Akrobatiasta innostuneita?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu
Itsekkin harrastan akrobatiaa aika kiihkeästi, se sopii hyvin kehon liikkuvuuden ja koordinaation säilyttämiseen tuossa puntin ohella.
Telinevoimistelupohjalta oon alottanu joskus teininä eli jossain määrin on tullu harrastettua akrobatiaa jo pitempäänkin. Permanto kiinnosti aina enemmän kuin muut telineet, ja nykyään tuleekin sitte pelkästään sitä harrastettua.
Kun löysin aikanaan netin XMA-videot niin alko repertuaariin tulla muitakin liikkeitä kuin voltteja.
Treenailen akrobatiaa noin kolmesti viikossa, joskus enemmänkin riippuen onko aikaa opiskelujen ohessa. Taitavuutta en viitsi ruveta arvioimaan, mutta aina on parannettavaa ja uusia temppuja kyllä riittää opeteltavaksi.
Vammoista pahin taitaa olla aivotärähdys ja jotain pienempiä venähdyksiä muutama.
Hyvä harrastushan tuo on ja alkuun pääsee itsekseenkin pelkästään videoita katselemalla. Minusta ikä ei todellakaan ole este jos on motivaatiota ja rohkeutta riittävästi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
lumbago sanoi:
No toi onki sit eri asia jos oot jo breikis :) Aattelin vaa että jos et oo viel/luulet et siel aletaa jotain volttii vääntää.

Ei turhia kuvitelmia :)

Ootpa muuten ihan hullun notkea! Ja hienoja temppuja kyllä osaat!

MissEvilEve sanoi:
Lumbago hienoi noi sun jutut :thumbs: Hauskinta oli kun kävin katsomassa niin ekalta clipiltä jo huomasin et jumaliste, jätkähän on Kusikselta! Oli tuttu urheilukenttä :)
Joo täältähän mä oon

Hippa, tost notkeudestaki voi olla montaa mieltä, omast mielest en oo tarpeeks notkea viel, kun ei mee sivuttainspagaatti maaha kiinni :P

Ja kiitoksia taas :) Mut aina löytyy parannettavaa noist tempuist ainaski min mielest.

Onko missäänpäin suomea edes aikuisille rautakangille järjestettynä trikki/temppu/voimistelu koulua?

Vieläkin katkera siitä, kun 18 vuotiaana sain kerättyä vaivoin valtavan innostuksen saattelemana henkiset voimavarat siihen, että kävin kysymässä paikallisesta voimisteluseurasta sitä, pääseekö sinne harjoittelemaan. Vastaus oli että 14v on yläikäraja mille järjestetään näitä kursseja.
Oliskohan nyt selkä 10x terveempi jos olisi tuolloin päässyt johonkin harjoittelemaan "jumppaa".

No jos joku 50km säteellä tuollaisen temppuhärdellin järjestäisi, niin samantien olisi yksi innokas. "Maksoi mitä maksoi" :D

Lumbagolla oli makeita temppuja!

Hyvin pomppii niin Lumbago kuin Rosenberigin :)

:offtopic: Rosenbergin videossa soi Disturbed - Prayer (hyvä bändi)

Miten kannattaa muuten treenata, jos haluaa tuollaisen notkean kropan ?
Kangistaako normaali puntti treeni, kannattaako tilalle ottaa omalla painolla tehtäviä liikkeitä lisäpainoilla ym. ja painoilla tehtävät liikkeet olisivat vain tukena, vai miten pitäisi lähteä rakentamaan kroppaa tuollaiseen suuntaan ?
Vuoden oon nyt normaalia puntti treeniä tehnyt, lihasta on tullut, mutta samalla on tullut vähän sellainen kankea olo, joten millaista treeniä kannattaa tehdä ? :) Ja miten rytmittää treenit, kun ottaa huomioon 2-3 kertaa viikossa olevat jujutsu treenit ?

Kiitos Myto

ja Mmn, käy vaa siel punttisalil, niin mäki teen ja spagaatti menee jne. Ei siin muuta ku venyttelet joka tai jokatoinen päivä. Kannattaa alottaa ehkä niin, et joka päivä venyttelee ja sitte ku venyy, ni voi harvemmin. Itte alotin venyttelee (Alotin venyttelyn 15 tai 16 vuotiaana) niin et venyttelin joka päivä kerran tai 2 kertaa jalat (pohkeet,taka/etureidet,nivuset), kyljet, selän, niskaa, mahaa. Kyl käsiiki kannattaa venytellä, eli hauis,ojentaja,käsivarret,olkapäät, muutama kuukaus ja spagaatin vetäsin maaha, alottaes olin notkea ku rautakanki ;) Mut nykysin venyttelen suunnillee jokatoinen päivä jos jaksan (mut sen huomaa notkeudes kyl jos ei viitti venytellä säännöllisest, eli alkaa jäykistyä, mut ei hirveest). Eli ei se treenist oo kiinni, vaan venyttelyst.

Ja miten rytmittää ne, no esim näin : Mulla on 3x/viikko taekwondoo ja puntil pitäis ehtii käyä, ni käyn niinä päiviin salil, kun ei oo tkd treenei, eli pari kertaa ehtii käyä viikos ja jää pari lepopäivää (ehtisin kolmeki, ja jäis 1 lepopäivä).

Imuta toi ja tee noin (Dynaamisii venytyksii) : http://www.trickstutorials.com/media/examplers/dynamic_stretching.zip
Sitte venyttele jotenkii näin (Staattisii) : http://www.trickstutorials.com/tutorials/flexibility/static_stretches.php << sovella tuolt itelles hyvät venytykset, ei oo pakko kaikkii, ite en tee noist ku 4, mulla on vähä erilaisii venytyksii ku niit ns. tyylei on niin paljo miten voi venyttää.

Sit pitää muistaa se, että ENNEN treenii ei tehä staattisii venytyksii, vaan dynaamisii, treenin JÄLKEE tulee staattiset (mut ei ihan heti, tunti-pari välii)

Mmn sanoi:
Miten kannattaa muuten treenata, jos haluaa tuollaisen notkean kropan ?
Kangistaako normaali puntti treeni, kannattaako tilalle ottaa omalla painolla tehtäviä liikkeitä lisäpainoilla ym. ja painoilla tehtävät liikkeet olisivat vain tukena, vai miten pitäisi lähteä rakentamaan kroppaa tuollaiseen suuntaan ?
Vuoden oon nyt normaalia puntti treeniä tehnyt, lihasta on tullut, mutta samalla on tullut vähän sellainen kankea olo, joten millaista treeniä kannattaa tehdä ? :) Ja miten rytmittää treenit, kun ottaa huomioon 2-3 kertaa viikossa olevat jujutsu treenit ?

Jujutsuun en ota kantaa, mutta kyllähän puunttitreeni kangiastaa, jos ei venyttele. Heti punttitreenin jälkeen pitäisi venyttää lihakset nopeasti eli vain muutaman hetken (10-20s).

Paras ajankohta venytellä on muutama tunti treenin jälkeen. Pitkäkestoisia ja syviä venytyksiä koko vartalolle ainakin pari kertaa viikossa. Kyllähän sitä notkistuu vaik kuinka, jos vaan näkee vaivaa.

Jos et osaa venytyksiä, kannattaa vaikka käydä pari kertaa jollain venyttelytunnilla. Niitä järkkää melkeen kaikki jumppaklubit ja jotkut tanssikoulut. Siellä oppii erilaisia liikkeitä ja voi aina kysyä ohjaajalta vinkkiä jonkun tietyn lihakset venytykseen tai kertoa, mitä haluaisi tavoittaa ja kysyä juuri siihen liikkeitä (esim. mitkät liikkeet auttaa saamaan spagaatin).

Eiku rentoutusmusaa kehiin ja venymään :)

Löytyipä vihdoin aihe tältä palstalta johon minullakin löytyy kommentteja. :D

Itse olen hieman myöhäisherännäinen akrobatian/telinevoimistelun suhteen. Aloittelin harrastuksen oikeastaan vasta päälle parikymppisenä (taisin olla 22 vanha tuolloin), mutta nykyään intoa harrastaa riittäisi vaikka viikon joka päivälle. Hurahtaminen lienee oikea termi. Pääasiassa treenaan siis akrobatiaa, mutta olen yrittänyt samalla kehittyä myös muilla telineillä permannon ohella. Kolmessa vuodessa erilaiset voltit ovat alkaneet sujumaan ihan näppärästi, ja telineilläkin pystyy jo tekemään asioita jotka aloittessa tuntuivat lähinnä utopistisilta haaveilta :)

Paskempi juttu onkin sitten toi Sumpparinkin mainitsema harjoittelumahdollisuuksien puute. Harvalla voimisteluseuralla on mitään kiinnostusta järjestää kursseja yli parikymppisille aloittelijoille (ainakaan jos ei itse kerää porukkaa kasaan), ja laji ei todellakaan ole se kaikkein parhaiten itseopiskeluun sopiva. Multa löytyi onneksi kavereita jotka ovat mukana paikallisen seuran toiminnassa, ja sain sitä kautta 'jalan oven väliin'.

Loistolaji joka tapauksessa, tsemppiä kaikille harrastajille. :kippis1:

Bonusvinkki Hipalle ja muillekin aloittelijoille: opetelkaa käsilläseisonta kunnolla, se auttaa myöhemmin ihan kaikessa.

lumbago sanoi:
Kitoosh Sumppari, imuttakaapas min videon lisäks tämä : http://download.trikit.net/S-063-IlanRosenberg.mpg
Se on Ilan Rosenbergin sampleri mistä jo aikasemmin mainitsin, elikkä löysin sen nyt. Ilan on siis suht iso betoninpala joka trikkailee kans (bbuilder). Tost ainaki näkee, että koko / ikä ei oo este (se on jotain 40v)
WAU!
/me alkaa temppuilemaan

Viitsisitkö vaikka antaa jotain vinkkejä aloittamiseen tänne niin saadaan Suomenkin tonnikeijut liitämään

Mitäpä siihe ny sit sanois..

Venytelkää
Uskaltakaa yrittää temppuu älkääkä mamoilko, koska ei siihe ny kuole jos mokaa.
Ei kannata treenata vaan yhtä temppuu kerrallaa, vaa useampaa.
Alottakaa perusjutuist (kärrynpyörät jne)
Kattokaa videoilt mallii (kattokaa paaaaljo trikkivideoit), mitä missäki tempus tehää (play/stop systeemil)
Tajutkaa se tekniikka 110% ja yrittäkää sitte.
Keskity 110% kun yrität, eli mieti mitä teet.

Eiköhän noilla pääse alkuu.

Mä alotin niin, että katoin tätä videota (http://download.trikit.net/Demo-Reel-HI.mpg ,eka trikkivideo minkä löysin vuonna 2002), katoin sitä paljo, toi rokkaa vieläki ;) Katoin play/stop systeemil miten trikkei tehää, lähin yrittämää, motivaatioo oli perkeleest, koska halusin oppia. Yritin, mokasin, yritin, mokasin jne. Kunnes opin aerialin (http://www.trickstutorials.com/tutorials/tricks/aerial.php , eka temppu jonka halusin oppia). Esim. Ennen tota aerialii kannattaa opetella kärrynpyörä kunnol, ja kärrynpyörä yhel kädel. Muistakaa se venyttely, olkaa motivoituneit yrittää trikkei, keskittykää 110% siihe mitä teette, eli älä vaa hyppää ja kato miten menee, vaan tiiä mitä teet.

Sitte täältä löytyy lisää trikkivideoo, mistä saa motivaatioo/mallii : http://216.55.162.43/suspense/videos.htm
Sit kannattaa imee Ben Brownin sampleri kasvattamaa motivaatioo : http://download.trikit.net/S-048-BenBrown.mpg

Lumbagolla komeita trikkejä. On tullut ennenkin katsottua teidän videoita tuolta trikit.netistä.
Viime kesänä broidin kanssa harjoteltinkiin aika aktiivisesti, mutta ainut minkä opin kunnolla oli kärrynpyörä. Puolivoltissa käännän vartalon sivuttain ja käsilläseisonnassa on vielä tasapaino hakusessa. Ens kesänä pitää trikata lisää, on muuten todella hauskaa puuhaa.
Toinen akrobatiaan liittyvä juttu mitä haluaisin oppia on Parkour. Hienon näköstä mitä oon kattonu noita SPY:n videoita. Harmi vaan ettei Kajaanissa järjestetä mitään tollasta.

Modipeluri sanoi:
Lumbagolla komeita trikkejä. On tullut ennenkin katsottua teidän videoita tuolta trikit.netistä.
Viime kesänä broidin kanssa harjoteltinkiin aika aktiivisesti, mutta ainut minkä opin kunnolla oli kärrynpyörä. Puolivoltissa käännän vartalon sivuttain ja käsilläseisonnassa on vielä tasapaino hakusessa. Ens kesänä pitää trikata lisää, on muuten todella hauskaa puuhaa.
Toinen akrobatiaan liittyvä juttu mitä haluaisin oppia on Parkour. Hienon näköstä mitä oon kattonu noita SPY:n videoita. Harmi vaan ettei Kajaanissa järjestetä mitään tollasta.

Jos ei löydä niin voi perustaa itse :) Ihan varmasti rupee löytyy samanhenkistä seuraa, kun tekee itse aloitteen.

Parkour on upeeta :) Jos koskaan edistyn tarpeeksi, voisin ehkä jopa yrittää kokeilla sitä. Vielä en ole tarpeeksi etevä, mutta pikkuhiljaa, pikkuhiljaa.

Tuomio sanoi:
Bonusvinkki Hipalle ja muillekin aloittelijoille: opetelkaa käsilläseisonta kunnolla, se auttaa myöhemmin ihan kaikessa.

Jos en mitään muuta, niin tämän sentään osaan ;) No joo ei pysy tuokaan kovin kauaa, ja vähän aikaa kun tekee, on lapaluiden välit seuraavana päivänä ihan jumissa. Pitäs vissiin venytellä, plääh. Mitäs muita hyviä harjoitteita ois, joita voi tehdä kotona/nurtsilla/pihassa lumihankeen?

Joku vois valaista, miten tehdään takaperin puolivoltti, jos selkä ei taivu senttiä enempää kaarelle? (ei mitään liioittelua, ei vaan taivu/tule taipumaan. Tästä syystä penkinkin salilla teen tukevasti koko selän penkissä pitäen)

Tää on siis osote http://download.trikit.net/Demo-Reel-HI.mpg (tos edellises oli yhdistyny osote ja ,eka sana.)

Ja kiitoksia Modipeluri.
Mä haluaisin kans oman trikkitiimin kasaa joitten kans vois trikkailla, ehkä viel joskus (?)
Multa tulee varmaan uus sampleri ens kesään, johon yritän saada uusii, korkeempii ja puhtaampii trikkei, uuteenvuonna taitaa tulla 1 sampleri, kun yhen toisen taekwondokan kans aateltii vähä trikkaa/mättää tkd:ta.

Sit tost parkourist, ku sitä ei oo aikaa/paikkaa sidottu, ei oo sääntöi millain liikkumiin tarkallee on parkourii, joten siitä vaa yrittää, hyppii esteitten yli yms. Se on helpompaa ku trikkaus, minuu ei oo sattunu parkouris kertaakaa, eli turvallistaki. Sit ne katoilt yms. hypyt kandee tehä niin, että alottaa matalalt (esim 1m, sit 1,5m, sit 2m jne.), eli asteittain korkeemmalle, ni tottuu jalat ja opettelee sen alastulon matalalt.

Kokeile siihe selän venymisee tätä : http://www.trickstutorials.com/images/tutorials_flexibility/static_stretches/static_stretch_1.jpg

Ja takaperin puolivoltis (jos tehää oikeel tekniikal) ei pitäis taittaa ees selkää, eli vaa hyppäät taaksepäin viistoo / käsille alas. Sit voin sanoo et talvel on huono opetella ulkoon trikkei, koska on kylmä ja liukas. Ennemmin johkuu salille missä on kova maa mistä voi ponnistaa, ja patja alastuloon.

Hienoja videoita! En kyllä hirveemmin oo temppuilusta innostunut ennen mutta nyt kyllä kiinnostus heräsi. Tuo aerial näyttää olevan se temppu minkä voi tehdä Metal Gear Solid 2:ssa Raydenilla. Joskus vaan aattelin et ois hieno osata se ja nyt kyl tekee mieli osata vähän noita muitakin temppuja :D

:offtopic: Itse on ole noihin kamppailulajeihin niin perehtynyt niin osaako joku sanoa mikä tuo Rosenbergin laji on. Kun näyttää väliin potkivan ja huitovan jotain. Sekin Taekwondo?

Sil on taustaan useampiki laji :

5 years Boxing and Kick Boxing, 3 years of Russian Martial Art, 1 year Judo/Jui-Jitsu, a collage of training in several different disciplines, Kung-Fu, Wu Shu, Karate, Tae-Kwon-Do

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom