Akne, finnit ja niiden hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VelttoV
  • Aloitettu Aloitettu
Tietääkseni sillä ei oo suurta väliä tän lääkkeen kanssa että ottaako napit kerralla vai erikseen. Jos jollain parempaa tietoa niin olis kyllä ihan kiva kuulla. Ite oon ottanu 3x20mg kerralla ruokailun yhteydessä. Lääkkeen ohjeessakin taitaa olla aika samoilla sanoilla että "joko kerralla tai erikseen".

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noniin tätä vähän pelkäsinkin. Ihon kosteuttaminen on erittäin tärkeää. Kuiva iho ei monesti edes ole välttämättä mitenkään halkeileva/hilseilevä vaan saattaa juurikin reagoida aknen kaltaisilla oireilla. Liika peseminen lisää varmasti finnejä, mutta oikeanlainen kosteusvoide ei sitä varmasti tee. Kokeilepa vielä kerran tuota ihon kosteutusta? Onko mitään menetettävääkään?

Mikä sitten selittää sen, että esimerkiksi selässäni ja rinnassani akne on pahempi mitä naamataulussa, vaikka naamataulu on ainut alue missä ihoni on/on ollut satunnaisesti kuivempi. Tosin en ymmärrä miten olet voinut pelätä sitä, että en ole kosteuttanut ihoani, kun en missään vaiheessa ole väittänyt että se olisi minun kohdallani tarpeellista edes. Kerroin vain "hoitomenetelmästäni", minkä itse olen viiden vuoden aikana huomannut tähän asti toimivimmaksi.

Olisi muuten kiva tietää millainen on "oikeanlainen" kosteusvoide. Millä tavalla se eroaa vääränlaisesta?

Mikä sitten selittää sen, että esimerkiksi selässäni ja rinnassani akne on pahempi mitä naamataulussa, vaikka naamataulu on ainut alue missä ihoni on/on ollut satunnaisesti kuivempi. Tosin en ymmärrä miten olet voinut pelätä sitä, että en ole kosteuttanut ihoani, kun en missään vaiheessa ole väittänyt että se olisi minun kohdallani tarpeellista edes. Kerroin vain "hoitomenetelmästäni", minkä itse olen viiden vuoden aikana huomannut tähän asti toimivimmaksi.

Olisi muuten kiva tietää millainen on "oikeanlainen" kosteusvoide. Millä tavalla se eroaa vääränlaisesta?

Ja mistä tiedät ettei selän ja rinnan iho ole kuiva? Kuten aikaisemmin sanoin, ei kuivuus välttämättä aina reagoi lohkeilemalla tai hilseilemällä. Pelkään tuota kosteuttamatta jättämistä aika monen muunkin kohdalla, koska ihmiset elävät monesti siinä uskossa, että jos on finnejä, iho on varmasti rasvainen eikä tarvitse kosteutusta. Se ei pidä nimittäin lainkaan paikkaansa. Oikeanlainen kosteusvoide on sellainen, joka kosteuttaa tarpeeksi paljon ja sopii omalle ihotyypille. Minun on aika vaikea täältä käsin arvioida sinun ihotyyppiäsi (enkä muutenkaan ole kosmetologi), mutta lähtisin kokeilemaan jotain kosteusvoidetta, joka on erityisen kosteuttava (sopii suurimmalle osalle suomalaisista, ja varsinkin kylmään vuodenaikaan).

Ja mistä tiedät ettei selän ja rinnan iho ole kuiva?
Se ei tunnu kuivalta eikä näytä kuivalta. Ei oireile millään tavalla paitsi finnien muodossa.

Kuten aikaisemmin sanoin, ei kuivuus välttämättä aina reagoi lohkeilemalla tai hilseilemällä.
Kukaan ei ole niin väittänytkään. En ainakaan minä.

Pelkään tuota kosteuttamatta jättämistä aika monen muunkin kohdalla, koska ihmiset elävät monesti siinä uskossa, että jos on finnejä, iho on varmasti rasvainen eikä tarvitse kosteutusta.
Vai onkohan tämä uskomus vain sinun mielikuvituksen tuotettasi?

...Se ei pidä nimittäin lainkaan paikkaansa..
Eli rasvainen iho tarvitsee aina kosteutusta?

En ymmärrä muutenkaan hössötystäsi kosteusvoiteesta, vakavassa aknessa se ei todellakaan ole mikään ratkaisu mihinkään. Ihme ettei viiden vuoden aikana ihotautilääkäri ole edes maininnut minulle kosteusvoiteen käytöstä, tai kysynyt käytänkö kosteusvoidetta.

Eiköhän siirrytä eteenpäin tässä keskustelussa ja unohdeta nyt kosteusvoiteet :)

Hei tosta roasta nii onko lääkäri määränny teille ikinä siten, että kiskotaan 2 nappia kerralla. Kun mun annos on 3x20mg ja muistaakseni lääkäri sano, että aamupalalla 1 ja päivällä sitten ruuan kanssa 2. Ja sitten onko se tarkkaa, että ottaa noi niinkuin about tasasin väliajoin, kun nyttenkin huomasin että venähtää toi toine väli 17 tuntiseks.

Ei taida olla väliä mutta on helpompi ottaa kaikka keralla esimerkiksi iltapalalla

Ei oikein toimiva iho kuivu, hilseile, rasvotu tai tulehdu itsekseen eikä kovin herkästi ulkoisista vaikutteista. Sehän on kosmetiikkateollisuuden painottama uskomus, että ihoa tulisi ulkoisesti voidella yöt ja päivät ja heiltähän totta kai löytyy tuotetta joka tarpeeseen. Ei käsienkään ihoon juuri mitään näppyjä tule vaikka niitä altistat jatkuvasti paljon suuremmissa määrin lialle, kemikaaleille ja rasitukselle. Ennen teini-ikää tuskin muualtakaan tulehtuneita talirauhasia löytää - yleensä vasta hormonitoiminnan käynnistyessä perinnöllisen alttiuden myötä androgeenit, DHT, estrogeenitasapaino jne. vaikuttavat talirauhasten toimintaan ongelmallisella tavalla. Syyksi tälle on epäilty muun muassa länsimaista ruokavaliota, mutta varmaa tietoahan ei ole. Myös anaboliset steroidit voivat aiheuttaa tai pahentaa ongelmaa. Kyseisen sairauden todellisen hoidon tulisi siis lähteä sisältä päin. Joillakin vitamiineilla ja hivenaineilla näyttäisi olevan merkittävän positiivisia vaikutuksia ihon toimintaan tulehdusta poistavasti ja hormonitoimintaa balansoivasti. Löytyy kattavasti näyttöä että ainakin sinkki, niasiini, rasvaliukoiset vitamiinit ja eläinperäiset omega-3-rasvahapot voivat toimia jopa paremmin kuin tehokkaimmat lääkkeet. Yhdessä huolellisen ruokavalion kanssa tulokset voivat olla todella hyviä.

Muutama linkki:

Sinkki aknen hoidossa:
http://archderm.highwire.org/cgi/content/abstract/113/1/31

Sinkki ja niasiiniamidi ihosairauksiin:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16871773/

A-vitamiinin kanssa tosin kannattaa olla hyvin varovainen varsinkin jos taustalla on roaccutanin kaltaisia hoitojaksoja.

Ei se kaikki riipu kuivuudesta. Joillekin alueille tulee paljon helpommin finnejä, ja tämä on aika henkilökohtaista.

Kosteusvoiteista kannattaa kuulemma käyttää ei-öljypohjaisia, koska öljypohjaset tukkii jotain juttuja. Mutta mulle lääkäri suositteli vain naaman kastelua lämpimällä vedellä aamulla, ja tämäkin vain ihon kuivuuden aiheuttaman hilseilyn ja halkeilun tms. takia.

Se ei tunnu kuivalta eikä näytä kuivalta. Ei oireile millään tavalla paitsi finnien muodossa.
Finnit voivat myös olla kuivuuden oire kuten sanoin jo aikaisemminkin.

Vai onkohan tämä uskomus vain sinun mielikuvituksen tuotettasi?

Eli rasvainen iho tarvitsee aina kosteutusta?

En ymmärrä muutenkaan hössötystäsi kosteusvoiteesta, vakavassa aknessa se ei todellakaan ole mikään ratkaisu mihinkään. Ihme ettei viiden vuoden aikana ihotautilääkäri ole edes maininnut minulle kosteusvoiteen käytöstä, tai kysynyt käytänkö kosteusvoidetta.

Eiköhän siirrytä eteenpäin tässä keskustelussa ja unohdeta nyt kosteusvoiteet :)

Tämä tieto kosteutuksen merkityksestä perustuu omaan kokemukseen, asiaan perehtymiseen sekä asiantuntijalta (kosmetologi) saatuun tietoon. Ja kyllä, myös rasvainen iho tarvitsee kosteutusta. Voit kysyä ihan keneltä tahansa kosmetologilta ja saat varmasti saman vastauksen. Lääkäri ei varmaan mainitsekaan mistään kosteusvoiteista, koska valitettavan usein lääkäreillä ei tunnu olevan muuta keinoa kuin jonkun pillerin X määrääminen, mikä on todella surullista. Mutta kukaan ei sinua pakota ihoasi kosteuttamaan. Yritin vain ojentaa auttavan käden, mutta sinä näköjään haluat sen torjua.

Voi nyt helvetti tämän ihon kanssa. Viime keväänä menin ihotautilääkärille ja hän antoi antibiootti+skinoren-kuurin, ja luulin jo päässeeni tuosta vaivasta eroon. Vaan ei, vähän kuurin loppumisen jälkeen tuli muutama pieni finni ja aloin taas käyttää apteekin paikallisvoidetta Basironia. Kolmisen viikkoa sitten vaihdoin Sebamedin puhdistusvaahdon Neutrogenan vastaavaan koska pesun jälkeen iho on paremman näköinen ja käytän edelleen Basironia öisin, JA NYT ILMESTYI MOLEMPIIN POSKIIN KIPEITÄ ISOJA FINNEJÄ.:curs:Ja nenän allakin on kaksi. Tuon aikaisemman aknenkin jäljiltä on iho vielä punainen ja kaiken lisäksi rasvoittuvaa kiiltävää tyyppiä ja en tiedä pitäisikö peiliin katsoessa itkeä vai nauraa. En oikeasti jaksa enää.:itku:

tälläviikolla pitäs palata roaccutanin pariin, ku toi tetrakuuri on painettu naamariin, kyllä toi hieman autto mutta ei se mikään aknen parantaja lääke kyllä ole. Kun nyt viimeaikoina alkanu taas tulemaan isoja paiseita. Saas nähdä miten lähtee sit potkimaan uusiks ku puolet tabuista tota roaa jälel ja nyt on määrä popsia hieman pienemmällä annostuksella josko toimis paremmin.

Kannattaa sitten jättää kreatiinin pois, jos naama kukkii.
Itelläni ainakin tulee noin parin viikon jälkeen heti finnejä kun käytän kreatiiniä. Ja ei finnit ole sen arvoisia että naama näyttää kuin 15vuotiaalla.

Ainakin kokeilemisen arvoinen tuo, itelläni hävii finnit noin 1kk ja uusia ei juuri tule. Ero on helvetinmoinen kun alkaa käyttää kreatiiniä. Itelleni se ei vaan sovi.

Kannattaa sitten jättää kreatiinin pois, jos naama kukkii.
Itelläni ainakin tulee noin parin viikon jälkeen heti finnejä kun käytän kreatiiniä. Ja ei finnit ole sen arvoisia että naama näyttää kuin 15vuotiaalla.

Ainakin kokeilemisen arvoinen tuo, itelläni hävii finnit noin 1kk ja uusia ei juuri tule. Ero on helvetinmoinen kun alkaa käyttää kreatiiniä. Itelleni se ei vaan sovi.

Oliski noin helppoa : Dd

saakos tota roaa vaikka 3kk kuurina ? miten toi vaikuttaa ihoon aluks ? kiinnostaa vaan ne sivarit (jotku sano jatkuneen monta vuotta) ja se että jäiskö siitä mahollisesti enemmän arpia ku ilman sitä

Nyt on ruvennu hommat menemään itellä huomattavasti parempaan suuntaan jo. Ei se ollu ku parista viikosta kiinni et rupes tää lääke paremmin puremaan, kärsivällisyyttä vaan pitää kyllä olla.

Nyt ei siis uusia finnejä oo tullu käytännössä ollenkaan enää ja oikeestaan jäljellä muutama vanha paise parissa paikassa jotka kylläkin kanssa on käytännössä hävinny jo olemattomiin tässä viime aikoina.
Hieno fiilis kyllä ku näkee et kehitystä tapahtuu. Nyt siis tarkalleen 3kk syöty, eli sen verran siinä tosiaan varmaan kestää jos vähänkin
sitkeemmässä on.
Toivottavasti suunta jatkuu samana:thumbs:

saakos tota roaa vaikka 3kk kuurina ? miten toi vaikuttaa ihoon aluks ? kiinnostaa vaan ne sivarit (jotku sano jatkuneen monta vuotta) ja se että jäiskö siitä mahollisesti enemmän arpia ku ilman sitä

Ei sitä kyllä mielellään anneta nuin lyhyinä kuureina. Muutenkin tuntuu, että sitä taidetaan antaa häppöisemmin perustein kuin ennen. Tuon kun pitäisi olla se viimeinen vaihtoehto (ok, ehkä ei aivan kaikkia lääkkeitä ja voiteita yms tarvitse käydä, mutta ymmärtänette). Enimmäkseen tuota suositellaan aiemmin, jos akne on arpia aiheuttavaa, jotta ne eivät muodostuisi todelliseksi ongelma, kun joskus pääsee aknesta eroon (eli hoidetaan aiheuttaja ajoissa, kuten itsellä oli - tosin olisi voinut aikaisemminkin aloittaa, mutta en uskaltanut ottaa silloin).

terve,

sanokaas yleensä ei koskaan finnejä, ihohuokoset mulla puhtaat ei ees mustapäitä.. nyt tuli jostain syystä ihan jäätävä paise tai finni tohon poskipäähän. Se on tuolla ihonalla, ei oo mitään näkyvää valkosta päätä tj. Yleensä mulla lähteny finnit päivässä, nyt se ollu tossa jo pari kolme päivää. eilen tuntu et alko paraneen, mutta taasen kipeä jos siihen koskee..

Uskaltaisko desinfioida nuppineulan ja tökkästä sillä tonne ihon alle jos sieltä tulis satsit ulos.. Tai olisko jollain jotain muuta keinoo? Vai antaako vaan ajan parantaa (ei saatana).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom