Alipainoinen

Haluan kysyä, ja anteeksi gramatiikasta, en ole suomalainen, mutta keski euroopalainen, Suomessa asun 11 vuotta.
Olen aina harrastanut liikkuntaa, treenanut, mutta nyt olin pitänyt tauko sairauten takia.
Mulla on erittäin vaikea saada riittävästi ravintoa, koska kärsin mahalaukun atrofiasta /supistunut, en pysty syömään paljon/, ja lisäksi mulle tuli kolmoishermo särky, joka oli niin kovaa etten pytsynyt pureskelemaan monta viikkoa kiinteä ruokaa, ja lääkitys oli lisääntynyt ruokahaluttomuutta, ja alussa oli huono olo. Lääke mulla on Tegretol, karbamatzepinin kanssa, joka myös tuhoaa maksaa.
Ennen sairastumista olin myös tosi laiha, painoin noin 52 kiloa- 162cm pituuteen, mutta nyt painan 44 kiloa.
Koska terveyden tilanteeni on jo parempi, olin alkanut jo treenamaan.
Ensin olin soutanut puoli tuntia, sitten puoli tuntia nostelin painoa- 10kg per käsi, ja loppuksi kävin uimassa.
Ennen kolmoishermon sairastamisesta mulla oli jonkun verran käsilihakset, kun olen tosi lyhyt, ja atleettinen vartalo, mutta painoni taas tippunut.
Ongelma on, että lisäksi vatsani ei otta kun vaan tosi pienet annokset.

Esim. tänään söin:

Aamulla 1 viipalle tumma leipä ja 4 siivuja kinkkua, 4 siivuja juustoa (Ottermanni), oliiveja, juomaksi mehu, ja kahvi.
Lounaaksi puolikas pizza, ja mehu.
Välipalaksi 2 viipalet tumma leipää, ja 6 siivuja kinkkua, 4 siivua juustoja, jogurt, tee.
Illalliseksi 2 viipalet leipää ja tonnikalaa, juustoa, kahvi.

Illalla ennen nukumaan menoa juon noin 2-3 olutta päivittäin. En juo koskaan humalaan, vaan sammoin kun keski Euroopassa ne 2-3 oluet illalla. Painoni ei nouse.
Mitä pitää tehdä, että paino nousee, ja nopeasti tulevat käsilihakset. Haluan treenatta tosisaan ja saada noin 15 kiloa lisää painoa. Kiitos etukäteen ravinto-vinkeista.
Maitoa en juo, enkä syö munia- koska se tekee mulle huonoa oloa.
Syön paljon voita, kokosvoita, maapähkinavoi, oliiveja, kaikenl rasvaa.
Mitä pitää syödä lisää että paino nousee? Kiitos

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oikeasti tarvitsen ruoka-vinkkeja. apua, mitä pitää tehdä. Proteinipitoisista ruoasta, kuten munista tulee hirvesti raskas ja huono olo, myös tuo tonikalaa on aika raskasta vatsaan. Eli, mitä on kevyttä vatsaan ja nostaa painoa? Mitä auttaa lihasten kasvuun, ilman että se aiheuttais !ähky oloa"?

No jos ravinnon pitää olla kevyesti alas menevää ja kaloripitosta ni rasvat ainaki on hyviä(rypsi- ja oliiviöljy). Mutta varmaan kannattavinta jutella lääkärin kanssa oikeesta ruokavaliosta.

Ja ohi aiheen vinkkinä, varmaan kannattaa jättää ne oluet pois jos syöt muutenkin lääkettä mikä tuhoo maksaa. Tosta 3 oluesta tulee viikossa kuitenkin monta alkoholiannosta.

Öljyt, ja voita syön paljon, ja aina leivän päälle laitan paljon voitta. Lääkärin kanssa olin keskustelut, ja esim. munia en voi syödä, eikä pähkinöitä- eli kaikki, mikä on vaikeasti sulaava. Vatsalaukun atrofiaa on parantumaton sairaus, ei voi leikkatta, lääkäri suosittelee syödä vaikka joku 3 tuntti pienet annokset. Helposti menee alas esim. parsakaali,kukakaali, apelsiineja, banaani, omena, ja kalaa on helposti sulaava, paitsi tuo tonikalaa- josta tulee aina huono olo.
Pasta on myös vaikeasti sulaava, parempi on perunaa.
Tiedän, että kun juon olutta päivittäin että se on huonoa, mutta kun niin tykkään oluesta, enkä juo humalaan. En ollu humalassa varmasti 5 vuotta, juon vain ne pienet annokset. Mutta yritän juoda vaikka ne 2 oluet, ja viikkonloppuna ne 4. Joskus juon lasillista konjakkia, noin 2 kertaa viikossa.
Vasta nyt olin taas alkanut treenatta, kun terveys on parempi. Tavoitte on saada lihasmassaa, ja atleettinen vartalo. Se on hyvin vaikea, kun en pysty kunnolla syödä- sit ei ole voimaa treenatta paljon, kun vielä töissä pitää käydä, vaikka mulla ei ole raskas työ.

Vaikuttaa vähä provolta toi viesti mutta vastataan...

Minä kanssa kyllä neuvoisin ottamaan yhteyttä lääkäriin ja pyytämään lähetteen ravitsemusterapeutille. Sairaalalta varmasti löytyy sellainen ja hänellä on varmasti kokemusta kaltaisistasi tapauksista. Täällä foorumilla ei tiedetä sairautesi vakavuutta ja asteita ja aika harva tietää erityisruokavalioista lukuunottamatta keliakiaa ja laktoosi-intoleranssia. Se rasvan lisääminen ei välttämättä ole se paras ratkaisu vaikka olisi ehkä se helpoin. Ja sekin että jos sulla on tuon sairauden aiheuttamaa ravintoaineen imeytymishäiriöt tms. niin ehdottomasti lääkäri tietää parhaiten miten toimia. Ja tuo mainitsemasi alkoholi ei kyllä kuulosta kovin hyvältä ottaen huomioon että nimenomaan ruoansulatuskanavan ongelma kyseessä, sillä ei ole nyt merkitystä juotko humalaan asti vaan sillä mitä se pienikin alkoholimäärä siellä ruoansulatuskanavassa tekee. Ne potilastapaukset ovat erikseen joissa pieni määrä alkoholia ennen ateriaa on jopa suositeltavaa ihan vaan että saadaan ruoka maistumaan, sinun tapauksessasi en itse alkoholia käyttäisi kun jo lääke vaurioittaa maksaa. Sinun kannattaa siis ehdottomasti varata aika lääkäriin ja sieltä lähete ravitsemusterapeutille.

Kiitos vinkkeista, olutta pitää vähentää, vaikka jo vähensin, koska ennen olin juonut noin 4-5 joka ilta. Olueen olen niin tottunut kun juon siitä päivittän 20 vuotta. Tupakaa poltan noin aski per päivää, ennen se oli 40. Mutta kun Suomessa on tuli tiuka laki työpaikalla, poltan ne 20.
Öljyä voin syödä, ja syön, lisäksi paljon juustoa, voitta, kookosvoita liästään ruokaan.

Esim tänään söin:

aamulla- 1 viipale leipä, tumma, 4 siivuja Snellmann kinkkua, 1cm voita ja 1 cm Otermanni sulatejuustoa.
lounaaksi- paistetut perunat, makkaraa- noin 100 gr, ja 1 viipale leipä, mehua.
iltapalaa- voissa paistetut muikut, leipä ja 4 siivua juustoa.
illalla syön varmasti noin 2 viipaletumma leipää 1 cm voitta, 1cm Otermann juustoa, ja 4 siivuja kinkkua, mehu, tee.
apelsiini, omena.
Onko sopiva ravinto. Syön paljon voita, kokosöljyä, oliiviöljyä, sulate ja normi juustoa.
Illalla otan varmasti joku leivonaiseen.
Yritän syödä pienet annokset ja useasti. Kiitos.

No ei todellakaan ole sopiva ravinto. 1cm voita ?? Mietis vähä... Ei tuolla ruokavaliolla saa ku luut näkyviin. Ja kyllä me uskotaan, että sä sitä juustoa, voita, kookosvoita ym. käytät.

Siitä voitta sit oli enemmään, tai ainakin sulate Otermannin juustoa. Kun sen Otermannin sulatejuustoja söin tänään puoli laattikkoa. Eli se oli enemmään kun 1cm. Mä laitan leivän päälle niin paljon voita, juustoa, ja kinkkua, kun voin.
Liikunnan kanssa, en käynyt tänään sallilla, mutta olin hiihtänyt 6km ja sen on jo paljon kun ulkona -24 pakkasta ja aika kovaa tuuli.
Onko hiihtäminen hyvää treeni? Tai uiminen? Käyn talossa uimassa kun talossa missä asun on uimalalas.

Tarkotin lähinnä sitä, että 1cm voita on helvetin epäterveellistä. Tuolla menolla et kauaa hengissä selviä. Jos sun on tarkotus nostaa painoa, ni ainakii nuo hiihtämiset ja uimiset kuluttaa aika paljon kaloreita. Eli ainakii niitä kannattaa vähentää.

Kiitos, vähennän voita. En hiihdä ennää kun niin kovaa pakkanen. Tänäänkin oli vaikea saada henkeä kun pakkasta - 24 ja vielä kova tuuli, palelee vieläkin kotona. Huomenna en hiihdä, ja uimiset vähännän. Haluan saada lisää painoa, ja lihakset.
Onko sopiva tehdä päivittäin ne 50 punnerukset, ja noin 3 sarjaa 10x per käsi 10 kiloa?

Ja ei mitään 50 toiston sarjoja vaan max. 15 toiston sarjoja lisäpainoilla. Mene salille treenaamaan tai jos et jostain syystä voi niin laita vaikka ne 10kg käsipainot reppuun ja punnertele reppu selässä. Vedä leukoja jne..

Tarkotin lähinnä sitä, että 1cm voita on helvetin epäterveellistä. Tuolla menolla et kauaa hengissä selviä.
Ihan mutulla sitte heitit? Luehhan vaikka alkuun Helsingin yliopiston teettämä esitelmä Maitorasva ja terveys.
Maitorasvasta on löydetty yli 400 rasvahappoa, joten sitä voidaan hyvällä syyllä kutsua
monipuoliseksi rasvaksi. Maitorasvassa on useita potentiaalisia terveysvaikutuksia omaavia
komponentteja... jne.

Tai 12 vuotta kestäny laaja ruotsalainen tutkimus
low consumption of dairy fat was associated with higher risk of coronary heart disease

(maitorasvan alhainen kulutus yhdistettiin korkeampaan sepelvaltimotaudin riskiin)

A Kaplan-Meier analysis showed that men reporting daily intake of fruit and vegetables and a high intake of dairy fat lived on average 2 months longer than men in either one of the other three categories.

(Kaplan-Meier analyysi näytti, että miehet jotka ilmoittivat hedelmien ja vihannesten sekä maitorasvan päivittäisen saannin korkeaksi elivät keskimäärin 2 kuukautta pidempään, kuin yhdessäkään toisessa kolmesta kategoriassa)

We identified a significant interaction between intake of fruit and vegetables and dairy fat consumption. Daily fruit and vegetables consumption was associated with a lower risk of coronary heart disease only when combined with a high intake of dairy fat. Low intake of dairy fat, choosing mostly wholemeal bread or eating fish at least twice a week was not associated with a reduced risk of coronary heart disease in this cohort of rural middle-aged men.

(Tunnistimme merkittävän yhteyden hedelmien ja vihannesten ja maitorasvan kulutuksen välillä. Päivittäinen hedelmien ja vihannesten kulutus yhdistettiin alhaiseen sepelvaltimotaudin riskiin ainoastaan yhdistettynä korkeaan maitorasvan kulutukseen. Alhaista maitorasvan saantia, enimmäkseen täysjyväleivän valitsemista tai kalan syöntiä vähintään kahdesti viikossa ei yhdistetty alentuneeseen sepelvaltimotaudin riskiin tässä keski-ikäisen maalaismiesten kohortissa(=ryhmässä))

Löytyishän noita tutkimuksia lisääki. Esim. Veteraaniurheilijan blogista löytyy oivaa tietoa ravitsemuksesta. Vaikkapa tässä artikkelissa on linkitettynä muutama muukin tutkimus maitorasvan terveysvaikutuksista.

Kiitos. Olin lukenut siitä maitorasvasta. Illalla vielä söin 2 viipale tumma leipää ja sulatejuustoja. Ajattelen että juusto on hyvää kun sisältää paljon kalkkia. Lisäksi syön apelsiineja ja omenoita päivittäin.
Kiitos tuosta treeni-vinkkeista. Salille pääsen harvoin kun päivällä on työ, ja sen jälkeen väsyttää, syön, nukun 2 tuntia, ja illalla treenaan kotona. Sallille pääseen perjantaina, muuten mulla on kellarissa soutolaite, ja soutan siellä, ja kotona nostelen ne puntteja. Mulla on ne 10kg per käsi, sitten kun saan enemmään voimia, ostan ne painavammat. Lisäksi teen vatsalihasliikkeet noin 20, 3 kertaa viikossa. Kiitos.

Hei nyt oikeeeesti sinne ravitsemusterapeutille :D ja täällä ketjussa imo kannattais toi neuvominen lopettaa koska oikeesti jos on todellinen tapaus kyseessä (mitä epäilen suuresti) niin tääl on turha heitellä mitään minkään epäterveellisyydestä saati kiistellä maitorasvasta :) Koska yleensä noi erityisruokavaliot on alkuun tiukempia ja pääpointti on saada ihminen vaan syömään jotain mikä pysyy sisällä/imeytyy että saa energiaa. Eli se yleinen terveellisyys ei sinänsä aina liity mitenkään erityisruokavalioihin vaan pointtina on syödä mitä vaan saa syötyä/ mikä sopii jos on paha/tilanteen rauhoittava vaihe menossa. Pitkälle aikavälille noi jutut tehdään myös ihan ravitsemusterapeutin kanssa ja mietitään sit sitä taudin kannalta terveellistä ja monipuolista ruokavaliota..

Menee vähä tylyks mut tässä tapauksessa nää postit tässä keskustelussa alkaa oikeasti jo mennä siihen että mä repeilen täällä :D Jos on tommonen sairauden vaatima erityisruokavalio ongelmana kyseisellä herralla niin tietää ittekin hakeutua lääkäriin ja ravitsemusterapeutti varmasti ohjaa parempaan suuntaan ja olisi todennäköisesti jo ohjannut ruoansulatuskanavan taudin toteamisen jälkeen. Ihan normikäytäntö. Ja treenistä osaa kysellä/lukea toisista keskusteluista. Täällä suunnalla ainakin vaietaan tän keskustelun osalta :rolleyes:

Ihan mutulla sitte heitit? Luehhan vaikka alkuun Helsingin yliopiston teettämä esitelmä Maitorasva ja terveys.

Tai 12 vuotta kestäny laaja ruotsalainen tutkimus

Löytyishän noita tutkimuksia lisääki. Esim. Veteraaniurheilijan blogista löytyy oivaa tietoa ravitsemuksesta. Vaikkapa tässä artikkelissa on linkitettynä muutama muukin tutkimus maitorasvan terveysvaikutuksista.

Siis voi helvetti. 1cm voita on paksumpi kerros ku ite leipä ??!! Kyllähä sen jo järkikii sanoo, ettei semmone voi hyvästä olla.

Siis voi helvetti. 1cm voita on paksumpi kerros ku ite leipä ??!! Kyllähä sen jo järkikii sanoo, ettei semmone voi hyvästä olla.

Mistäs sä tiedät kuinka paksu se leipä on:hyper:

ei vaan, onhan tossa voissa tyydyttynyttä rasvaa ylipuolet eli ei sitä hyvää tee syödä joka päivä törkeitä määriä. Vaikka kyseinen henkilö on alipainoinen niin siitä huolimatta noi kovat rasvat tekee hallaa sydämelle ja verisuonille.
Ja kovia rasvoja tulee muutenkin vastaan joka paikassa niin oon sitä mieltä et kannattaa karsia sitä sellasissa paikoissa jossa sitä on helppo karsia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom