Alkukantaisen ihmisen ruokavalio

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Annami
  • Aloitettu Aloitettu
Luin mielenkiintoista materiialia ihmiskehon normaalista ruokavaliosta. Tämän luentomateriialin mukaan ihmisen tulisi koostaa ruokavalionsa seuraavista raaka-aineista:
kasviksista
hedelmistä
lihasta
kalasta
pähkinöistä
manteleista

Esimerkkinä päivän ruokailulle oli tämän tyyppinen ratkaisu:

Aamianen:
Hedelmiä, hedelmämehua , kalaöljyä ja kasviksia

Välipala:
Pähkinöitä ja hedelmä

Lounas:
Kasvissalaatti ja lihaa
Jälkiruuaksi hedelmä

Välipala:
Rusinoita ja pähkinöitä

Päivällinen:
Kalaa, kasviksia ja manteleita
Jälkiruuaksi hedelmä

Iltapala:
Kasviksia ja hedelmiä

Tämän ruokavalion taustalla on se, että ihmiskeho ei ole tottunut jalostettuihin kasvatteuihin tuotteisiin kuten viljaan. Tämä ei ole varsinaisesti vähähiilihydraattinen ruokavalio, koska hedelmistä kertyy suuri määrä hiilihydraattia. Maitotuotteita ei tulisi myöskään nauttia, koska aikuisnen nisäkäs ei tarvitse maitoatuotetta mihinkään. Moni huippu-urheilia pystyy treenaamaan kuulemma tällaisella ruokavaliolla.

Lähdettä en tälle ruokavaliolle muistanut laittaa ylös, enkä tällaista ole vielä netistä löytänyt. Onko juku lukenut samanlaisesta ruokavaliosta jostakin? Asia kiinnostaa minua kovasti, jonka vuoksi lukisin mielelläni myös lisää aiheesta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
tämä muistuttaa paljon omaa ruokavaliotani paitsi että mukaan kuuluvat myös kananmunat, aamuinen maitokahvi ja juusto. itsekkin kiinnostunut kuulemaan lisää.

Siirrän tämän tuonne yleiselle Ravinto-osiolle, uskoisin että aiheesta syntyy siellä enemmän keskustelua, turha rajata tätä tänne naisten osastolle.

Yhtäläisyyksiä löytyy omastakin ruokavaliosta, mutta lisänä itelläkin nuo kananmunat, riisi ja enemmän lihaa. Lihansyöjiä tässä kuitenkin ollaan :D
Tuo lause häiritsee: "Maitotuotteita ei tulisi myöskään nauttia, koska aikuisnen nisäkäs ei tarvitse maitoatuotetta mihinkään." Onko siihen joku muukin syy miksi maitotuotteita ei pitäisi nauttia? Se, että sitä ei aikuinen nisäkäs välttämättä tarvitse, ei vielä tee siitä mitenkään vaarallista tai haitallista. Raejuustoja ja rahkoja ei viittis kuitenkaan syrjiä ihan syyttä:D

Sen veriryhmädietin mukaan O-veriryhmän ihmisten pitäis syödä alkukantaisesti, ei mitään jalostettua.

Olisiko mahdollista, että evoluutio olisi muokannut ajan kanssa ihmisen ruoansulatusta ja me olisimme täysin kykeneviä syömään ja elämään terveellisesti nykyajan jalostetuilla tuotteilla? Ainakaan kenenkään kroppa ei tunnu menevän kovin helposti sekaisin viljatuotteista.

Olisiko mahdollista, että evoluutio olisi muokannut ajan kanssa ihmisen ruoansulatusta ja me olisimme täysin kykeneviä syömään ja elämään terveellisesti nykyajan jalostetuilla tuotteilla? Ainakaan kenenkään kroppa ei tunnu menevän kovin helposti sekaisin viljatuotteista.

Itseasiassa varsin monella menee vatsa sekaisin viljatuotteista.

Sitten vielä nämä erilaiset jalostettuihin tuotteisiin suuntautuneet ruoka-allergiat, kuten maitoallergia ja keliakia vaan vahvistaa tuota kantaa. Kuitujahan meijän kroppa ei osaa sulattaa ollenkaan. Evolutiivisessa mielessä myö ei kuitenkaan mitenkään hurjan kauan olla syöty viljaa. Keräilijä-metsästäjiähän tässä alunperin ollaan.

Lähdettä en tälle ruokavaliolle muistanut laittaa ylös, enkä tällaista ole vielä netistä löytänyt. Onko juku lukenut samanlaisesta ruokavaliosta jostakin? Asia kiinnostaa minua kovasti, jonka vuoksi lukisin mielelläni myös lisää aiheesta.

Kyseessä on paleodieetti niminen ruokavalio. Nimitys on peräisin paleoliittisestä aikakaudesta eli suomeksi kivikaudesta, jolloin ihmiset elivät keräilijä-metsästäjinä ilman maataloutta.
Täällä pakkiksellakin on ollut aiheesta keskustelua ja googlettamalla "paleodiet" löytyy lisää.

Aika rohkea väite ottaen huomioon, että viljatuotteet ovat suomalaisessa ruokavaliossa aika pirun iso osa. Meillä on valtavat määrät leipää ja puuroja kaupat väärällään ja niitä todellakin vedellään.

Ainakin laktoosille on kehittynyt mutaation seurauksena sietokyky joskus muinaisen maatalouden alkuaikoina, eikä tämä ole kuin muutamia tuhansia vuosia vanha ominaisuus.

Mutta minä uskon, että ihmisellä on alunalkaenkin ollut opportunistinen ruokailija, jolla on laaja kyky käyttää hyödyksi erilaisia ravintolähteitä. Nimenomaan tämä on mahdollistanut leviämisen ja sopeutumisen lähes kaikkialla maapallolla.
Ollaan rottien ja sikojen kaltaisia ravinnon monipuolisuuden puolesta, eikä olla erikoistuttu ja rajoituttu esimerkiksi pelkkien heinien tai lihan popsimiseen.

Nyt kun fantasioidaan ihanteellisesta ihmisestä ja siitä kuinka ennen oli aina paljon paremmin, niin muistakaa että alkukantainen ihminen eli max 20 vuotiaaksi, oli 140cm pitkä ja sillä oli helvetin huonot hampaat.

Itse syön aika pitkälti ns. primal-ruokavalion mukaan, täällä tuota on selitetty tarkemmin. Suurimmaksi osaksi välttelen viljatuotteita, hiilareita syön vähemmän kuin keskiverto ihminen ja ne tulee kasviksista ja hedelmistä. Nyt otan papuja ja quinoaa testiksi ruokavalioon, katsotaan miten käy.

Olen tässä ihan lähiaikoina vasta tajunnut, miten paljon lisäaineita, kemikaaleja ja muuta synteettistä ainesta keskivertoihmisen ruokavalio sisältää ja omana pyrkimyksenä on syödä mahdollisimman vähäprosessoitua ruokaa. Olen jättänyt maitotuotteet, makeutusaineet ja viljatuotteet normiruokavaliosta pois, purkkaa ja leipää on eniten ikävä. Voin hyvin ja jaksan treenata, mutta tällaisen elämäntavan edut tulevat varmasti parhaiten esiin vasta pitkän ajan kuluttua. En sano, että kaikki prosessoitu ruoka on pahasta, mutta itse koen hyötyväni tällaisesta ruokavaliosta.

Tärkkelyksetön ruokavalio on ainaki omalla kohdalla tosi hyvin toiminu, komppaan siis tota kikkomanin postausta. Mutta miksi porukka haluaa syyä niinkuin alkukantanen ihminen jos siihen ei ole tarvetta? Jos jollekki kromagnonille ois tarjonnu kakkua, oiskohan syöny?

Oon edelleen sitä mieltä, että se ois mielellään vetäny hampparin ennenku miettiny että vittu ku pitää sen mammutinki perässä vielä juossa.

Ja niistä viljatuotteista, että kellä menee ja kellä ei mee sekasin vatta, pitäs melkeen määritellä "sekasin." Jos vetää valkosta leipää kolme limppua päivässä kuukauen ajan ni saattaahan siinä tulla tukalat oltavat.

Höpöhöpö mitään alkukantaruokavalioita ennenku kolmas maailmansota iskee ja asutaan taas luolissa ja mietitään pyörää.:david:

Aika rohkea väite ottaen huomioon, että viljatuotteet ovat suomalaisessa ruokavaliossa aika pirun iso osa. Meillä on valtavat määrät leipää ja puuroja kaupat väärällään ja niitä todellakin vedellään.

Mutta tästäkin oli esimerkiksi tutkimus, joka väitti, että jokainen meistä on jossain määrin keliaakikko. Ja aika selvänä ollaan pidetty sitä olettamusta, että ihmisen ruoansulatus ei ole paljoa muuttunut viimeisten parinkymmenentuhannen vuoden aikana, mutta ruokavalio kylläkin aika radikaalisti... Pitäsköhän näistäkin sitten googlettaa linkit tänne...

Vaikka on ihminen kyllä aika masiina. Useimmat "kansat" ovat laktoosi-intolerantteja, mutta katoppas vaan suomalainen perusmaukka vetelee maitoa litratolkulla :)

OP: Juuri tuollaista ruokavaliotahan esim. Poliquin & kumppanit ovat useasti suositelleet kokeiltavaksi. Väittäisin, että toimii hyvin. Voisi melkein itse ottaa kokeiluun tuollaisen, jos rahapussi antaa periksi :D

edit. Lisäisin itse kylläkin lihan saantia ja vähentäisin fruktoosin saantia leikkaamalla tosta kyllä osan hedelmistä veks. Ja aamupalalle proteiinia?

Itse syön aika pitkälti ns. primal-ruokavalion mukaan, täällä tuota on selitetty tarkemmin. Suurimmaksi osaksi välttelen viljatuotteita, hiilareita syön vähemmän kuin keskiverto ihminen ja ne tulee kasviksista ja hedelmistä. Nyt otan papuja ja quinoaa testiksi ruokavalioon, katsotaan miten käy.

Olen tässä ihan lähiaikoina vasta tajunnut, miten paljon lisäaineita, kemikaaleja ja muuta synteettistä ainesta keskivertoihmisen ruokavalio sisältää ja omana pyrkimyksenä on syödä mahdollisimman vähäprosessoitua ruokaa. Olen jättänyt maitotuotteet, makeutusaineet ja viljatuotteet normiruokavaliosta pois, purkkaa ja leipää on eniten ikävä. Voin hyvin ja jaksan treenata, mutta tällaisen elämäntavan edut tulevat varmasti parhaiten esiin vasta pitkän ajan kuluttua. En sano, että kaikki prosessoitu ruoka on pahasta, mutta itse koen hyötyväni tällaisesta ruokavaliosta.

Fiksu veto! Itse pyrin syömään melkein samalla tavalla, makeutusainetta tosin menee omatekoisiin proteiinikekseihin silloin tällöin. Lisänä syön myös maitotuotteita siitä syystä että se on kuitenkin suht hyvä proteiinin lähde ja suht halpaa (+ helppous).

Tärkkelyksetön ruokavalio on ainaki omalla kohdalla tosi hyvin toiminu, komppaan siis tota kikkomanin postausta. Mutta miksi porukka haluaa syyä niinkuin alkukantanen ihminen jos siihen ei ole tarvetta? Jos jollekki kromagnonille ois tarjonnu kakkua, oiskohan syöny?

Oon edelleen sitä mieltä, että se ois mielellään vetäny hampparin ennenku miettiny että vittu ku pitää sen mammutinki perässä vielä juossa.

Ja niistä viljatuotteista, että kellä menee ja kellä ei mee sekasin vatta, pitäs melkeen määritellä "sekasin." Jos vetää valkosta leipää kolme limppua päivässä kuukauen ajan ni saattaahan siinä tulla tukalat oltavat.

Höpöhöpö mitään alkukantaruokavalioita ennenku kolmas maailmansota iskee ja asutaan taas luolissa ja mietitään pyörää.:david:
Melko huonoja argumentteja, sillä tässä ei todellakaan ole kyse mistään mieltymyskysymyksistä. Kyllähän se varmaan pahimpaan nälkään olisi omaa ulostettaankin syönyt, jos ei olisi muuta tarjolla, vaan nyt puhutaan siitä, mihin meidän kehomme on alunperin sopeutunut.:piis:

Ja joo, alkuihmiset olivat pieniä (asuttiin metsissä, pienestä koosta hyötyä) omistivat huonot hampaat (ei hammashuoltoa, juurissa, joita syötiin, oli kiviä ja tuskin sitä muutenkaan ruuan valmistukseen kiinnitettiin huomiota) ja elivät lyhyen aikaa (ympäristö ja ravinnonpuute olivat suuria tekijöitä terveydenhuollon puuttumisen ohella) Eli en pitäisi tämmöistä paleo-diettiä minään höpönlöpönä, vaan ihan vaihtoehtona muiden joukossa. Kallis vaihtoehto tosin, viljatuotteet kun ovat verrattaen halpoja, ja liha kallista:D

JT:llä tuossa olikin hyviä pointteja

Terveelliselle ruokavaliolle on todellakin tarvetta. Nyky länsi-ihminen on ylipainoinen ja syö muutenkin epäterveellisesti ja puutteellisesti.
Paleodietti on yksi yritys löytää ihmisen aineenvaihdunnalle ja terveydelle ideaalisin ravintokoostumus.

Missaat koko ruokavalion idean totaalisesti. Paleodietin tavoitteena ei ole syödä mahdollisimman helposti (tosin pyritään siitä toki helppoa ja maukasta tekemään) vaan terveellisesti.

Väitän, että riistasta saatavia lihatuotteita, marjoja, pähkinöitä, juureksia, kalaa ynnä muita villistä luonnosta saatavia eineksiä syömällä elää terveempänä kuin niillä ehdottamillasi hampurilaisilla.

Suositut

Back
Ylös Bottom