Alkoholi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hoku
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä tykkäsit?
Maistelin sitä viikonloppuna toistamiseen kun ei oikein jäänyt ensimmäisestä kerrasta mitään makumielikuvaa. Eikä toisestakaan. Ei ollut mitään luonnetta, ensimmäisen testauksen kitkeryys ei enää välittynyt, mutta en oikein saa tuosta mitään makuja irti. Tai sitten oon maistellut liian vähän että makuaisti ei oo niin herkkä enää.
Tein siitä irish coffeen :nolo:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Valitettavasti hyvin monet kotimaiset pienpanimot tuntuvat painivan aika isojen laatuongelmien kanssa. Tai toisena vaihtoehtona on, että eivät edes ole näistä ongelmista tietoisia, koska osaaminen ja omavalvonta on puutteellista.

Enää ei juurikaan viitsi laittaa rahansa näihin, kun niin iso osa osoittautuu pilaantuneeksi erinäisistä syistä.
Aijaa. Mä en ole niin kova oluthifistelijä että oikeasti huomaan jos jossakin erässä on jotakin vikaa. Niin juntilta kuin se kuulostaakin, niin en ole yhtään huonoa kotimaista tai ulkomaista olutta juonut ja useita kymmeniä (ehkä jopa satoja?) on tullut juotua.

Valitettavasti hyvin monet kotimaiset pienpanimot tuntuvat painivan aika isojen laatuongelmien kanssa. Tai toisena vaihtoehtona on, että eivät edes ole näistä ongelmista tietoisia, koska osaaminen ja omavalvonta on puutteellista.

Pienpanimotoiminta nimensä mukaisesti on "pientä". Markkina on kuuma ja kuluttajat vaativat koko ajan jotain uutta. Operointi suoritetaan satojen tai muutaman tuhannen litran määrillä suurelta osin käsityönä.

Oleellisin asia laatua taatessa lienee hygienia. Olin Mallaskosken panimolla tekemässä omaa olutta ja työvaiheista noin puolet liittyi jollain tavalla puhdistamiseen.

Periaatteessa oluen toisintaminen on hyvin helppoa. Käytät saman määrän raaka-aineita, teet asiat samoilla lämpötiloilla ja suoritat vaiheita saman ajan.

Isoissa teollisuuslaitoksissa laatu on helpompaa pitää tasaisena, koska kaikki on tietokoneohjattua ja prosessin jokaista osaa mitataan ja voidaan hallita reaaliaikaisesti ja koska valmistetaan miljoonia litroja samaa tuotetta. Merkittäväkään yksittäinen muutos ei muuta lopputuotetta samassa suhteessa kuin pienpanimon nyhvertämisessä.

Mitä tykkäsit?
Maistelin sitä viikonloppuna toistamiseen kun ei oikein jäänyt ensimmäisestä kerrasta mitään makumielikuvaa. Eikä toisestakaan. Ei ollut mitään luonnetta, ensimmäisen testauksen kitkeryys ei enää välittynyt, mutta en oikein saa tuosta mitään makuja irti. Tai sitten oon maistellut liian vähän että makuaisti ei oo niin herkkä enää.
Tein siitä irish coffeen :nolo:

Taisin johonkin toiseen ketjuun jo kommentoida, en tykännyt yhtään.
Ainut maku oli kitkeryys ja sellaiselta tosi "raa'alta" maistui,
En ole toista kertaa vielä maistellut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom