Alatalja, rasitusta latseille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Mike

ATG
Pakkotoisto.com
Kaupunki
Helsinki
Alatalja on ylätaljan ohella selän massaliikkeitä. Oikein tehtynä se supistaa hyvin latseja ja sitäkautta tuo kehitystä.

Käytä liikkeessä mieluusti kolmiokahvaa, silloin saat liikkeen kohdistettua vyörätöön vatsan sijaan.

Ota tukeva asento niin, että polvet ovat aavistuksen koukussa. Venytys on jälleen kerran toissijaista verrattuna supistukseen, älä roikota olkapäitä, vaan venytä latsit pitämällä kädet hieman koukussa. Nojaa eteenpäin jotta venytys olisi paras. Lähde vetämään tankoa ja samaan aikaan liikut taaksepäin. Tyonnä rintaa vahasti ulos yläasennossa ja supista lapoja vahvasti yhteen. Liikkeessä on tärkeää pysyä yläasennossa pystyssä, liika takanoja on pahasta. Jälleen kerran supistuksen avittaminen nytkäyttämällä kroppaa tankoa vasten pitää eliminoida kokonaan. Jatka liikettä joustavalla soutavalla liikkeellä. Pakkotoistot hyvin avitettuna ovat oiva apu tässä liikeessä vetoremmien ohella.

VG7G8355.jpg

Viimeksi muokattu:
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Alatalja on vaikeampi liike mitä luullaan, mutta kun tekniikka löytyy niin on se aivan loistava liike. Tässäkin liikkeessä kannattaa usein unohtaa ne "egopainot" ja keskittyä vaan sen oikein tekemiseen.

Joo alatalja on sellane liike, että sen avulla on helppo oppia tekemään selkätreeni. Alussa tietty pienet painot, mutta kun tekniikan oppii, pystyy käyttämään vähän ronsimpaakin tekniikkaa. Jos yksi liike pitäis valita selälle, niin se luultavasti olis juuri alatalja. Tossa tosiaan paras tehdä juuri kuvissa näkyvällä kolmiokahvalla, mutta myös ns.normaalilla ylätalja tangolla tehtynä saa hyvän supistuksen.

Mike sanoi:
Alatalja on ylätaljan ohella selän massaliikkeitä. Oikein tehtynä se supistaa hyvin latseja ja sitäkautta tuo kehitystä.

Käytä liikkeessä mieluusti kolmiokahvaa, silloin saat liikkeen kohdistettua vyörätöön vatsan sijaan.

Ota tukeva asento niin, että polvet ovat aavistuksen koukussa. Venytys on jälleen kerran toissijaista verrattuna supistukseen, älä roikota olkapäitä, vaan venytä latsit pitämällä kädet hieman koukussa. Nojaa eteenpäin jotta venytys olisi paras. Lähde vetämään tankoa ja samaan aikaan liikut taaksepäin. Tyonnä rintaa vahasti ulos yläasennossa ja supista lapoja vahvasti yhteen. Liikkeessä on tärkeää pysyä yläasennossa pystyssä, liika takanoja on pahasta. Jälleen kerran supistuksen avittaminen nytkäyttämällä kroppaa tankoa vasten pitää eliminoida kokonaan. Jatka liikettä joustavalla soutavalla liikkeellä. Pakkotoistot hyvin avitettuna ovat oiva apu tässä liikeessä vetoremmien ohella.

Noinhan tuo melkein tehdään. Kuitenkin kovasti olen kummaksunut aina näitä venytykseen liittyviä neuvoja selkätreenissä. Kyllähän jokainen (kai) saa sen selän supistumaan, mutta miksi venytysvaihetta pidetään niin tois-sijaisena??
Itse nimenomaan keskityn selvästi venyttämään selkää liikkeen "yläosassa", kaikissa selkäliikkeissä. Kuitenkin niin juuri, että latsit venyy, eikä homma siirry kokonaan vain sellaiseksi, että vastusta kannatellaan ihan millä lihaksella tahansa siellä "yläosassa". Luulen, että tätä tässä tarkoitetaan. Siis venytetään, mutta vain niin pitkään, että latsit venyvät.

EDIT: Pidän muuten liikettä lähes parhaana selän "yleis"massalle.

Siis venyttää voi kuka vain, mutta supistus on se mikä jää uupumaan. Supistus on tärkein selkätreenissä. Venyttää pystyy vaikka painot olisivat minkälaiset, mutta supistus ei onnistukaan enää liian isoilla painoilla. Siksi painotan aina supistusta, se pitää pystyä tekemään. Suosittelisinkin keskittymään siihen supistukseen toki venyttämällä silti sarjoissa. Rajumpaa venytystä voi tehdä sarjojen välissä käsi kerrallaan.

Kokeilin alataljaa pitkästä aikaa viime sunnuntaina selkäreenissä ja sehän tuntui hemmetin hyvältä! Supistus on juurikin se juttu. Monet tekee alataljaa heijaamalla painot koko kropan voimalla niin, että takaraivo hipoo maata ja sitten sinkoudutaan takas alkuasentoon. Kannattaa ensin tehdä pienillä painoilla ja harjoitella selkälihojen liikuttelua kunnolla, sitten vasta rautaa kehiin.

Mike sanoi:
Siis venyttää voi kuka vain, mutta supistus on se mikä jää uupumaan. Supistus on tärkein selkätreenissä. Venyttää pystyy vaikka painot olisivat minkälaiset, mutta supistus ei onnistukaan enää liian isoilla painoilla. Siksi painotan aina supistusta, se pitää pystyä tekemään. Suosittelisinkin keskittymään siihen supistukseen toki venyttämällä silti sarjoissa. Rajumpaa venytystä voi tehdä sarjojen välissä käsi kerrallaan.

No alkaahan se supistusvaihe heti, kun vaihdetaan negatiivinen vaihe positiiviseksi. Se on sitten eriasia, saako/osaako kohdistaa sitä treenattavalle lihakselle. Jos tehdään ihan jumppatyyliin eli jokainen toisto on navassa kiinni, niin tuleehan se puhtaasti, mutta missä on vastus?? Painot jäävät monesti aika pieneksi, mitä olen salilla katsellut hiukan enemmänkin treenanneilla. Lihaskasvu tarvii kuitenkin riittävästi vastusta. Ehkä olen hiukan vanhoillinen sitten näissä treeniasioissa, mutta ainakaan minun päätäni ei kukaan pysty tässä asiassa kääntämään.
Teen tietenkin itsekkin pienemmillä painoilla ja paljon puhtaammin, mutta ne on sitten vähennyssarjoissa.
Siis mielestäni tarvitaan riittävästi venytystä ja tietenkin supistustakin, mutta riittävällä vastuksella ettei mene jumppailuksi.
:D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mike sanoi:
No liika takanoja on sitten jo trapsiliike. Mieluusti melkein pystyyn jäädään. Alatalja on kyllä kehonrakennukseen tarkoitettu liike, voimaa sitten maastanostosta.
Mikä on trapsiliike?joo, mut kylä sitä voi voimaa hakevatkin tehdä

Salomaa sanoi:
Tommoseen kulmaan itse aina vetelen.
Tolleen se munkin mies vetää ja mä en ymmärrä, että miks ja oon sen kanssa "kiistelly", että pitäs jäädä pystyyn...en tiedä pitäskö munkiin alkaa noin vetää...

Muistakaa pitää alaselkä notkolla koko noston ajan, selkää ei saa pyöristää ala-asennossa.

ihanahelena sanoi:
Mikä on trapsiliike?joo, mut kylä sitä voi voimaa hakevatkin tehdä
Niskalihasliike, tulee veto alakulmasta. No voihan sitä tehdä voimaa hakevat, mutta kyllä sitä voimaa tulee lihasmassan mukanakin.

Zone-sarja -42%
Kipi I sanoi:
Alataljaa en saa tuntumaan muuta kuin ylhäältä vedettynä, ja silloin kyllä tuntuu :D
Sehän on sitten sama, kuin tekisi ylätaljaa!?

Täytyisi munkin tehdä tuota alataljaa, mutta kun vihaan koko saatanan liikettä:curs:

Salomaa sanoi:

Kuvan perusteella keskittyminen on herpaantunut, soo soo.

Salomaa sanoi:

Aikalailla sama täällä, pitäisikö sitten yrittää jäädä pystympään?

Koittakaa muuten joskus laittaa tuo v-kahva toisinpäin, eli niin että tuo v aukeaa ylöspäin. Mä ainankin saan paljon paremmin menemään liikkeen perille kun kahva on tolleen "väärinpäin". Heikki722 muistaakseni tuon vinkin joskus antoi?

Timba79 sanoi:
Koittakaa muuten joskus laittaa tuo v-kahva toisinpäin, eli niin että tuo v aukeaa ylöspäin. Mä ainankin saan paljon paremmin menemään liikkeen perille kun kahva on tolleen "väärinpäin". Heikki722 muistaakseni tuon vinkin joskus antoi?

itsekkin huomannut mikä hirveä ero on kun vetää v-kahvalla "väärin"
kannattaa todellakin kokeilla sitä :rock:

Back
Ylös Bottom