Akne, finnit ja niiden hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VelttoV
  • Aloitettu Aloitettu
Hei, ootteko kukaan huomannu mitään vaikutusta reeneissä kun ootte syöny tuota roaa?? Ite alotin viime keskiviikkona 30mg päivä ja painoa 70 kiloa.

Akne suorastaan oli helvetillistä kesällä ja nyt syksyllä...inhotti käydä salilla ja yleensäkkään ihmisten ilmoilla :( :( lääkäri totesi että mulla on hormonaalista tämä akne mutta pillerit ei silti auttanu juuri ollenkaan vaikka olen lähes 4kk:ta jo niitä syönyt. Kaikista vittumaisimpia oli nuo isot patit joiden paranemiseen meni lähes koko kesä :(....mukavaa myötätuntoa läheisiltä, päällimmäisenä puheeaiheena oli mun yhtäkkinen ihon huonontuminen kesällä ja siihen yhdistetty salitreeni :wtf: , vieläki huvittaa kun sisko kesällä intti saunassa, että oonko alkanu vetämään horkkaa kun naama on niin vituillaan :hyvä::rock: jee! sitähän se aina tarkottaa!! tai sitten kommentti: "sie syöt liian terveellisesti, siitä se johtuu" Onneksi nyt huomaa paranemisen merkkejä ja iho on jo siedettävässä kunnossa :) ihotautilääkärin kommentti oli myös melko hereä! totesi vaan että jos sulla on mies niin mihin sitä roaa tarvii?? voihan sitä olla suohirviö jos joku kerta on sut hyväksyny suhteesen :curs: :jahas: juuri näin!!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lääkäri oli kieltänyt täysin roa-kuurin aikana kreatiinin ja lisäravinteiden käytön ilman perusteluja(tätä löytyy pieni annos massanlisääjästä) Eli voiko kuurin aikana huoletta näitä lisäravinteita käyttää?:wtf:

Lääkäri oli kieltänyt täysin roa-kuurin aikana kreatiinin ja lisäravinteiden käytön ilman perusteluja(tätä löytyy pieni annos massanlisääjästä) Eli voiko kuurin aikana huoletta näitä lisäravinteita käyttää?:wtf:
kreatiini ainaki kerää nestettä => voi tulla finnejä

Kohtuu pitkän jonotusajan jälkeen minullekin on varattuna ylihuomenna aika ihotautilääkärille. Olen vaihteeksi yrittänyt hieman lukea kommentteja Roaccutanista, minkä seurauksena on hieman alkanut epäilyttämään tuonkin lääkkeen vaikutukset. Toisilla se on toiminut loistavasti eikä akne ole palannut mutta toisilla taasen sivuvaikutukset ovat olleet suuret ja ensimmäisinä viikkoina Roaccutan on vain pahentanut väliaikaisesti aknea, eikä toivottua tulosta ole välttämättä monenkaan kuurin jälkeen saavutettu. Näiden ääripäiden väliin mahtuu tietysti paljon erilaisia kokemuksia.

Tuntuu tämä akne olevan kyllä aika mielenkiintoinen sairaus. Jo markettien hyllyillä on monenlaista kemikaalia, joiden pitäisi tuotekuvausten perusteella viedä akne mennessään tavalla tai toisella. Apteekeistakin tälläisiä itsehoitotuotteita löytää vähintäänkin yhtä paljon. Oma lukunsa on tietysti reseptilääkkeet, joiden viimeistään uskoisi tehoavan näihin iho-ongelmiin, jos apua ei markettien hyllyiltä ole vielä löytynyt; olemmehan tottuneet siihen, että meille määrätyt lääkkeet todellakin auttavat ongelmaan, johon ne ovat alunperin suunniteltu. Itse en esimerkiksi ainakaan vielä ole törmännyt yskänlääkkeeseen, joka ei helpottaisi yskää. Aknen kanssa tilanne on kuitenkin aivan toinen. Vaikka sairaus on ollut kiusanamme jo pitkään, ei sellaista lääkettä ole vielä pystytty kehittämään, josta löytyisi apu kaikille. Vaaditaankin, että pitäisi käydä läpi monet eri vaihtoehdot ennen kuin itselle löytyy se, joka tuottaa toivotun tuloksen - osittaisen sellaisen.

niin, mietiskelin tuota yskänlääkevertausta aknelääkkeisiin. Suun kautta otettavathan toimivat akneen huomattavasti paremmin kuin ulkoiset liuokset jne. Ihon muutoksethan ovat vain oire ja aiheuttajia taas monia. Vähän sama kuin kortisonin käytössä - ei poista ongelmaa vaikka hävittääkin muutokset.

niin, mietiskelin tuota yskänlääkevertausta aknelääkkeisiin. Suun kautta otettavathan toimivat akneen huomattavasti paremmin kuin ulkoiset liuokset jne. Ihon muutoksethan ovat vain oire ja aiheuttajia taas monia. Vähän sama kuin kortisonin käytössä - ei poista ongelmaa vaikka hävittääkin muutokset.
Totta varmasti tämäkin.

Olen ymmärtänyt, että monet ihotautilääkärit ovat suositelleet kasvojen pesuun Sebamedia. Itse olen käyttänyt ainoastaan Vichyn Normadermin ja Biothermin AcnoClean -sarjan tuotteita ja nykyisin ainoastaan marketeista löytyviä puhdistusgeelejä. Nyt kun nekin ovat loppumassa, haluaisin tietää millaisia kokemuksia teillä on ollut Sebamedin Clear Face -sarjan puhdistusvaahdosta tai Fresh and Clean -sarjan pesunesteestä?

Kerrohan -Manko- vähän kokemuksiasi yms. tuosta menetelmästä. Esimerkiksi millainen oli lähtötilanne ja kuinka olit aikasemmin akneasi hoitanut? Oliko mitä lääkekuureja aikaisemmin tai kuinka muuten hoidit ihoasi? Peset kasvosi siis ihan vain vedellä nyt tuon ohjeen mukaan yms.?

Monet lääkärit suosittelevat aknesta kärsiviä lisäämään hyviä rasvoja ja vähentämään hiilihydraatteja.

Tälläisiä neuvoja löysin,

Yhteenveto:

· Syö mahdollisimman käsittelemätöntä ja luonnollista ruokaa (ei makeutus- eikä lisäaineita!). Karta roskaruokaa (hampurilaiset, ranskalaiset, pizzat jne.).

· Syö monipuolisesti luonnollisia rasvoja (mutta älä liioittele rasvan kanssa, 35-40% riittää)

· Karta sokeria ja valkoisia jauhoja (alkuun ihan tiukasti), älä siis syö karkkeja tai makeita leivonnaisia; saattaa olla että olisi hyväksi karttaa viljoja kokonaan, ainakin alkuun, mikäli henkisesti olet siihen valmis

· Syö erittäin runsaasti ja monipuolisesti kasviksia, marjoja ja hedelmiä

· Syö joka aterialla ja välipalalla hiilihydraatteja, valkuaisaineita ja rasvaa. Esimerkiksi lounaalla höyrytettyjä kasviksia, kalaa ja rasvaa; välipalaksi hedelmä ja muutama pähkinä jne.

· Ulkoile, anna ihollesi happea raikkaassa ulkoilmassa

· Juo vettä riittävästi

· Syö lisäravinteina ainakin kalanmaksaöljyä/kapseleita ja jotakin monivitamiini- ja kivennäis- ja hivenainevalmistetta (mieluimmin mahdollisimman luonnollista), E-vitamiinia (esim. Equiday sisältää oikeanlaatuista E-vitamiinia), acerolakirsikka- tai tyrnijauhetta tai muuta C-vitamiinia.

· Karta limsoja (niin sokeri- kuin keinomakeutettujakin) sekä valmismehuja.

· Nuku mahdollisimman hyvin, äläkä stressaa. Älä ota stressiä edes aknestasi, muut ihmiset eivät sitä varmasti niin hyvin huomaa kuin sinä itse!

Moni on myös löytänyt apua kookosöljystä,

Miksi kookosöljy on paras öljytyyppi, jota tulisi käyttää ihon hoidossa?
http://www.kookosravinto.com/ohjeet4.htm

Mä kärsin joskus aikoinani aknesta, siis joskus yläasteen puolella ja lukion alussa. Voin sanoa, että aknen kanssa eläminen oli yhtä tuskaa, koska todella moni tuli kysymään mitä mun kasvoille on tapahtunut(Mulla oli enemmän sellaisia violetin värisiä finninalkuja posket täynnä) ja muutenkin sai koko aika olla laittamassa meikkivoidetta, mikä taas pahensi monesti vielä tilannetta ja tukki ihohuokosia lisää. Ei siinä kyllä mitkään kasvojenhoitotuotteet auttaneet, terveelline ruokavalio tai muukaan. Akne oli ja pysyi.
Menin sitten ihotautilääkärille ja elämäni paras päätös. Sain Roaccutan kuurin puoleksi vuodeksi ja akne lähti sen mukana ja takasin ei ole tullut sen jälkeenkään. Tosin toi Roaccutan-kuuri oli kyllä ihan omaa luokkaansa, sillä kasvoista kuoriutui ihonpalasia päivittäin, huulet oli aamusta iltaan ihan verillä(kuivuuden takia), silmät kuivu ja se aiheutti lisää ongelmia, välillä akne paheni, koko kroppa oli yks kuiva korppu.

Mutta siis se kannatti! Nyt mulla on sillkkisen sileä iho ja kukaan ei voisi koskaan aavistakkaan, että mulla on ollut tällaisia ongelmia;) Elämä on niin paljon huolettomampaa ilman aknea, ainakin minulle.

Mä kärsin joskus aikoinani aknesta, siis joskus yläasteen puolella ja lukion alussa. Voin sanoa, että aknen kanssa eläminen oli yhtä tuskaa, koska todella moni tuli kysymään mitä mun kasvoille on tapahtunut(Mulla oli enemmän sellaisia violetin värisiä finninalkuja posket täynnä) ja muutenkin sai koko aika olla laittamassa meikkivoidetta, mikä taas pahensi monesti vielä tilannetta ja tukki ihohuokosia lisää. Ei siinä kyllä mitkään kasvojenhoitotuotteet auttaneet, terveelline ruokavalio tai muukaan. Akne oli ja pysyi.
Menin sitten ihotautilääkärille ja elämäni paras päätös. Sain Roaccutan kuurin puoleksi vuodeksi ja akne lähti sen mukana ja takasin ei ole tullut sen jälkeenkään. Tosin toi Roaccutan-kuuri oli kyllä ihan omaa luokkaansa, sillä kasvoista kuoriutui ihonpalasia päivittäin, huulet oli aamusta iltaan ihan verillä(kuivuuden takia), silmät kuivu ja se aiheutti lisää ongelmia, välillä akne paheni, koko kroppa oli yks kuiva korppu.

Mutta siis se kannatti! Nyt mulla on sillkkisen sileä iho ja kukaan ei voisi koskaan aavistakkaan, että mulla on ollut tällaisia ongelmia;) Elämä on niin paljon huolettomampaa ilman aknea, ainakin minulle.
Kuulosti ihan tv-shopilta :D

Tuli tuossa jokunen sivu sitten sepusteltua omaa tilannetta pidemmän kaavan mukaan. Kokeilin siis Eucerinin tuotteetkin, eivätkä tietysti nekään aknea pois vieneet. Joskus iho on hetken parempi, mutta sitten taas huononee.

Viime syksynä aloitin kolmen kuukauden Tetrasykliini-kuurin, mutta apua ei ollut nimeksikään. Akne sai nyt riittää. Kävinkin pari päivää sitten ihotautilääkärin pakeilla. Sain häneltä Roaccutan-kuurin 200 päiväksi, 2x20 mg vedän päivässä. Ikää minulla on 19 vuotta ja painoa noin 70 kiloa.

Mitä olette muut Roa-kuurin vetäneet tehneet salitreenin kanssa? Kovaa treenaamista käskettiin käyttöselosteessa välttämään ja lihassärkyä voi ilmeisesti tulla, mutta itselleni muutaman kilon massanlisäys tekisi edelleen hyvää. Olisiko järkevämpää jatkaa punttaamista vasta kuurin jälkeen?

Arvistakin yksi kysymys. Ovatko muilla pienemmät aknearvet ajan mittaan tasoittuneet muun ihon tasolle? Itselläni on punaisia läikkiä enimmäkseen, mutta huomasin nenän vieressä yhden matalan arvenkin ja vähän ehdin tästä huolestua. Lueskelin netistä kyllä, että matalat arvet paranevat ajan kanssa itsestään. Roa-kuurin aikana näitä voi toki tulla lisääkin, mutta kun syviä arpia en ole vielä saanut, haluaisin kuulla muiden kokemuksia matalista, minimaalisesti muusta ihosta alempana olevista arvista; ovatko ajan myötä parantuneet?

Mulla on ihon huokoset varsinkin nenän alueella hieman mustapäävoittoista. En tiedä pitäiskö koittaa jonkinlaista rajumpaa mekaanista puhdistusta, koska mitkään aineet, edes sellaset missä on niitä "jyväsiä" joukossa, ei noita "aukaise". Voiskoha auttaa jos alkais vetelee höylällä koneen sijasta?

Mulla on ihon huokoset varsinkin nenän alueella hieman mustapäävoittoista. En tiedä pitäiskö koittaa jonkinlaista rajumpaa mekaanista puhdistusta, koska mitkään aineet, edes sellaset missä on niitä "jyväsiä" joukossa, ei noita "aukaise". Voiskoha auttaa jos alkais vetelee höylällä koneen sijasta?

vaikka homolta kuulostaakin, niin kokeilepa ihonpuhdistusta kosmetologilla. ja jos vaihtoehtona on kivulias/kivuton, niin ehdottomasti kivulias, voi vittu että se sattuu oikeesti :D
se täti repii kaikki mustapäät sellasella piikillä.

ja minähän en tuollasessa ole ikinä käyny, mutta tyttökaverit on kertonu....

Uskon että ne tulis takas kuitenki? Varsinkin paksulla iholla ei luulis paljoa auttavan vaikka ne kerran ronkkiskin auki? Ite jos noita puristelee niin luultavasti saa vain aikaan punoitusta ja finnejä vaikka kuinka puhtaasti koittais.
Kysypä tyttökavereilta... :D

No miten on, lähteekö arvet roalla ? 3kk tetrasykliinikuuri loppumassa ja on ehkä vähän auttanu, silti tulee sillon tällön finnejä ja arpia on saatanasti jotka ei oo paljon hävinny, pahin vaihe kuitenkin menny noin vuos sitten ohi, ei kannata varmaan enää alottaa ton käyttöä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom