Akne, finnit ja niiden hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VelttoV
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aina täytyy olla varovainen antaessaan lausuntoja, ettei sitten joku tule äkeissään huutelemaan, että jumanperkele ostin sun suosituksesta tuota helvetin kallista sotkua, joka ei edes pelaa. Oon kyllä testannut itselläni BM:n geelin ja se näyttäis toimivan kaikista kokeilemistani aineista (joita ei ole sitten ihan vähän) parhaiten tällä kuivalla, helposti ärtyvällä, punoittavalla ja epäpuhtauksiin taipuvaisella iholla. Muutama naamasta löytyvä arpikin on vaalentunut tuon käytön aikana, mutten nyt ihan vielä kuitenkaan julistaisi kyseistä töhnää miksikään kaikkivoipaiseksi ihme-eliksiiriksi.

Clindoxyl-voide on kyl tehny ihmeitä tässä n. viikon aikana. Tukkeutuneita ihohuokosia on hävinny ja iho punottaa enää vain hieman (jos pahemmin ollenkaan). Edes kosmetologin hoito ei oo auttanu näin hyvin - ei edes väliaikaisesti. Parin päivän jälkeen käytin yhden Nivean puhdistusliuskan, jotta saisin kuivuneet moskat pois naamasta ja sen jälkeen iho onkin ollut parhaimmillaan.

Tämän perusteella voin suositella tätä voidetta (lääkärin reseptillä siis saa) kohtalaiseen akneen. Vihdoin alkoi toivo heräämään, että saa naaman kuntoon.

Edit: En liioittele enkä ota vastuuta jos joku tästä ei saa apua. Ihoni on sekaiho ja lääkäri totesi aknen kohtalaiseksi. Onneksi lääkärihän tämän kalliin voiteen lopulta määrää. :)

Päivitelläämpäs tilannetta täältä suunnalta. 16 viikkoa nyt roaa syöty ja aktiivinen akne tuntuisi olevan jo lopullisesti pois. Kunnon iso vähän tulehtuneempi finni oli viimeksi joskus toukokuussa. Nyt kesäkuussa finnejä on ollut kaksi, molemmat lähtivät kuitenkin jälkiä jättämättä alle viikossa. Eli "hyvin menee" voisi kai sanoa.

Punaisuus, punaiset läiskät, täplät ja alueet ei kuitenkaan tunnu haalenevan sitten millään. Iho on aika paljon ohuempi ja herkempi nyt kuurilla ja se on omiaan säilyttämään nuo nolot jäljet pitkin naamaa. Kasvot on esim. pestessä kuin vauvan pylly, mutta kun katsoo peiliin niin punaisuus pilaa kaiken. Ei hyvä! Itse arpia ei juurikaan jäänyt, vähän enemmän kuitenkin kuin kuvittelin. Toiseen poskeen jää yksi pieni, tosi pinnallinen painauma, joka ei kyllä haittaa yhtään, kunhan siitä on punaisuus lähtenyt. Toiselle puolelle jää pieni epätasainen alue, joka on myöskin todella pinnallinen, mutta oikeassa valaistuksessa epätasaisuuden huomaa kyllä ihan selvästi. Mitään syviä monttuja ei naamaan jää. Noiden arpien kohdalta iho on aivan normaalin näköinen ja tuntuinen, jostain syystä se vaan on niistä kohdista jäänyt paikoittain painaumille. Toinen puoli vituttaa sen verran, että saatan ehkä joskus talven synkkyydessä käydä sen kuorimassa kuntoon, kunhan varoaika roan jälkeen on täynnä.

Kävin tänään ihotautilääkärin kontrollissa ja se oli ihan tyytyväinen näkemäänsä. Sanoi, että nuo punaiset jäljet saattaa pysyä naamassa loppuvuoden ja todellinen haaleneminen tulee todennäköisesti kohdallani vasta kun lopetan kuurin ja iho vahvistuu. Maksatesteissä kävin ja tulokset soittelen tässä lähiaikoina. Reseptin sain käteen 200:lle pillerille 20 milligrammasia, joita pitäisi naamaan heitellä edelleen se kaksi päivässä. Tällä menolla kuuri kestäisi syys-lokakuun vaihteeseen ja silloin takana olisi 430 nappulaa, 8600 milligrammaa ja painoon suhteutettuna joku reilu 110 mg / painokilo. Tavoitteena saada naama viimeistään jouluksi normaaliin kuntoon! :)

Mulla on nyt pikkanen ongelma :) siis joku pari viikkoo sitten rupes iho rasvottuu ihan kunnolla ja rupes puskee finniä nyt on kaula, rinta,hartiat ja naama ei nyt niin kuki. Mitähän täs on tapahtunu.. mikähän tähän auttas ku ei meinaa rauhottua millään..

PIENI TIETOISKU AKNESTA JA RUOKAVALIOSTA

http://www.hiilaritietoiset.net/akne.htm

:worship:

tuossa puhutaan että on liikaa hiilareita vetänyt ja just niitä oon jo ajat sitten vähentäny. Eikä nyt stressiäkään ole ja saan nukutuksi yöt paremmin kuin pitkään aikaan. Ainut muutos tilanteessa on et oon kyl enemmän ruennu treenaa ja sitä myötä jopa läskitkin lähteny kävelemään poikkeen.. Taitaa olla parasta että käypi ihan lekurin puheilla ja saapi ottaa verikokeet yms.

Clindoxyl-voide on kyl tehny ihmeitä tässä n. viikon aikana. Tukkeutuneita ihohuokosia on hävinny ja iho punottaa enää vain hieman (jos pahemmin ollenkaan). Edes kosmetologin hoito ei oo auttanu näin hyvin - ei edes väliaikaisesti. Parin päivän jälkeen käytin yhden Nivean puhdistusliuskan, jotta saisin kuivuneet moskat pois naamasta ja sen jälkeen iho onkin ollut parhaimmillaan.

Tämän perusteella voin suositella tätä voidetta (lääkärin reseptillä siis saa) kohtalaiseen akneen. Vihdoin alkoi toivo heräämään, että saa naaman kuntoon.

Edit: En liioittele enkä ota vastuuta jos joku tästä ei saa apua. Ihoni on sekaiho ja lääkäri totesi aknen kohtalaiseksi. Onneksi lääkärihän tämän kalliin voiteen lopulta määrää. :)
Ite vedin tota voidetta intissä naamaa joka ilta.. Autto joo aluks vähän yksittäisii finneihin mut kyllähän sitä roacuttanii päädyttii kumminki syömää.

Mitä muuten toi voide maksaa? Intissä kun sitä ilmasiks sai roppakaupalla aina ku kävi vaa hakemassa :)

Onko muuten roacuttanin syöjät ottanu aurinkoo kesällä? Ite oon yrittäny kärvistää itteeni ja tänää ekaa kertaa vähän jo paloin (hyvin vähän) Eikai sillä muuta merkitystä oo ku vaa vähän herkemmin iho palaa? (aurinkorasvaa)

Kannattaa noitten roan ja rinnakkaisten kanssa olla tarkkana ihan muittenkin sivarien kanssa kun kuivumisen.. itselläni oli kuuri joskus 4 vuotta sitten.. 6 kuukautta.. meni hyvin, finnit lähti yms.. mutta pari viikkoa viimesen napin ottamisen jälkeen huomasin jotain.. olin kuin uusi ihminen, pirteämpi, iloisempi, positiivisempi yms.. eli mielialaan oli itselläni tosi iso vaikutus.. no nyt sitten vuosi sitten akne uusiutui ja hain uuden kuurin.. söin kaksi viikkoa ja heitin napit roskiin.. uusi aika lekurille ja pari viikkoa sairaslomaa että mieliala normalisoituu.. kaipa se on ihan henk. kohtaista miten haitat ilmenee mutta itsellänikään ei ole koskaan ollu taipumusta masennukseen taikka alakuloon mutta isotretinion ei näköjään vaan käy.. ja se on harmi koska ainoa lääkeaine joka on akneeni tehonnut!

Ite vedin tota voidetta intissä naamaa joka ilta.. Autto joo aluks vähän yksittäisii finneihin mut kyllähän sitä roacuttanii päädyttii kumminki syömää.

Mitä muuten toi voide maksaa? Intissä kun sitä ilmasiks sai roppakaupalla aina ku kävi vaa hakemassa :)

Onko muuten roacuttanin syöjät ottanu aurinkoo kesällä? Ite oon yrittäny kärvistää itteeni ja tänää ekaa kertaa vähän jo paloin (hyvin vähän) Eikai sillä muuta merkitystä oo ku vaa vähän herkemmin iho palaa? (aurinkorasvaa)
Käytin tota clindoxylia talvella, makso 21e muistaakseni tuubilta. Ihan scheissee kamaa mun aknelle, roaccutaniin päädyin pikimmiten ton käytön jälkeen.

Toissapäivänä kävin lääkärin kontrollissa katteleen maksa-arvoja ja sen kanssa juteltiin tosta auringosta. Se sanoi, että kannattaa kokeilla minkä verran iho kestää aurinko ja alkaako palamaan/punottamaan helposti. Kehotti käyttämään aurinkovoidetta, mutta ei pitänyt sitäkään pakollisena jos minkäänlaisia palamisoireita ei ilmesty. Ei kieltänyt ollenkaan auringossaolemista, ehdotti vaan tarkkailemaan ihoa auringossa ollessa. Eilen ja tänään oon molempina päivinä pötkötelly auringossa tunnin tai pari ja mitään ongelmia ei oo ollu. En oo viittiny edes laittaa aurinkorasvaa, kuin pahimpiin paikkoihin. Eli ei oo ollu mitään hätää. Tosin mä en oo palanut ennen kuuriakaan oikeestaan koskaan yhtään reippaammin, vaikka joka kesä tulee paljon auringossa oleskeltua.

Joo Clindoxyl on hiukan 20 e paremmalla puolella ja itsellä ainakin toiminut ihan kivasti, silloin kun on ollut tarvetta :)

Oma iho reagoi herkästi hiilareihin, lähinnä jos mättää karkkia ym herkkuja paljon, niin huomaa kyllä ihon kunnossa ja kuinka lähtee rasvoittumaan todella herkästi.
Normaalista ruoasta saadut hiilarit ei vaikuta samalla tavalla, esim. pastat, täysjyvät jne.

Noin 23€ makso toi Clindoxyl. Sillä tosiaan sai ihon siihen kuntoon, että kehtaa olla töissä ja muutenkin liikkua ulkona, mutta näihin mustapäihin se ei kuulemma oikein tehoa, tiukassa kun ovat.

Eipä siinä, Isotretinoin Actavis-kuuriin (siis Roaccutan) itsekin siirryin. 20mg / päivä ja yhteensä 300 kapselia ois mahdollista ottaa. Lähteepähän mustapäät ja noi pienemmätkin ihon epätasaisuudet.

Eipäs taida roalla lähtee mustapäät.
Mulla lähti ainakin ekan kuukauden aikana kaikki mustapäät, mitä vaan oli. Tosin mulla mustapäät ei ollut mikään suurempi ongelma, mutta kyllä niitä oli reilusti nenässä, sen sivuilla ja jonkin verran rinnassa. Oikeestaan ensimmäinen asia, mitä roa teki, oli juurikin tuo mustapäiden nouseminen pintaan ja lähteminen jälkiä jättämättä. Nyt vajaan neljän kuukauden kuurittelun jälkeen ei ole enää yhtään mustapäätä ollut kuukausiin ja kolvi oikein kiiltää sileyttään ja puhtauttaan. :)

Mulla lähti ainakin ekan kuukauden aikana kaikki mustapäät, mitä vaan oli. Tosin mulla mustapäät ei ollut mikään suurempi ongelma, mutta kyllä niitä oli reilusti nenässä, sen sivuilla ja jonkin verran rinnassa. Oikeestaan ensimmäinen asia, mitä roa teki, oli juurikin tuo mustapäiden nouseminen pintaan ja lähteminen jälkiä jättämättä. Nyt vajaan neljän kuukauden kuurittelun jälkeen ei ole enää yhtään mustapäätä ollut kuukausiin ja kolvi oikein kiiltää sileyttään ja puhtauttaan. :)
Tää on ainakin mukava kuulla. Lääkäri kommentoi, että ei ne mustapäät oikein muuten lähdekään (vertas siis aikasempiin antibiootteihin ja tohon Clindoxyliin). Isoin ongelma onkin noi mustapää.

Oho. Luulin, että se on fakta, että mustapäät lähtee Roalla. Tosin, itsellä ei niitä ollut, joten en voi sanoa. Monilta, monilta kuullut, että parissa viikossa suorastaan tippui kaikki mustapäät pois! Noh, ehkä se poikkeus vahvistaa säännön :)

Viime vuonna popsin kuurin, nyt on kiva olla auringossa, vaikka vieläkin(!) on vähän herkkä ja ohut iho, mutta parempaan menee koko ajan. Ei ole kuin satunnaisia finnejä silloin tällöin kerran pari kuussa, varmaan ihan basic nuorilla muutenkin, kun ei se aknea ole kuitenkaan.

Mustapäistä eroon

-Roacuttan 6kk ja mustapäät lähti kokonaan mutta palasivat.
-Brevoxyl voide apteekista ja 2 viikon sisällä mustapäät ym. epätasaisuudet lähtivät kokonaan. Nyt vaan tuubi tyhjäksi vielä kuukaus pari ja katotaan kauan vaikutus kestää.

Roaccuttan ja hikoilu

Roaccuttanin sivuvaikutuksia on hikoilun lisääntyminen, minkä pitäisi olla vain kuurin aikana.
Noh, mulle jäi hieman tätä sivuvaikutusta ja hikoilu on vielä kiihtynyt varmaankin n. 30%. Onko kellään muulla jäänyt tätä liikahikoilua/herkkyyttä/"kuumia aaltoja (ei mitään naisten juttuja, vaan tällaisia kuumia tuntemuksia kropassa jos tekevähänkin jotain liikunnallista)" päälle? Ennen en hikoillut juuri ollenkaan esim. selästä edes lenkillä mutta nyt sitä tulee helvetisti ja myös turhissa tilanteissa. Toivottavasti lähtee parin vuoden sisällä pois, mikä kuitenkin tuntuu aika mahdottomalta, sillä tämähän oire tulisi kumota jollain toisella aineella. Tuntuu myös että kiihdytti jotenkin ihokarvojen kasvua, sillä olin huomattavasti karvattomampi ennen tätä kuuria.

Kertokaas muut Roan syöneet, onko jäänyt hikoilua päälle? Söin halvemman, Isotretinoin Ratiopharm -kuurin n. 2 vuotta sitten. Ikää 20v.

Mä söin tuota ihottumaan ja ihan scheisse lääke. Hilseili mestat ja huomasin myös tuon hikoilun. Sellainen levoton olo noin yleisesti.

Hikoilu voi johtua myös tuosta ahdistuksesta?

Poikkeus vahvistaa säännön ;- )) sulla on ilmeisesti kuuri mennyt muutenkin tod. hyvin.
No jaa... Riippuu paljon, että miltä kannalta kattoo.

Jos lähdetään ajattelemaan tilannetta siltä kannalta, että mitä roaccutan lupaa, niin silloin kuuri on ollut todellinen menestys. Kun aloitin kuurin oli ihon alla useita kymmeniä tulehtuneita tukkeumia, vaikka ihon pinta olikin melko sileä. Ensimmäisten ehkä kuuden viikon aikana pintaan nousi kaikki ihon alla olleet tukokset ja tulehdukset. Iho oli epätasainen, kun poskissa oli parhaillaan kaksinumeroinen luku pintaan puskeneita finnejä. Ne kuivui nopeasti ja lähtivät pikku hiljaa kokonaan pois. Viimeiset pari kuukautta ollaan menty todella hyvin ja naamaan on sinä aikana tullut ehkä noin 5-10 finniä. Yhtä pahemmin tulehtunutta lukuun ottamatta kaikki on olleet pieniä ja lähteneet jälkiä jättämättä muutamassa päivässä. Nyt viimeisen kuukauden aikana on ollut pari finniä, jotka molemmat lähti parissa päivässä. Nykyään ei enää tarvi herätä aamulla ja jännittää, kuinka pahasti naama on yön aikana räjähtänyt, koska finnejä ei tule enää ollenkaan. Kuuria takana siis n. 17 viikkoa.

Jos taas miettii ulkonäölliseltä kannalta, niin edistys on aika pientä. Vaikka finnit onkin lähtenyt, niin iho punoittaa lähes yhtä paljon kuin ennen kuuriakin. Noita punaisia läiskiä on poskissa reilusti, toisessa muutama ja toisessa yksi oikein laajempi aluekin. Tuntuu, että nuo jäljet ei haalistu millään tässä kuurin aikana, kun iho on niin ohut ja herkkä. Lääkärikin sanoi, että lopullinen haaleneminen tulee tapahtumaan vasta, kun kuuri on ohi ja iho uusiutuu ja paksuuntuu normaalisti. Jäljet on toki haalentuneet nytkin, mutta tuskallisen hitaasti. Saattaa mennä viikkoja, etten huomaa mitään eroa tai positiivista kehitystä. Poskissa näkyy edelleen pienimpienkin finnien jättämät jäljet jostakin maaliskuusta asti. Mutta jos katson peiliin samassa valaistuksessa kuin ennen kuuria, niin kyllä punoitus tietysti lievempää on, kuitenkin silti ihan riittävää, että sitä voi itsekseen hävetä ja kirota. Lisäksi naamassa on muutama ihan oikea arpikin tai pikemminkin painauma, joita ei ennen kuuria ollut. Ei kuitenkaan mitään monttuarpia, mutta sellaisia epätasaisia kohtia, jotka näkyy hyvässä valaistuksessa ihan selkeästi. Eivät varmaan näyttäisi arvilta ollenkaan jos eivät punoittaisi, mutta punoituksen kanssa kyllä ikävän näköisiä. Iho on noista arpikohdistakin kuitenkin ihan normaali ja enemmänkin vaan tietyistä kohdista painautunut aivan hivenen. Siitä olen kuitenkin iloinen, että nuo on niin pinnallisia, että niitä tuskin edes huomaa punoituksen lähdettyä.

Roaccuttan ja hikoilu

Roaccuttanin sivuvaikutuksia on hikoilun lisääntyminen, minkä pitäisi olla vain kuurin aikana.
Noh, mulle jäi hieman tätä sivuvaikutusta ja hikoilu on vielä kiihtynyt varmaankin n. 30%. Onko kellään muulla jäänyt tätä liikahikoilua/herkkyyttä/"kuumia aaltoja (ei mitään naisten juttuja, vaan tällaisia kuumia tuntemuksia kropassa jos tekevähänkin jotain liikunnallista)" päälle? Ennen en hikoillut juuri ollenkaan esim. selästä edes lenkillä mutta nyt sitä tulee helvetisti ja myös turhissa tilanteissa. Toivottavasti lähtee parin vuoden sisällä pois, mikä kuitenkin tuntuu aika mahdottomalta, sillä tämähän oire tulisi kumota jollain toisella aineella. Tuntuu myös että kiihdytti jotenkin ihokarvojen kasvua, sillä olin huomattavasti karvattomampi ennen tätä kuuria.

Kertokaas muut Roan syöneet, onko jäänyt hikoilua päälle? Söin halvemman, Isotretinoin Ratiopharm -kuurin n. 2 vuotta sitten. Ikää 20v.

Mä söin tuota ihottumaan ja ihan scheisse lääke. Hilseili mestat ja huomasin myös tuon hikoilun. Sellainen levoton olo noin yleisesti.

Hikoilu voi johtua myös tuosta ahdistuksesta?
Mulla on kanssa ollut nyt kuurin vikoina parina kuukautena tota hikoilua. Normaaleissa urheilusuorituksissa ym. en ole huomannut hikoilevani entistä enemmän, mutta noita kuumia aaltoja kyllä tulee. Ja mulla ne on nimenomaan noita, mistä Troy mainitsi. Eli jos vaikka pähkäilen jotakin tärkeetä asiaa päässäni, niin saattaa tulla yhtäkkiä kunnon kuumuus päälle. Naama alkaa punottaa, hikoilla ja koko kroppaa, etenkin yläkroppaa alkaa kuumottaa. Menee kyllä heti ohi, kun vaan rentoutuu ja ottaa hetken ihan rauhassa. Kaikkein ärsyttävintä tää on esim. ruuhkaisissa julkisissa, kun on ahdasta ja muutenkin kuuma. Siellä sitten pyöriä, ku naama punottaa enemmän ku vanhoilla deekuilla.

Veikkaan, että Tammerkosken karvojen kasvu voi olla kyllä ihan normaalia ilman kuuriakin, kun ottaa ikäsi huomioon. Itse en ole huomannut ihokarvoissa muutoksia ainakaan vielä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom