alaselkä paskana maastavedon jälkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wmika
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
onko normaalia että alaselkä menee kipeäksi heti maastavedon tekemisen jälkeen ja on seuraavana päivänä ihan vitun kipeä

Kannattaa tehdä pienemmillä painoilla ja lopettaa sarjat kesken. Saattaa kyllä olla, että kehityskään ei päätä huimaa sen jälkeen. :jahas:

"On" jos teet pitkää sarjaa perinteisellä tyylillä "sata lasissa", eli kontrolli vähän pettää. Se, että edistääkö se kehitystä on toinen juttu.

Teitkö kuinka pitkän sarjan? Maastavedossa 5 toistoa pidemmät sarjat alkaa mennä pitkän sarjan puolelle, ja toistot pitäisi tehdä perinteisellä vetotyylillä aika hillittynä jos on joku peruste tehdä se pitkä sarja.

pyöristyykö alaselkä nostossa? nykäsetkö alun? vedätkö suorin jaloin? nytkytteletkö väkisin ylös? vedätkö kovia sarjoja aina loppuun asti? vedätkö tiukkoja sarjoja yli 5 toiston?

mieti noita ja sitten, kun vastaat kaikkin "ei/en", alkaa olla asiat ok.

wmika sanoi:
onko normaalia että alaselkä menee kipeäksi heti maastavedon tekemisen jälkeen ja on seuraavana päivänä ihan vitun kipeä

Kyllä, jos teet liikeen päin helvettiä. Maastavedon alkuvaiheessa on ilkeä tilanne sinäänsä suhteessa muihin liikkeisiin,sillä maastavedossa joutuu koville niin monta pikkulihasta alaselän ympäristöstä jotka eivät ole vielä tottuneet moiseen rasitukseen.
Älä lähde vetämään toistoja/sarjoja sellaisilla painoilla alussa mitkä saat suurilla lihaksilla vedettyä vain sinne ylös. Kokeile aloittaa ihan alusta ja tee vaikka vain pari toistoa jokaisessa painokohdassa kuunnellen niitä lihaksia, jos olet rehellinen itsellesi siinä, huomaat kyllä jos joku lihas/kohta ei ole vielä kehittynyt tarpeeksi ja saa siksi tuon kivun aikaan mentäessä suurempii painoihin.

Toinen vaihtoehto on tietenkin se ettet ole venytellut tarpeeksi.
maastavetoon kannattaa venytellä hieman vielä normaaliakin enemmän ja lämmitellä ennen sen aloittamista.
alaselän,reisien,hartioiden ja lonkanseutu on EHDOTTOMASTI saatava lämpimiksi ja venytellyiksi ennen nosta, jotta sen pystyisi suorittamaan ilman riskijä ja parhaalla volyymilla.

Maltti on valttia.

Hynkkä sanoi:
Kannattaa tehdä pienemmillä painoilla ja lopettaa sarjat kesken. Saattaa kyllä olla, että kehityskään ei päätä huimaa sen jälkeen. :jahas:
Hmm, mun mielestäni kehitys voi vasta silloin alkaa.

Maastavedossa se alaslasku on melkeinpä hankalampi kuin nosto, ainakin jos aikoo kontrolloidusti laskea. Kannattaa melkeinpä päästää painot ihan reilusti putoamaan ilman että pistää hanttiin, ja ottaa jokaiseen nostoon lähtöasento uusiksi jotta tekniikka pysyy hyvänä. Toinen vaihtoehto on tehdä niin että laskee painot kontrolloidusti alas muttei päästä niitä kosketuksiin lattian kanssa.

wmika sanoi:
Ensimmäinen suora vastaus itse kysymykseen :D
Ei ole normaalia.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllä se täälläkin välillä on niin paskana että hyvä kun käveleen pystyy. Tai ei se paskana ole vaan niin kivikovassa pumpissa, että itkettää. Välillä ennen reeniä tuntuu vaikka kenkiä laittaessa, että ei henki kulje kun lapaluiden välistä vihloo mutta kyllä se pari satkua silti nousee ilman kipuja. Tiedä häntä sitten mikä vaivaa, reeni on kulkenu.

Jesuiitta sanoi:
Välillä ennen reeniä tuntuu että ei henki kulje kun lapaluiden välistä vihloo mutta kyllä se pari satkua silti nousee ilman kipuja. Tiedä häntä sitten mikä vaivaa, reeni on kulkenu.

Oikein! Kunnon HC meininkiä! :hyper: Jos kuolee ni sitten kuolee mut nostamaan mennään :rock:

Minäki sain tänään alaselän rikki maastavedolla. Oon vääntäny nyt muutaman kuukauden joka kierrossa maastavetoa ja kyykkyä, ja oon nyt ollu 2 vk dietillä. Ei ilmeisesti selkä kerkee palautua dietillä ollessa, kun joudun töissäkin käyttämään ahkerasti selkää ja nyt sit kipiä.
Oon vääntäny 3x6 tyylillä maastavetoa, ja aina sata lasissa. Kannattaako tehä maastaveto ja kyykky vuoroviikoin, vai joka viikko mut välillä kevyemmin ?

Muattelin jos tekis joka toinen viikko täysillä ja joka toinen kevyesti, olisko se parempi ?
Ja kannattaisko maastavetoa sit tehä lyhyempiä sarjoja ku kuutosia ?

Yks pointti tohon juttuu on se, että alas laskettaessa älä TÄRÄYTÄ tankoa lattiaan ja sitte nosta taas, vaan laske pehmeästi lattiaan. Paras alusta tehä maastista on sellane lava, mutta varmaan salillasi on sellanen kumimattoalustakin, vähän pehmentää.

viitala sanoi:
Kannattaako tehä maastaveto ja kyykky vuoroviikoin, vai joka viikko mut välillä kevyemmin ?

Muattelin jos tekis joka toinen viikko täysillä ja joka toinen kevyesti, olisko se parempi ?
Ja kannattaisko maastavetoa sit tehä lyhyempiä sarjoja ku kuutosia ?

Tuo nyt on aivan yksilöllistä miten tuo selkä palautuu. Mä oon nykiny molempia samalla viikolla, silloin kun muutenkin treeni kulkee, välillä taas kevyemmin ja välillä jätän toisen liikkeen kokonaan pois. Eli ihan tuntuman ja fiiliksen mukaan. Kyllä minä ainakin salille jo mennessä huomaan, että tänään ei kannata kyykätä/vetää, kun ei ole selkä palautunut....

Mulla toimii hyvin tuo tekniikka että joka toinen viikko on maastavetoa ja joka toinen viikko kyykyä. Mave viikolla prässiä ja kyykkyviikolla kulmasoutua. Ehtii alaselkä palautumaan hyvin.

Alkuperäisestä kysymyksestä jäi vähän epäselväksi, että onko se kipu lihaskipua vai jotain muuta?

-vatsat kuntoon
-lisää notkeutta pakaroihin ja takareisiin

itellä on nyt joka toinen viikko mave, joka toinen kyykky ja ihan sopiva rauhalliseen treeniin..
ja näiden jälkeen aina prässillä jalat finaaliin

No kesken maastavetosarjan vihlas niin maan perkeleesti, ja nyt sit kävellään ku mummo. Lihasperästä tuo luulavasti on. Joko selkä saa liikaa rasitusta töistä ja salista ja nyt vaan meni rajan yli että naps. Tai sit tekniikka kusi, otin kyllä isommilla painoilla kuin koskaan ennen.
Olen tehnyt 3x6 tyylillä MAVEa jo jonkun aikaa.
Kannattaako maastavetoa tehä 6 sarjoja vai lyhyempiä ?
Haen pääsääntösesti massaa, mut nyt dietillä joten, toistaseks voimahakuisasti ainakin pääliikkeissä.

viitala sanoi:
No kesken maastavetosarjan vihlas niin maan perkeleesti, ja nyt sit kävellään ku mummo. Lihasperästä tuo luulavasti on. Joko selkä saa liikaa rasitusta töistä ja salista ja nyt vaan meni rajan yli että naps. Tai sit tekniikka kusi, otin kyllä isommilla painoilla kuin koskaan ennen.
Haen pääsääntösesti massaa, mut nyt dietillä joten, toistaseks voimahakuisasti ainakin pääliikkeissä.

vinkkinä, kannattaa käydä tutustumassa treeni & ravinto -ketjussa alaselkäkipu & naprapaatti -threadiin. selkä- tai muidenkaan rankakipujen kanssa ei kantsi leikkiä.

mulla tuli muuten btw kaks niistä kuudesta olemassaolevasta pullistumasta rangassa juuri mavesta, ja ihan samoilla oireilla - eli kesken sarjan vihlaisi helvetisti, ja kipeyttä sen jälkeisenä päivänä on vaikea edes alkaa kuvailemaan.

että ei se aina lihasperäistäkään ole. toivottavasti sun tapauksessa olisi.

viitala sanoi:
kyllä jossain on pahasti mätää jos tulee jotain älyttömiä vihlomisia. tee 3-4 toistoa pitkiä sarjoja ja pyri siihen että aina jäisi varaa 1-2 toistoa.

Suositut

Back
Ylös Bottom