Alkoholi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hoku
  • Aloitettu Aloitettu
Tintsu sanoi:
Kavereiden kanssa ryypiskely, lauantaiaamuiset jatkot ja muut tuntuu hienolta ja "lämminhenkiseltä", olo on kuin maailman omistajalla ja itsetunto on huipussaan - vähän aikaa. Ei se tippa tapa, mutta mopo lähtee aika helposti käsistä. Ehkä jokaisen täytyy itse hoksata se asia, ei sitä kenellekään voi opettaa. Jotkut ei hoksaa ikinä.

Joo, aina on se tietty määrä ihmisiä jotka ajattelee että viina on yksityisasia, että jokainen saa juoda niin paljon kuin huvittaa ja ei tarvitse välittää siitä mitä se juominen vaikuttaa muiden lähellä olevien elämään. Tässä kohtaa on hyvä muistaa mikä on juopon ja alkoholistin ero:

Juoppo suunnittelee aina seuraavaa känniä ja kertaa edellisen kännin tapahtumia.

Alkoholisti ei enää juo laisinkaan koska hän tietää että elämässä on nyt muuta tekemistä juoppovuosien jälkeen.

Minulla on sellainen teoria että meistä jokaiselle on annettu tietty määrä viinaa juotavaksi elämän aikana. Jollekin isompi tynnyri ja jollekin pienempi tynnyri. Sitä ei voi sitten tietää etukäteen että minkä kokoinen astia itse kullekin on annettu. Mutta sen minä lupaan että jokainen meistä löytää sen tynnyrin pohjan, tavalla tai toisella:

Sitten kun se sinun kiintiö on tullut täyteen niin kyllä sä tiedät sen. Se voi olla joku yksi tapahtuma, tappelu, onnettomuus, jotain todella ikävää. Tai se voi olla se kun ei enää tule nousuhumalaa vaikka joisi mitä. Tai se voi olla se kun heräät viikon putken jälkeen paskat housussa jostain tuntemattomasta paikasta etkä enää tiedä missä olit tai minne menet. Tavalla tai toisella tulet tietämään koska tynnyri on tyhjä.

Tähän lopuksi oikein paljon onnea ja menestystä kaikille juopoille, ehkä teistä vielä jonain päivänä tulee juomisensa lopettanut alkoholisti. Siihen asti, Peace and Love! :kippis1: :love: :piis:

FEIKKIEDIT: Sittenhän on vielä yksi kategoria, nimittäin amatöörit, jotka juo yhden mäyräkoiran verran kaljaa ja saavat roid rage kohtauksen. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
protsku sanoi:
Joo, aina on se tietty määrä ihmisiä jotka ajattelee että viina on yksityisasia, että jokainen saa juoda niin paljon kuin huvittaa ja ei tarvitse välittää siitä mitä se juominen vaikuttaa muiden lähellä olevien elämään. Tässä kohtaa on hyvä muistaa mikä on juopon ja alkoholistin ero:

Juoppo suunnittelee aina seuraavaa känniä ja kertaa edellisen kännin tapahtumia.

Alkoholisti ei enää juo laisinkaan koska hän tietää että elämässä on nyt muuta tekemistä juoppovuosien jälkeen.

Minulla on sellainen teoria että meistä jokaiselle on annettu tietty määrä viinaa juotavaksi elämän aikana. Jollekin isompi tynnyri ja jollekin pienempi tynnyri. Sitä ei voi sitten tietää etukäteen että minkä kokoinen astia itse kullekin on annettu. Mutta sen minä lupaan että jokainen meistä löytää sen tynnyrin pohjan, tavalla tai toisella:

Sitten kun se sinun kiintiö on tullut täyteen niin kyllä sä tiedät sen. Se voi olla joku yksi tapahtuma, tappelu, onnettomuus, jotain todella ikävää. Tai se voi olla se kun ei enää tule nousuhumalaa vaikka joisi mitä. Tai se voi olla se kun heräät viikon putken jälkeen paskat housussa jostain tuntemattomasta paikasta etkä enää tiedä missä olit tai minne menet. Tavalla tai toisella tulet tietämään koska tynnyri on tyhjä.

Tähän lopuksi oikein paljon onnea ja menestystä kaikille juopoille, ehkä teistä vielä jonain päivänä tulee juomisensa lopettanut alkoholisti. Siihen asti, Peace and Love! :kippis1: :love: :piis:

FEIKKIEDIT: Sittenhän on vielä yksi kategoria, nimittäin amatöörit, jotka juo yhden mäyräkoiran verran kaljaa ja saavat roid rage kohtauksen. :)

Erittäin hyvin sanottu.

Jos ei välillä pääse kunnolla "nollailemaan" työ/opiskeluviikkoja, niin päähän siinä sekoaa. Tekee mielenterveydelle ihan hyvää ottaa välillä kastiketta ja pitää hauskaa.
Voihan hauskaa tosin pitää ilman viinaakin, mutta voihan viinaakin juoda vaikka ei hauskaa olisikaan :)

protsku sanoi:
Paha vaan että silloin kun tähän pisteeseen on tultu niin voi olla monen asian suhteen liian myöhäistä. Terveyden, työpaikan, avioliiton, vanhemmuuden... Onhan noita.

Ei voi mitään mutta mun mielestä on melko lapsellista nähdä kännääminen ja sen lieveilmiöt lämminhenkisenä asiana. Oikeaan alkoholiriippuvuuteen liittyy niin kovin vähän mitään lämminhenkistä ja romanttista. Väkivaltaa ja piittaamattomuutta, lopulta kaikki muu menettää merkityksensä, on vaan viina.

Sitä on aivan turha mennä kenenkään ennalta sanomaan että kyllä tää homma pysyy hanskassa, sitä ei voi tietää. Se joko pysyy hanskassa tai ei, voi itse päättää haluaako lähteä testaamaan.

Edit: En tarkoita sitä etteikö välillä vois oikeasti "nollatakin", itsekin sitä teen. Pointti oli vain se, että näillä romantisoijilla on todennäköisesti hiukan väärä kuva taudista nimeltä alkoholismi.

Jos sitä ei perjantaisin tai lauantaisin lähde kaupungille vähän ottamaan, sitä tuntuu että viikonloppu menee hukkaan. Vittumaisinta tuossa viinassa on se henkinen väkivalta seuraavana päivänä. Joskus se voi olla todella masentavaa. Tässä on mietitty jopa absolutismia.

NP sanoi:
Jos sitä ei perjantaisin tai lauantaisin lähde kaupungille vähän ottamaan, sitä tuntuu että viikonloppu menee hukkaan. Vittumaisinta tuossa viinassa on se henkinen väkivalta seuraavana päivänä. Joskus se voi olla todella masentavaa. Tässä on mietitty jopa absolutismia.
Vanhemmiten tuo on kääntyny itellä ainakin niin päin, että ennemmin tuntuu se viikonloppu menevän hukkaan kun lähtee kupittaan, siihen toipumiseen kun saa kuitenkin varata sen +1 päivää. Nuorempana se paljon menoa haitannut, vaikka sattui useammatkin pileet peräjälkeen... :rock: Näin työssä käydessä sitä on alkanut arvostaa sitä vapaa-aikaa enemmän ja mieluusti tekee viikonloppuisin muutakin kun kännää / potee darraa.

Tosin ei musta silti sais absolutistia tekemälläkään :kippis1:

Mitä harvemmin ja vähemmän viinaa ottaa, sen parempi. Mulla ei ole koskaan ollu useamman päivän putkia, ryyppääminen on rajoittunu lauantaisiin baarireissuihin aloitteluineen.Vuos sitten tuli käytyä aika usein baareissa, uudenvuoden jälkeen se alkoi vituttaa ja jäi vähemmälle. Kyllä niitä övereitä tuli joskus vedettyä... vahingossa kylläkin, kun ei tajunnut huomioida esim. nestevajauksen vaikutusta...
Jos baariin tulee lähdettyä niin koko illan setti on tyyliin 0-4 siideriä ja muutama tuoppi vettä. Ei tuottais mitään ongelmaa olla loppuelämä täysin raivoraittiina, eli tuskinpa mua voi juopoks laskea. Paremmat kiksit saa rankasta treenistä.

Bigr sanoi:
Jos ei välillä pääse kunnolla "nollailemaan" työ/opiskeluviikkoja, niin päähän siinä sekoaa.
Vihdoinkin selvisi, mistä mielenterveysongelmani johtuvat. Viimeksi olen juonut alkoholia 14-vuotiaana rippileirin jälkeen konfirmaatiossa, enkä ole koskaan ollut humalassa. Nollaamisen hoidan liikunnalla.

"En jätä viinaa", vakuuttaa Juice Iltalehden lööpissä. Jätkä on ollut viinaan kuolemaisillaan 80-luvulta lähtien.

Pakko sen on olla hyvää ainetta! :kippis1:

Cassyput sanoi:
Paha vaan että silloin kun tähän pisteeseen on tultu niin voi olla monen asian suhteen liian myöhäistä. Terveyden, työpaikan, avioliiton, vanhemmuuden... Onhan noita.

Ei voi mitään mutta mun mielestä on melko lapsellista nähdä kännääminen ja sen lieveilmiöt lämminhenkisenä asiana. Oikeaan alkoholiriippuvuuteen liittyy niin kovin vähän mitään lämminhenkistä ja romanttista. Väkivaltaa ja piittaamattomuutta, lopulta kaikki muu menettää merkityksensä, on vaan viina.

Sitä on aivan turha mennä kenenkään ennalta sanomaan että kyllä tää homma pysyy hanskassa, sitä ei voi tietää. Se joko pysyy hanskassa tai ei, voi itse päättää haluaako lähteä testaamaan.

Sä käsitit nyt hieman väärin. Sitä mä justiinsa tarkoitankin, että siinä vaiheessa kun noille asioille voi vielä nauraa ja hekotella, itseironisesti tai ihan vaan katsoa sitä rapajuoppoa sillä Kaduilla Kallion-silmällä, niin homma on kutakuinkin räpylässä. Mä vaan satun diggaamaan tollasesta meiningistä, siihen tiettyyn pisteeseen asti. Häjyt on vitun hauska, Sir Elwood vitun hyvä bändi ja Tom Waitsin Bad liver and a broken heart vitun hyvä biisi. Ja ei tippa tapa on loistava lauantaiaamun aloittaja. Silloin tällöin. Tottakai tämä kuulostaa jonkun korvaan lapselliselta, en mä sitä ihmettele. Nuoleehan Mustikin persettä ja sitä rataa.;)

Tintsun hommassa ei tosiaan ole varmaankaan enää nauramista. Ja ihmiset on yksilöitä, jotkut menee sinne katuojaan, joillain napsahtaa täysraittius ja jotkut hoitaa homman kohtuudella. Musta vaan tuntuu, ettei se jää ainakaan vielä napsu kovin pahasti mun perseen alla.

Nimim. Ens perjantai selvinpäin.:whip:

Hoku sanoi:
Sä käsitit nyt hieman väärin. Sitä mä justiinsa tarkoitankin, että siinä vaiheessa kun noille asioille voi vielä nauraa ja hekotella, itseironisesti tai ihan vaan katsoa sitä rapajuoppoa sillä Kaduilla Kallion-silmällä, niin homma on kutakuinkin räpylässä. Mä vaan satun diggaamaan tollasesta meiningistä, siihen tiettyyn pisteeseen asti. Häjyt on vitun hauska, Sir Elwood vitun hyvä bändi ja Tom Waitsin Bad liver and a broken heart vitun hyvä biisi. Ja ei tippa tapa on loistava lauantaiaamun aloittaja. Silloin tällöin. Tottakai tämä kuulostaa jonkun korvaan lapselliselta, en mä sitä ihmettele. Nuoleehan Mustikin persettä ja sitä rataa.;)

Tintsun hommassa ei tosiaan ole varmaankaan enää nauramista. Ja ihmiset on yksilöitä, jotkut menee sinne katuojaan, joillain napsahtaa täysraittius ja jotkut hoitaa homman kohtuudella. Musta vaan tuntuu, ettei se jää ainakaan vielä napsu kovin pahasti mun perseen alla.

Nimim. Ens perjantai selvinpäin.:whip:

Jos ihmiset käsittäisi, että siitä hauskuudesta luisutaan huomaamatta vähemmän hauskaan elämään, maailmassa olisi aika paljon vähemmän juoppoja. Kukaan ei ole juoppo syntyessään, siihen voi luisua kuka vain. En minä ikinä juonut itku silmässä ajatellen, että tähänkö tämä elämä on mennyt. Mulla oli aina hauskaa, homma oli hanskassa ja kaikki oli hyvin.

Olen vasta parin viime vuoden aikana tajunnut, ettei elämäni niinä sunnuntaiaamuina ollutkaan enää hauskaa. Tilanteelle tulee sokeaksi, se on normaalia koska ei osaa kuvitella muunlaista elämää. En minä tajunnut sinä samaisena hetkenä että nyt mennään liian lujaa. Se kamala olo oli normi sunnuntaiolo, kärsitään nyt päivä kun on kaksi ollut kivaa. Ajatus oli lähinnä se ettei mitään saa ilmaiseksi.

Onneksi löysin parempia harrastuksia ja elämä sai muutakin sisältöä. En ole nykyäänkään absolutisti, mutta en enää ryppää. Kuten tässä ketjussa joku hyvin mainitsi, en juo enää vedellä lantrattua pirtua siksi ettei ole muuta juomista.

Tämä ei ollut sitten mikään saarna. Halusin vain oman kokemuksen kautta kertoa, miten salakavalasti se hyvänolontunne vie. Jokainen sen varmasti tietää kun sitä joka tuutista toitotetaan, mutta harva ymmärtää.

Hauskaa perjantaita vain, minulla on pikkujoulut :)

Pakko vielä kommentoida sitä, mistä tuo raittius kenellekin napsahtaa.

Kohtalainen osa alkoholisteista on niitä, joista ei tosiaankaan sitä päällepäin näe, siis niitä jakkupukunaisia joilla on pullo piilossa toimistolla ja niitä kahden tonnin puvussa kruisailevia ukkoja, jotka juovat vain kalleimpia konjakkeja. Nämä eivät välttämättä koskaan jää riippuvuudestaan kiinni kenellekään, eikä heidän juomistaan ehkä katsotakaan niin pahalla, mikäli on pätäkkää jatkaa juomista. Toi riippuvuus on sellanen juttu, että ei katso yhteiskuntaluokkaa eikä muutakaan, se vaan joillekin käy (tai jotain).

Toinen asia on se, että suurkuluttaja ei ole välttämättä alkoholisti; alkoholisti on se, joka on alkoholista riippuvainen. Mulla on lähisuvussa ihminen, joka on juonut alta duunin ja kämpän, oli asunnottomana yli 5 vuotta (ei tosin enää) ja jatkaa edelleen juomista, vaikka varmaan järjen äänellä tajuaa, että elämä voisi ottaa toisen suunnan jos lopettaisi. Ja aivan varmasti on aikoinaan ajatellut, että homma on hanskassa. Ei kukaan ihan vuodessa tai parissa tollaseen tilanteeseen ajaudu. Se vaan on niin, että selvin päin hävettää niin helvetisti, ettei kehtaa mitään yrittää ja kännissä liidellään niin korkealla ettei millään ole mitään väliä.

En edelleenkään kehota ketään täysraittiuteen, mutta kannattaa pitää faktat mielessä ennen kuin lähtee leikkimään noilla jutuilla. Ja vaikka kännissä on hauskaa ja moni selviää koko elämänsä ilman mitään ongelmia alkoholin kanssa, on mielestäni maailman typerin asenne (tässä ja oikeastaan kaikissa muissakin asioissa) se, että "ei tuota voi tapahtua minulle".

EDIT: Kukaan näin aikasin selviä ilman typoja

Upataanpas vanha topicci siinä toivossa että joku teistä erittäin sivistyneistä maistelioista olisi törmännyt tähän kyseiseen juomaan eli viskiin tarkemmin sanoen tietyn laiseen pulloon minkä huolisin löytää lahjaksi, mutta kun en millään muista kyseisen potelin merkkiä enkä valmistus maata kuitenkin pullon tunto merkit hyvin selvät siinä on kompassi pohjassa :)

Kiitos ja aamen tietäjille :worship:

Voishan tässä jotain kokemuksia kertoa nyt kun tilanne on rauhoittunut ja alkoholi ei enää omalla näyttämöllä tanssi.

Kiteytetään: Kolme vuotta sitten lähdin juhlimaan ja palasin juhlista noin 2 kuukautta sitten. Juhlien aikana tapahtui seuraavia asioita:

- 2 putkareissua
- 2 pahoinpitelysyytettä
- Törkeä rattijuopumus
- Parisuhdeongelmia, vakavia sellaisia
- alaselän ja alavatsan kovat kivut, kipuun tietysti viinaa heti kun tilaisuus tuli, lisähöysteenä kourallinen buranaa.
- Välillä kuulin kuin joku olisi kuiskannut nimeäni takaoikealta. (yleensä autoa ajaessa, kävin töissä tän rännin aikana.)
- 3 kertaa heräsin sairaalasta
- perus housuunpaskomiset ja allekusemiset
- Itsetunto paskaksi, pelkotilat.
- Itsemurhakokeilu, josta tuli kaula ja niska pirun kipeeks. Hämärän rajamailla nysväsin itteni kuitenkin narusta irti.

Kaikki pysähtyi siihen kun eukko joutui sairaalaan. Muutettiin yhteen, aloitettiin harrastus. Tapellaan kehässä niin ei tarvi kotona tapella.

Alkoholiin suhtaudun varauksellisesti, en halua enää kyllä lähteä mihinkään baariin, mutta juomista en itseltä kiellä. Nyt kun tiedostan että elämässä on muutakin ja lähimmät ihmiset kaikesta mun aiheuttamasta harmista huolimatta rakastaa minua sellaisena kuin olen, niin on helppo hymyillä.

Ottakaa vaan, mutta kohtuudella. Jos jotain harmeja alkoholista aiheutuu, niin heti jarrut kiinni.

Asiat ei oo koskaan niin huonosti, että ne ei juomalla pahenisi.
Kiitos ja anteeks.

Alkoholin käyttö tuhoaa monen nuoren elämän ja monien lähiomaisten elämän. Kokemusta löytyy omasta suvusta niin paljon. Korkki pitää osata laittaa ajoissa kiinni. Eri ihmisiin alkoholi vaikuttaa eri tavoin.

Suomessa ihannoidaan alkoholin käyttöä liikaa. Haaveena on tulevaisuudessa vähentää alkoholin käyttö suurinpiirtein nollaan, mut vaikeaahan se on kun kaikki sosiaalinen elämä tuntuu olevan niin alkoholisidonnaista. Ei ole hyvä tämä tilannne.

Alkoholihan vaan lamaannuttaa ja sen tarkoitus on häivyttää mielestä kaikki elämän ongelmat lamauttamalla keskushermostoa. Alkoholin vaikutuksen alaisena yksinkertaiset asiat tuntuvat tärkeämmiltä ja ihminen ikäänkuin taantuu lapsen tasolle. Asiat näyttävät hauskemmilta--> Jee. Tavallaan aika säälittävää että aikuiset ja fiksut ihmiset haluavat näin tehdä itselleen?

Lähes kaikki menestyneet ihmiset hallitsevat alkoholin käyttöä ja se on se taitolaji, mitä ei koulussa opetella.

Alkoholi on siitä kanssa kiero nautintoaine, että kohtuukäytössä ei aiheita suurempia ongelmia ainakaan mulle. En ole kännissä vaarallisen aggressiivinen, uhoa tai mitään. En siis aiheuta käytökselläni muille mitään. Jos kohtuukäytöstä lipsuu niin ongelmia alkaa ropisemaan.

Moni luulee ettei alkoholi aiheuta riippuvuutta, mutta jos olet tottunut viettämään viikonloppua parin keppanan kera, ja yhtäkkiä pitäisi kuukaus olla vaikka ilman niin kyllä siin vähän mieli alkaa tekemään :rolleyes:

Alkoholi on siitä kanssa kiero nautintoaine, että kohtuukäytössä ei aiheita suurempia ongelmia ainakaan mulle. En ole kännissä vaarallisen aggressiivinen, uhoa tai mitään. En siis aiheuta käytökselläni muille mitään. Jos kohtuukäytöstä lipsuu niin ongelmia alkaa ropisemaan.

Moni luulee ettei alkoholi aiheuta riippuvuutta, mutta jos olet tottunut viettämään viikonloppua parin keppanan kera, ja yhtäkkiä pitäisi kuukaus olla vaikka ilman niin kyllä siin vähän mieli alkaa tekemään :rolleyes:

Se on ihan totta että aiheuttaa riippuvuutta. Se että ottaa mutta ei aiheuta ongelmia on mun mielestä ok. Tietysti jos terveys reistailee alkoholin takia niin se on eri asia. Mutta mutta, komsiikomsaa, yleensä alkoholi itsessään ei aiheuta mitään, vaan kontrollin menettäminen ja hölmöilyt aiheuttaa.

Jos sitä ei perjantaisin tai lauantaisin lähde kaupungille vähän ottamaan, sitä tuntuu että viikonloppu menee hukkaan.
Herranjestas, sitä on oltu joskus ns. eletty hetkessä. Kiva lukea näitä kuusi vuotta vanhoja viestejä. :)

Nim. viimeiset neljä vuotta vietetty mukavia viikonloppuja ihan kotosalla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom