Alle 18-vuotiaiden alkoholin käyttö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Janpa
  • Aloitettu Aloitettu
no ei vitussa, viimeiset 18vappua oon stadissa ollut ja kertaakaan ei oo kysytty/tsekattu mitään. ja arvaa paljonko stadissa on 12-17v jengiä ulkona vappuna. liikkeellä olevien partioiden resurssit ei millään riitä edes murto-osan tarkastamiseen.

NO ku on kahteen kertaan tullu ne nähtyä tutkimassa reppuja niin mikäs siinä, mutta ku herra näyttää tietävän niin olen sitten varmaan väärässä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sillon alaikäsenä se juominen oli vielä hauskaa, mut sit ku täytti 18 ja ois pitäny rueta baareissa riekkuun, ni mä lopetin... se baarimeininki ei sopinu yhtään, karseeta touhua :D

Kaikki sitä on tehny ja kaikki sitä tulee tekee jatkossakin, jos ei porukat osta viinoja, ne saadaan jostakin muualta. Mä oon viettäny aika hulivilityttönä ton alle 18-vee ajan... ja hippasen sen jälkeenkin kyllä mut silloo se dokailu oli ihan laillista jo. :)

Sama mitä tulee mun veljeen niin mä niille kaljat oon kärränny moneenki otteeseen, ja parempi niin. Ainaki yks ihminen tietää mitä se tekee ja suunnilleen millä määrällä. Tai sitten ku alkaa lähestyä sitä 18:ta ikävuotta niin kaveripiiri muuttuu ja sieltä löytyy sitten niitä vanhempia tyyppejäkin jo.

Kaikki hölmöilee omat juttunsa jossaki vaiheessa, mun mielestä niin pitääkin olla.

Toisaalta on hyvä että esimerkiksi vanhemmat ostaa lapsille juomat, sillä he pystyvät kyllä hommaamaan ne muutakin kautta jos vain haluavat. Muita kautta hommattaessa usein tulee otettua se litran kossu tai vastaavaa. Vanhemmat pystyisivät hiukan kontrolloimaan kunka paljon lapset juovat (äitini hoiti tämänkin liioitellusti: "eiköhän toi 3 kaljaa ole sulle riittävästi kun viime kerrallakin sulle tuli huono olo". Olin juonu sen neljän kaljan lisäksi puolen litran leijonan :rolleyes: )

Todellakin kannattaa harjoitella sitä juomista vanhempien läsnäollessa, sillä muuten voi karata mopo käsistä ensimmäisellä ryyppyreissulla, kuten minulla.

NO ku on kahteen kertaan tullu ne nähtyä tutkimassa reppuja niin mikäs siinä, mutta ku herra näyttää tietävän niin olen sitten varmaan väärässä.

ei herneitä. mutta hyvin osaat vetää johtopäätökset siitä että 2 kertaa oot nähny reppuja tutkittavan -> alaikäisten reput tutkitaan.

Todellakin kannattaa harjoitella sitä juomista vanhempien läsnäollessa, sillä muuten voi karata mopo käsistä ensimmäisellä ryyppyreissulla, kuten minulla.

mitä todennäköisimmin se mopo karkaa kuitenkin käsistä kun ensimmäisen kerran päästään juomaan kontrolloimattomaan ympäristöön.

Tottahan tuo. Kaikki ketkä on kerran tuntenu miltä tuntuu kunnon överit eivät tee sitä uudestaan.

eiköhän valtaosa ne koe uudestaankin joskus mutta erittäin tehokas tapa pitää nuori erossa jostakin juomasta pitkä aika. itse vedin ekat täysöverit ylä-asteella enkä sen jälkeen yli vuoteen koskenut olueen, se vaan maistu niin saatanan pahalle. pelkkä hajukin sai voimaan pahoin.

Minä käytän oikein mielelläni alle 18-vuotiaiden alkoholeja. Muidenkin tietysti, mutta onhan tässä lainopillinen velvollisuus tehdä oikein, eikä hyvää alkoholia kannata kaataa poiskaan.

Minä käytän oikein mielelläni alle 18-vuotiaiden alkoholeja. Muidenkin tietysti, mutta onhan tässä lainopillinen velvollisuus tehdä oikein, eikä hyvää alkoholia kannata kaataa poiskaan.

:lol2: :lol2: :lol2:

Kyllä se vähän perseestä on jos alaikäisenä juodaan joka viikonloppu. Tekemisen pulaahan se vaan on tolla iällä. 18-vuotiaana sit saa olla kännis vaikka koko aja ;D

Tunnen pari tyttöä, jotka onnistuivat saamaan vipit erääseen baariin 16-vuotiaana :D

Parempaan suuntaanhan toi alaikäisten juominen on menossa. Enää ei oo mitenkään coolia ryypätä ylä-aste iässä.. toisin kun itse olin tuota ikäluokkaa reilu 10v. sitten. Silloin sellaiset jotka ei pahemmin ryypänny katottiin että mikä helvetin nössö toi on. Normaalia oli että 2-3 kertaa kk. vedettiin kunnon örvelö kännit.. Ja tollannenhan ei oo enää vissiinkään muodissa nuorten parissa.

En tiedä tilastojen perusteella, mutta ainakin omalla kotipaikkakunnalla tuo alaikäisten ja etenkin yläasteikäisten juominen yleistynyt tosi paljon. Ehkä ~nelinkertaistunut täällä tuo yläasteikäisten juominen. Melkin joka viikonloppu tuntuu käyvän ambulanssia ja/tai poliisia. Omalta junnuajalta, eli vuosien otos, muistan kaksi poliisienkäyntiä ja yhden ambulanssin :D Jos 13v pikkuveljeltä kysyn, niin todellakin on coolia juoda (ja myös polttaa)..

Uskon että tuo alkomahoolin juominen on kielletty alle 18-vuotiailta ihan syystä. Ehkä sitä on edes vähän viisaampi täysi-ikäisenä että ei juo heti ekana niin perseitä, että muistaa vaan kun korkkas ekan oluen. Ja ehkä alle täysikäisten ei anneta juoda sen takia että kukaan ei jaksa kattoa kännisiä pissaliisoja ;) no ei. Kyllä sitä ehtii varmasti juoda täysikäisenä ihan tarpeeksi. Ja ei se puistossa, talvella kylmässä tai poliiseilta karkuun juokseminen välttämättä ole sen humalan arvoista :( Ja vielä tuosta kun vanhemmat ostaa lapsille juomat, niin en oikein itse siihen kannusta. Ihan siitä syystä kun silleen tavallaan tuetaan ja annetaan esimerkkiä lapsille että juominen kannattaa ja ei siinä ole mitään pahaa.. Toki ne juomat voi saada muualta mutta parempi mun mielestä niin.. Itsehän en hae alaikäisille mtn mikään ei niille kuulu :) sanokaan vaan mulkuksi ja ymmärtämättömäksi(<- hiton vaikea sana) mutta näin on mun mielestä parempi :) Ja eikun omia kaljoja juomaan -> :kippis1:

Tottahan tuo. Kaikki ketkä on kerran tuntenu miltä tuntuu kunnon överit eivät tee sitä uudestaan.

no mä ainakin olen juonut ns. överilaattalikännit tasaisesti aina vähintään kerran kuukaudessa, joskus menee kerta viikkoon pitkänkin aikaa överit, joskus on pari kuukautta väliä. joskus menee viikko joka päivä oksennuskunnossa. ei sillä mitää äärtä eikä laitaa ole.

btw. onko kukaa muu huomannu överikunnossa menettävänsä sellaan kontrollin että kertoo kaikkia henkilökohtaisia salaisuuksia, mitä missää nimessä ei saisi paljastaa, eikä tietenkään muista mitään?
muisti nyt menee vähän joka kerta kun juo, mutta kontrolli vähän harvemmin.

ei sillä että tässä mitään järkeä olisi.mutta todellakin on meitä jotka on vetänyt useammat alkoholimyrkytyksetkin, itse onneksi vain 3 kappaletta viimeisin tais olla elokuu 05.. ei se kivaa ole juoda illan aikana litran pulloa vodkaa.. paha olo siit tulee..ei voi minkää ei. ihan spedee touhuu.
:david: :david: :david: :david: :david: :david: :david: kyl sitä alkaa vihaamaan itseään juomisen takia.. älkää hyvät nuoret alottako, !

Mistä muuten johtuu kun ekoja kertoja oli juomassa ja eihän sitä tietenkään osannu hillitä itteensä niin jotenkin tuli paljon mukavempi nousu humala, nykysin tota saa vain aikaan jollakin leijonalla:D

Mistä muuten johtuu kun ekoja kertoja oli juomassa ja eihän sitä tietenkään osannu hillitä itteensä niin jotenkin tuli paljon mukavempi nousu humala, nykysin tota saa vain aikaan jollakin leijonalla:D

Kait sitä tollenranssiakin tulee kummasti.... Joskus aluks riitti 4-6 annosta nii oli ihan gänässä. Nykyään parissa tunnissa vetästy 15-20 annosta tuntuu "kovilta" känneiltä, eikä muisti välttämättä edes mene.

Ite kun siirryin ylä-asteelta kovatasoseen lukioon niin juominen väheni kovastikkin. Mutta joskus ylä-asteel se tuli aloteltua. Muistaakseni kun kasiluokka loppui niin ekan kerran ryyppäämään. (kohtalaisen myöhään nykymittapuun mukaan.) Lopputuloksena oli yllätysyllätys :urjo:

Kyllähän se on niin, että harjotus tekee mestarin tässäkin lajissa. Tosin sitten kun on tarpeeksi harjaantunut niin ei tarvitse otaa kuin pari kaljaa ja on jo kännissä. Känneissä on myös eroja. Mietoja juomalla tulee ihan erillainen känni mitä väkeviä ryystämällä.

Edit: Niin ja sitten siihen alaikäisten juomiseen. Kyllähän sitä on tullut itsekkin alaikäisenä juotua, mutta se on ollut aika hillittyä. Niinä kertoina kun homma on mennyt överiksi, niin on onneks ollut vastuuntuntoisia kavereita mukana ja pitänyt huolta. Nykyään ei vaan tunnu nuorilla olevan enää minkäänlaista tietoa mitä varten ne kaverit on. Kaveria ei jätetä, eikä kaverin kamoja.

penskana tuli juotua kyllä ihan miehekkäästi. eka kännit tuli otettua 13vuotiaana ja reippaampi kupittelu alkoi 14vuotiaana. 17vuotiaaksi asti tuli juotua melko railakkaasti, mutta sen jälkeen se sitten loppui aikalailla kokonaan, tyylin kerran 1-3kk. sellaset kunnon kännit ne olla pitää. ei sellasessa pikku hiprakassa mun mielestä ole mitään mieltä edes, sama olla silloin juomatta. mitä pahempi krapula sen parempi. eipähän tartte juoda vähään aikaan. sen oon ite huomannut että nämä "nörtit" jotka olivat peruskoulussa hyviä ja kilttejä ovat kyllä vanhemmalla iällä alkaneet ottamaan kuppia ihan kunnolla, useamman tapauksen tiedän. juniorinahan heitä ei näkynyt missään kun olivat ilmeisesti kotona läksyjä lukemassa tms.... jännää että monia rupeaa sitten vanhempana se viina enemmän kiinnostaan:S. onneksi itselläni oli toisinpäin. ainakin toistaiseksi. en lasiin sylje mutta voin sanoa että harvoin tulee otettua, mutta sitten kun otetaan niin otetaan kunnolla eikä makustella.

sellaset kunnon kännit ne olla pitää. ei sellasessa pikku hiprakassa mun mielestä ole mitään mieltä edes, sama olla silloin juomatta. mitä pahempi krapula sen parempi.

Aivan, ei ehkä noin kärjistettynä mutta kuitenkin. En ole koskaan juonut pelkästään maun takia, vaan aina juomisesta on seurannut humala. Sekä siitä pidän huolen ettei pääse laskuhumala iskemään ennen kuin olen jossain mihin voi nukahtaa. Laskuhumala on yhtä helvettiä, se on pahempi kuin krapula.

Ite otin eka kännit tossa 12vuotiaana ja 13kesäsenä sitten yläasteella piti esittää kovanaamaa ja juoda joka toinen vkl. Sitten kasilla esitettiinki vielä kovempia ja juotiin joka vkl kunnes se kiinnostus vaan jotenkin loppu, jonka jälkeen pidin aika reilun mittasen tauon juoden n.4kertaa vuodessa parinvuoden ajan. En kyllä ymmärrä mistä moiseen touhuun siihen aikaan oli rahaa ees juoda aina ja sen hakijan kyllä sai aina jostain kummasta hommattua sen ikäsenä :eek: Ja juomatavat oli itelläki ja on vähän vieläki että ku otetaan niin otetaan sitte kunnolla :D lähinnä oon siis tämmönen juhlapäivä holisti :rolleyes: No nykyään PYSTYN juomaan sen 1-2 kaljaa sillontällön, ilman että homma lähtis käsistä. Ei ole oikeestaan minkäänlaista ongelmaa alkoholin kanssa :) Oon kyl neutraalin kans aika samaa mieltä että niitten nörttien kans itelläki osat vaihtunu juomisen suhteen :D
Ei siinä toisaalta oo mitään pahaa jos sitä kokeilee vähän rajojaan ennen ku täyttää 18, samalla sivussa opetellen vähän juomistapoja. Plussaahan se vaan on. Lähinnä itellä pistää silleen hermoon näitten kokemattomien touhu ku eivät prkl osaa oksentaa vaikka autosta ulos puhumattakaan sitte vessanpöntöstä :D Et kyllä se vaan ihan hyväksi on saada sitä kokemusta jo pienenä viinasta :) Nykyään itellä btw tuo sali vähentäny pirusti viinan juontia :thumbs: Ja btw poliisi kyllä yleensä ainaki täälläpäin ilmottaa lehdessä tjsp ettei tutki kenenkään reppua vappuna vaikka oliski alaikäinen :)
ps. Isä tarjos jostain pikkupojasta asti aina ryyppyjä niin ei tarvinnu salaa sit juoda mikä varmaan osittain on myös tätä tapakasvatusta ollu. Opettanu myös pienestä lähtien että alkoholia voi ottaa sen pari seurustelu juomana vaikka juhlissa tjsp :)

Minä olen sitten näitä nörttitapauksia. 18-vuotiaaksi asti ei juonut kuin perhejuhlissa sen pari lasia viiniä ja jouluna kotikaljaa mitä aikuiset tarjosivat. Sittemmin erityisesti korkeakouluopintojen alettua on lievästi alkoholisoitunutkin.

En kyllä ymmärrä tätä pikkulasten (~14 vuotiaiden) juopottelua. Ei olisi tuossa iässä tullut mieleenkään ryypätä saatikka kiinnostanut moinen toiminta. Eikä meilläpäin tuolloin kymmenisen vuotta sitten minusta ryypiskellyt paljoa muutkaan, vaikka olin suht tasottomalla yläasteella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom