Akne, finnit ja niiden hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VelttoV
  • Aloitettu Aloitettu
Kävin tänään ihotautilääkärillä ja määräsi Tetrasyliä syötäväksi. Kiva kun nää lääkärit määrää vaan lääkettä lääkkeen perään...
Noh kaippa tää kuuri on vedettävä, vaikka epäilen että tästä on korkeintaan apua vain kuurin ajan jos sitäkään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tietääkö joku miten aknearpia sais hoidettua? On jääny ihan hirveen näköset punaset jäljet selkään. Kävin tänään ihotautilääkärillä ja laittoi kortisonia nyt toisen kerran koholla oleviin "arpiin". Mites sitten näille tasaisille ja kuoppamaisille arville voi tehdä? Jotain laser hoitoa vai? Kyllä mulla rahaa on, sama mitä maksaa, kunhan sais nää arvet pois. Ja onko jollain omia kokemuksiä näistä hoidoista..?

Tietääkö joku miten aknearpia sais hoidettua? On jääny ihan hirveen näköset punaset jäljet selkään. Kävin tänään ihotautilääkärillä ja laittoi kortisonia nyt toisen kerran koholla oleviin "arpiin". Mites sitten näille tasaisille ja kuoppamaisille arville voi tehdä? Jotain laser hoitoa vai? Kyllä mulla rahaa on, sama mitä maksaa, kunhan sais nää arvet pois. Ja onko jollain omia kokemuksiä näistä hoidoista..?
5 sekunnin googlaamisella löyty laser ja hionta mahiksia tiiä sitte minkälaisia o

Laseriin vaan jos on massia. Se vaan ei sitten oo kahdessa päivässä valmis, joten kannattaa lukea tarkasti kaikki fakta mitä irti saa.

Onko tuo kuinka normaalia että se pahenee useamminkin kuurin aikana?

Itselläni ei kertaakaan pahentunut, ei edes alussa, vaan koko ajan meni parempaan suuntaan ja kk sisällä kuurin aloittamisesta oli finnit pääosin hävinnyt. Kuurin aikana korkeintaan finni tai pari kerrallaan saattoi ilmestyä.

Kuureja olen vetänyt sen verran, että enää en saa ottaa ja jälleen talven tultua iho on mennyt huonoon kuntoon. Maanantaina ihotautilääkärille ja saas nähdä onko mitään muita hoitomahdollisuuksia vai pitääkö tässä muuttaa pois koko maasta johonkin lämpimään :itku:

Mitään miedompia nappeja en ala ainakaan popsimaan, niistä kun ei mitään hyötyä itselleni ole, toisaalta ei Roaakaan tee mieli (jos olisi enää mahdollistakaan saada), sillä se kuivattaa itselläni ikävästi huulia.

Onko täällä tietoa onko nykyisin muita hoitomahdollisuuksia kuin Roa pahalaatuiseen akneen?
Auttaisikohan esimerkiksi Solarium?

Aknehan vaikuttaisi olevan autoimmuunisairaus. Mikäli tilanne pahenee aina talven lähestyessä, voi D-vitamiinin puutos olla yksi merkittävä tekijä.

Jos haluat kokeilla vaihtoehtoista hoitomuotoa, suosittelisin testaamaan myös niasiiniamidia. Googleta "niacinamide acne". Niasiiniamidiahan on käytetty yhdessä tetrasykliinin kanssa hoitamaan paljon pahempiakin ihotauteja esim: http://images.google.fi/images?hl=fi&source=hp&q=bullous%20pemphigoid&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi hyvin tuloksin ja sen tulehduksen poistava vaikutus näyttäisi toimivan myös akneen. Ainakin itse olen havainnut todella positiivisia muutoksia ihon kunnossa päivittäisellä 1-2x550mg annoksella ilman sivuvaikutuksia, paitsi hieman väsyneempi olo johtuen niasiinin rauhoittavasta vaikutuksesta. Sehän toimii myös lihasrelaksanttina ja poistaa hermostuineisuutta jne. Kyseessä on siis vesiliukoinen B3-vitamiini, eli vaatii massiivisia määriä pitkäaikaisessa käytössä ollakseen toksinen.

Kannattaa myös testata maitotuotteiden poisjättämistä. Näyttöä on, että joillakin ne pahentavat tilannetta - "skim milk acne" hakusanoiksi, jos kiinnostaa tarkemmin lukea.

Eipä tässä hirveesti voi kai hyvää sanoa. Kohta 2,5kk popsittu näitä pilsuja ja finnejä tulee edelleen ja tollasia paiseitaki on kaulassa. Ja noi ei näytä olevan lähössä mihinkään. Aluks söin 40mg/pv, nyt ollu 60mg/pv.
En tiiä mitä tässä oikeesti tekis...

Usein menee jopa 3-4kk ennenkuin alkaa mitään suurempaa parantumista tapahtumaan ja jos ei vielä 4kk jälkeen mitään muutosta ole tapahtunu nii ota yhteyttä lääkäriin joka lääkkeet määräsi, siis jos kyseessä on Roaccutan sillä muut lääkkeet ei kyllä auta pahaan akneen.

Eipä tässä hirveesti voi kai hyvää sanoa. Kohta 2,5kk popsittu näitä pilsuja ja finnejä tulee edelleen ja tollasia paiseitaki on kaulassa. Ja noi ei näytä olevan lähössä mihinkään. Aluks söin 40mg/pv, nyt ollu 60mg/pv.
En tiiä mitä tässä oikeesti tekis...

Jatkat niiden pillereiden syömistä. Oletan, että isotretinoiinista on kyse... 2,5kk ei ole vielä riittävän pitkä aika ko. lääkkeen kanssa minkäänlaisten johtopäätösten tekoon. Normaalit hoitojaksot vaihtelevat 16-24 viikon välillä. Itse taisin syödä tuon puolisen vuotta suunnilleen samanlaisilla annoksilla...

Okei, kiitti vinkistä. Joo niin vähän arvelen kyl kans että ehkä tää tästä rupee puremaan lähiviikkoina, tai ainakin toivon kovasti näin! Mut joo pitää vaan kiltisti ootella tuloksia, eiköhän se tästä.

Toi on aika outoo että intin aikana naama oli paremmassa kunnossa kuin muulloin. No eipä se muulloinkaan nyt mitenkään erityisen huono ollut mutta inttihygienialla parani vain. Tuo on jotain jota ei oikeen ymmärrä.. olisikohan runsaalla ulkoilmalla vaikutusta?

Aknehan vaikuttaisi olevan autoimmuunisairaus. Mikäli tilanne pahenee aina talven lähestyessä, voi D-vitamiinin puutos olla yksi merkittävä tekijä.

Jos haluat kokeilla vaihtoehtoista hoitomuotoa, suosittelisin testaamaan myös niasiiniamidia. Googleta "niacinamide acne". Niasiiniamidiahan on käytetty yhdessä tetrasykliinin kanssa hoitamaan paljon pahempiakin ihotauteja esim: http://images.google.fi/images?hl=fi&source=hp&q=bullous%20pemphigoid&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi hyvin tuloksin ja sen tulehduksen poistava vaikutus näyttäisi toimivan myös akneen. Ainakin itse olen havainnut todella positiivisia muutoksia ihon kunnossa päivittäisellä 1-2x550mg annoksella ilman sivuvaikutuksia, paitsi hieman väsyneempi olo johtuen niasiinin rauhoittavasta vaikutuksesta. Sehän toimii myös lihasrelaksanttina ja poistaa hermostuineisuutta jne. Kyseessä on siis vesiliukoinen B3-vitamiini, eli vaatii massiivisia määriä pitkäaikaisessa käytössä ollakseen toksinen.

Kannattaa myös testata maitotuotteiden poisjättämistä. Näyttöä on, että joillakin ne pahentavat tilannetta - "skim milk acne" hakusanoiksi, jos kiinnostaa tarkemmin lukea.

D-vitskua olen tilannut jo iherbsistä ja toivottavasti piakkoin tulee. Tuosta niasiiniamidista en ole koskaan ennen kuullutkaan, täytyy ottaa tarkemmin selvää josko siitä yhdessä tetrasykliinin kanssa olisi apua.

Maitotuotteiden poisjättämistä olen testannut, ja aluksi se ehkä paransikin ihoa hetkeksi, mutta ei siitä sitten sen kummempaa apua ollut.

Kiitos uusista ajatuksista, pitänee huomenissa heti apteekista käydä kyselemässä niasiiniamidista lisää! Onneksi akne juuri tällä hetkellä ei älyttömän paha ole, että pystyy ihan hyvin sen kanssa elämään, kunhan ei tästä pahene...

Vielä pakko kysyy että millasii kokemuksii porukalla on nimenomaan tällasista ihonalaisista pateista? Ei siis sinänsä ees mitään suurikokosii mut tuntee kuitenkin että siellä jotain paskaa lymyää ihon alla. Rupeeko nääki aikanaan tällä kuurilla häviimään? Ja mitä kautta? Varmaa naama aika levällään jos ihon läpi rupee kunnolla tulee.
edit: ssi millasella painolla kiskoit tolla 60mg/pv? Ite lähellä 80kg, tää on kuitenki ilmeisesti aika normaali annosmäärä/kg?

Toi on aika outoo että intin aikana naama oli paremmassa kunnossa kuin muulloin. No eipä se muulloinkaan nyt mitenkään erityisen huono ollut mutta inttihygienialla parani vain. Tuo on jotain jota ei oikeen ymmärrä.. olisikohan runsaalla ulkoilmalla vaikutusta?

Oon kyllä huomannu saman. Varmaan liikunta ja säännölliset ruokailut auttaa, joillekkin, jossain määrin.

Oon kyllä huomannu saman. Varmaan liikunta ja säännölliset ruokailut auttaa, joillekkin, jossain määrin.

Täältä samat huomiot! Kokonaan ei finnit lähteny inttiaikana, mutta lähes ainakin. Tosin viikon leirin jälkeen ilmesty pari vähän pahempaa finniä, mutta se nyt oli ymmärrettävää.

Vielä pakko kysyy että millasii kokemuksii porukalla on nimenomaan tällasista ihonalaisista pateista? Ei siis sinänsä ees mitään suurikokosii mut tuntee kuitenkin että siellä jotain paskaa lymyää ihon alla. Rupeeko nääki aikanaan tällä kuurilla häviimään? Ja mitä kautta? Varmaa naama aika levällään jos ihon läpi rupee kunnolla tulee.
edit: ssi millasella painolla kiskoit tolla 60mg/pv? Ite lähellä 80kg, tää on kuitenki ilmeisesti aika normaali annosmäärä/kg?
Kannattaa myös vakavasti harkita kosmetologia, kasvojen ihopuhdistus maksaa yleensä 60-80e kerta, kun ammattilaisilla on hieman eri aineet ja menetelmät mitkä auttaa huomattavasti parantumista ja näin voi välttää isompien arpien syntymisen.

Ihon huononeminen syksyllä ja talvella johtuu jo ihan yksinkertaisesti siitäkin syystä, että talven kolea ilma kuivattaa ihoa. En usko, että D-vitamiinilla on merkittävää roolia tässä asiassa. Miten te akneihoiset ja roa-kuurilaiset hoidatte muuten ihoanne kuin niillä liian vahvoilla puhdistusaineilla? Kai te edes kosteutatte riittävästi?

Ihon huononeminen syksyllä ja talvella johtuu jo ihan yksinkertaisesti siitäkin syystä, että talven kolea ilma kuivattaa ihoa. En usko, että D-vitamiinilla on merkittävää roolia tässä asiassa. Miten te akneihoiset ja roa-kuurilaiset hoidatte muuten ihoanne kuin niillä liian vahvoilla puhdistusaineilla? Kai te edes kosteutatte riittävästi?

Itselläni iho ei ole talvisin sen kuivempi kuin kesäisinkään. Puhdistusaineina enkä kosteusvoiteita juurikaan käytä. Lähinnä vain iltaisin pesen ihoni ja käytän mietoa puhdistusainetta vähän. Kosteusvoiteiden käyttö lisää itselläni finnejä, samoin liika peseminen.

Itselläni iho ei ole talvisin sen kuivempi kuin kesäisinkään. Puhdistusaineina enkä kosteusvoiteita juurikaan käytä. Lähinnä vain iltaisin pesen ihoni ja käytän mietoa puhdistusainetta vähän. Kosteusvoiteiden käyttö lisää itselläni finnejä, samoin liika peseminen.

Noniin tätä vähän pelkäsinkin. Ihon kosteuttaminen on erittäin tärkeää. Kuiva iho ei monesti edes ole välttämättä mitenkään halkeileva/hilseilevä vaan saattaa juurikin reagoida aknen kaltaisilla oireilla. Liika peseminen lisää varmasti finnejä, mutta oikeanlainen kosteusvoide ei sitä varmasti tee. Kokeilepa vielä kerran tuota ihon kosteutusta? Onko mitään menetettävääkään?

Kivaa yleistystä...

Ite oon kokeillu kyllä vaikka mitä ennen ku lähin ihotautilääkärin juttusille. Tuli kokeiltua liian vahvoja ihonpuhdistusmyrkkyjä, vesipesua ja mietoja puhdistusaineita. Viimeaikoina oon käyttäny jotain herkän ihon puhdistusvaahtoa iltasin+kosteutus. Lisäks tuli käytyä kosmetologilla about kerran kahessa kuukaudessa. Jossain kohtaa pitää vaan tajuta, ettei se aina oo itestä kiinni ja kääntyy sen lekurin puoleen. Ja kosteutus on mun elämässä ollu aina tyyliin tärkein asia ikinä, terveisin atooppinen iho.

Hei tosta roasta nii onko lääkäri määränny teille ikinä siten, että kiskotaan 2 nappia kerralla. Kun mun annos on 3x20mg ja muistaakseni lääkäri sano, että aamupalalla 1 ja päivällä sitten ruuan kanssa 2. Ja sitten onko se tarkkaa, että ottaa noi niinkuin about tasasin väliajoin, kun nyttenkin huomasin että venähtää toi toine väli 17 tuntiseks.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom