Akne, finnit ja niiden hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VelttoV
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt lähti roa-kuuri (isotretinoin orifarm) päälle :rock:
Millasestas tilanteesta lähdet roaa popsimaan? Ja millainen kuuri määrättiin? Meikäläinen on tossa sivukaupalla kirjotellu tuntemuksia roa-kuurista, kunhan vaan tätä trediä taakse päin selailee...

Mulla nyt siis joku vajaa 19 viikkoa roaa takana ja olisko joku 7 viikkoa vielä edessä. Elo-syyskuun vaihteessa on kuuri vissiinkin ohi. Äsken peilailin pitkän tovin tota naamataulua ja pakko sanoo, että alan pikku hiljaa olla ihan tyytyväinen jo tähän naamaan ainakin näin sisävalaistuksessa. Onhan tässä vielä useita punaisia läiskiä naamassa, osa kohtuu pahojakin. Lisäksi muutama ihan oikea arpikin, tosin ei lainkaan syviä. Mutta silti alkaa näyttää jo kohta siltä, ettei tarvi enää jatkuvasti hävetä naamaa joka paikassa. Ja lisäksi oon niin pakkomielteinen nykyään tosta naamasta, että tuskin se kenenkään muun silmään yhtä pahalta näyttää. Uskon, että syyskuun alussa voi mennä opiskelujen pariin jo ihan hyvällä mielin.

Pakko suositella roa-kuurin kosteusvoiteeksi aqualan L-voidetta. Käytin ensin pari kuukautta humektania, mutta vaihdoin lääkärin suosituksesta aqualaniin. Hilseily on vähentynyt ihan minimiin, naamaa ei kiristä enää lainkaan, punaisuuksien häipyminen on mielestäni nopeutunut selkeästi ja humektanin aikana tulleet mustapäät on historiaa. Tosin en voi varmaksi tietää, että oliko nuo satunnaiset mustapäät humektanin aiheuttamia, mutta sen jälkeen niitä jonkin verran tuli, kun sitä käyttää aloin. Nykyään lutraan aika reilusti oikein aqualania naamaan suihkun jälkeen ja sillä pärjää loistavasti vuorokauden verran seuraavaan rasvauskertaan asti. Aamuisin en pese, enkä rasvaa kasvoja ollenkaan, niin saa iho levätä. Nyt kun iho ei rasvoitu enää ollenkaan, niin en koe tarpeelliseksi tuota 2*pesu päivässä. En myöskään käytä mitään pesuainetta. Lääkärinikin oli tähän ratkaisuun oikein tyytyväinen ja kehoittikin pysymään erossa pesuaineista kuurin aikana. ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aiheuttaako sali ja erityisesti lisäravinteet suoraan finnejä? Itsellä tuli iho todella puhtaaksi yhden raskaan työviikon aikana, kun en käyttänyt yhtään lisäravinteita ja käynyt salilla, nyt taas naamassa useita kymmeniä finnejä :( Käytän palautusjuomana massanlisääjä G Mass:aa, jossa on kreatiinia.

En kaikista lisäravinteista tiedä, mutta palkkariin lisätty kreatiini aiheuttaa itselläni myös finnejä, kun niitä normaalisti ei enää tuon ½vuoden roa kuurin jälkeen ole ollut.

Itse olen rasvannut kuurin aikana Essex-rasvoilla kropan ja naaman. Todella hyvin pysyy kosteutettuna eikä ole mitään halkeilua enää, mitä oli alkuvaiheessa. Saa vielä ilmaiseksi niin mikäs tässä ;)

Millasestas tilanteesta lähdet roaa popsimaan? Ja millainen kuuri määrättiin? Meikäläinen on tossa sivukaupalla kirjotellu tuntemuksia roa-kuurista, kunhan vaan tätä trediä taakse päin selailee...
Tässä nyt puolitoista vuotta ollut finnejä enemmän ja vähemmän naamassa. Otsassa muutamia, poskissa jonkin verran finnejä ja leuassa useita kymmeniä erikokoisia, lääkärin mukaan keskivaikea akne. Tammikuun lopussa sain 3kk Apocyclin kuurin differin voiteen kanssa, joka auttoi jonkun verran, mutta finnit tuli myöhemmin takaisin. Nyt tarkoitus päästä niistä lopullisesti eroon.

Määrättiin siis isotretinoin orifarmia 2x20mg päivässä ja kuurin pituus n. 8-9kk. Paino liikkuu 90kg paikkeilla.

jos oot vasta 2½vk syöny ni tos vaihees vast mul tuli ekoja "sivareita".
Alussa sitä tosiaan luulee, että sivarit on jo päällä, mutta pikku hiljaa huomaa, että muutoksia tuleekin lisää. Itsellä sivarit mennyt kutakuinkin näin:

-Viikko 1: naamasta lähti lastuina ihoa (olin tosin käyttänyt useita kuukausia clindoxylia ja brevoxylia jos sillä jotain vaikutusta olisi), huulet alkoi kuivua.
-Viikot 2-4: huomasi ihon hivenen ohentuneen, kämmenselät, kädet ja naama alkoi kuivua.
-3. kuukausi ja siitä eteenpäin: edellisten lisäksi huomasi ihon ohentuneen edelleen ja olevan jo melkoisen ohut lähtötilanteeseen verrattuna, hivenen lisääntynyt hikoilu etenkin kasvoissa (nenä, ylähuuli, otsa), silmien kuivuminen ja hämäränäön lievä heikkeneminen. Lisäksi muutaman minuutin mittaiset "kuumat aallot" (yhtäkkiä tuleva kasvojen lievä punastuminen ja kokonaisvaltainen kuumotus ja hikoilu) silloin tällöin.

Tossa aikalailla kaikki sivuoireet, mitä on ollut. Kuivuminenkaan ei ole ollut mitenkään ongelmallista, kunhan rasvaa kädet ja kasvot kunnolla suihkun jälkeen ja muistaa pitää huulirasvaa aina mukana. Silmätippojakin lääkäri määräsi pari viikkoa sitten, mutta en ole saanut vielä aikaiseksi käydä hakemassa niitä apteekista. Eli sivuoireet on kyllä täällä ollut helposti kestettävissä.

Ilmeisesti ainakin rasvainen ruoka aiheuttaa runsaasti finnejä? Jos on jonakin päivänä syönyt runsaasti rasvaista ruokaa, niin kuinka nopeasti alkaa finnejä ilmestyä? Esim. toissaviikonloppuna join perjantaina ja lauantaina ja siis ihan kunnolla. Tän lisäksi en tosiaan syönyt mitenkään terveellisesti, vaan esim. sipsejä, pasteijaa ja tän tämmöstä. Mikä oli sit tulos? No, lauantaina ja sunnuntaina ei ollut yhen ainutta finniä. Maanantaita en tarkalleen muista. No, sit kun viikolla rupesin taas syömään terveellisemmin ja kävin salilla makepe, ni oli kyl saatana taas melkee joka aamu finnejä. Ei pysty käsittää. Ei se nyt kyllä varmaan mitään yltiöterveellistä se ruoka sillonkaan ollu, mut en vetäny mitää karkkii, sipsii, limpparii... sinä viikkona.

Ilmeisesti ainakin rasvainen ruoka aiheuttaa runsaasti finnejä? Jos on jonakin päivänä syönyt runsaasti rasvaista ruokaa, niin kuinka nopeasti alkaa finnejä ilmestyä? Esim. toissaviikonloppuna join perjantaina ja lauantaina ja siis ihan kunnolla. Tän lisäksi en tosiaan syönyt mitenkään terveellisesti, vaan esim. sipsejä, pasteijaa ja tän tämmöstä. Mikä oli sit tulos? No, lauantaina ja sunnuntaina ei ollut yhen ainutta finniä. Maanantaita en tarkalleen muista. No, sit kun viikolla rupesin taas syömään terveellisemmin ja kävin salilla makepe, ni oli kyl saatana taas melkee joka aamu finnejä. Ei pysty käsittää. Ei se nyt kyllä varmaan mitään yltiöterveellistä se ruoka sillonkaan ollu, mut en vetäny mitää karkkii, sipsii, limpparii... sinä viikkona.

Onhan näissäkin asioissa aina pientä viivettä :) Itse huomasin ettei se olekkaan rasva itellä joka näitä aiheuttaa, vaan enemmänkin hiilarit. Karkista ja muusta paskasta tulee varmaan eniten, mutta mäkissä voi mättää huoletta kaikkea ja ei mitään.

Alussa sitä tosiaan luulee, että sivarit on jo päällä, mutta pikku hiljaa huomaa, että muutoksia tuleekin lisää. Itsellä sivarit mennyt kutakuinkin näin:

-Viikko 1: naamasta lähti lastuina ihoa (olin tosin käyttänyt useita kuukausia clindoxylia ja brevoxylia jos sillä jotain vaikutusta olisi), huulet alkoi kuivua.
-Viikot 2-4: huomasi ihon hivenen ohentuneen, kämmenselät, kädet ja naama alkoi kuivua.
-3. kuukausi ja siitä eteenpäin: edellisten lisäksi huomasi ihon ohentuneen edelleen ja olevan jo melkoisen ohut lähtötilanteeseen verrattuna, hivenen lisääntynyt hikoilu etenkin kasvoissa (nenä, ylähuuli, otsa), silmien kuivuminen ja hämäränäön lievä heikkeneminen. Lisäksi muutaman minuutin mittaiset "kuumat aallot" (yhtäkkiä tuleva kasvojen lievä punastuminen ja kokonaisvaltainen kuumotus ja hikoilu) silloin tällöin.

Tossa aikalailla kaikki sivuoireet, mitä on ollut. Kuivuminenkaan ei ole ollut mitenkään ongelmallista, kunhan rasvaa kädet ja kasvot kunnolla suihkun jälkeen ja muistaa pitää huulirasvaa aina mukana. Silmätippojakin lääkäri määräsi pari viikkoa sitten, mutta en ole saanut vielä aikaiseksi käydä hakemassa niitä apteekista. Eli sivuoireet on kyllä täällä ollut helposti kestettävissä.

niin no siis itsellä nuo mitä sinulla on vkot 1-4 ovat tulleet jo. Eli huomaa varsinkin käsistä kuivumisen tällä hetkellä. Toisaalta muut oireet, silmät jne ovat hävinneet. Naamasta ei myöskään lähde enää nahkoja.

Minkähän hintasii noi kuurit on tohon finnien ja aknen hoitoon? Ne keillä on kokemusta vois vähä valasta. Ja kertoo mielellään, et miten pitkään kuuri on kestäny ja mitä tuloksii tullu.

Minkähän hintasii noi kuurit on tohon finnien ja aknen hoitoon? Ne keillä on kokemusta vois vähä valasta. Ja kertoo mielellään, et miten pitkään kuuri on kestäny ja mitä tuloksii tullu.
100 kpl halvimpii roaccutaanei taitaa olla 36e ja normi päivä satsi on 2 ellet oo joku jättikokonen tai minini. Kait yleisin alotus onse 6kk aika.

Itselläni kuuri on 400 kpl 20 milligrammasia alkuperäisiä roaccutaneja. Annostus 40mg/päivä ja suositeltu annostus on 0,5-1mg/painokilo/vrk. Kuurin kokonaisvahvuudeksi suositellaan 120-150mg/painokilo, joten siitä voi laskea minkä verran suurin piirtein kestää oma kuuri. Tietysti riippuu myös aknen vaikeustasosta ja miten iho lääkkeseen reagoi. Mulla painoa joku 75kg, joten tuo kuuri tulee olemaan kestoltaan 6 kuukautta ja kokonaisannostukseksi tulee n. 110mg/painokilo.

Hintaa alkuperäisellä roaccutan-rasialla (100*20mg) on n. 70e. Rinnakkaislääke isotretinoin ratiopharmista saa kelakorvauksen, joten se on ainakin puolta halvempaa, mutta käytännössä samaa tavaraa. Lääkärini kuitenkin suositteli alkuperäistä, etenkin kun saan kaiken pois sairaskuluvakuutuksista. Kannattaa siis tarkastaa vakuutukset, josko niistä saisi apua. Mulla joku Ifin sairaskuluvakuutus.

Yhteensä kuuriin mennyt/ tulee menemään mulla rahaa seuraavasti:
-Alkukontrolli yksityisellä ihotautilääkärillä Helsingissä kelakorvauksen jälkeen 60€
-Huulirasvaa, perusvoidetta (Aqualan L), dalacin-liuosta (antibiootti-liuos ekoille kuukausille) ja 100 kpl roaccutania 100€
-Toinen boksi roaccutania ja toinen pullo dalacinia, lisää huulirasvaa, 80€
-Kontrollikäynti ja verikokeet samalla klinikalla kuin aluksi, 40€
-Boksi roaccutania, huulirasvaa, 75€
-Boksi roaccutania, huulirasvaa, perusvoidetta, silmätippoja, 90€
-Verikokeet kuurin lopuksi, ~20€

Osan noista ostoksista olen jo suorittanut ja yksi boksi roaa pitäisi vielä hakea. Hinnat suurin piirtein, sillä en muista tarkkoja. Aluksi sain roaccutanista kelakorvauksen, mutta se muuttui maalis-huhtikuun vaihteessa siten, että nykyisin vain rinnakkaislääkkeestä saa täyden kelakorvauksen. Rinnakkaislääkkeellä kuurin hinta varmaankin puolittuu. Itsellä nyt viikko 20 menossa ja viimeisin kunnon finni oli toukokuun lopussa. Iho olisi muuten jo hyvässä kunnossa, mutta ihon kovan ohenemisen vuoksi entiset ongelmakohdat punottaa vielä kohtalaisesti. Suosittelen kuitenkin kuuria, vaikka hintaa ja pieniä sivuoireitakin löytyy! ;)

Kuulukohan tämä oire tämän lääkkeen sivuvaikutuksiin. Eli vasen alakylki aivan tajuttoman kipeä, varsinkin kun hengittää kunnolla sisään tai joutuu liikuttamaan yläkroppaa hiemankin rivakammin. Lepotilassakin on jäykän oloinen. Missään muualla ei ole mtn nivelkipua tai jomotusta. Jos tuo kipu tulisi oikealta puolelta, olisin varmaan jo juossut lääkäriin umpparin puhkeamisen pelossa :D

Mitäs lääkettä lääkäri voisi muuten määrätä vatsalle? Luin jostain että roaccutan voi olla aika kova juttu vatsalle pitkään syötynä? Eli jos jotain olisi millä suojata vatsaa. Itse kun popsin juuri pari kk ennen nyk. kuuria kortisonikuurin joka sekään ei vatsan ylin ystävä.

Miten muuten olette hoitaneet tuota nenän limakalvojen kuivumista? Onko sinne olemassa jtn kosteuttavaa tms rasvaa ettei tuo veri niin jumahda joka pvä sinne?

Pari kysymystä roa-kuuriin liittyen.. Eli kannattaako ihon puhdistusaineita käyttää tavallisesti päivittäin? Jos nyt ei ihon kuorintaa, mutta tavallisella puhdistusaineella.
Ja onko kokemuksia lisäravinteiden käytöstä kuurin aikana? Ihotautiääkäri sanoi ettei kannata käyttää, mutta ne taitaa yleensäkkin suhtautua niihin negatiivisesti.

d-vitamiinia ei saa käyttää. Siitä oli mun lääkäri ainakin melko tosissaan ja painotti moneen kertaan. Iho on ohuempi kuurin aikana joten kuorintaa ei missään nimessä eikä vähään aikaan kuurin jälkeenkään. Itse käytän nyt aamuisin kasvovettä kuten normaalistikkin sekä rasvaan aamuin ja illoin kosteuttavalla kasvorasvalla jossa myös aurinkosuoja niin voipi ulkonakin olla:)

Kuulukohan tämä oire tämän lääkkeen sivuvaikutuksiin. Eli vasen alakylki aivan tajuttoman kipeä, varsinkin kun hengittää kunnolla sisään tai joutuu liikuttamaan yläkroppaa hiemankin rivakammin. Lepotilassakin on jäykän oloinen. Missään muualla ei ole mtn nivelkipua tai jomotusta. Jos tuo kipu tulisi oikealta puolelta, olisin varmaan jo juossut lääkäriin umpparin puhkeamisen pelossa :D

Mitäs lääkettä lääkäri voisi muuten määrätä vatsalle? Luin jostain että roaccutan voi olla aika kova juttu vatsalle pitkään syötynä? Eli jos jotain olisi millä suojata vatsaa. Itse kun popsin juuri pari kk ennen nyk. kuuria kortisonikuurin joka sekään ei vatsan ylin ystävä.

Miten muuten olette hoitaneet tuota nenän limakalvojen kuivumista? Onko sinne olemassa jtn kosteuttavaa tms rasvaa ettei tuo veri niin jumahda joka pvä sinne?
Ei taida kuulua toi kylki sivareihin. Vatsalle ainaskin on joku nexitium tjsp, mutta taitaa olla resepti lääke. Nenään kantsii ostaa joku "sumute" itel on nozoilia ihan hyvin on toiminu.

edit. Ootko varma d-vitamiinista, koska roaccutan on A-vitamiini pohjanen jolloin just a-vitamiinia tulis välttää ainaski :)

Eihän sitä mullekkaan kielletty kun nyt kesällä vasta se lääkäri tän kuurin mulle määräsikin. Mutta sanoi että olisi hyvä välttää. Tietysti iho palaa helpommin kun ohenee siinä samassa. Siitä tietty voi tulla sit pidemmällä välillä ongelmia vaikka ei palaisikaan, jos kuurin aikana kauheasti on auringossa. Ei aina pidä ihon palaa etteikö se aurinko aiheuta ongelmia.

Mulle kyllä tosiaan mainitsi nimenomaan D-vitamiinin käytöstä. Tiedä sitten oliko lääkäri nauttinut jotain ennen minulle kuurin määräämistä :). Uskoisin olleen kyllä erittäin pätevä lääkäri, mitä nyt netistäkin saa selville.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom