/30. Nyt vierottaudun alkoholista, nykyään kun ei tahdo ilman alkoholia selvitä päivääkään, mutta irti pääsen prkl :D

enemmän innosti sillo kun ei treenannu, treenitauolla muutenkin ruokavalio vituillaan. nykyään ei oikein inspaa, viimeks join niin menin lattioita pitkin ja oksensin 3 kertaa, taisi olla seuraavana aamuna kun päätin että en juo pitkään aikaan. :rolleyes: enkä olekaan koskenut alkoholiin edes tikullla. kk päästä tosin täytän 18 mutta kyllä taidan kuitenkin "katabolia illat" jättää vähemmälle.

16v. esimmaiset kerrat tuli juotua, oksenneltua ja silleen
17v. taisin paasta sisalle suurimpaan osaan baareista tampereella
19v. baarit alko tympaseen, ja nehan onkin viikolla tyhjia..
20v. muutin lontoosen, yokerhoja piisas, viinaa, ja vahvempaa
24v. ei enaa jaksa kayda yokerhossa, paitsi silloin kun on sinkku
27v. ainoastaa kotosalla kaljoittelua, ja tyoporukalla tyomatkoilla
29v. muutin ranskaan semmoseen pikkukylaan ja useimmiten tulee juotua kotona, yksi tai kaksi kaljaa. pari kertaa vuodessa sitten juo pullon rommia.
32v. mitas nyt ? en olis ikina uskonu etta juoputtelu rupee vaan tympimaan..

tosiaankin tassa mun elamankerta, tahan mennessa on aina viinanveto ja bileet maaranny paikan missa asun ja mita teen.

tuossa lueskelin paikallista lehtea. kylalla olis lauantaina viininmaistajaiset. liput 8 euroo, opiskelijat 3 euroo, alle 18v. ilmaiseksi. tata sitten muijalle naureskelin, niin vastaus oli etta miksi ei ? eihan kakaroilla ole rahaa ?

asenne on hieman eri ? Suomessahan tuo paikka olis taynna teineja oksentamassa, ja en yllattys jos siella olis seassa muutama vahan vanhempikin.

Ihme kyllä, oma juominen pysyi suhteellisen hyvin lapasessa ilman örveltelyjä ja oksennuksia, ja väittäisin että se johtui siitä että melkein aina juotiin kaljaa ja siideriä, eikä kirkkaita, viinan kanssa se lähtee edelleenkin lapasesta ;)

Kumma homma, että väkevien kanssa sitä ei vaan koskaan opi ;)

Mitäs siitä voi olla mieltä? Hyvässä seurassa ja viihteelliseen tarkoitukseen minusta sallittavaa ikäisenä kuin ikäisenä, jos pysyy hommat lapasessa ja mopo käsissä, mutta humalanhakuinen murheeseen juominen esim. 15-vuotiaana ei niinkään. Eikä tuo jälkimmäinen edistä parempaan suuntaan kenenkään oloa.

Itte täytin lokakuussa 18 vuotta ja juotua ennen sitä tuli siitä 15 vuotiaasta.. Mukaan mahtuu aikaimoisia tilanteita kännissä. Itse olin "melko fiksu" ja en hankkiutunut överikänniin etten olisi kotiin päässyt niinkuin kaverit. Nytten kun muistelee niin olisin voinut jättää väliin....ainut hyvä tapahtuma kaikesta siitä on 15 vuotiaana tapaamani nykyinen kihlattuni. Se ei ole paskapuhetta, että nykynuorilla on juominen riistäytynyt. Porukat pahimmat pulit eivät ole koulussa,juovat koko ajan ja yksi "tippunut" jopa kännissä parvekkeelta. Tytöillä varsinkin on/oli muodissa naida ketä vaan ja se oli cool. Itse en tätä harrastanut, mutta monet tekivät ja ihan ällötti kuulla niitä juttuja kun 15 wee oli pannu jonkun 28 wee jätkän kaa sen autossa räkäkännissä. Missä itsekunnioitus? nytten kun miettii niin suurinosa siitä porukasta oli ihan oikeasti alkoholisteja jo siinä iässä...muuta juttua ei ollut kuin juominen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom