Akne, finnit ja niiden hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VelttoV
  • Aloitettu Aloitettu
Antibiootit eivät auta pysyvästi. Sen on moni saanut karvaasti kokea.

Positiivisena kommenttina mainittakoot, että oma kuurini loppui joulukuun puolessa välissä ja nykyinen tilanne on itsellä juuri sellainen kuin voisi kenen vain toivovan. Eli akne ja jopa yksittäiset finnit ovat poissa. En ole kuurin jälkeen liian usein käyttänyt alkoholia, mutta usein alkoholin huuruisten viikonloppujen jälkeen on ollut kasvot koetuksella, mutta ei tosiaan enää kuurin jälkeen. Toivon lopputuloksen säilyvän.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Moro ketjuun!

Mulla on ollu varmaan jostain 15-vuotiaasta asti kevyttä ongelmaa koko ajan. Selässä ja rinnassa on ollu varsinaista aknea ja kasvoissa enemmänki finnejä vaan. Ärsyttävin oire on ollut karvatupentulehdus päänahassa, jollaiseksi akne on sinne kehittynyt. Vasta nyt, kun kolmekymppiä alkaa olemaan kohta liki, olen saanut tehtyä jotain merkittävää asialle. En ollut mistään mitään lukenut, mutta huomasin, että antibioottikuurin aikana päänahkani oli täysin rauhoittunut. Aloin siis himoitsemaan lisää tuota sienilääkettä, että saisin rauhaa tuskastani. Työpaikkalääkäriltä sainkin ensialkuun n. 2kk kestäneen kuurin ja elämä loisti. Osasin kyllä odottaa oireiden paluuta kun sienipurkki olisi tyhjentynyt, ja niin kävikin jo viikon lääkkeen loppumisen jälkeen.

Seuraavaksi lääkärini antoi lähetteen ihotautilääkärille, joka alkoi selkää ja päätä kurkattuaan heti puhumaan Isotretinoinista. Oli kaiketi päättänyt sitä lyödä kuurit mulle ennen kuin edes nenääni näki. 20mg/päivä ja 200kpl olis ny sit popsittava. Alhainenhan tuo annos on verrattain, mutta tapauksessani ei ole kovin pahasta aknesta kyse. Ja onpa saanut lukea kokemuksia pienellä annoksellakin saaduista loistavista tuloksista. Huulethan tässä on vähä vasta kuivat, mutta eipä toisaalta ole kuin 12 pastillia vasta huivissa.

Voin kansa päivitellä tänne kuulumisia 'pienen' annostuksen vaikutuksista OMALLA kohdallani.

itselläkin meni kauhean kauan kun edes tajusin että mulla mitään aknea on. hölmö ku oon =). toivottavasti niin mulle ku sullekkaa tai kellekkää muullekkaa oo jääny mitään pysyyviä juttuja siitä. ei sattuis jollain olee vastauksia meitsin aiempii kysymyksii?

No niin, johan alkoi lyyti kirjoittaa näin 17 päivän jälkeen. Iho on paljon paremman värinen ja selvästi ohuempi, tuntuu pesun yhteydessä paljon tasaisemmalta, ja vanhat punaiset jäljet alkoivat vaalenemaan silmissä. En malta odottaa mikä on tulos sitten 5 kk päästä. :) Sivuvaikutuksina on ollut huulien melko voimakas kuivuminen ja lievä päänsärky annostuksen noston jälkeen.

Mites muilla Roa-kuurin aloittaneilla? Pitäisikö saunassa käymistä muuten välttää? Syödäänkö aina vähintään 4 kuukauden ajan tätä kuuria? Mites auringossa oleminen kuurin jälkeen? Pitääkö välttää tietty aika? Kiitos vastauksista.

Ei tartte mielestäni välttää saunomista, jollei huomaa jotain negatiivista vaikutusta. Paras ja pysyvämpi tulos saadaan yleensa paremmin jos syö pitkään 4-12kk lääkettä. Auringossa ei kannata itseään ainakaan polttaa. Kaikki oireet ilmenee kovin henkilökohtaisesti. Auringon vaikutusta kannattaa tarkkailla. Vaikka normaalisti ei Suomessa palaisi, niin aurinkorasvaa kannattaa silti käyttää jos joutuu auringossa oleilemaan.

Editeditedit.. Noin yleisesti. Kannattaa aina lukea itse lääkkeiden mukana tulleet laput.

jep itekki oon saunonu tässä kuurilla.. hmh, no nyt ilmesti pari uutta finniä vaik oli melkee viikon ihan hyvän kunnos iho.. no eiköhän tää tästä... ainii ja huulia saa rasvailla enemmänku laki sallii:hyvä:

Ei tartte mielestäni välttää saunomista, jollei huomaa jotain negatiivista vaikutusta. Paras ja pysyvämpi tulos saadaan yleensa paremmin jos syö pitkään 4-12kk lääkettä. Auringossa ei kannata itseään ainakaan polttaa. Kaikki oireet ilmenee kovin henkilökohtaisesti. Auringon vaikutusta kannattaa tarkkailla. Vaikka normaalisti ei Suomessa palaisi, niin aurinkorasvaa kannattaa silti käyttää jos joutuu auringossa oleilemaan.

Editeditedit.. Noin yleisesti. Kannattaa aina lukea itse lääkkeiden mukana tulleet laput.

Kiitos paljon vastauksista. Olen kyllä lukenu moneen otteeseen lapun mutta netissä lueskellu jotain aiheeseen liittyvää esim tosta saunasta mitä ei ohjeissa mainittu.

Toki voi. Myös tekstin loppuosasta lukemalla voi päätellä jotain: Jos havaitset sellaisia haittavaikutuksia, joita ei ole mainittu tässä pakkausselosteessa, kerro niistä lääkärillesi. Okei pakkis ei ole lääkäri joten kysyn huomenna vielä lääkäriltä.

Mulla kans on selkä kukkinut vuosikausia, mutta sitä on oppinut sietämään tai oikeastaan olemaan välittämättä.. Nyt Jouluna sitten sain akupainantamaton lahjaksi ja olenkin sillä säännöllisesti pötkötellyt - muita vaikutuksia en ole huomannut mutta selästä on finnit hävinneet! Tietenkään en osaa varmaksi sanoa onko se tuon piikkimaton vaikutusta vai mistä moinen ilmiö johtuu, mutta tärkeintä että on selkä sileänä :hyvä:

3kk kuurin sain isotreniniä, jotenki tuntuu ihan liian vähäseltä 20mg/päivä annostelu ja 3kk? Akne ei tosin mistään pahimmasta päästä, mutta kerkeekö tolla saamaan jotain pysyvääkin vaikutusta?

3kk kuurin sain isotreniniä, jotenki tuntuu ihan liian vähäseltä 20mg/päivä annostelu ja 3kk? Akne ei tosin mistään pahimmasta päästä, mutta kerkeekö tolla saamaan jotain pysyvääkin vaikutusta?

Onhan tuo pieni annostus, mutta voihan akne silläkin parantua tuossa ajassa. Varmemman ja nopeamman tuloksen kyllä saisi isommalla annoksella, eli vaikkapa 40mg.

kyl se on munki varattava aika ihotauti lääkärille, kun jo 3 vuotta kärsiny tästä paskasta!!!ikää tulee 21v toukokuus ja alko vähä ennen ku täytin 18 ihan puskista, tosin mun suvussa tätä paskaa on ollu.

Ostin tässä pari päivää sitten sinkki tabletteja huvikseen ku jotkut on sanonu että niistä ois apua aknen hoidossa. Purkissa lukee 15/mg päiväannos... Tuntuu niin tehottamalta tollanen yks tabletti päivässä. Ajattelin siirtyä 30/mg annokseen.

Osaisiko joku sanoa että olisiko tuosta mitään apua? siis siirtyä isompaan annokseen..? Kiitos jo vastauksista etukäteen!

Ostin tässä pari päivää sitten sinkki tabletteja huvikseen ku jotkut on sanonu että niistä ois apua aknen hoidossa. Purkissa lukee 15/mg päiväannos... Tuntuu niin tehottamalta tollanen yks tabletti päivässä. Ajattelin siirtyä 30/mg annokseen.

Osaisiko joku sanoa että olisiko tuosta mitään apua? siis siirtyä isompaan annokseen..? Kiitos jo vastauksista etukäteen!

Aknen hoitoon tarvitaan suht isoja annoksia sinkkiä (kannattaa hommata esim 50mg tabletteja, ei tarvi vetää "kourallista"). Tsekkaappa lisää: http://www.biovita.fi/uusi/articles.php?lang=fi&id=15

Taisin ilakoida liian aikaisin. Nyt noin kuukausi roaa takana ja iski kunnon pahenemisvaihe. Kipeitä finnejä oikealla poskella ja vanhat jo näkymättömiin hävinneet jäljet tulevat taas näkyviin ja iho vielä hilseilee tajuttomasti kosteusvoiteesta huolimatta. Aivan karmean näköinen naama. Toivottavasti tämä on viimeinen kerta kun joutuu kärsimään näistä ongelmista. Saisi jo parantua. -_-

Taisin ilakoida liian aikaisin. Nyt noin kuukausi roaa takana ja iski kunnon pahenemisvaihe. Kipeitä finnejä oikealla poskella ja vanhat jo näkymättömiin hävinneet jäljet tulevat taas näkyviin ja iho vielä hilseilee tajuttomasti kosteusvoiteesta huolimatta. Aivan karmean näköinen naama. Toivottavasti tämä on viimeinen kerta kun joutuu kärsimään näistä ongelmista. Saisi jo parantua. -_-

Pahenemisvaihe voi kestää jopa kuukausia. Itellä kesti pahenemisvaihe ekan kuurin aikana 4 kuukautta :) Joten ei kannata odottaa pikaista paranemista, mutta kyllä se siitä. Informoi vaan jatkossakin tänne miten kuuri etenee...

Ite oon syöny nyt tammikuun 27 päivästä tähän asti 40 mg aamuisin. Pahenemisvaihe kesti jokusen päivän eikä ainakaan ole lisää pahenemista tullut. Finnejä ei edes tällä hetkellä oikein tule muutenkaan. Ainoa mikä häiritsee nyt oikeastaan ja on eniten häirinnyt koko aknessa on tämmöinen punoitus otsalla, leuassa ja poskissa.Varsinkin poskissa haittaa koska se täyttää koko posket. Onko kellään ollut samanlaista? En ole edes varma onko tämä akne oireita vai jotain aknearpia koska en ole netin kuvissa oikein samanlaista nähnyt. Lääkäri puhui ekalla kerralla kyllä että niissä kohdilla olisi tulehdustila.Nyt se käski laskea annosta 20mg:hen päivässä mutta ei tämä täysin ole parantunut ja tätä päätöstäkin ihmettelen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom