Akne, finnit ja niiden hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VelttoV
  • Aloitettu Aloitettu
Just käväsin lääkärissä, yritti tyrkyttää kolmatta Oricyclin kuuria mutten ottanut. Antoi ihotautilääkärille lähetteen kun ei kuulemma voi ite kirjoittaa Roaccutan reseptiä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nii en tiiä sit pitäskö kysellä ku jatkan tota roa /(isotretionoini) kuuria että josko laskis vähän annostusta ku mul on ollu 40mg vrk ja painoa 67.

jooh, pudotin ton annoksen ihan omatoimisesti, kun huomasin että 40mg annoksen jälkeen tuli heti uutta pattia. jopa 3-4h aikana. Painoa 85-90kg ja paranemaan päin iho ongelmat.

Mä alotin sunnuntaina roan. Ärsyttää jo nyt, eihän tätä kestä millään! iho kuivu ihan tuhottomasti ja nenä oli kuoriutunu keskiviikkoon mennessä. Pahiten kuivuu siis just nenä, poskitpäät ja leuka. Muuten en oo huomannu vielä mitään vaikutusta, mut tässä laskeskelen vaan, että kumman haluun: kuivan ja kuoriutuvan ihon puoleks vuodeks (jota ei muuten saa peitettyä millään !) vai aknen (jonka sentään saa jotenki säädyllisen näköseks meikeillä). Mut toisaalta, jos tosta aknesta nyt pääsis siinä puolessa vuodessa nii ei toi kuivuminen sitte enää paina. Mut sit jos tää ei autakaan mitään, nii siinähä sitte ollaan.

Mä alotin sunnuntaina roan. Ärsyttää jo nyt, eihän tätä kestä millään! iho kuivu ihan tuhottomasti ja nenä oli kuoriutunu keskiviikkoon mennessä. Pahiten kuivuu siis just nenä, poskitpäät ja leuka. Muuten en oo huomannu vielä mitään vaikutusta, mut tässä laskeskelen vaan, että kumman haluun: kuivan ja kuoriutuvan ihon puoleks vuodeks (jota ei muuten saa peitettyä millään !) vai aknen (jonka sentään saa jotenki säädyllisen näköseks meikeillä). Mut toisaalta, jos tosta aknesta nyt pääsis siinä puolessa vuodessa nii ei toi kuivuminen sitte enää paina. Mut sit jos tää ei autakaan mitään, nii siinähä sitte ollaan.

Minä alotin maanantaina ja ei oo kuivumista ilmenny. Oon rasvannu huulia pari kertaa päivässä ja naaman kerran. Lisäks sain reseptin johonkin kosteuttavaan suihkugeeliin. Kosteutatko sä sitte ollenkaa?

Minä alotin maanantaina ja ei oo kuivumista ilmenny. Oon rasvannu huulia pari kertaa päivässä ja naaman kerran. Lisäks sain reseptin johonkin kosteuttavaan suihkugeeliin. Kosteutatko sä sitte ollenkaa?
Kosteutan kosteutan :P Mulla vaan on jo valmiiks atooppinen iho, nii tää lääkitys vie ihon sietokyvyn aika äärirajoille... Nyt oon parissa päivässä saanu tota kuoriutumista suhtkoht hyvin kuosiin bepanthenin avulla. Se vaan, et bepanthen ei ehkä oo ihan sitä kamaa mitä naamaan pitäs laittaa, mut pakko täs jotain oli keksii...

Tuo pelkällä vedellä kasvojen peseminen voi todellakin toimia hyvin monella, koska monella aknen taustalla piilee kuiva iho, joka ärsyyntyy entisestään kun sitä pestään vahvoilla akne-ihon puhdistusaineilla, mikä saa ihon kukkimaan entistä pahemmin. Iho ikään kuin reagoi kuivuuteen aknella. Ihan perus tavarataloissa myydään isoissa pumppupulloissa vauvojen pesuun tarkoitettua hyvin mietoa puhidstusainetta, joka ei edes kirvele silmiä. Se on hyvä kuivan ja herkän ihon mieto puhdistaja, ei kuivata eikä ärsytä. Kosteuttaminen on erittäin tärkeää!

Mulla on ainakin parikymmentä tosi isoa finnipaukaa selässä. Lekuri anto jotain antibioottia, joita söin viikon ja lopetin mutta olis pitäny kuulemma syödä kuukausi tolkulla. Tuli aivan yhtäkkiä noi tuossa loppukeväällä vaikka ikä alkaa jo 4:lla. Ei ole mistään kemikaalista tai roinasta kun en käytä. Kummallista, jotenkin teinimutanttiolo muutenkin, johtuukohan pakkiksesta...

Jooh, Isotretinoin Actavis -kuuri alkoi eilen, saa nähdä mitä tapahtuu. Pari viikkoa alkuun yks 10mg tabu, sitte kahta tabua päivään kuuden viikon ajan jonka jälkeen sitte kontrolli ja tarkistetaan miten on mennyt. Isohko tatuointi oli tarkotus ottaa vuoden alusta mutta pitänee se unohtaa, tai ainakin tarkistaa lääkärin mielipide asiaan. Ärr. Lihaskipujakin lupailtiin sivareiksi.

No, jospa tämä tällä alkais paranemaan.

Kannattaa myös tsekata oma ruokavalio. Itselläni ihon kunto parani hurjasti, kun olin hyvin hyvin vähällä gluteenilla. Nyt pitää syödä taas gluteenia hetki, kun oon menossa keliakiatesteihin. Liika sokeri saa naaman kans ihan Frankensteinin morsian -kuntoon :(

Tietääkö joku miten aknearpia sais hoidettua? On jääny ihan hirveen näköset punaset jäljet selkään. Kävin tänään ihotautilääkärillä ja laittoi kortisonia nyt toisen kerran koholla oleviin "arpiin". Mites sitten näille tasaisille ja kuoppamaisille arville voi tehdä? Jotain laser hoitoa vai? Kyllä mulla rahaa on, sama mitä maksaa, kunhan sais nää arvet pois. Ja onko jollain omia kokemuksiä näistä hoidoista..?

Onks jotenki outoo ku hain Roan tänää tai jonku sen rinnakkaislääkkeen ja se määräs sitä 20mg settiä 3kpl päivässä 140 päivää ja painan 70kg. Kysyin et mitä pitäis välttää lääkäri sano et aurinkoo vähän ja A-vitamiini valmisteita ei saa käyttää. esim alkoholista tai mistään maksatesteistä ei lääkäri sanonu mitään. Aika huolettomalta tuntu se lääkäri ku mitä oon sit muuten lukenu siitä lääkkeestä :D Toisaalta hyvä lääkäri kun sain sitä mitä tulin hakee eikä tyrkyttäny mitään paskaa, vaikka tää mun naama ei ees niin huonossa jamassa oo.

Onks jotenki outoo ku hain Roan tänää tai jonku sen rinnakkaislääkkeen ja se määräs sitä 20mg settiä 3kpl päivässä 140 päivää ja painan 70kg. Kysyin et mitä pitäis välttää lääkäri sano et aurinkoo vähän ja A-vitamiini valmisteita ei saa käyttää. esim alkoholista tai mistään maksatesteistä ei lääkäri sanonu mitään. Aika huolettomalta tuntu se lääkäri ku mitä oon sit muuten lukenu siitä lääkkeestä :D Toisaalta hyvä lääkäri kun sain sitä mitä tulin hakee eikä tyrkyttäny mitään paskaa, vaikka tää mun naama ei ees niin huonossa jamassa oo.

Eikai siinä mitään outoa ole ? Mutta, varaudu siihen että pari kk sun naamas voi olla huonommassa jamassa kun on ennen ollut. En koita mitenkään pelotella, mut itellä 3kk käytön jälkeen päivä päivältä paskempaan kuntoon naama meni.

itellä kuivu kans aluks tyyliin ekat pari viikkoo kasvojen iho ihan törkeesti mut sit kyl rupes helpottaa. Nyt siis viimene viikko roaa menos tollase reilu ½vuoden kuurist. Kyl iho kuivannu koko kuuri aja lähinnä kasvoist ja käsist jonku verra, mut huulet ehkä enite kärsiny. Oon rasvaillu jollai iha perus kosteusvoiteil ja sellasel minkä sai reseptil apteekist. Mut seki ilmeisesti aika perusvoidet vaa mut saa reseptil kelan piikkii :D Mul kans iho kuivuu muutenki suht helpost mut siitä huolimatta en nyt pitäis tota kuurii iha hirveen kyl sen kesti ja akneki lähti seläst helvettii hyvin nopeesti. Riittäny melkee sen ku illal & aamul ja suihkun jälkee rasvannu ja huulirasva nyt aina messis melkee muutenki. kaikki ei tietty välttämät selvii yhtä helpol.. :rolleyes:

Eikai siinä mitään outoa ole ? Mutta, varaudu siihen että pari kk sun naamas voi olla huonommassa jamassa kun on ennen ollut. En koita mitenkään pelotella, mut itellä 3kk käytön jälkeen päivä päivältä paskempaan kuntoon naama meni.

Aika outoo kun mulle sanottii et noin 10 pvän jälkee rupee helpottaa, et ekaks sielt tulee vaan kaikki paskat pois. No vielä en oo huomannu mitää vaikutusta, mutta en ookkaa ehtiny ottaa ku 3 tabuu :)

Noita pahenemisvaiheita voi sitten myös tulla useampia kuurin aikana. Ei mitenkään erikoista että pahenee ja paranee välillä. Iho ohenee kuurin vaikutuksesta ja tuolloin jos siellä on jtn jemmassa syvemmällä niin ne tulee sitten esille myöhemmässä vaiheessa.

Reilu puoli vuotta sitten syöty viime roa kuuri loppuun ja naamasta ainaki kaikki pommit hävinnyt eikä uusiakaan ole juuri ilmestynyt. Nyt on vaan kesän/syksyn aikana ruvennu hauis-ojentaja akselille pukkaamaan hirveen määrän sellasta pientä näppylää. Missään muualla ei siis kroppa kuki. Ei huvittais uutta kuuria tällasen takia hakea kun ei ne juurikaan näy, paitsi jos lyhythihasta paitaa käyttää. Kenelläkään muulla vastaavanlaista ilmennyt roa kuurin jälkeen ja mitenköhän tästä vois päästä eroon?

voihan tuo kuulostaa helpolta, mutta sitä se ei välttämättä ole.
voi vetää meinaa mielen aika matalaksi.

ai tää olikin masenna toinen thread. Ei mulla ole ikinä toi iho mitenkään yyber paskana ollu joten vaikee uskoo että tuolta mitään älytöntä alta löytyis. Kiitos kuitenkin kannustuksesta :)

Noita pahenemisvaiheita voi sitten myös tulla useampia kuurin aikana. Ei mitenkään erikoista että pahenee ja paranee välillä. Iho ohenee kuurin vaikutuksesta ja tuolloin jos siellä on jtn jemmassa syvemmällä niin ne tulee sitten esille myöhemmässä vaiheessa.

Onko tuo kuinka normaalia että se pahenee useamminkin kuurin aikana?

Itselläni ei kertaakaan pahentunut, ei edes alussa, vaan koko ajan meni parempaan suuntaan ja kk sisällä kuurin aloittamisesta oli finnit pääosin hävinnyt. Kuurin aikana korkeintaan finni tai pari kerrallaan saattoi ilmestyä.

Kuureja olen vetänyt sen verran, että enää en saa ottaa ja jälleen talven tultua iho on mennyt huonoon kuntoon. Maanantaina ihotautilääkärille ja saas nähdä onko mitään muita hoitomahdollisuuksia vai pitääkö tässä muuttaa pois koko maasta johonkin lämpimään :itku:

Mitään miedompia nappeja en ala ainakaan popsimaan, niistä kun ei mitään hyötyä itselleni ole, toisaalta ei Roaakaan tee mieli (jos olisi enää mahdollistakaan saada), sillä se kuivattaa itselläni ikävästi huulia.

Onko täällä tietoa onko nykyisin muita hoitomahdollisuuksia kuin Roa pahalaatuiseen akneen?
Auttaisikohan esimerkiksi Solarium?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom