Akne, finnit ja niiden hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VelttoV
  • Aloitettu Aloitettu
Mielenkiintoinen tämä rulla. Vaaleniko vanhojen arpien punaisuus parissa viikossa? Aiheutuiko rullan käytöstä naaman punoitusta ja kestikö se kuinka pitkään?

Vaaleni.

Punoittaa. Jos illalla käyttää, niin aamulla punoittaa vielä vähän, mutta kehtaa mennä ulos kuitenkin. Ylihuomisena ei enää mitään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiinnostais muuten kans lisätieto tuosta rullasta.

Finnit olen saanut kuriin käyttämällä jo 4v nonstoppina basironia. Sillon tällön saattaa ilmestyä 1-3 finniä, mutta ei pahempaa. Sen sijaan nuo arvet haittaavat enemmän. Ne kun ovat vielä posken seudulla ja todella punaisia. Olen koittanut sinkkiä, ja nykyään laitan kosteusvoidetta (Humektania) joka päivä naamaan, mutta ei vaikuta kyllä mitenkään noihin arpiin.
Avitcid reseptillä.

Ei oo kokemusta tuosta rullasta, mutta ilmeisesti samalla periaatteella toimivasta parantumisesta. Noin 10 vuotta sitten sain pienen koiran pureman oikeaan peukaloon ja se tulehtu, seurauksena tohon peukalon kärkinivelen kohdalle kynnen puolelle pieni hypertrofinen arpi. Noh, noin vuosi sitten samaan sormeen tuli taas hammasta, joka halkas sen arven, sekä tervettä ihoa. Jäljelle jäi pieni arpi siitä uudemmasta puremasta, mutta vanha hypertrofinen arpi on nyt poissa. Jäljelle jäi oikeestaan pieni pigmenttimuutos, mitä ei edes havaitse, ellei tiedä mitä etsiä.

e: ite ajattelin kyllä tilata parit rullat ja kokeilla yläselän arpiin. Jotenki näiden aknearpien kanssa on muuttunu melko epätoivoseksi vuosi(kymmeni)en saatossa, et sitä on melkein valmis leikkaamaan ne vaikka veitsellä irti :jahas:

Itsellä lievähköä aknea hartioissa ja (sivu -ja taka)olkapäissä ja joutuu aina muutaman finnin puristamaan, jos nostaa hihoja. Näköjään muutama pari selässäkin. Joskus teininä oli jotain reseptivoiteita, mutta ne olivat niin onnettoman pieniä tuubeja että eivät kauaa kestäneet.
Mitkäs ne kootut ns. ensimmäisen askeleen hoidot iholle on? Tällä hetkellä en hoida ihoa varsinaisesti yhtään mitenkään, paitsi että suihkussa toki käyn ja peseydyn tavallisella suihkugeelillä. Eli ilmeisesti kannattaa ostaa mitä?
- sinkki?
- maca ja msm?
- kuorintavoidekko ja mikä?
- kreatiini loppui sopivasti tänään, itsellä tämän lopetus/tauko vaikuttaa positiivisesti
- nuo aknerullat arpienhoitoon?
- suolasaippua?
- miten ajaa rintataljan siten, että ei tule finnejä? kikkoja? tulee pieniä punaisia näppyjä, jos ajelen höylällä.
- mitä vielä, voiteita tms?

ME tuotteet toimii, joita myydään mm. luontaistuotekaupoissa. Otin viikko sitten käyttöön avokadoöljyn eli sitä illalla ohuelti naamaan. Huomasin heti että punotuskin helpotti. Eli näin viikon käytöllä voin jo sanoa että toimii ainakin mulla! Lisäksi ME medical on loistokeksintö :)

Onko jotain kunnon tutkimuksia tehty aknesta ja ruokavaliosta? Alkaa mennä hermo kun on kolmea antibioottia syöty ja lisäksi kortisonia ja isotretinoiinia, mutta akne vaan sinnittelee selässä. Jotain pitäisi keksiä.

Tulen huutelemaan tänne hippivinkkejä :david: Itselläni on nykyään naamarasvana, meikinpoistoaineena ja "naamanpesuaineena" käytössä kookosöljy ja iho on loistokunnossa ollut koko käytön ajan. Alunperinhän aloitin tän vaan kun noi edellämainitut tuotteet pääsi loppumaan, enkä jaksanut raahata laiskaa persustani ja opiskelijalompakkoani kauppaan niitä taas ostamaan. Aknea mulla ei kyllä koskaan ole ollut, mutta jonkun verran rasvoittuu toi T -alue ja otsassa & leuassa ollut näppyjä. Ihonhoitorutiinit sujuu siis aika lailla vesipesulla ja sitten vaan kookosöljyllä pyyhin meikit pois ja rasvaan naaman.

Tulen huutelemaan tänne hippivinkkejä :david: Itselläni on nykyään naamarasvana, meikinpoistoaineena ja "naamanpesuaineena" käytössä kookosöljy ja iho on loistokunnossa ollut koko käytön ajan. Alunperinhän aloitin tän vaan kun noi edellämainitut tuotteet pääsi loppumaan, enkä jaksanut raahata laiskaa persustani ja opiskelijalompakkoani kauppaan niitä taas ostamaan. Aknea mulla ei kyllä koskaan ole ollut, mutta jonkun verran rasvoittuu toi T -alue ja otsassa & leuassa ollut näppyjä. Ihonhoitorutiinit sujuu siis aika lailla vesipesulla ja sitten vaan kookosöljyllä pyyhin meikit pois ja rasvaan naaman.

Joo no hippivinkitkin kelpaa kyllä, mutta jos et ole edes akneen sitä testannut niin en nyt ekana lähde öljyjä ostelemaan :D

Joo no hippivinkitkin kelpaa kyllä, mutta jos et ole edes akneen sitä testannut niin en nyt ekana lähde öljyjä ostelemaan :D

Varsinaiseen akneen & sen hoitoon en kyllä lähde neuvomaankaan, kun en mulla ei ole omaa kokemusta kuin ns. normifinneistä. Kookosöljyä kyllä kuitenkin suositellaan myös käytettäväksi esim. arpien vaalentamiseen tai niiden ennaltaehkäisyyn vaikkapa raskauden aikana - luulisi että sen myötä ainakin aknearpiin voisi sitten toimia. Mutta ihan puhdasta mutuilua tämä, googlettamalla "coconut oil for acne" löytyi saman tien sivukaupalla kaikennäköisiä ohjeita ja suosituksia että niitä kahlaamalla ja omaa maalaisjärkeään hyödyntämällä voinee lähteä kokeilemaan :D

Mun vahva veikkaus joka tapauksessa on että luomu ja luonnollinen tuote iholla on parempi kuin silikonia tmv :kakka: sisältävät ja naaman suunnilleen vereslihalle raapivat tuotteet. Itse ainakin pitkään kohtelin omaa ihoani liian kovakouraisesti just semmoisilla höyläävillä ihokuorintatuotteilla yms, paljon parempi on nyt se ihon kunto kuin silloin.

Täytyy omakin kokemus tänne kertoa, jos jollekin olisi tästä apua.

Mulla oli tosi paha akne, joka vain paheni intin aikana. Sieltä päästyäni marssin ihotautilääkärin puheille(kolmatta kertaa), ja tällä kertaa lääkäri totesikin että aknestani on päästävä eroon(eli 2 ekaa käyntiä oli vain muuta rahastusta?). Puoleksi vuodeksi kirjoitti reseptiin Isotretinoin Actavista. Kuurin aikana mulla missään vaiheessa uusien finnien puhkeaminen ei loppunut, vaan tasaisesti tuli uusia, tosin paljon pienempiä ja harvemmin kuin ennen kuuria. Kuurin päätyttyä samanlaiset järkyttävät paiseet alkoivat taas löytää tiensä naamaan. Olin jonkin verran lukenut netistä ruokavalion vaikutuksista akneen, mutta ihotautilääkärini sanoi että ruokavaliolla ei ole mitään merkitystä. Ei ollut kuitenkaan mitään menetettävää, ja aloitin maidottoman, gluteenittoman ruokavalion tämän vuoden alussa. Hyvin pian(1vko tai 2) ruokavaliomuutokseni jälkeen uusien puhkeamien tulo loppui kuin seinään. Aavistelin pitkään että gluteenilla ei kuitenkaan ole vaikutusta tähän ja otin sen käyttöön huhtikuun alussa, ja en huomannut ongelmia. Samoin heralla ei ollut vaikutusta mun kohdalla, ja se helpottaa proteiininsaannissa.

Minun kohdalla ongelma oli maitotuotteet, tai tarkemmin kaseiini. Onhan se sääli että ihanat juustokakut, proteiinipitoinen maitorahka ja hirveän monet muut tuotteet jäävät mun osalta kaupan hyllylle, mutta iho ja koko kroppa kiittää kun tekee mikä sille on parhaaks :) Suosittelen kaikkia teitä etsimään tietoa netistä, ja harkitsemaan joidenkin ruoka-aineiden poisjättöä, ennen kuin käännytte ihotautilääkärin puoleen.

Kommentoinpas tänne jotain. Eli mulla puhkesi tämä ihana kukkapuska naamaan kolme vuotta sitten. Alussa en juurikaan hoitanut sitä mitenkään, kun se ei juurikaan haitannut elämää. Silloin oli vain muutama finni silloin tällöin tuolla ja täällä. Posauttelin siihen aikaa finnejäni todella paljon ja se näkyy nyt naamassa. Sellaista pientä arpea kummassakin poskessa on nyt paljon.

Kuitenkin noin puolitoista vuotta sitten tämä sai jostain voimia ja alkoi oireilemaan pahemmin. Silloin aloin käyttämään joitain voiteita (puhdistusgeeli + kosteusvoide) , ihan tavallisesta supermarketista ostin en mitään apteekin tuotteita käyttänyt. Ne eivät tehonneet yhtään. Kesän jälkeen naama oli tottakai paremman näköinen kuin keväällä. Rusketus oli piilottanut näppylät melkein kokonaan. Sitä ihanaa aikaa ei kuitenkaan kestänyt kauaa.

Nyt kun naama on (oli) taas aika pahassa kunnossa niin kävin lääkärissä puhumassa asiasta noin puolitoista kuukautta sitten. Meinaan että kyllähän tämä itsetuntoa laskee ihan kiitettävästi kun oma naama ei itseä miellytä. Lääkäristä sain reseptin Epiduo-geelivoiteeseen (2,5%) <3, kun mitää Roaccutania en halunnut kesää vasten popsia.. Tätä voidetta käytetään siis joka yö ja pestään aamulla pois. Vaikuttavia aineita ovat adapaleeni ja bentsoyyliperoksidi.

Tää voide hitto vie tehosi! :rock: Alussa noin viikon ajan naama oli ihan punainen ja kuiva :D, mut se kuuluu asiaan. Sit kahden viikon käytön jälkeen kaikki mahdolliset kosteusvoiteetkin kirvelivät niin pahasti että päätin jättää vähäksi aikaa käytön kun ei meinannut iho tottua tuohon epiduoon. No käytin sitten todella paljon kosteusvoidetta ja sen kunnon kosteutuksen ja viikon jälkeen ihosta tuli paaaljon parempi kuin ennen. Punoitus poissa, sileä iho ja itsetunto 200%! Uusia finnejä ei nyt tule kuin ehkä joka toinen päivä jos silloinkaan. Nyt taas varmuuden vuoksi käytän tätä epiduoa ja kosteusvoidetta. Ja otan aurinkoa jo nyt paljon!

Kannattaa kokeilla tuota jos ei halua kajota mihinkään sisäisesti otettaviin lääkkeisiin. Tehosi itselläni ainakin. Tuo pikku putkilo oli sen 50 euron arvoinen kettu vie, siihen päälle vielä ostin kunnon kosteusvoiteen niin auttoi! Mihinkään ruokavaliojuttuihin en tässä asiassa tahdo uskoa. Tai ehkä pienissä määrissä siten että jos pitää kauheita mässypäiviä niin aineenvaihdunta yms. nopeutuu ja sitä kautta ehkä voi tulla näitä finnejä (mulla näin). Juokaa vettä, liikkukaa ja syökää hyviä rasvoja! Älkääkä stressatko!

Voimia teille kaikille! <3

Parit "testit". Ajattelin siis näin kesän lähestyessä huoltaa ihoa vähän paremmin, koska epäkäs/olkapää/selkä alueella jonkin verran ainakin lievähköä aknea tai arpia. Myös rinnassa sheivailun jälkeen.

- Ostin aknerullan 0.75mm, joku 3e ebaystä täällä olevan suosituksen pohjalta. Mielestäni toimii, vaalentaa hieman arpia. Iho punoittaa selkeästi rullailun jälkeen, joten ainakin jotakin se rikkoo. Tästä oli ohjevideo käytöstä pari sivua aikaisemmin.
- Perusvoide. Ihan kiva kai, lienee jotain hyötyä ainakin sheivauksen jälkeen.
- Kreatiinin lopetin. Itselläni tämä hieman helpottaa aknea, mutta tästä kai on ristiriitaista tietoa.
- Ja vielä paras juttu. Ostin kylmäpuristettua kookosöljyä ja tein siitä rasvaa (eli vesihauteessa). Hieroin koko kehon sillä. 2 päivää käyttöä takana, mutta vaikuttaa HUOMATTAVASTI arpia vaalentavasti tai aknea helpottaen selkä/olkapäät/epäkkäät -akselilla. Täytyy toki mainita, että eilen mm. olin noin 5-7h ilman paitaa öljyä pinnalla osan ajasta, joten iho myös ruskettui ja sekin vaikuttaa illuusioon "paremmasta ihosta". Jokatapauksessa erittäin positiviiset ensivaikutelmat kookosöljystä, imeytyy nopeasti iholta, on miellyttävä laittaa jne. Googlatkaa kookosöljy niin sille löytynee muitakin käyttökohteita, mikäli ei teillä nappaa ihonhoidossa. Tuollaisen purnukan ostin K-marketista 9.5e, joten ei pitäisi hinnastakaan jäädä kiinni ja riittoisaa tavaraa.
------
Epilaattori pitäisi silti ostaa tässä piakkoin. Lisäksi suolasaippuaa en löytänyt kaupasta, mutta ostin merisuolaa jotta voin sellaista kotitekoistakin kohta kokeilla. Kellään epilaattorisuosituksia lähinnä rintataljan ajelemisee, minkä hintaista jne?

Itse söin roacutanin 17 vuotiaana. Iho meni melkoisen karmeaksi siitä. Jouduin syömään sen jälkeen kortisonia jonkin aikaa, kun tuli niin pahaa vesikelloa naamaan (ilmeisesti syötti liian isoa annosta). Nykyään arvet naamalla ja eivät ole 8 vuoteen mihinkään hävinneet. Tuo piikkirulla kiinnostaisi. Voiko sitä käyttää vain kerran, vai miten se puhdistetaan vai mitä vittua?

Vielä nykyään naamassa melko paljon valkopäitä, jotka joskus aina tuhehtuu ja itsellä ne tulehtuneet paranee normaaliksi ihan helvetin hitaasti, tyyliin pari neljä kuukautta patti tai muuta kakkaa naamalla. Myös joskus tulehduksista tulee veripatteja, jotka puhkeavat sitten jonkin ajan päästä (ei mitään hajua miksi) eivät ennen tulleet. Varsinkin, jos syön d vitamiinia ja sinkkiä, niin noita tulee.

Myös ikävä ongelma on keloiditaipumus rinnalla. Ikinä ei aknea rinnalla ollut, mutta sitten kreatiinikuurilla tuli pari, jotka heti koteloitu keloideiksi. Nyt sitten rinta täynnä punasia patteja, mitkä ei lähde millään ja niille ei kuulema mitään voi tehdä. Oli hieman saman tyylisiä teininä roacutanin jälkeen ja ne vain katosivat parin vuoden sisällä. Nyt isommat olleet jo pari vuotta ja mitään ei ole tapahtunut.

Tuosta piikkirullasta on opetusvideoa pari sivua takanapäin. Voi käyttää useammin. Se piti ohjeen mukaan desifoida jossain liemessä, jota saa kuulemma apteekista tms.. Itse pesin/pesen sen tosin pelkällä vedellä, joka ei liene järkevin tapa, vaikkakin helpoin..
Pikkusen liikaa ehkä hehkutin kookosöljyä, tuo rusketus varmaan se suurin tekijä. Mut kivaa tököttiä muutenkin!

Kävin nyt viimein hakemassa reseptin isotretinoiiniin. Pitää käydä verikokeessa maksa-arvot mittaamassa ja sitten voin aloittaa kuurin. Toivottavasti tämä viimein auttaa. Vaikka mulla "vaan" keskivaikea akne onkin, niin ajatus täysin puhtaasta naamasta on... no melkein aika utopistinen.

- Ostin aknerullan 0.75mm, joku 3e ebaystä täällä olevan suosituksen pohjalta. Mielestäni toimii, vaalentaa hieman arpia. Iho punoittaa selkeästi rullailun jälkeen, joten ainakin jotakin se rikkoo. Tästä oli ohjevideo käytöstä pari sivua aikaisemmin.

Tarkoitatko tällä rullalla tuollaista Dermaroller-mikroneulainta? Tilasin itsekin eBaysta 0,50mm dermarollerin aknearpien hoitoa varten ja eilen saapui paketti perille. Illalla kokeilin samantien rullausta pienellä ihoalueella ja melko mukavasti pisteli. Hoitoainetta ja kosteusvoidetta nakkasin naamaan samantien, toivottavasti tästä ois jotain apua arpiin.

Tarkoitatko tällä rullalla tuollaista Dermaroller-mikroneulainta? Tilasin itsekin eBaysta 0,50mm dermarollerin aknearpien hoitoa varten ja eilen saapui paketti perille. Illalla kokeilin samantien rullausta pienellä ihoalueella ja melko mukavasti pisteli. Hoitoainetta ja kosteusvoidetta nakkasin naamaan samantien, toivottavasti tästä ois jotain apua arpiin.

Joo, taisin jonkun tälläsen 0 75mm Acne Derma Wrinkles Scar Body Slimming Micro Needle Skin Roller Therapy | eBay ostaa, näyttää ainakin samalta.
Itsellä noi omat arvet/finnit on tuolla olkapäät/epäkäs/selkä -akselilla, niin pystyy vähän rennommin rullailee, koska ei tarttee ihoa varsinaisesti näyttää halutessaan sen punoittaessa. Ainakin noihin pariin sivuolkapään päällä oleviin arpiin/finneihin toimi jollain tasolla. Omaa itsehoitoa tällä rullalla vaikeuttaa se, että kohtuu vaikea rullata yksin noita epäkkäitä/selkää/olkapäitä. Toisaalta naama on puhdas, niin ei varmaan pitäisi valittaa. Jatkan kuitenkin harjoituksia tämän rullan parissa, sillä ei tuo nyt erikoisemmin satu tai ei ainakaan hankala testata ole. Yritättänen käyttää noin 3x viikkoon, vähän riippuen paljonko pitää ilman paitaa keikistellä viikolla/viikonloppuna rannoillta ja beachvolleypeleissä.
Itse en nakannut samointein noita rasvoja kehiin, vaan +2h päästä rullauksesta (jos muistaa). Perusteluna käytin videon naisen selittelyä, että "ei pidä ideasta tunkea rasvoja heti niihin mikrovaurioihin". Ehkä ne vois suoraankin nakata, pitänee testailla..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom