Akne, finnit ja niiden hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VelttoV
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itekin sain sitten tänään Isotretinoin -kuurin. Aluksi kaks viikkoa 20mg/päivä ja sen jälkeen 40mg/päivä. En ite ollu aatellu omaa aknea ihan näin pahaksi, mutta lääkäri totes välittömästi että on vaikea akne. Nyt vielä verikokeet eessäpäin ja sen jälkeen voi alkaa popsimaan. Jos tällä sais jo jotaki näkyviä tuloksia aikaan..

e. typoja

mitess, oon viimein päätyny siihe ratkasuun että ne antibiootit on ainoa ratkasu mulle :D Mutta.. nehän maksaa jonkun verran, joten saakohan valtiolta tukea niiden hankintaan näin köyhänä yksinasuvana opiskelijana? Ja kuinka moni esimerkiksi roaa käyttäneistä voi sanoa kuurin jälkeen että tämä kannatti? uusiiko vaiva kuinka yleisesti ja kuinka pitkäkestoisempi vaikutus on jos vetäseekin sen pari kuuria putkeen? Ja vielä sen verran että kannattaako käydä terveyskeskuksessa vai yksityisellä? miksi? ei sillä en vain oikein ole kartalla oman kunnan yksityisistä ihotautilääkäreistä..

INyt vielä verikokeet eessäpäin ja sen jälkeen voi alkaa popsimaan. Jos tällä sais jo jotaki näkyviä tuloksia aikaan..

Mulle määrättiin 2kk päähän ekat verikokeet, kaveri meni ekaks piikille. Näköjään lääkärikohtasta et otetaanko ekaks myös vai ei..

mitess, oon viimein päätyny siihe ratkasuun että ne antibiootit on ainoa ratkasu mulle :D Mutta.. nehän maksaa jonkun verran, joten saakohan valtiolta tukea niiden hankintaan näin köyhänä yksinasuvana opiskelijana? Ja kuinka moni esimerkiksi roaa käyttäneistä voi sanoa kuurin jälkeen että tämä kannatti? uusiiko vaiva kuinka yleisesti ja kuinka pitkäkestoisempi vaikutus on jos vetäseekin sen pari kuuria putkeen? Ja vielä sen verran että kannattaako käydä terveyskeskuksessa vai yksityisellä? miksi? ei sillä en vain oikein ole kartalla oman kunnan yksityisistä ihotautilääkäreistä..
No vähän jäi epäselväksi tämä viesti. Roa/Isotretinoin ei ole antibiootti. Kelakortilla saa sv-alennuksen mutta muuta tukea ei tule vaikka oletkin opiskelija, paitsi ehkä toimeentulotuki jos olet tosi tiukoilla. Lääkäri määrää sen kuurin pituuden, et sinä itse. :) Yksityisellä kannattaa käydä siksi, että julkiselle ihotautilääkärille jonot on tosi pitkät ja tavallinen lääkäri ei voi määrätä roaa vaan laittaa lähetteen spesialistille ja ajan saaminen voi kestää viikkoja/kuukausia kun taas yksityiselle pääsee nopeasti. Antibiootteja kyllä saa tavalliselta lääkäriltä, mutta en nyt tiedä halusitko niitä vai oliko tuo joku lipsahdus...? Niistä ei juurikaan ole pysyvää apua aknen hoidossa.

Selvennyksen vuoksi:

Antibiootti = vähentää tulehduksen määrää iholla
Roaccutan/Isotretinoin = vähentää tulehduksen määrää, vähentää talirauhasten toimintaa, ohentaa ja uusii ihoa voimakkaasti

No siis juuri tuota roaccutania meinasin ^ on vaa vähän haussa terminologia.. hmm, mistähän sitä keksis yksityisen lääkärin täältäpäin, ja paljonkohan se yksityisen käynti maksaa? yksityiseen terveydenhoitoon kun ei saa tukea, mutta julkiseen taas saisin täyden korvauksen jo pelkästä lääkärinpalkkiostakin.

Sä et voi vetää kahta kuuria putkeen, voit vetää vaan yhden 6kk pituisen jonka jälkeen sun täytyy pitää toiset 6kk tauko ennen uutta, jos sellaselle on tarvetta.
Sen pitusen kuurin jälkeen on aika epätodennäköistä, et tulehdus vielä uusiutuu.

Yksityinen ottaa n. 40-50e euroa kerralta, eli se 15 minuuttia kannattaa käyttää kaiken mahdollisen kysymiseen.

Mulle määrättiin 2kk päähän ekat verikokeet, kaveri meni ekaks piikille. Näköjään lääkärikohtasta et otetaanko ekaks myös vai ei..

Melko outoa. Itellä sovittiin verikokeet ennen kuuria sekä kuukauden käytön jälkeen. Verikokeet pystyy onneksi hoitamaan kotikunnan terveyskeskuksessa, yksityisellä ois ollu 170€ per kerta. Saa nähdä miten pahalta tuntuu olla se 12h ravinnotta ennen koetta. :jahas:

Melko outoa. Itellä sovittiin verikokeet ennen kuuria sekä kuukauden käytön jälkeen. Verikokeet pystyy onneksi hoitamaan kotikunnan terveyskeskuksessa, yksityisellä ois ollu 170€ per kerta. Saa nähdä miten pahalta tuntuu olla se 12h ravinnotta ennen koetta. :jahas:
Eihän se 12h tunnu missään, ku sijottaa sen yön yli. Ite tein niin et lopetin syömisen illalla seittemän ja kaheksan välillä ja menin sit verikokeeseen aamulla ennen kouluu. Eikä sitä ees huomannu ennen ku koulussa, et ei oo tullu syötyy.

Jep, mulla se onneksi on aamulla. Kyllähän sen 12h selviää, vettä sentään saa juoda yhden lasin tuona aikana, niin ei tarvi ihan kuivin suin olla.

keillä lahdessapäin kokemuksia yksityislääkäreistä? Lähinnä että mennäkkö mehiläiseen vai terveystaloon, ja hintoja? Tietysti tämäkin selviää kun ottaa luurin kauniiseen käteen, mutta eihän ne sunnuntaisin..

Olisiko tarvetta mennä ihotautilääkäriin ja yrittää pummia sieltä se roa kuuri? Itellä aika lievän oloinen akne mutta en jaksa enään näitä ihonalaisia finnejä sunmuita paskoja naamassa/selässä! Miten nuorille noita roa kuureja myönnetään ja paljonko koko lysti tulisi maksamaan?

Kannattaa se hakea jos yhtään siltä tuntuu. Apocycliniä tai vastaavia antibiootteja ei kannata miettiäkään, ne tehoaa erittäin harvoin. Roaa myönnetään melko nuorillekin, kunhan puberteetti on jo mennyt ohi. Tuosta hinnasta sen verran, että Roa on itessään melko kallis lääke, mutta korvaavat lääkkeet, kuten Isotretinoin Actavis (tai Ratiopharm) ovat melko edullisia. Kelan vähennyksen jälkeen hintaa jäi yhdelle 100kpl 20mg paketille ~30€. Näissä siis karkeasti sanottuna vaikuttava aine sama, mutta nimi eri. Se, monta pakettia nuita joutuu popsimaan riippuu siitä, kuinka vahvan annostuksen lääkäri sulle määrää. Yksityisten ihotautilääkärien hinnat on jotain 50-60€/kerta.

reilu 4 kuukautta kulunu 40mg/d ja vasta nyt alan huomaamaan että täähän auttaa :) ei ookkun pari hassua näppyä jälellä ja _PALJON_ haaleita jälkiä. Ehkäpä ne siitä katoaa

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom