Akne, finnit ja niiden hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VelttoV
  • Aloitettu Aloitettu
Ei mullakaan aikanaan hirveää pahenemisvaihetta ollut. Vähän ehkä kihelmöi naamaa, mutta ei mitään punoitusta tms. ollut. Ainoa minkä huomasi, että suun alueelta lähti aamupäivän aikana kerros kuollutta ihosolukkoa jos kävi aamulla suihkussa. Ihan sama kuinka paljon rasvasi.

Ei siis tuntunut kuivalta tms. mutta sellainen ohut kerros aina suun alueelta kuoriutui pois. Ongelmaa ei ollut, jos kävi illalla suikussa. Varmaan kuoriutui jo yön aikana tms...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vetäsin syksyllä clindoxyl-kuurin, ja vaikka se ensimmäisen kahden kuukauden ajan tuntui ihan ajanhukalta (mustapäät nenän alueelta tosin puhdisti liki samantien), aloin viimeisen kuukauden aikana havaitsemaan selvää parannusta. Uusia purkautumia ei ollut tapahtunut ja ne muutamat hassut olivat vain pieniä ja väliaikaisia. Punoitus kyllä taisi tosin pysyä, mukaan lukien tietenkin arvet. Mutta sitten 3kk kuuri loppui, pidin jonkun kuukauden tauon ja jatkoin differinillä. No heti kuurin jälkeen iho alkoi palautumaan vanhaan malliin, tosin ei lähellekkänä pahimpia aikoja. Differin ei kuitenkaan tuntunut vaikuttavan mihinkään suuntaan, paitsi kuivattavalla aivan jäätävästi ihoa. Ei todellakaan riittänyt, että iski aamulla kosteusvoidetta; keskipäivästä iho oli jo taas hilseilemässä. Kuukauden jälkeen päätin mennä lekurille uudestaan. Siellä määrättiin skinoren-nimistä geeliä ja tetrasyl-antiobioottikuuri, mikäli edellinen ei toimi halutulla tavalla. Skinoren alkoi vaikuttamaan välittömästä - negatiivisessa mielessä. Heti ensimmäisestä päivästä lähtien finnejä alkoi puskemaan. Tiesin, että alkuun tilanne saattaa huonontua, joten jatkoin käyttöä. Mutta kolmen viikon jälkeen, kun mitään muutosta trendissä ei ollut havaittavissa ja iho huonoimmassa kunnossa pitkiin aikoihin, päätin heivata koko kuurin hiuksista vittuun.

Aloitin nyt eilen tetrasylin käytön. Toivon niin helvetisti, että se auttaisi. Vaikka vaikutus on käytännössä aina väliaikainen, olisi aivan mahtavaa, jos iho paranisi kokonaan. Sen jälkeen voisin marssia lääkärille ja pyytää vaikka uudestaan clindoxyliä ja pyrkiä sitä kautta hallitsemaan tilannetta. Ajatus puhtaasta naamasta tuntuu nykyään melkein jopa utopistiselta. Oon aknesta kärsinyt teini-iästä asti ja siitäkin on jo kohta 10 vuotta.

Vetäsin syksyllä clindoxyl-kuurin, ja vaikka se ensimmäisen kahden kuukauden ajan tuntui ihan ajanhukalta (mustapäät nenän alueelta tosin puhdisti liki samantien), aloin viimeisen kuukauden aikana havaitsemaan selvää parannusta. Uusia purkautumia ei ollut tapahtunut ja ne muutamat hassut olivat vain pieniä ja väliaikaisia. Punoitus kyllä taisi tosin pysyä, mukaan lukien tietenkin arvet. Mutta sitten 3kk kuuri loppui, pidin jonkun kuukauden tauon ja jatkoin differinillä. No heti kuurin jälkeen iho alkoi palautumaan vanhaan malliin, tosin ei lähellekkänä pahimpia aikoja. Differin ei kuitenkaan tuntunut vaikuttavan mihinkään suuntaan, paitsi kuivattavalla aivan jäätävästi ihoa. Ei todellakaan riittänyt, että iski aamulla kosteusvoidetta; keskipäivästä iho oli jo taas hilseilemässä. Kuukauden jälkeen päätin mennä lekurille uudestaan. Siellä määrättiin skinoren-nimistä geeliä ja tetrasyl-antiobioottikuuri, mikäli edellinen ei toimi halutulla tavalla. Skinoren alkoi vaikuttamaan välittömästä - negatiivisessa mielessä. Heti ensimmäisestä päivästä lähtien finnejä alkoi puskemaan. Tiesin, että alkuun tilanne saattaa huonontua, joten jatkoin käyttöä. Mutta kolmen viikon jälkeen, kun mitään muutosta trendissä ei ollut havaittavissa ja iho huonoimmassa kunnossa pitkiin aikoihin, päätin heivata koko kuurin hiuksista vittuun.

Aloitin nyt eilen tetrasylin käytön. Toivon niin helvetisti, että se auttaisi. Vaikka vaikutus on käytännössä aina väliaikainen, olisi aivan mahtavaa, jos iho paranisi kokonaan. Sen jälkeen voisin marssia lääkärille ja pyytää vaikka uudestaan clindoxyliä ja pyrkiä sitä kautta hallitsemaan tilannetta. Ajatus puhtaasta naamasta tuntuu nykyään melkein jopa utopistiselta. Oon aknesta kärsinyt teini-iästä asti ja siitäkin on jo kohta 10 vuotta.

Jos et yleiseltä puolelta saa lähetettä ihotautipolille niin marssi yksityiselle, jos se vaan on taloudellisesti mahdollista(n.80 e/käyntikerta).

Saat sieltä kunnon dropit. Tetrasykliineillä kun nuo vaikutukset tuppaa olemaan vain väliaikaisia.

Mietteet oricyclinistä 2 kk jälkeen.. Naama puhdistunut muutamaa pikku näppyä lukuunottamatta. Rinta ja selkä on jopa pahentunut.. Perjantaina soittelen josko aikaa ihotautiin saisi. Menee jo hermo.

Tänään alko isotretinolikuuri 60mg/päivä annostuksella. Hintaa tuli lääkekuurille (5kk), valkovaseliinille, nenäsumutteelle ja a-vitamiinittomalle monivitamiinille 155e. En pidä kyllä hintaa pahana ja nyt on ainakin todella toiveikas olo. Eiköhän 15 vuotta tän yläselkäaknen kanssa riitä. Labrat 1,5-2kk kuluttua.

Joo, yksityiselle vaan. Kerta riittää, saat sieltä ton isotretinoin-kuurin ja se on käytännössä ainoa mikä auttaa. Suotta sitä pyristellä noilla lievemmillä, ei ne pitkää apua anna.

Wilmollakin meni tollanen parisensataa jos laskee sen yksityisellä käynnin (mikäli tarpeellista) mukaan, mutta tostakin voi yksilöstä riippuen karsia vaikka noi vitamiinit ja vaseliinin. Itse pärjäsin tosi hyvin pelkällä aqualanilla, mutta jokaisella on omat juttunsa mitä toi kuuri aiheuttaa. A-vitamiiniton monivitsku ilm. sen takia, että A-vitamiini rasittaa maksaa aika paljon? Ja eikös tuo isotretinoin ole jonkinsortin A-vitamiinijohdannainen?

Lääkärikäynnit tuli YTHS:n lähetteellä ilmaseks ja tulevat labrat menee samalla rahalla.

Näin ainakin mie oon ymmärtäny, että tuo isotretinoin on tosiaan jonki sortin a-vitamiinivalmiste, joka jostain syystä toimii akneen. Ihotautilääkäri sano, ettei purkista enää a-vitamiiniä saa ottaa, mutta ruoat saa syyä normaalisti.

On kokeiltu kaikki maholliset. Isotretinoiinit ja antibiootit, kortisonit ja paikallisvoiteet. Ei lähde akne ja on niin raju selässä ja rinnassa että syö jo henkisesti todella pahasti :( Naama on parantunut entisestä ja ollut ihan ok jo pitkään mutta selkään ja rintaan ei mitään apua mistään. Neuvoja? Kreatiininkin jätin pois, mutta ei näy apua.

Miulla on ainakin isotretinoin vaikuttanu voimakkaasti. Ei oo oikeestaan akne pahentunu, vaan meinaa naama irrota. Huuliin saa olla jatkuvasti työntämässä vaseliiniä ja silti on suunpielet auki, nenä auki, korvan nypykän taitos auki ja silmät kuivaa. Rasvaa menee litra päivässä, tai irtoo koko naama. Vähän on helpottanu pahimmasta, mutta todella voimakkaat haittavaikutukset on tullu. Noh, oon toiveikkaana siitä, että kovista haittavaikutuksista seuraa kova vaikutus ja akne lähtee. Selkä on rauhallinen, eikä kipeitä finnejä oo tullu montaa.

Mitä helvettiä, Roa ei auta? Ensi viikollaa pitäisi tulla aika julkisen puolen ihotautiin.. Jos ei Roa mulle auta, niin kiikku on lähellä :(

Kyllä se ainakin lieventää aknea. Läheskään kaikilla ei kyllä paranna kokonaan. Itsellänikin vasta yhden täyden ja kahden pienemmän kuurin jälkeen pysyy kurissa (mutta satunnaisia pieniä finnejä edelleen).

Kertokaas joku hyvä millä lähtee nuo vähäiset finnit/muupaska pois tosta naamalta. Intistä jäi vähän noita kun ei aina päässyt/jaksanut naamaa pestä jne. ennen inttiä ei oikeestaa mitää ollu. Jollain kasvon puhdistijalla oon vedelly ja jollain perusrasvoilla. Saako noista marketeista ihan jotain finnien ehkäsyrasvoja vai pitääkö mennä ihan lääkäriin/apteekkiin? Voisin jotain ihan lievintä settiä kokeilla.

No ihan täytyy apteekkiin mennä. Ostat kuorintavoiteen, pesuaineen, Basiron geeliä ja Neutrogenan oranssia kosteutukseen. Paras kasvovesi ei sitten kallein vaan Neo Anisept.

Mä hommasin tuos reilu viikko sitten ittelleni suolasaippuan, joka on osoittautunut varsin mainioksi. Tuo on siis sellainen pala, joka sisältää ainoastaan Himalajan vuorisuolaa. Saman vaikutuksen saa käsittääkseni aikaan, kun liuottaa merisuolaa kiehuvaan veteen ja jäähdyttää liuoksen. Palakaan ei maksa kuin muutaman euron, joten hommasin ite sen. Mullahan ei mitään aknen tasoista ongelmaa ole, mutta pieniä finnejä ja välillä vähän isompiakin paukamia pukkaa kasvoihin ja hartioihin. Varsinkin hartioihin tuosta suolapalasta on ollut apua, mut on se vaikuttanut kasvojenkin ihoon. Oon ottanut käyttöön pari muutakin konstia (sellaisen Clarinsin kuorivan nesteen ja iholle ja hiuksille tarkoitetut hivenainetabletit) ja niistäkin näyttäis olevan apua. Hartioihin on suurin apu tullut kuitenkin tuosta suolasaippuasta. Tuon palan pinta muuttuu aika nopsaa karkeaksi, joten sitä ei kannata suoraan hangata iholle, vaan levittää käsien kautta.

Onkohan yleistä, että finnialttiit saa ihon kukkimaan kreatiinilla? Mulla nyt vaihtelevasti pukkaa finniä, riippuen milloin mistäkin. Mutta tosiaanki aloin itseasiassa tänään käyttää kreatiinia ja nyt vähän pelottaa mitä tästä seuraa ihon kannalta..? Onko kellään omakohtasia kokemuksia asiasta?

Minä en vaan tajua tätä kreatiini-juttua (enkä mitään muitakaan lisäravinteita ja vitamiineja). Vähän kaikkea olen kokeillut, enkä ole IKINÄ huomannut minkään vaikuttavan mihinkään YHTÄÄN. Olen siis käyttänyt kreatiinia (vaikka en kuulemma tarvitse mitään extraa, koska olen vain harrastelija ja nainen ;) ), eikä tapahtunut pahenemista, eikä parantumista. Minulla tosin on aikuisiän akne, joka on synnyltään kenties erilainen kuin nuoruusiän vastaava.

Monet ovat täälläkin sanoneet saaneensa avun ruokavaliosta. Olisi kiinnostavaa tietää millaisesta, koska tiede ei osaa tähän asiaan antaa vastauksia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom