Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mites, onko esim. juoksulenkki ennen ryyppyiltaa huono idea?
Juoksulenkissä tai punissa ei ole mitään järkeä, jos samana iltana menee juhlimaan. Menee isolle miinukselle, jos ajattelee hyötyjä. Juoksulenkki esim. kuluttaa glykogeenivarastot loppuun ja jo itsessään laskee testosteronia ja nostaa katabolisen kortisolihormonin määrää. Siihen kun vielä lisätään kuningas alkoholi, niin tapahtuu ainaskin seuraavat palautumista/kehitystä häiritsevät tekijät: testosteronitasot laskee ainaskin 2 päiväksi, kotisolin eritys lisääntyy, kasvuhormonin eritys vähenee, glykogeenin muodostus/varastointi heikkenee, insuliinitasot laskee, igf-1 eritys laskee, proteiinisynteesi estyy kokonaan kun alkoholi ottaa vallan ja solut dehydroitu, eli kuivuvat, joka merkitsee lisää kataboliaa. USKOKAA NYT, ETTÄ ALKOHOLIN KANS EI PIDÄ LOTRATA TREENIPÄIVINÄ!
En jaksa ottaa enää kantaa koko asiaan ku se ei mene kenellekään perille. Jos on halua ja kiinnostusta niin ottakaa selvää asioista. Olen itsenäisesti opiskellut ravitsemusta, fysiologiaa ja erityisesti endokrinologiaa ym. useiden vuosien ajan. Alkoholikin on minulle erittäin tuttua.
MORO
kyllä siitä lenkistä ja urheilusta on aina hyötyä vaikka illalla kuppia ottais. tai jos ei siitä hyötyä oo niin ei siitä helvetti soikoon ainakaan HAITTAA OO! mun ei tarvi lukee mitään asioita tietääkseni jotain koska maalaisjärki jo sanoo tuon.
Marde84 on mies:haart: :D
no ei vaan siis ihan oikeesta asiasta väittelee en itekkää tajua ja ei pahalla mutta pistää jopa naurattamaan että siis.. jos juot niin se on paskaa keholle mutta jos REENAAT SAMANA PÄIVÄNÄ!!??? niin se olis muka PaHeMpaA? wtf... come on. kyllä siitä lenkistä ja urheilusta on aina hyötyä vaikka illalla kuppia ottais. tai jos ei siitä hyötyä oo niin ei siitä helvetti soikoon ainakaan HAITTAA OO! mun ei tarvi lukee mitään asioita tietääkseni jotain koska maalaisjärki jo sanoo tuon.
Marde84 on mies:haart: :D
no ei vaan siis ihan oikeesta asiasta väittelee en itekkää tajua ja ei pahalla mutta pistää jopa naurattamaan että siis.. jos juot niin se on paskaa keholle mutta jos REENAAT SAMANA PÄIVÄNÄ!!??? niin se olis muka PaHeMpaA? wtf... come on. kyllä siitä lenkistä ja urheilusta on aina hyötyä vaikka illalla kuppia ottais. tai jos ei siitä hyötyä oo niin ei siitä helvetti soikoon ainakaan HAITTAA OO! mun ei tarvi lukee mitään asioita tietääkseni jotain koska maalaisjärki jo sanoo tuon.
Tuli joskus mietisteltyä sillä kuuluisalla maalaisjärjellä asiaa ja tulin ainakin itse siihen lopputulokseen, että jos:
1. Tapaus
-syöt vähän miten sattuu samanapäivänä
-treenaat kovaa silti
-ryyppäät illalla
-vedät yöstä ja aamusta mättöjä naamariin
-nukut huonosti
2. Tapaus
-syöt oikein koko ajan
-treenaat kovaa
-et ryyppää illalla
-nukut hyvin ja pitkään
Jos siis tarkastelee ihan pelkästään lihaskasvun kannalta, niin esim raskas kuntosali aiheittaa lihaksiin vaurioita. Kun ei tarjolla ole kunnon ravintoa ja lepoa ja juomisenkin osalta kehon omat hormonitasot (TommyTigerin edellä mainitsemat) laskevat, keho kuivuu ja näin ollen lihas/lihakset ei/vät pääse palautumaan ja rakentumaan vaan jopa syö/vät itse itseään pienemmäksi (ja ei, ei sitä huomaa päälle päin, vaan tarkemmin tarkasteltuna).
Näin ollen raskas kuntosalikeikka olisi kehityksen kannalta "turhaa" jos illalla tiedossa on kataboliaa raskaan ryyppyreissun muodossa, sekä seuraavana päivänä yleistä pahoinvointia ja palauttelua. Muutama kalja tuskin tuntuu missään, mutta täysi nollaus varmasti tuntuu. Mutta kuten kaikki tietää on urheilulla muitakin tarkoituksia ja hyötyjä kuin lihaskasvu, niin sen puolesta asia on varmaan toinen.:D