Akne, finnit ja niiden hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VelttoV
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
onko tervasaippuasta apua akneiholle? Mummo vain antoi minulle paketin sellaista, vaikka enää akne ei suuri ongelma olekaan.

onko tervasaippuasta apua akneiholle? Mummo vain antoi minulle paketin sellaista, vaikka enää akne ei suuri ongelma olekaan.

Itsellä ainakin kuivatti ihoa niin perkeleesti, että siltä kannalta sanoisin että ei ole.

Tuli muuten iloista postia vakuutusyhtiöltä tuossa viikko sitten. Ifin sairaskuluvakuutus korvaa kaikki roaccutan-kuuriin sisältyvät kulut lääkärikäynneistä huulirasvoihin. Omavastuu reilun satasen, mutta kyllä siinä silti vielä varmaan 400e tulee takaisinkin, kun popsii 4 laatikkoa tuota alkuperäistä roaa ja päälle rasvat, huulirasvat, dalacinit, lääkärit ja verikokeet. Eli kannattaa aina tarkistaa tällänen mahdollisuus jos vakuutus vaikka kattaisi.

Naamakin alkaa olla ihan siedettävässä kunnossa pitkästä aikaa. Punoitus haalenee pikku hiljaa ja uusia finnejä ei tule. Iho sileä, mutta parissa kohtaa aivan pientä epätasaisuutta sopivassa valossa katottuna. Punaisuutta sitten loput, finnejä varmaan kokolailla nolla. Sivuoireet vaan lieventynyt koko ajan, huulien kuivuminen oikeastaan ainoa mainittava sivuvaikutus. Eiköhän tästä vielä naama saada. :)

Tässä taas hieman avautumista:

Parhaimmillaan naamani näyttää lähes normaalilta, mutta huonoimmillaan aika häiritsevältä. Saan välillä tosi syviä ja isoja finnejä pitkin naamaa, joiden parantumisessa kestää ikuisuus. Nenänpääkin on täynnä mustapäitä, joista osa on kuivuneita ja osa muhii vielä. Nenän reunat ja leuka on välillä täynnä näitä pinseteillä nypittäviä valkoisia ja kuivuneita mustapäitä. Tossa yks päivä vedin pinseteillä nenän juuresta n. 4mm pituisen mustapään. Oli aika shokeeraavaa kun noita pitkiä ekaa kertaa näin. Pakko noi on nyppiä, oli se haitallista tai ei.

Oon kokeillu Apocycliniä, kosmetologin puhdistuksia, erilaisia kotihoitoja ja kaikkea mitä vaan keksii. Ikää on 20 eli tämän kanssa oon taistellu jo muutaman vuoden. Turhautuminen iski ja päätin lähteä taas lääkärille. Tunnin myöhemmin pidin käsissäni Clindoxyl-nimistä geeliä, jota käytän ainakin kuukauden. Sen jälkeen onkin varattu aika ihotautilääkärille, joka määrää Roaccutan-kuurin mikäli toi geeli ei auta.

Sain juuri kesätöitä, joka on paljoltikin asiakaspalvelua. Eli pientä stressiä on ilmassa ja silloinhan niitä finnejä vasta tuleekin. Katsotaan mitä ihmeitä saa naamaan aikaan yössä tai kahdessa... paljon vettä, paikallisvoiteita ja muuta.

Tai sitten annat niiden paikallisvoiteiden olla ja annat iholle sitä mitä se kaipaa eli rauhaa ja lepoa. Kuulostaa nyt pahasti siltä, että oot lätrännyt ties mitä nassuus etkä oikein tiedä että mitä tekisit. Kun alat käyttää uutta geeliä, kasvovettä tai mitä vain niin iholla kestää vähintään 30 päivää uusiutua, jonka jälkeen vasta selviää käytettävän aineen todellinen teho.

Itellä on naamassa nenän molemmin puolin aikas paljon punotusta ja sit nenän alapuolella punasii näppylöitä sekä joskus finnejä. Olisko kellään selityksii tolle punotukselle tai näppylöille ja miten niitä kantsis hoitaa? Jollaki voiteella vaiko mennä vaan lääkäriin?

Tai sitten annat niiden paikallisvoiteiden olla ja annat iholle sitä mitä se kaipaa eli rauhaa ja lepoa. Kuulostaa nyt pahasti siltä, että oot lätrännyt ties mitä nassuus etkä oikein tiedä että mitä tekisit. Kun alat käyttää uutta geeliä, kasvovettä tai mitä vain niin iholla kestää vähintään 30 päivää uusiutua, jonka jälkeen vasta selviää käytettävän aineen todellinen teho.
Nyt kun luen tekstini uudelleen niin pahaltahan tuo kuulostaa. Kieltämättä tuli kirjotettua vähän kärjistetysti (ja turhautuneena), mutta kyllä tässä ihan ohjeiden mukaan silti tätä hoidetaan, näin ainakin viime aikoina. :) Noista nyppimisistä tosin ei ole tullut ohjeita, mutta ne tehdäänkin huolella desinfiointiaineiden kanssa.

Ja itseasiassa, hyvin sain "ihmeitä" aikaan yössä tai kahdessa, mutta katsotaan tietysti silti mitä käy kun odotellaan lisää. Yhtään finniä ei ole tullut lisää ja entiset ovat kuivuneet aika hyvin. Tästä paljoa paremmaksi en ihoani yleensä saa ihohuokosten ollessa nenässä tukossa. Vettä pyrin kans juomaan tarpeeksi. Onneksi mun iho ei jätä helposti arpia ja se muutenkin tuntuu paranevan nopeesti.
Itellä on naamassa nenän molemmin puolin aikas paljon punotusta ja sit nenän alapuolella punasii näppylöitä sekä joskus finnejä. Olisko kellään selityksii tolle punotukselle tai näppylöille ja miten niitä kantsis hoitaa? Jollaki voiteella vaiko mennä vaan lääkäriin?
En oo asiantuntija, mutta koitan kirjottaa parhaani mukaan... En tiedä iästäsi enkä siitä miten nykyään hoidat ihoasi. Jos ei oikein tiedä mitä tehdä niin yksi vaihtoehto olisi käydä kosmetologilla. Se tekee tarvittavat hoidot, suosittelee tuotteita ja antaa kotihoito-ohjeen. Sillä pääsee ainakin alkuun.

Jos näillä ei finnit yms. lähde, niin ne on vissiin sit hormooneista johtuvia. Silloin kävisin lääkärillä, joka luultavasti määrää jotain reseptillä saatavaa. Ymmärtääkseni tällaisessa tilanteessa ongelmaan tehoaa paremmin suun kautta otettavat hoidot, esim. Roaccutan tai Apocyclin. Mun lääkäri suositteli kans tota Clindoxyl-voidetta, joka mm. kuivattaa. Ja mitä oon lukenu, niin hyvin sekin tehoaa.

Voisi itsekin pikkasen avautua.

Eli kaikki alkoi siitä, kun menin koulussa terveystarkastukseen, ja toin esille selässä olevan akneni. Terkkari sitten lähetti minut koululääkärille, jonka aikaa sai odottaa kuukauden. Lääkäri sitten määräsi antibioottia ja voidetta niin selkään kuin naamaankin, ja sanoi, että kun 1kk on mennyt, varaa uusi aika minulta ja katsotaan mihin suuntaan kehitystä on tapahtunut ja päätetään silloin jatkotoimenpiteistä.

Kuukausi meni ja varasin ajan. Lääkärissä lääkäri sanoi, että kun nyt kuukaudessa ei paranemisen merkkejä selässä näy, niin lähetänpä sinut sitten ihotautilääkärille, joka voi määrätä roa-kuurin. Lääkäri sanoi, että ihotautilääkärin aikaa joutuu kyllä odottamaan yli kuukauden. Päätin sitten, että minä en kuukautta odota, vaan varaan ajan yksityiseltä ja sain sen seuraavaksi päiväksi.

Menin yksityiselle, ja kerroin siellä mitä lääkäri oli minulle sanonut. Eli kun kuukaudessa ei ollut paranemisen merkkejä ollut, niin piti tulla tänne hakemaan apua. Samalla kerroin myös mitä antibioottia ja paikallishoitoa lääkäri oli aiemmin määrännyt ja kuinka paljon.

Ihotautilääkärin kommentit:

Ei 1:n kuukauden jälkeen tuolla antibiootilla tule mitään näkyviä tuloksia. Pitää odottaa 3kk, ennen kuin pitää miettiä, että tuleeko hoitoa vaihtaa.

Tuo sinun annostus on semmoinen, mitä minä yleensä määrään 50kg painavalle tytölle(oma paino +90kg).

Ei sinun kannata tuohon selkään noita voiteitä käyttää. Tuo selkä on meinaan sen verran paha, että se paranee tuolla antibiootilla jos silläkään, mutta voiteita ei kannata turhaan laittaa(1kk aja olin levittänyt selkääni 125€ edestä voidetta ja olen opiskelija)

Lääkäri: Onko jotain erikoista syytä miksi lääkäri määräsi sinulle juuri tuota voidetta?
Minä: Ei, kuinka niin?
Lääkäri: Voin vaihtaa tuon voiteen semmoiseen, mitä voit käyttää myös auringossa, jos et halua kotona olla kokoaikaa piilossa auringolta.

Eli tällä hetkellä mennään tupla annoksella antibioottia, kun mitä koululääkäri määräsi, ja voiteella, jota voi käyttää myös auringossa.

Sitten ihotautilääkäri vielä sanoi, että ei tuota roa-kuuri edes voisi aloittaa näin kesän kynnyksellä.

Eli pähkinänkuoressa tarinan opetus: Menkää suoraan ihotautilääkärille! Sillä se voi tulla kuitenkin halvemmaksi.

kiitos ja anteeksi

Ensi viikolla tulee puolet roa-kuurista täyteen, 200 kappaletta siis siinä vaiheessa 20 milligrammasia tankattu. Kuuri etenee aika suunnitelmien mukaan, mutta tuskasen hidasta tää paraneminen kyllä on. Kaiken lisäks vielä lisääntynyt aurinko ja valoisuus saa naaman näyttämään ulkoilmassa aika hirveeltä. Tuossa kevättalven pimeydessä oli paljon mukavampi olla, vaikka naama olikin huonommassa kunnossa. :rolleyes:

Ehkä ekojen 8 viikon jälkeen kaikki finnit oli tullut ihon alta pois ja sen jälkeen uusia tullut vaan satunnaisesti. Viime viikolla paukahti pari vähän pahempaa kuukauden hyvän jakson jälkeen, johtui mahdollisesti pääsykoestresseistä. Paskaa sinänsä, että nyt kuurilla kaikki finnit jättää pahat jäljet, kun iho on niin ohut. Punaisuutta on edelleen jäljellä kaikkein ensimmäisenä lähteneistäkin finneistä eli melkein 3 kuukautta sitten kuivuneista. Ilman tuota punaisuutta iho näyttäisi jo melko hyvältä, kun aktiivisia finnejä ei ole juuri ollenkaan. Tällä hetkellä kaksi, ja sekin on enemmän kuin mitä viimeisten 1,5 kuukauden aikana on keskimäärin ollut.

Auringon kanssa ei ole ollut sen suurempaa ongelmaa. Jonkin verran olen ollut pihalla ja aurinkovoiteella on pärjäilty. Melko nopeesti alkoi hellepäivinä iho kuumottamaan, mutta ei kuitenkaan enää illalla punottanut tai ollut lähellä palaa. Sivuoireina on satunnainen naaman hilseily ja huulten kuivuminen. Ei kuitenkaan haittaa sen kummemmin elämää.

Onko jollakin omakohtaisia kokemuksia noiden punaisten jälkien haalenemisesta? Onko lupa odottaa niiden haalenemista pois jo kuurin aikana, vai täytyykö odotella tuonne elo-syyskuun vaihteeseen, että kuuri loppuu? Pikku hiljaahan ne on tässä koko ajan haalentuneet, mutta aika turhauttavalla vauhdilla. Esimerkkinä yksi melko iso finni joka tuli poskeen 1,5 kuukautta sitten ja sen paikalla on edelleen pieni jälki, joskin selkeästi haalentunut. Ei kiva...

Ottakee aurinkoo, paras lääke finneihin kesällä. Menkää aurinkoon hetkeks, sillain et tulee kiva rusketus, mutta älkää kuitenkaan polttako itteenne.. Aurinko jotenkin tuhoo ne finnit kivasti, ei tarvi kattella finnejä n. 5 päivään. Sitte kun alkaa taas ilmaantumaan, aurinkoon vaan uudestaan.

Itse siis teen joka kesä näin, iho parhaimmillaan, ei tarvitse mitään mömmöjä + sekä kiva rusketus kokoajan päällä. Kokeilkaa ihmeessä.

Ottakee aurinkoo, paras lääke finneihin kesällä. Menkää aurinkoon hetkeks, sillain et tulee kiva rusketus, mutta älkää kuitenkaan polttako itteenne.. Aurinko jotenkin tuhoo ne finnit kivasti, ei tarvi kattella finnejä n. 5 päivään. Sitte kun alkaa taas ilmaantumaan, aurinkoon vaan uudestaan.

Itse siis teen joka kesä näin, iho parhaimmillaan, ei tarvitse mitään mömmöjä + sekä kiva rusketus kokoajan päällä. Kokeilkaa ihmeessä.

Tästähän on se myytti, että kesä parantaa finnit. Tavallaan totta, tavallaan valhe. Totta on se, että kesällä aurinko paistaa enemmän, ja Uv-säteily on voimakkaampaa - ja uv-säteilyhän on tunnettu lääketieteessä, että sillä tehdään vaikka mitä, mutta eräs sen tarkoitus on desinfionti. Ultraviolettisäteily on erittäin hyvä tappamaan bakteereja, joten sopii akneiholle monesti, ellei ole liian herkkä sille jopa.
Valheena pitäisin sitä, että ihmiset suosittelevat rusketusta. Se on kuitenkin vain väliaikainen, ellei sitä uusi koko ajan ympäri vuoden - ja uv-säteily vanhentaa ihoa ja rusketuksen häivyttyä, saa hyperpigmentoituneen ihon sekä arvet näyttämään aika ikäviltä. En siis suoranaisesti suosittele rusketusta muutenkaan (mielipidekysymys ehkäpä).

Ps. Itselle roan jälkeinen aika oli aika pitkää - mitään ei tuntunut tapahtuvan. Nyt jo noin 7kk jälkeen, huomaan ehkä hitusen sitä, ettei ihan aina tarvi olla rasvaamassa ihoa, tosin teen sen silti aamuin illoin kasvojen pesun jälkeen - ilman ei tunnu pärjäävän. Punaiset jäljet tuntuvat hieman vähentyneet, muttei mitenkään dramaattisesti. toki ne valkoista ihoa vasten on aika näkyvät. Onneksi sentään uusia finnejä ei ole kuin max pari kerrallaan.

Ei se mikään valhe ole. Kaikki tietää, ettei rusketus ole pysyvä ellei sitä ylläpidä ja näin ollen se ei niitä epäpuhtauksia ikuisuuksiin peitä.

Myytti ei olekaan varsinaisesti myytti sillä aurinko kuivattaa finnit muttei tee pitkässä juoksussa hyvää akneiholle jonka kuivumista ja ärsyttämistä tulisi välttää.

Mitäs jengi muute tehny ku roa-kuurin aikana huulet rohtunu ym. Ite ainaki käytin huulurasvaa iha sairaasti sillo ku söin tota lääkettä. Nii nyt huulet on tottunu siihe rasvaan niin miten mä voisin saada huulet taas "normaaliksi" eli et ne ei rohtuis yhtä paljon? Ja tämä siis ilman mitään huulirasvaa.

^ Kannattaa laskea väliaikaisesti annostusta vähä pienemmäks (esim. jos syöt 2 kapselia päiväs ni otatki vaan yhden päivässä muutaman päivän ajan). Sitten ku huulet alkaa olee paremmas kuosissa ni voit nostaa taas takasin normaali-annostukseen. Itellä ainaki auttaa toi huulten kanssa.

Sitte vielä omaan kysymykseeni. Pystyyköhän A-vitamiineja popsimaan heti roa kuurin jälkeen taas normaalisti vai pitääkö siinä venata että roan tuomat A-vitamiinit poistuis elimistöstä? Itellä nyt about 2vko kuurin lopettamisesta ja oon muutaman aika jytyn jenkeistä tuodun multivitamiinin napannu naamariin, joka sisältää myös runsaasti A-vitamiinia.

Onko olemassa mitään ihoa korjaavaa voidetta? Jäi tuon ihottuman jäljiltä random punotusta ja kutinaa nassuun.
Minä lähtisin kokeilemaan jollain ihon uusiutumista kiihdyttävällä töhnällä. Sukralfaatin pitäis ainakin periaatteessa toimia ja sitähän löytyy mm. tästä geelistä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom