Akne, finnit ja niiden hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VelttoV
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No piru, ei ole aknea mutta sain tähän sebarroiseen ekseemaan Roaccuttan 20mg/päivä+elideliä. Tämä on kai minimiannos, katsotaan auttaako. Vituttaa kun joka paikka punottaa, kutisee ja kesii :(

Noissa taitaa olla kaikissa lääkkeissä sama ongelma ensimmäisinä viikkoina ja kuukausina. Eli saattavat pahentaa oireita huomattavasti mutta tuon alkuvaiheen jälkeen lääkitys alkaa kyllä vaikuttamaan ja selvää parannusta pitäisi näkyä.

Ei itselläkään mitään aknea ole koskaan ollut, silloin tällöin stressistä ja elämäntavoista saattaa tulla jotain.

Täällä on sen verran hyvännäköistä keskustelua, että pitää itekin avata keskustelu.

Eli itellä ei ollut ennen 21v.-päiviä juuri ollenkaan finnejä. Iho oli aina ihan hyvä, kunhan muisti rasvata aina suihkun jälkeen ettei jäänyt kiristämään. Ei tarvinnut ikinä pestä naamaa, ihan vaan suihkussa huuhtelin ohimennen. Myös selkä ja rinta pysyi aina finnittömänä.

Tän vuoden alusta aloin käyttää clearasilin kasvopesua suihkun yhteydessä, että sais kaikki pienimmätkin epätasasuudet pois. Toisin kuitenkin kävi. Purkki oli tyhjä, niin ihon alla oli paljon enemmän pientä näppyä kuin ennen pesua. Ei kuitenkaan ollut vielä ollenkaan pahannäköinen silti.

Nyt alku syksystä päätin vetää purkin jotain lorealin naamapesua ja homma oli valmis. Iho kuivu todella paljon ja sitä joutu rasvaamaan reilusti. Finnejä alkoi tulla ja nyt niistä ei pääse eroon. Tajusin lopettaa ko aineen käytön, mutta iho ei ole parantunut.

Posket on kaikista pahimmat, muualla ei finnejä juurikaan ole. Poskissakin pääosin sellaista ihonalaista ihan pientä näppyä, mikä ei välttämättä näy ollenkaan. Jonkun verran isommista finneistä jäänyttä punoitusta löytyy. Naama ei kuitenkaan ole ollenkaan rasvainen eikä finnit mitenkään erityisen tulehtuneita. Tuntuu vaan, että poskien iho on jotenkin epätasapainossa. Selässä ja rinnassa ei ole edelleenkään finnin finniä.

Olen nyt koittanut vetää terveellistä safkaa, juoda paljon vettä, pesen naaman vain vedellä ja käytän kevyttä kasvovoidetta. En puristele finnejä enkä nypi naamaa, mutta tilanne ei ole muuttunut parempaan. Mitä tähän nyt vois vielä kokeilla? Onko jollakin ollut samanaisia kokemuksia ja löytänyt jonkun helpon ratkaisun? Ei tämä nyt kuitenkaan vielä ihan lääkärikamaa taida olla, mutta kyllä alkaa silti pahemman kerran jo ahdistaa. :(

Varmista, että saat paljon hyviä rasvoja. Yritä saada ateroiden GK-taso alas(eli toisin sanoen vähennä nopeita hiilareita ja lisää kasviksia). Jätä myös palkkarit pois, jos koet naamasta ongelmia. Itse jätin myös. Eihän tuloksien saaminen niin helppoa ole, mutta asioita täytyy priorisoida.

Itselläni akne alkoi noin 20-vuotiaana eli kolme vuotta sitten. Ei mikään paha akne, mutta sitkeä kuitenkin. Seitsemisen kuukautta sitten aloitin roaccutanin ja lopetin sen noin kuukausi sitten. Roaccutanin aikana akne loppui. Eilen huomasin, että kasvoille on ilmestymässä pari finniä parin kuukauden tauon jälkeen ja ymmärrettävästi huolestuin :itku:

Olen toivonut, että akne tosiaankin olisi jo ohi, koska en tiedä kestäisinkö enää uutta roaccutan-kuuria. Sivuvaikutukset olivat aika rajut ja roaccutanin aikana elämä ei oikein maistunut. Sosiaalinen elämä ja koulukin meni huonosti, koska ko. lääke onnistui laskemaan itsetunnon jollekin uskomattoman alhaiselle tasolle, ettei paljoa huvittanut kotoota minnekään lähteä.

Tosiaan, nyt ollut melkein kuukauden ilman roaccutania ja sivuvaikutukset ovat laantuneet huomattavasti, mutta eivät ole vielä kuitenkaan loppuneet. Uskon, että muutaman viikon sisällä loppuvat kokonaan.

Aknen kanssa en halua enää elää, mutta en myöskään tiedä kestänkö uutta roaccutan-kuuria enää. Täytyy toivoa, että kumpaakaan en enää kokisi :worship: Muistan kun aloitin roaccutanin käyttämisen, niin haaveilin usein siitä päivästä, kun huomaisin aknen loppuneen ja roaccutania ei tarvitsisi enää käyttää. Voisi kenties tuntea itsensä normaaliksi ja lopettaa tässä itseinhossa elämisen :urjo: Nyt se päivä koettaa muutaman viikon päästä tai joskus kesällä, jos joutuisi aloittamaan uuden kuurin :(

Kertokaa omia kokemuksianne roaccutanin jälkeisestä ajasta. Kuinka nopeasti sivuvaikutukset loppuivat ja palasiko akne?

Meikä on vetäny kaks kuuria antibiootteja ja ne autto vaan sen aikaa kun niitä popsi... täsmälleen saman oon kuullu vaikka kuinka monelta ihmiseltä, tosin joukkoon mahtuu yksi joka sanoo että finnit katos sen ekan kuurin myötä :). Ja mulla tuntuu kyllä että tais ne kuurit vähän auttaa, ei oo naama enää niin pahannäköne, en oo ihan varma.

Mulla on kyl kans jännä tää finnien eläminen. Selässä ei oo paljoa finnejä mut hirveästi noita läikkiä kun yhes vaihees oli paljon isompia patteja siellä. Rinnassa ei oo ku iha vähä pieniä näppyjä. Naamassa taas on jonkun verran mustapäitä ja noita pienen pieniä valkosia mutta ei niitä oikee nää ellei läheltä kato. MUTTA.. joka päivä joudun puristamaan muutaman finnin, ihan joka aamu. En muista koska olisi ollut aamu jona en joutunut vähintään yhtä vähän isompaa valkoista finniä puristamaan poies. Nyt taas viikonloppuna tuli kaks isoa kipeetä pahkuraa poskeen mutta muuten naama siisti... ärsyttää kun ei saa tota pois millään vaikka se ei enää paha ookkaan.

Hoitona oon nyt pitäny:
-aamusin suihku ja joka toinen päivä ihon puhdistus basiron ac washilla
-rasvaus aina suihkun jälkeen humektanilla
-illalla suihku ja naama saa olla rauhassa
(edit: )- niin joo ja kesällä tuli oltua auringossa paljon ni naama pysy aika hyvänä kesän ajan.

tuli muuten ihan pirun sekavaa tekstiä ja asiapitoisuuskin nolla. :D

Ei tämä nyt kuitenkaan vielä ihan lääkärikamaa taida olla, mutta kyllä alkaa silti pahemman kerran jo ahdistaa. :(
Sanosin melkein, että tuossa vaiheessa alkaa just olla sitä lääkärikamaa. Mahollisimman aikasessa vaiheessa kannattas käydä näyttämässä. Ei siinä mitään kuitenkaan häviä.

Mulla loppu roakuuri tuossa reilu pari kuukautta sitten, iho tuntuu täysin normaalilta paitsi otsassa, johonka tämä mielestäni raju akne jätti omat arpensa. Posket punottaa vieläkin jonkin verran, mutta kokoajan vähemmän. Nenä on edelleen täynnä mustapäitä, ja en oikein tiedä mitä pitäisi tehdä. Lekurille voisi käydä näyttämässä. Yksittäisiä finnejä ilmestyy vielä silloin tällöin, mutta ovat yleensä hävinneet yön yli nukuttuani.

Olen huuhdellut aamuin illoin pelkällä vedellä ja essexin perusvoidetta suihkun jälkeen. Eiköhän tässä aleta kohta olla jo voiton puolella! :)

e. Sivuvaikutukset oli mulla hyvin vähäiset, huulirasvalla ja perusvoiteella pärjäsi vallan mainiosti. Suunnilleen 2-4vko päästä en huomannut mitään kuivamista. Vähän vaikea arvioida, koska viileä ilma alko hyvin pian kuivattaa huulia ja rasvatuubit sai taas kaivaa esiin.

Kokeile jotain tetrasyklinia vai mitä se lievä antibiootti on?

Kokeiltu on, eikä auttanut.

Olen muuttanut elämäntapojani paljon, jotta saisin aknen häviämään ja terveen ihon. Juon vettä paljon, enkä oikein juo mitään muuta kuin vettä joidenkin proteiinijuomien lisäksi ja ehkä joka toinen päivä joitain hedelmäjuomia.

Tupakoinnin lopetin, kun aloitin roaccutanin, enkä juo enää alkoholijuomiakaan kuin ehkä kerran kuussa.

Olen myös lopettanut kokonaan makeisten, sokerijuomien ja kaiken muun "epäterveellisten" juomien ja ruokien nauttimisen. Tosin krapulapäivänä syön yleensä pizzan tai muuta rasvaista ruokaa limun kera, mutta näitä päiviä on 1-2/kk.

Liikuntaa harrastan paljon. 4-5 krt / vko ja aerobista 1-2 krt / vko.

Ruokailuni koostuu 1-2 tavallisesta ruoasta, banaaneja ja omenia muutama per päivä, salaattia, tummasta leivästä ja joskus jogurtteja. Tavallisessa ruokailussa suosin liharuokia.

Rasvaan ihoni kauttaaltaan aamuin ja illoin, sekä kasvot rasvaan 2-3 päivässä, koska kasvojen iho on edelleen varsin kuiva. Lisäksi kerran viikossa tai harvemmin käytän jotain kuorintavoidetta kasvoilla.

Kaikesta tästä huolimatta olen huomannut, että ei elämäntavoilla pysty juurikaan vaikuttamaan akneen. Akne kumpuu jostain syvältä ja siihen ei kasvojen pintapuolinen käsittely pahemmin auta. Isälläni alkoi akne noin 20-vuotiaana ja loppui noin 25-vuotiaana. Itselläni alkoi 20-vuotiaana ja olen nyt 23-vuotias. Eli isältä pojalle :)

En tosin tiedä kuinka pahalaatuinen akne olisi ollut, jos en olisi muuttanut elämäntapojani. Minua akne häiritsee erittäin paljon ja vie itsetunnon mukanaan, joten siksi halusin/haluaisin siitä eroon niin paljon, että olen muuttanut elämäntapani terveelliseksi. Tästä johtuen toivon, että akne olisi kokonaan selätetty.

Saatko myös tarpeeki sinkkiä, seleeniä ja kromia? Tossa T-nationin artikkelissa johon on linkki pari sivua aikaisemmin puhuttiin niiden positiivisista vaikutuksista.
Lisäksi yleensä antioksidantit ovat hyviä anti-akne aineita. Niimpä voi myös vetää esim. vihreä tee-uutettaa tai sitä teetä. Kasvikset sisältävät yleensäkin paljon antioksidantteja, mutta niitähän sä jo vedätkin.
Lisäksi kannattaa jättää maidon juonti vähemmälle. Valo tekee hyvää iholle joten en tiedä olisko solariumistakin hyötyä.

Saatko myös tarpeeki sinkkiä, seleeniä ja kromia? Tossa T-nationin artikkelissa johon on linkki pari sivua aikaisemmin puhuttiin niiden positiivisista vaikutuksista.
Lisäksi yleensä antioksidantit ovat hyviä anti-akne aineita. Niimpä voi myös vetää esim. vihreä tee-uutettaa tai sitä teetä. Kasvikset sisältävät yleensäkin paljon antioksidantteja, mutta niitähän sä jo vedätkin.
Lisäksi kannattaa jättää maidon juonti vähemmälle. Valo tekee hyvää iholle joten en tiedä olisko solariumistakin hyötyä.

Maitoa en enää juo ja välttelen myös muita maitotuotteita mahdollisuuksia mukaan, esimerkiksi juustoa. Solariumissakin olen itse asiassa viime aikoina pariin otteeseen käynyt juuri aknen hoidon takia :)

Täytyy perehtyä noihin ehdottamiihin tuotteisiin. En itse asiassa tiedä edes mistä sinkkiä saa, mutta google kyllä tietää :thumbs:

Täytyy perehtyä noihin ehdottamiihin tuotteisiin. En itse asiassa tiedä edes mistä sinkkiä saa, mutta google kyllä tietää :thumbs:

Pillerimuodossa luontaistuotekaupoista saa sinkkiä.

En oo lukenu threadia läpi mutta iholääkäriltä kuulin että ruokavalio ei vaikuta akneen ja toisin kuin luullaan aurinko lisää talin tuotantoa eli ei paranna aknea. Se on sitte eri asia näyttääkö se iho paremmalta kun se on ruskettunu eikä finnit/punotus niin erotu.

Pillerimuodossa luontaistuotekaupoista saa sinkkiä.

Tutkiskelin hieman vitamiinipurkkejani ja huomasin, että yksi niistä sisältää sinkkiä (67% suositeltavasta päiväannoksesta) ja seleeniä. Multivitaa (Monivitamiini- ja hivenainavalmiste) ja Omega-3 -lohiöljykapseleita nautin päivittäin. Joten sinkin ja seleenin suhteen kaiken pitäisi olla OK.

Onhan tämä akne melko lailla henkimaailman asia. Roaccutan kyllä auttaa, mutta kuuri onkin varsin raskas :down:

Täytynee tästä päivästä alkaen ottaa vihreä tee osaksi päiväravintoa, jos se auttaisi asiaan.

Riittääkö 1 pilleri vai tarviiko vetää enemmän?

Kysyt liian vaikeita; en ite vedä pillereinä sinkkiä. Kysy luontaistuotekaupasta, ne kyllä tietää paljonko olis hyvä saada.

Edit:
Tutkiskelin hieman vitamiinipurkkejani ja huomasin, että yksi niistä sisältää sinkkiä (67% suositeltavasta päiväannoksesta) ja seleeniä. Multivitaa (Monivitamiini- ja hivenainavalmiste) ja Omega-3 -lohiöljykapseleita nautin päivittäin. Joten sinkin ja seleenin suhteen kaiken pitäisi olla OK.

Joo, kyllähän muusta ravinnostakin sen verran saa että saat varmasti tarpeeksi sinkkiä ja seleeniä. Omega 3-rasvahapot on hyviä olla mukana myös niinkun sulla onkin.

En oo lukenu threadia läpi mutta iholääkäriltä kuulin että ruokavalio ei vaikuta akneen ja toisin kuin luullaan aurinko lisää talin tuotantoa eli ei paranna aknea. Se on sitte eri asia näyttääkö se iho paremmalta kun se on ruskettunu eikä finnit/punotus niin erotu.

Kyllä vaikuttaa. Laitoin muutama päivä sitten tähän ketjuun linkin artikkeliin jossa puhuttiin noista tutkimuksista, suosittelen lukemaan.

Kyllä vaikuttaa. Laitoin muutama päivä sitten tähän ketjuun linkin artikkeliin jossa puhuttiin noista tutkimuksista, suosittelen lukemaan.
Itseasiassa minunkin ihotautilääkärini vannotti että ruokavaliolla ei loppupeleissä ole mitään vaikutusta AKNEN tuloon. Myös armeijan varuskuntasairaalan lehtisissä luki aikoinaan intissä kun olin että ruualla ei ole merkitystä.
Nyt puhutaan siis aknesta. Muutamiin yksittäisiin finneihin ja naaman "yleiskuntoon" ruokavalio toki luultavasti vähän vaikuttaakin mutta jos suvussasi esim. vanhemmilla on ollut aknea nuorempana se periytyy todennäköisesti myös väistämättä lapselle vaikka lapsi söisi kuinka hyvin ja eläisi terveellisesti.
Kummallakin omalla vanhemmalla ollut nuoruusiässä aknea (isällä vähän pahempaa) ja näinhän sen kanssa olen itsekkin joutunut taistelemaan kuin myös siskoni.

http://www.bitelab.fi/brevoxyl/brevoxyl_tietosivu.html
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00515

Kummassakin osoitteessa kerrotaan ettei ruokavaliolla voi ehkäistä aknea. Kun oikein googlettaa löytyy jotain yksityishenkilöitä ketkä väittävät että voi mutta kyllä kaikissa niin sanotuissa "virallisissa lähteissä" ruokavaliolla ei voi ehkäistä aknea.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom