Akne, finnit ja niiden hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VelttoV
  • Aloitettu Aloitettu
Itsellenikin ihotautilääkäri suositteli Clindoxyliä lievään akneen. Olen huomannut, että tuo kuivattaa ainakin omaa ihoani erittäin paljon, joten kosteusvoiteen käyttö on välttämätöntä.

Nyt noin viikon jälkeen leukaani on ilmestynyt kuitenkin sellainen iso punoittava ihonalainen patti (kysta?). En sitten tiedä vaikuttiko ihon liiallinen kuivuus sen ilmestymiseen mutta olisiko teillä joka tapauksessa antaa jotain vinkkejä millä siitä pääsisi eroon ennenkuin se tulee näkyväksi ihon pinnalle ja jättää ihoon ikävän punaisen jäljen?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on kanssa ollut nyt kuurin vikoina parina kuukautena tota hikoilua. Normaaleissa urheilusuorituksissa ym. en ole huomannut hikoilevani entistä enemmän, mutta noita kuumia aaltoja kyllä tulee. Ja mulla ne on nimenomaan noita, mistä Troy mainitsi. Eli jos vaikka pähkäilen jotakin tärkeetä asiaa päässäni, niin saattaa tulla yhtäkkiä kunnon kuumuus päälle. Naama alkaa punottaa, hikoilla ja koko kroppaa, etenkin yläkroppaa alkaa kuumottaa. Menee kyllä heti ohi, kun vaan rentoutuu ja ottaa hetken ihan rauhassa. Kaikkein ärsyttävintä tää on esim. ruuhkaisissa julkisissa, kun on ahdasta ja muutenkin kuuma. Siellä sitten pyöriä, ku naama punottaa enemmän ku vanhoilla deekuilla.

Veikkaan, että Tammerkosken karvojen kasvu voi olla kyllä ihan normaalia ilman kuuriakin, kun ottaa ikäsi huomioon. Itse en ole huomannut ihokarvoissa muutoksia ainakaan vielä.

Voin taata, että tuo naaman todella herkkä punotus ja kuumotus lähtee kyllä kuukauden päästä kuurin loputtua VIIMESTÄÄN. Ainakin näin muistelen itselleni käyneen, ellei jopa nopeammin. Aika deekultahan sitä näyttää joo :D

Mutta edelleen väittäisin, että tuo kuuri toi mulle ylimääräsiä karvoja. Roaccuttanhan vaikuttaa talirauhasiin ja vähentää siten talin tuotantoa ym. rasvoittumista ja tukoksia. Talirauhasia sijaitsee paljon nimenomaan karvan juuritupessa, joten roaccuttan on voinut myös stimuloida jotenkin niitä. Esim. multa ei löytynyt jalkaterästä karvan karvaa n. 16-17-vuotiaaksi asti, kunnes ne ilmestyivät tämän kuurin aikana/jälkeen aika hemmetin nopeasti. Ja myös käsivarteni (forkku?) sisäpuolella ei ollut karvan karvaa, kunnes sinne alkoi näitä ilmestyä. Sama juttu mahassa ja hauiksissa.

Tietenkin osa karvojen kasvusta voi olla ollut aivan normaalia - enkä ole mikään ihotautilääkäri - mutta siltä kyllä vaikuttais että roaccuttanilla on jotain tekemistä näiden kanssa...

Toki roaccuttan on ihmelääke ja olen siitä kiitollinen edelleen, mutta tämä lisääntynyt hikoilu vois kyllä lähteä ns. hiuksista vittuun ja vähän äkkiä.

Ei kannata kuitenkaan pelätä; sulla ei välttämättä jää tätä hikoilua yhtään tai jos jää niin voihan olla että se vaan vie jopa 5 vuotta että lähtee pois. Edelleen omasta kuuristani on aikaa se hieman yli 2 vuotta.

EDIT: Noniin, 10 sekunnin googletus ja löyty: jenkeissä roaccuttanin nimi on ymmärtääkseni accuttane ja netin keskustelupalstojen mukaan tämä accuttane on aiheuttanut ihokarvojen kasvua ympäri vartaloa! Löysin myös jonkun listan accuttanen sivuvaikutuksista, jossa luki "undesired body hair grow" eli siis ei-toivottu ihokarvojen kasvu.

Kumma juttu kun tätä ei lukenut muistaakseni suomalaisen paketin ohjeissa sivuvaikutuksissa... Tosin olisin varmaan siitäkin huolimatta syönyt kuurin, nyt vaan tosin harmittaa ja aika paljon... Mutta ei voi mitään; kaikkea ei voi saada eikä voittoarpa aina osu kohdalle.

Roaccuttan siis VOI aiheuttaa aika 99% varmasti ihokarvojen kasvua. Perkeelen perkele. Ojasta pääsin ja toiseen ojaan kaaduin :D Ennen kun olin aika siloposki tämän asian suhteen. Noh, onneksi en ole kuitenkään mikään karva-apina.

Soittelin äsken maksa-arvojen tuloksia ja kunnossa olivat. 26 oli lukema ja nopeella googlettelulla sain selville, että joku 40-60 on sellanen normaali yläraja miehillä. Hyvä homma! Oon nyt vajaan 4 kuukauden kuurittelun aikana ottanut kuppia kuitenkin jonkin verran. Ekojen kolmen kuukauden aikana tuli juotua ehkä vaan muutamana viikonloppuna ja aina vain pieni määrä mietoja, mutta nyt kesällä on pari kertaa tullut oltua kohtuu kovassakin vauhdissa. Tosin miedoissa olen sentään malttanut pitäytyä ja juhannukseksikin otin töitä, ettei tullut kiusausta vetää "aamusta iltaan"-meiningillä. Parempihan se olis jos sais oltua kokonaan juomatta, mutta pakkohan se välillä on muutama olut juoda näin näteillä keleillä. :)

Koitin kysellä lääkäriltä samalla josko saisin nostaa päiväannoksen 40 milligrammasta 50:een tai 60:een, mutta ei se oikein lämmennyt idealle. Sanoi, että sivuoireet voi alkaa olla jo sitten ikävämpiä ja olis parempi, että kuuri kestäis pidempään. Tulee vaan saatanan pitkä kuuri, ku jäljellä on vielä kokolailla 200 tablettia 20 milligrammasia. Jos oikein laskeskelin, niin kuuri tulis kestämään yhteensä joku 31-32 viikkoa (maaliskuu-lokakuu), se on kyllä jo sietämättömän pitkä aika. Eikä muuten oo niin väliä, kun nää sivuoireet on niin lievät, mutta kun alkais opiskelut syyskuun alussa ja kaikki fuksiaiset ym. puskee päälle, kun vaihdoin koulupaikkaa. Tulee kuitenkin luultavasti aika viinantäyteinen syyskuu, niin olis kiva saada kuuri ennen sitä hoidettua. Ja olis ihan kiva jos ei aina olis naamansa kanssa hilseilemässä siellä luennoilla ja noi punaiset läiskätkin vois edes vähän haalistua nopeemmin, ku kuurin sais lopetettua. Eikä toi 50 milligrammaa vuorokaudessa edes olisi mun painoiselle (vajaa 80kg) mikään suuri annos vielä. Noh, näillä mennään, mitä on määrätty. 230 pilleriä takana ja 200 edessä, noin suurinpiirtein. :rolleyes:

Tammerkoskelle: Mulla on toi isotretinoin-kuuri. Kurkkasin tosta lapusta, niin siinä tosiaan mainitaan runsastunut ihokarvoitus. Se on sarjassa "erittäin harvinaiset, alle 0.01% käyttäjistä." Samassa on kanssa toi lisääntynyt hikoilu. :rolleyes:

Tammerkoskelle: Mulla on toi isotretinoin-kuuri. Kurkkasin tosta lapusta, niin siinä tosiaan mainitaan runsastunut ihokarvoitus. Se on sarjassa "erittäin harvinaiset, alle 0.01% käyttäjistä." Samassa on kanssa toi lisääntynyt hikoilu. :rolleyes:

Huhhu. One in a million... Näin kävi arpa sitten tällä kertaa.

Täällä on kärsitty ongelmasta jo 1,5 v..Ja ikää 21. Teini-iässä ei ollut mitään ongelmia, iho kuin vauvan pylly. 1,5v sitten ne alko, jolloin muutin tarkoituksella ruokavaliota terveellisemmäksi ja edelleen se on muuttunut terveellisemmäksi, mutta iho vaan pahenee :( Tupakoinnin lopettamisella, terveellisemmällä ruokavaliolla (hiilihydraatit minimissä), alkoholin käytön lopettamisella kokonaan ei ole ollut mitään vaikutusta..
Ite oon miettinyt, että liittyiskö hormonitoimintaan..

Täällä on kärsitty ongelmasta jo 1,5 v..Ja ikää 21. Teini-iässä ei ollut mitään ongelmia, iho kuin vauvan pylly. 1,5v sitten ne alko, jolloin muutin tarkoituksella ruokavaliota terveellisemmäksi ja edelleen se on muuttunut terveellisemmäksi, mutta iho vaan pahenee :( Tupakoinnin lopettamisella, terveellisemmällä ruokavaliolla (hiilihydraatit minimissä), alkoholin käytön lopettamisella kokonaan ei ole ollut mitään vaikutusta..
Ite oon miettinyt, että liittyiskö hormonitoimintaan..
Mulla oli vähän sama juttu. Teininä mulla oli aina ihan porukan parhaita ihoja. Ei minkäänlaista finniongelmaa koskaan. 21-vuotiaana sitten alkoi yhtäkkiä hiukset rasvottua ja puskee tulehtunutta finniä. Syynä on ihotautilääkärin kanssa pohdittuna ehkäpä geenit, sillä vanhemmilla on aknea ollut ja isosiskollekin alkoi tulla jonkin verran finnejä vasta joskus 22-vuotiaana, vaikka silläkin oli nuorempana tosi hyvä iho. Voisi kuvitella, että tuon geneettisen aknen sitten esimerkiksi stressi tai vastaava voisi laukaista. Tiedä sitten... Nyt kuitenkin aknen puhkeamisesta joku 9 kk ja roaa takana 4kk.

Pakko kirjoitella vähän noista mielialoista. Aika monethan puhuu, että roalla on monille vaikutusta henkiseen puoleen ja olen nyt miettinyt ja pohtinut, että mahdollisesti itsellänikin on vastaavia oireita ollut. Olen nimittäin huomannut olevani usein todella ärtynyt ja tulee helposti tiuskittua esim. kotona tyttöystävälle. Tämä johtuu omasta mielestäni siitä, että naama on sen verran ikävässä kunnossa, että sen kanssa eläessä kaikki alkaa vituttaa ja turhauttaa. En suoraan kyllä yhdistäisi tätä roaan, mutta mielessä on kyllä käynyt lääkkeen vaikutus omaan henkiseen toimintaan.

Lisäksi olen huomannut, että ajoittain on aika synkkiä hetkiä tai päiviä. Ei oikein kiinnosta mitään tehdä ja monien asioiden hoitaminen tuntuu normaalia vaikeammalta. Olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että jos naama olisi hyvässä kunnossa, niin ongelmaa tämän asian kanssa ei olisi. En jaksa jotenkin uskoa, että lääke saisi näitä huonompia päiviä aikaan ja uskon, että jos naama olisi kunnossa, niin olisi ihan sama vaikka söisin 100 mg roaa päivässä. Eli vaikea päätellä onko syyllisenä itse akne vai lääke, mutta ei tällaisia päiviä kyllä silloin ollut kun akne oli vielä lievä ja kuuri aloittamatta.

En kuitenkaan missään nimessä koe olevani masentunut. Tekisi mieli tehdä erilaisia mukavia asioita ja nähdä ihmisiä vaikka kuinka paljon, mutta ei punoittavan naaman kanssa vaan millään meinaa kehdata. Sen takia sitä turhautuu ja tylsistyy kotona ja hommat alkaa maistua vähän paskalle. Eli todennäköisesti tuo lievä ahdistuminen johtuu juuri siitä, että hajoilee vaan kotona, kun ei kehtaa mitään tehdä. Kaikki tekeminen, jossa kukaan ei pahemmin pääse tarkkailemaan mun naamaa, menee ihan mukavasti ja tuntuu kivalta. Eli ei oo missään nimessä sellaisia fiiliksiä, että tekisi vaan mieli maata sängyn pohjalla. :rolleyes:

No, onneksi kuuri on jo selvästi voiton puolella ja naamakin paranee koko ajan. Turhauttavan hitaasti, mutta kuitenkin. Finnejä ei ole eikä tule ja punoituskin haalistuu pikku hiljaa. Oikeastaan toinen poski on jo siinä kunnossa, etten sitä häpeä oikeastaan juurikaan. Toinen sen sijaan huomattavasti pahempi ja ehdottomasti suurin huolen aihe. Leuka on parhaassa kunnossa entiseen verrattuna, siitä on punoituksetkin haalistuneet jo täysin. Poskista tuntuu lähtevän vaan niin paljon hitaammin kaikki tulehduksien jättämät jäljet. Noh, tulihan taas avauduttua... :D

Tervehdys foorumille,

Aloitin oman isotretinoiinikuurini toukokuun lopussa eli kirjoitushetkellä takana pyöreästi viitisen viikkoa. Ensimmäisellä käynnillä otettiin verikokeet ja määrättiin kuuri. Seuraava käyntikerta lääkärin luona kun 2x 100 kapselin (20mg/kapseli) pakkaukset lopussa, mutta sitä ennen omatoimisesti käyn uudestaan verikokeissa. Annostus 2x20mg/kapseli/pvä ja paino plusmiinus 100kg - tosin eka viikko meni 1x20mg/kapseli/pvä annostuksella.

Ensimmäinen pari viikkoa olivat ne hienoimmat. Tuntui kun olisi koko ajan pari bisseä pohjilla kun päässä heitti, silmät tuntuivat kuivuvan ja ajoittain pimeänäkö oli epätarkka. Yläselässä olleet muutamat näppylät kolminkertaistuivat määrällisesti ja varmaankin viisinkertaistuivat "pahalaatuisuudessaan," mutta tuosta lääkäri varoittelikin eli normaalia. Kortisonia purtilon verran määrättiin tuohon vaivaan, mutta en ehtinyt sitä viikkoa enempää käyttää eli ongelma katosi nopeasti.

Nyt viidennellä viikolla ei sinänsä ongelmia, mutta sivuvaikutuksia on toki. Kun herään, niin suun ympäristö on ulkoisesti vaalea ja oikeasti kuiva/kuivunut. Silmissä ajoittain väsymyksen merkkejä eli tuntuu kuin olisi nukahtamassa (silmät siis selvästi kuivemmat).

Olisi muutamasta aiheesta mukava vaihtaa mielipiteitä/tietoja:

Alkoholi: en ole juonut kuurin aloittamisesta lähtien, joka on sinänsä outoa minulle. En juo usein muutenkaan, mutta kuitenkin säännöllisesti 1-3 kertaa kuukaudessa, jolloin illan saldona usein lukematon kerta-annosmäärä. Mikä on siis ongelmakohta tämän kuurin ja alkoholin kanssa? Lääkärin mukaan antabus-oireita ei tule, mutta maksa joutuu koville.

Aurinko: nyt on kesä ja eilen sain käytännön esimerkin kuurin vaikutuksesta. En yleensä käytä juurikaan Suomessa aurinkovoiteita, ellen ole useita tunteja esim. rannalla suorassa auringonvalossa. Eilen aurinko paistoi mukavasti ja menin kahdeksi tunniksi lukemaan kirjaa läheiseen puistoon suoraan auringonvaloon. Laitoin suojakertoimella 20 varustettua aurinkovoidetta kevyesti joka paikkaan, paitsi kasvoille kahdesti. Selkään ja olkapäähän jäi joko liian vähän tai osa pyyhkiytyi pois maatessani pyyhkellä ja nyt aavistuksen punoittaa. Ei palanut, mutta melkein. Uskaltaako tuonne aurinkoon mennä ollenkaan vai onko syytä nostaa vain voiteen suojakerrointa esim. 30:een?

Kiitos varsinkin kirjoittajalle hmpjvv, on ollut mukava seurata kuurisi kehittymistä!

Olisi muutamasta aiheesta mukava vaihtaa mielipiteitä/tietoja:

Alkoholi: en ole juonut kuurin aloittamisesta lähtien, joka on sinänsä outoa minulle. En juo usein muutenkaan, mutta kuitenkin säännöllisesti 1-3 kertaa kuukaudessa, jolloin illan saldona usein lukematon kerta-annosmäärä. Mikä on siis ongelmakohta tämän kuurin ja alkoholin kanssa? Lääkärin mukaan antabus-oireita ei tule, mutta maksa joutuu koville.

Aurinko: nyt on kesä ja eilen sain käytännön esimerkin kuurin vaikutuksesta. En yleensä käytä juurikaan Suomessa aurinkovoiteita, ellen ole useita tunteja esim. rannalla suorassa auringonvalossa. Eilen aurinko paistoi mukavasti ja menin kahdeksi tunniksi lukemaan kirjaa läheiseen puistoon suoraan auringonvaloon. Laitoin suojakertoimella 20 varustettua aurinkovoidetta kevyesti joka paikkaan, paitsi kasvoille kahdesti. Selkään ja olkapäähän jäi joko liian vähän tai osa pyyhkiytyi pois maatessani pyyhkellä ja nyt aavistuksen punoittaa. Ei palanut, mutta melkein. Uskaltaako tuonne aurinkoon mennä ollenkaan vai onko syytä nostaa vain voiteen suojakerrointa esim. 30:een?

Kiitos varsinkin kirjoittajalle hmpjvv, on ollut mukava seurata kuurisi kehittymistä!
Juopottelin itsekin ennen kuuria aikalailla reilummin. Melkolailla joka viikonloppu tuli otettua, usein vielä parina päivänä ja ihan reilusti iltaa kohti. Ensimmäiset 4 viikonloppua taisin olla kuurilla vallan selvinpäin. Toisena ja kolmantena kuukautena otin varmaan kolmisen kertaa ja ainoastaan mietoja. En käynyt baareissa ihan jo senkin takia, että naama ei ollut todellakaan edustuskunnossa. Nyt kesäkuussa (4. kuukausi) tuli otettua sitten jo vähän useammin, olisinkohan juonut kolme kertaa. Tosin aina mietoja ja kohtuudella, poislukien yksi reissu, jossa otin parina päivänä vähän reilummin. Ihotautilääkäri ei sanonut alkoholista mitään kummallakaan visiitilläni. Kontrollissa kävin testailemassa maksa-arvot ja olivat oikein hyvät. En ole huomannut juomisessa mitään muuta eroa kuin sen, että kuivumisoireet pahenee. Huulia saa esimerkiksi olla rasvaamassa vartin välein. Tuon parin päivän kovemman dokailun jälkeen rasvasin päivän aikana huulet valehtelematta yli sata kertaa. Mutta se meni ihan päivässä ohi, kun vaan nesteytti. En näe suurempaa ongelmaa pienimuotoisessa, harvoin tapahtuvassa kaljottelussa. Pitäytyy miedoissa, ottaa kohtuudella ja vain harvemmin ja muistaa käydä tarkistuttamassa maksa-arvot säännöllisesti. Tietysti olisi parempi jos saisi oltua kokonaan juomatta, mutta itselläni ei kyllä onnistuisi. Vähentäminen ja miedontaminen sen sijaan onnistunee kyllä ihan jokaiselta, vaikka olisikin aiemmin ollut kova ottamaan punssia.

Itsekin olen huomannut, että auringossa alkaa aika nopeasti kuumottaa ihoa. Olen ollut parisen kertaa auringossa noin tunnin kerrallaan. Aurinkovoiteena toiminut 30 kertoiminen ja 10 kertoiminen. Tosin olen kokeillut auringossa oleskelua myös ilman aurinkorasvaa, kun sattui kerran olemaan lopussa. Muuten on ollut ihan normaalia, mutta tosiaan helpommin alkaa kuumottaa ja varmasti palaisi helpommin jos pidempään auringossa olisi. Ennen kuuria en käyttänyt juuri koskaan aurinkovoiteita, enkä myöskään palanut ikinä. Eli herkkäihoisemmalla voi palaminen tapahtua kyllä melko helpostikin. Jotenkin olen huomannut, että kun iho on ohuempi, se myös ruskettuu nopeammin kuin normaalisti. Tämä voi tosin olla ihan kuvitelmaakin, mutta siltä se omalla kohdalla tuntuisi. Ihotautilääkärini sanoi, että auringossa voi olla normaalisti, kunhan on tietoinen oman ihon kestokyvystä. Eli kannattaa totutella, käyttää aurinkovoiteita ja tarkkailla ihoa. Missään nimessä ihoa ei kannata polttaa, kun herkempänä se todennäköisesti myös paranee huomattavasti normaalia heikommin.

Suosittelen muuten tästä lähtien jokaiselle aknepotilaalle acne.org-sivustoa. Siellä on asiallista infoa ja paljon kokemuksia. Lisäksi paljon kuvallisia kertomuksia roa-kuurista. Näkee hyvin lääkkeen tehon, kun niitä kuva-gallerioita selailee. :thumbs:

mulla oli toi kuuri kans joskus noin puolivuotta sitten tjtn ja nyt on taas vähän finnejä alkanut pukkaamaan, niin voisko joku kertoa, että saako tuon kuurin uusittua helposti?? ilman sitä puolenvuoden turhaa paskakuuria jotain toista lääkettä joka ei auta hevonvittua...

eli saanko samantien roaccutanin vai antaako taas jotain paska antibiootteja ennen?

6kk pitää olla kuurien välillä taukoa. Ei niitä antibiotteja ole pakko antaa ennen, lääkärit vaan ei halua antaa Roaa heti, kun sivarit on niin kovat joillain.

Osaisiko joku suositella mulle jotain kuorivaa tms ainetta, jolla saisi talit naamasta ihan kotihoidolla ?
Jos on jo threadissa ollut niin sori postauksesta, mutta oli niin paljon pelkkää akne/roa keskustelua etten jaksanut alkaa etsimään seasta ja itsellähän on ihan vaan murrosiän tuomia finnejä (aloitin just syömään kreaa).

6kk pitää olla kuurien välillä taukoa. Ei niitä antibiotteja ole pakko antaa ennen, lääkärit vaan ei halua antaa Roaa heti, kun sivarit on niin kovat joillain.
8vko pitää olla taukoa tai niin ainakin lukee lääkkeen mukana tulevassa lapussa ;)

Viimeksi muokattu:
En ole huomannut juomisessa mitään muuta eroa kuin sen, että kuivumisoireet pahenee. Huulia saa esimerkiksi olla rasvaamassa vartin välein. Tuon parin päivän kovemman dokailun jälkeen rasvasin päivän aikana huulet valehtelematta yli sata kertaa. Mutta se meni ihan päivässä ohi, kun vaan nesteytti.

Itsekin olen huomannut, että auringossa alkaa aika nopeasti kuumottaa ihoa. Olen ollut parisen kertaa auringossa noin tunnin kerrallaan. Aurinkovoiteena toiminut 30 kertoiminen ja 10 kertoiminen. Tosin olen kokeillut auringossa oleskelua myös ilman aurinkorasvaa, kun sattui kerran olemaan lopussa. Muuten on ollut ihan normaalia, mutta tosiaan helpommin alkaa kuumottaa ja varmasti palaisi helpommin jos pidempään auringossa olisi. Ennen kuuria en käyttänyt juuri koskaan aurinkovoiteita, enkä myöskään palanut ikinä. Eli herkkäihoisemmalla voi palaminen tapahtua kyllä melko helpostikin. Jotenkin olen huomannut, että kun iho on ohuempi, se myös ruskettuu nopeammin kuin normaalisti. Tämä voi tosin olla ihan kuvitelmaakin, mutta siltä se omalla kohdalla tuntuisi. Ihotautilääkärini sanoi, että auringossa voi olla normaalisti, kunhan on tietoinen oman ihon kestokyvystä. Eli kannattaa totutella, käyttää aurinkovoiteita ja tarkkailla ihoa. Missään nimessä ihoa ei kannata polttaa, kun herkempänä se todennäköisesti myös paranee huomattavasti normaalia heikommin.

Eilen olin sitten pidemmän ajan auringossa, sellaiset 4-5h makoilin ja lueskelin. Välittöminä oireina melko varhaisessa vaiheessa huomasin myös kuumotuksen tunteen eli aurinko tuntui paljon kuumemmalta kuin aiemmin (ilman kuuria). Myös huulia sai rasvata 15-20 minuutin välein ja olivat aika hajalla illalla, nyt 12h myöhemmin tosin taas normalisoituneet.
Aurinkovoiteena käytin SK20-tavaraa ja riitti, tosin lisäsin voidetta parin tunnin kohdalla. Iho ruskettui selvästi tuon yhden päivän aikana, mitä ennen ei ole tapahtunut edes Ranskassa tai Italiassa (siis tietysti omalla kohdallani). Selässä huomaa hyvin kohdan, johon käsi ei ylettänyt. Saas nähdä kauan menee parantuessa, viikonlopun olen onneksi töissä. Illalla kun kävin kaupassa, niin huomasin aftersun-voiteen ja ostin. Kivasti tuntui kosteuttavan, ja seuraavaksi hankin vähemmän tahmaavan ja paremman aftersun-voiteen.

Omasta yhden kerran kokemuksesta suosittelen niille, jotka "eivät koskaan auringossa pala," niin suojakerrointa 20 tai jos varman päälle haluaa pelata niin 30. After sun-voidetta suosittelen kosteuttamaan ihoa ehdottomasti auringonoton jälkeen.

Osaisiko joku suositella mulle jotain kuorivaa tms ainetta, jolla saisi talit naamasta ihan kotihoidolla ?
Jos on jo threadissa ollut niin sori postauksesta, mutta oli niin paljon pelkkää akne/roa keskustelua etten jaksanut alkaa etsimään seasta ja itsellähän on ihan vaan murrosiän tuomia finnejä (aloitin just syömään kreaa).

Apteekista nyt löytyy vaikka minkälaista, varmaan saa niistä ihan hyvin apua, jos ei mikään paha tilanne ole. Esim. Neutrogenan tuotteet suht halpoja ja ihan kohtuullisen toimivia..

Nyt 1½ viikkoa Isotretinoin- kuuria takana 40mg päivässä. Varsinaista aknea ei ole koskaan ollut, tämän vuoden aikana tullut vain jtn pientä naamaan ja kun en niistä pidä niin haluan myös heti eroon. Nykyinen kuuri on vain 100 pilleriä eli 50 päivää ja tämän jälkeen katsellaan onko tarvetta jatkaa.

Täältä kauhuissani sivuvaikutuksista lukeneena voin ainakin tässä vaiheessa olla erittäin helpottunut. Niitä kun ei käytännössä ole. Voisi varmaan ajatella, että ne vaikutukset eivät ole vielä minulla edes alkaneet ja sen johdosta ei tunnu miltään. Mutta kyllä ne ovat alkaneet.

Tällä hetkellä suun ja nenän limakalvot ovat selkeästi kuivuneet, huulet ovat kuivat mutta eivät mitenkään halkeilleet. Kasvoista lähtee hieman nahkaa ja välillä silmät ovat hieman kuivat. Siinäpä ne oireet. Auringossa olen ollut myös melko normaalisti, kunhan vain pitää tosiaan huolen rasvaamisesta. Suojakertoimena on ollut n. 20 joka paikassa eikä ole vielä palanut.

Pienoisia pahenemisvaiheita naamassa näkyy nyt eli pitäisi kohta varmaan alkaa näyttämään iho hyvältä. Selkeästi huomaa kyllä jo nyt parannusta.

Eihän tää niin pahalta vaikutakkaan...:dance:

Nyt oon 2kk vetäny putkeen apocyclin-nimisiä lääkkeitä finnien hoitoon ja hyvin on kaikki lähteny, kummiski pillereit viel joku 30 jäljel pitäskö pitää taukoo nytten? Ja tuleeko ne finnit melkeen aina takasin heti kuurin jälkeen?

Nyt 1½ viikkoa Isotretinoin- kuuria takana 40mg päivässä.

Pakko sanoa, että välttämättä et ole todellakaan huomannut todellista vaikutusta tällä aineella kehoosi. Itsellä alkoi vasta noin kuukauden jälkeen tulla merkittävää a)edistystä b)sivareita (eivät pahoja, mutta mm. enemmän kuivempaa, hilseilyä, hikoilua, punaisuutta yms. Monet liittyivät siis siihen, että iho oheni entisestään. Tuskin se on ohuimmillaan 1½ viikon jälkeen ;))

Haluaisin kertoa oman jo vuosia kestäneen tarinani ihonhoitoon liittyen, joka ei vieläkään ole tuottanut toivottua tulosta. Olen siis käyttänyt varmasti lähemmäs tuhat euroa erilaisiin kasvojenhoitotuotteisiin, joista olen toivonut olevan apua akneeni. Ihoni on pintakuiva ja erityisesti akneiholle suunnitellut pesuaineet kuivattavat ihoa hyvin paljon eikä ns. oil free kosteuvoiteet riitä kosteuttamaan sitä tarpeeksi. Olen käynyt läpi normaalille iholle suunniteltuja markettien halpasarjoja (Loreal, Nivea), apteekissa myytäviä Vichy Normaderm ja Vichy Homme sarjan tuotteita unohtamatta hieman kalliimpia Dermalogican ja Biothermin Acnoclean tuotteita. Olen huomannut, että eri aineet ovat toimineet vaihtelevalla menestyksellä; toiset hieman paremmin kuin toiset mutta mistään ei ole ollut kovin suurta apua iho-ongelmiini.

Akneni on lievä ja ihoani vaivaavatkin pääasiassa ajoittain leukaan ja hiusten rajaan tulevat erilaiset finnit tjms., jotka valitettavasti jättävät usein ihoon jäljen parantuessaan. Parisen viikkoa sitten sain itseni lähtemään ihotautilääkärille. Kymmenisen minuutin ja 70 euron vastaanottokäynnin jälkeen olin saanut käteeni reseptin Clindoxyliä. Aluksi ajattelin, että tämän on pakko olla ratkaisu iho-ongelmiini. No, näin ei kuitenkaan ollut. Ensinnäkin pitää mainita, että kyseinen tuote kuivatti ihoani todella paljon ja iho punoitti usein pitkän aikaa. Toiseksi se ei estänyt finnien tuloa. Alle viikon käytön jälkeen leukaani tuli iso ihonalainen finni ja myöhemmin hiusten rajaani kaksi pienempää mutta erittäin punaista ja kipeää finniä.

Monet ovat sanoneet ruuan vaikuttavan akneen ja suositelleet välttämään hiilihydraatteja. Näin olen tehnytkin jo yli 4 kuukautta mutta en ole huomannut siitä olevan minkäänlaista apua ihoni kuntoon. Onkohan edes olemassa iholleni sopivaa tuotesarjaa, joka ehkäisi erilaiset finnit mutta ei kuitenkaan kuivattaisi tai ärsyttäisi pintakuivaa ihoa... :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom