Ajolupa menetetty!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jusfo
  • Aloitettu Aloitettu
Antzu sanoi:
Joo, en jaksa etsiä mitään lakipykäliä tällaseen juttuun liittyen, enkä todellakaan tiedä löytyykö sellaista edes.

Turha vaiva etsiä, ei löydy.

Mutta tohon sun edelliseen: Samaa rataa vois päätellä, että sitä kameraa tulis pitää päällä, jollei jatkuvasti, niin heti tilanteen alusta asti. Millainen oikeusturva tuossa tilanteessa on sakotetulla, jos autossa on kamera, mutta se on laitettu päälle sekuntia ennen kuin pillit iskettiin päälle? En paheksu tai väheksy poliiseja missään muodossa, mutta eikö virkamiesten toimien tule jatkuvasti olla valvonnan alaisina?

No toki. Totta hitossa kameraa kannattaakin pitää koko ajan päällä jos sellainen on autoon asennettu. Väittäisin kuitenkin, että 90% sakotetuista autoilijoista on sakotettu niin, että kameraa ei ole ollut käytössä. Oikeusturva lienee tällöin samaa tasoa kuin silloin, kun kamera on juuri laitettu päälle. Ja suurin osa sakoista menee läpi ilman mutinoita, osa vastustamisen jälkeen käräjillä. Eli pointti on se, että ainakin tuomioistuimien luottamus poliisiin on keskimäärin hyvin korkealla, tuskimpa kovin montaa sakkoa väärällä perustella sitten jaetaan.

Mielipiteitä on monia, jokaisella lienee omansa.

Amerikan Jeesus: Kohtaa laskeutuu Sumu, ja kehottaa sua tutkaisemaan noita aikaisempia postauksia...

Jeps, näin voisin tehdä. Ameriikan Jeesus o ny snadisti kujalla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Force sanoi:
Juu, ei ole oikein suhteessa teon vakavuuteen tuo rangaistus. Onkohan poliisin mielestä se henkilö vaarallisempi liikenteelle, joka muuten ajaa asiallisesti, mutta vanhentuneella ajokortilla kuin se joka kärähtää rattijuopumuksesta tai törkeästä ylinopeudesta. Häviääkö se 2 vuoden kokemuksella saatu ajotaito siinä, kun kortti menee vanhaksi.

Autokoulun toinen vaihe...voi perse mikä turhanpäiväinen rahastushomma koko juttu. IMHO.

Kuinka vanhaks oli kortti ehtiny?

Toi kakkosvaihe on kyllä niin anaalista kuin vaan voi olla. Ei mitään hyötyä, pelkkää ajanhukkaa ja juurikin mainitsemaasi rahastusta.

Sumu sanoi:
Lyhyesti: :anssi:

Eli ei pidä paikkaansa, ei todellakaan....

Niin en väitäkkään että se olisi sääntö vaan sen minkä näen omin silmin koko Kuopion poliisin kalustosta. Olen näet sen verran niiden kanssa tekemisessä. Parhaina päivinä ennen vaikka suurempaa ratsiaa on käynnyt 3-6 autoa meillä ennenkuin ne lähtee pitämään ratsiaa.
Sä kuitenkin laitat aika varmasti mielipidettäsi niin kerroppa perustelut miksi tyrmäät tuon kamera homman niin voimakkaasti. Olet poliisi?
No mua sen verran vaivaa että asia että pitää kysyä viikonloppuna hirvijahdissa tutulta poliisilta asia jos se tulee mukaan.

japa sanoi:
Niin en väitäkkään että se olisi sääntö vaan sen minkä näen omin silmin koko Kuopion poliisin kalustosta.

Joo ja mitä minä olen Oulussa kuikkinut poliisiautoihin, niin kyllä niissäkin kaikissa on ollut kamera, niin maijoissa kuin siviiliautoissa.
Katselkaa hyvät ihmiset niitten autojen ikkunoista sisään,
niin näette, nehän on verovaroin hankittua "yhteistä" omaisuutta.
Vai pelekäättekö polliisia... ;)

Sumu sanoi:
Jossain kihlakunnassa voi olla mahdollista, että poliisilla on ylimääräistä rahaa noin paljon.

Jaa, että sitäkö ostetaan kalliit Mondeot ja istutetaan kahta äijää tuntipalkalla autossa, mutta ei malteta parin euron kameraa pistää? :lol2:

Ja tottakai niissä on nykyään TFT-näytöt, kuka hullu alkaa kuvaputkea autoon sovittamaan.

japa sanoi:
Niin en väitäkkään että se olisi sääntö vaan sen minkä näen omin silmin koko Kuopion poliisin kalustosta.
Sä kuitenkin laitat aika varmasti mielipidettäsi niin kerroppa perustelut miksi tyrmäät tuon kamera homman niin voimakkaasti.

Ilmeisesti Kuopiossa suhtaudutaan asioihin eri tavalla kuin pääkaupunkiseudulla. Pääkaupunkiseudulla kamerat näyttävät olevan enemmän poikkeus kuin sääntö, eli harvinaista tavaraa toisin sanoen.

D.Yates sanoi:
Jaa, että sitäkö ostetaan kalliit Mondeot ja istutetaan kahta äijää tuntipalkalla autossa, mutta ei malteta parin euron kameraa pistää? :lol2:

Ja tottakai niissä on nykyään TFT-näytöt, kuka hullu alkaa kuvaputkea autoon sovittamaan.

Kuulemma liian suuri kuluerä mikäli kameroita hankittaisiin suureen määrään autoja. Ja kun ei ole kameraa, ei tarvita TFT-näyttöäkään.

Sumu sanoi:
Kuulemma liian suuri kuluerä mikäli kameroita hankittaisiin suureen määrään autoja. Ja kun ei ole kameraa, ei tarvita TFT-näyttöäkään.

Hölmö kysymys, mutta miksi autossa pitää välttämättä olla näyttö? Eikö pelkkä kamera riitä. Kai tuossa kamerassa voisi olla joku esikatseluominaisuus tjsp.
:confused: :confused:

Sumu sanoi:
Kuten ehkä jo postatuista lakipykälistä huomasitkin, sun teksti osoittautui paskapuheeksi. Muistatko kun kirjoitin "ennalta arvaamattomasta" tilanteesta jotain?...

No terve! Sisälukutaito kunniaan.

Jos mä jarrutan tiellä kun sä roikut mun persiissä ja tulee kolari niin juuh tietty se on mun vika. Hoh hoijaa :D

Mä ajan maantiellä vaikka sataa ja sä roikut mun perässä. Olen aikomassa kääntyä vasemmalle. Teen normi suomalaisen ryhmityksen ja jarrutan ihan viimetipassa ja samalla survaisen vasta vilkun päälle. Sä lyhyen turvavälin takia vedät mun takalistoon kiinni niin että peltii menee ruttuu. No toki mä sit varmaankin makselen sunkin auton korjaukset kun halusinkin mennä hiukan poikkeavaa reittiä kuin sä. :D

No tosi asiahan tuossakin varmasti on että molemmille tulee sakot jostain liikenteen blaa blaa blaa jutusta. Mutta äly hoi älä jätä. Jos mä jonkun perässä esim maantiellä roikun niin ei mulla ees terve järkikään anna periksi ruveta peräämään korvauksia siltä jonko perään jysäyttäisin.

Ja sori jos en muistanut tuota lakitekstiä ihan ulkoo kun ei sitä opusta lähettyvillä ole :D

RikHard sanoi:
Ei se nyt ihan noin yksiselitteistä ole. Tieliikennelain 24 § kieltää liikenteen estämisen tai haittaamisen tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla. Ja tuo: ...Autolla pitää aina ajaa sellaista nopeutta että sen pystyy turvallisesti pysäyttään ennen törmäämistä yllättävään esineeseen tai muuhun ajoneuvoon... menee tarkemmin sanottuna näin: ...Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta-arvattavissa tilanteissa... TLL 23 §

Ymmärrän mitä siellä lukee ja tarkoitat mutta jos maantiellä ajaessa roikut toisen perseessä ja satasen nopeudessa metsästä hyppää hirvi tielle. Eli on ennalta arvaamaton tilanne. Ja sit vedät eellä menevän perään, syystä että hirvi tuli ennala arvaamattomasti tielle ja edellä menevä jarrutti autollansa ja sai sen pysäytettyä ennen hirveä, koska sulla ei ollut laissä säädettyä turva etäisyyttä.

No jokainen miettiköön mitä haluaa.

Onneksi täällä Kreikassa vallitsee viidakon vahvimmat lait ja heikoimmat väistää. No onhan täällä kolaireitakin varmaan sata kertaa enemmän kuin Suomessa juuri tuosta turvaväli syystä. Tolloja nää ainakin on. :D
Eivät osaa ajaa pätkääkään ja sitten ajetaan ihan perseessä kiinni. Ja jarrua poletaan sen mitä keretään ja kaistaa vaihdetaan ilman vilkkua.

No pääasia on että pyörät pyörii ja porukka nauraa :D

Eikä herneitä nenään sit :D

Tämmöistä juttuu oli opelclubfinlandin sivuilla:

Tuosta jonossa ajamisesta voisi sanoa, että tieliikennelaki velvoittaa ajoneuvojen välit sovittamaan sellaisiksi, että päälle ajon vaaraa ei ole, vaikka edellä oleva ajoneuvo pysäytetään.

torsti sanoi:
Tämmöistä juttuu oli opelclubfinlandin sivuilla:

Tuosta jonossa ajamisesta voisi sanoa, että tieliikennelaki velvoittaa ajoneuvojen välit sovittamaan sellaisiksi, että päälle ajon vaaraa ei ole, vaikka edellä oleva ajoneuvo pysäytetään.

Tuolla tavalla se on, eli vaikka edellä oleva vetää lukkojarrutuksen brand new 320/30 RZ 20 kumeillaan kuivalla asfaltilla, niin perässä olevan pitää ajaa niin kaukana että kerkää tarvittaessa pysäyttää myös oman ajoneuvonsa.

Mutsi on tekemisissä autovakuutusten kanssa ja kysäsin siltä, niin ainakin ne korvaukset menee lähes poikkeuksetta perseeseen ajajan piikkiin. Silloin tällöin on jotain erikoistapauksia, että molemmat maksaa omat vahinkonsa omista kasko-vakuutuksistaan. Mutta kannattaa vähän miettiä kenet ottaa takakontin koristeekseen, sillä sieltä takimmaisesta autostahan voi pompata sinua isompi spodari jolla on "väkivalta lopettaa vittuilun" - paita päällä. Kiva odottaa siinä poliisia samalla kun yrittää tehdä uutta satasen Suomen ennätystä. ;)

Nat_Ural sanoi:
Kamera siis kannattaa kytkeä päälle vasta siinä vaiheessa, kun liikennerikokseen yllyttäminen on jo suoritettu. Ei tarvitse sitten oikeudessa kertoa miksi oli tarpeellista ajaa tulevan rikollisen takapuskurissa kiinni useita kilometrejä :)

Hämärää. Olen ollut auton puikoissa n. 11 vuotta, josta käytännössä ajanut ammatiksi noin 5 vuotta sekä pääkaupunkiseudulla että muualla. Ikinä - siis EI MILLOINKAAN - ole sheriffiosasto liimautunut takakonttiin kiinni tai muutenkaan häirinnyt ajamista. Vaikea on uskoa, että sellaista juurikaan tapahtuu. Jotkut vaan taitavat hieman liioitella, siirtää vastuuta tai provosoitua liikenteessä turhan helposti...

Antzu sanoi:
Mutsi on tekemisissä autovakuutusten kanssa ja kysäsin siltä, niin ainakin ne korvaukset menee lähes poikkeuksetta perseeseen ajajan piikkiin. Silloin tällöin on jotain erikoistapauksia, että molemmat maksaa omat vahinkonsa omista kasko-vakuutuksistaan.

Lähes poikkeuksetta, mutta poikkeuksia tosiaan löytyy. Siis ihan jopa sellaisia, että se ensiksi jarruttaneen vakutus maksaa peräänajajan kulut. Tällaisessa tapauksessa on kyseessä ollut ennalta arvaamaton pysähdys, jota takana tuleva ei ole voinut kohtuudella odottaa.

Zaphod sanoi:
Hämärää. Olen ollut auton puikoissa n. 11 vuotta, josta käytännössä ajanut ammatiksi noin 5 vuotta sekä pääkaupunkiseudulla että muualla. Ikinä - siis EI MILLOINKAAN - ole sheriffiosasto liimautunut takakonttiin kiinni tai muutenkaan häirinnyt ajamista. Vaikea on uskoa, että sellaista juurikaan tapahtuu.

Sitä sattuu herkemmin kun alla on esim urheiluauto, erikoisempi harrasteauto tai muuten vain auto joka ns kulkee tarvittaessa. Kyllähän poliisit tietää että jos autossa lymyää 300hv niin sillä autolla takuulla ajetaan ylinopeutta useinkin mutta ei välttämättä jäädä kiinni. Joten sama se vaikka provosoidaanko toinen vähän ajamaan jotta saadaan se lappu sille kaverille...Tavallaanhan se lappu menee oikeaan osoitteeseen kun se kuitenkin sillä joskus kaahailee mutta ei kuitenkaan jää kiinni :rolleyes: Tietenkin on väärin siinä tilanteessa painaa kaasua lisää mutta minkäs teet jos ego ja asenne ei kestä että joku skooooda siellä perseessä härnää :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom