Alaspainallus suorinkäsin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Telchar
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Searchilla en löytänyt liikkeestä mitään tietoa.
Elikkä onko alaspainallus suorinkäsin kuinka hyödyllinen selkäliike?
Ajattelin, että sitä olisi ainakin kiva kokeilla, selkäpäiväni on tämänlainen:

3xLeuanveto vastaotteella (olkapäiden leveys)
3xYlätaljaveto eteen
3xAlatalja
3xYhdenkäden soutu
3xSelänojennus laitteessa (+ ilman laitetta 3x, hetkellisesti)
(Maastanosto ja maastaveto on harkinnassa. Vyö vaan pitäisi olla.)

Jos vaikka tekisi vuoroviikoin alaspainallusta jonkun toisen liikkeen kanssa vaihdellen, minkä? (ylätaljan?) Kannattaako alaspainallusta ylipäätään tehdä? Jotain muita suosituksia selälle?

Kyllähän sitä tehdä kannattaa, sillä eikös ne lihakset juuri kasva sen treenin vaihtelun avulla. Itse olen tehnyt liikettä silloin tällöin ja hyvin tuntuu menevän perille. Täytyy vain keskittyä ihan sika hyvin. Todella eristävä liike.

Telchar sanoi:
(Maastanosto ja maastaveto on harkinnassa. Vyö vaan pitäisi olla.)

Harkitse vakavasti ja ota heti ohjelmaan! Ei siihen välttämättä vyötä tarvii, jos et koko aikaa yritä maksimeja. Teet vaan oikealla tekniikalla ja riittävän pienillä painoilla.

:offtopic: Taitavat muuten olla yksi ja sama liike tuo maastaveto ja -nosto.

Joo, pitääpä kokeilla tuota alaspainallusta tällä viikolla. Minkä liikkeen kanssa sitä kannattaisi vaihtaa?

Minun tietääkseni maastanosto ja maastaveto ovat eri liikkeitä. Maastanostoa tehdään jalat haara-asennossa ja jalkaterät V-asennossa, maastavetoa sitten jalat lähes yhdessä ja jalkaterät suoraan eteenpäin kääntyneenä. Korjatkaa jos olen väärässä.

Telchar sanoi:
Joo, pitääpä kokeilla tuota alaspainallusta tällä viikolla. Minkä liikkeen kanssa sitä kannattaisi vaihtaa?

Minun tietääkseni maastanosto ja maastaveto ovat eri liikkeitä. Maastanostoa tehdään jalat haara-asennossa ja jalkaterät V-asennossa, maastavetoa sitten jalat lähes yhdessä ja jalkaterät suoraan eteenpäin kääntyneenä. Korjatkaa jos olen väärässä.

Sama liike kyseessä. :hyper:
Luettelit tuossa vaan kaksi eri tapaa vetää; sumo ja kapea.

Hmm. Minun ajatusmaailmassani sama liike = sama liike, eikä eri liike. Nuohan ovat kuitenkin aika erilaisia.

Ainakin omistamassani Lihaskunto kirjassa (kirjoittanut Frederic Delavier) ilmoitetaan nuo liikkeet maastanostoksi ja maastavedoksi.

Tuommoinen kirja: (tosin suomennettu, suosittelen, on aika hyvä)
http://www.growingsport.com/prod/8480193883.html

EDIT: Sitä vaan meinasin, että jos puhutaan kahdesta liikkeestä yhdellä nimellä, niin saattaa tulla sekaannuksia. Aivan sama minulle, vaikka puhuttaisiin sumovedosta ja kapeastavedosta.

Niin ja palataanko aiheeseen? Minkä liikkeen tillla tuota alaspainallusta kannattaisi tehdä? Tuskin sitä lisätäkään kannattaa, koska tulee mielestäni aika paljon liikeittä samaan lihakseen.

minkäslainen liike tämä alaspainallus on?

Otetaan ylätaljasta suorallatangolla kaksinkäsin myötäotteella kiinni ja painetaan suorinkäsin tuonne vyötärön alapuolelle.

Telchar sanoi:
Otetaan ylätaljasta suorallatangolla kaksinkäsin myötäotteella kiinni ja painetaan suorinkäsin tuonne vyötärön alapuolelle.

Itse käytän nimitystä "suorinkäsin pulldown, taljassa". Liikkeessä vahvasti osallisena latissimus dorsi. Suoritustekniikasta riippuen ottaa siis mm.rintaan, selkään ja kylkiin. Vastaavista liikkeistä tulee mieleen pullover: http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/BBPullover.html

Lisää tietoa liikkeistä exrx:ssä... mutta tosiaan pidän noita kahta parhaina kyseisten osa-alueiden liikkeinä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
hmmm...mielenkiintoinen liike, otanpa ensi treenissä ohjelmaan.

Itse olen tehnyt vaan rintapäivänä... Toimii hyvin "rintakehän laajentajana". Riippuu siis suoritustavasta minne haluaa kohdistaa.

Telchar sanoi:
Searchilla en löytänyt liikkeestä mitään tietoa.
Elikkä onko alaspainallus suorinkäsin kuinka hyödyllinen selkäliike?

Itse olen tehnyt selkätreenissä selällään (penkillä) taljassa pulloveria, joka on kai periaatteessa sama liike, mutta liikerata on erilainen. En ole seisaallaan tehnyt, mutta voisi tuotakin kokeilla... Pitää olla aika tarkka sen kontrollin kanssa tuota liikettä tehdessä kun helposti meinaa käydä rintaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom