Aika sarjojen välissä?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Moi!

Olen saanut semmosen käsityksen että voimaa treenattaessa on syytä pitää riittävän pitkät tauot sarjojen välissä. Olen myös lukenut että jos haluaa lihasmassaa kasvattaa niin on todella tärkeää pitää riittävästi taukoa sarjojen välissä. Mutta entä sitten kun on kyseessä 45 sekunnin tai jopa 30 sekunnin tauot vaan sarjojen välissä, niin mitä sillä haetaan? Onks se sitten mahdollisesti kiinteyttä? Vai?

Massahakuisesti näin: - sarjojen välinen palautuminen 30 sek - 2 min (anna hengityksen tasaantua)

Voimahakuisesti näin: - sarjojen välinen palautuminen (2)3 - 5 min

Edit: tästä minun vastauksesta ei tainnutkaan olla oikein hyötyä. :jahas:

mielestäni kestävyyttä noilla sekunttipalautuksilla...

itse pidän taukoa just niin kauan kuin tuntuu,ei mitään kellonaikoja,teen uuden sarjan kun lihaksessa tuntuu siltä,että uuden vois ottaa,se on liikkeistä riippuen 3-5 minuuttia,kyykyn ja maven jälkeen menee kauemmin palautua kuin vipareissa sivulle tms..

60-90 sekunnin palautuksilla pärjää aika hiton hyvin bodytreenissä. Kroppa tottuu noihin yllättävän nopeasti, enkä itse ainakaan kaipaa pidempiä taukoja kuin joskus todella harvoin jossain rajummissa jalkaseteissä.

Lyhyitä palautumisaikojan perustellaan sillä, että jos odottaa liian kauan ja nostaa toisen sarjan niin samat palautuneet lihassolut saavat rasitusta. Jos taas tauko on lyhyt niin lihaksesta "värvätään" uusia lihassoluja mukaan. En tosin tiedä onko tuossa kovinkaan paljon perää. Mistä keho tietäisi mitä lihassoluja pitää aina käyttää? Vai muodostuuko hermotus sellaiseksi, että käytetään aina niitä samoja lihassoluja?

Itse olen pitänyt palautumisajat sellaisina että kun ei enää hengästytä niin sitten jatketaan...

45-60 sekunttia, kyykky, mave ja penkki pidemmillä. Tosiaan että hengitys tasaantuu ja olo on valmis uuteen koitokseen ja saamaan rautaa enemmän liikenteeseen:)

Riippuu täusin siitä, milla periaatteella treenaat. 30 sekunnin ja 5 minuutin palautukset ovat molemmat täysin perusteltavissa, kunhan ymmärtää vain kokonaisuuden.

Timba79 sanoi:
60-90 sekunnin palautuksilla pärjää aika hiton hyvin bodytreenissä. Kroppa tottuu noihin yllättävän nopeasti, enkä itse ainakaan kaipaa pidempiä taukoja kuin joskus todella harvoin jossain rajummissa jalkaseteissä.
Sama täällä. Yleensä lasken päässä 90:neen ja teen uuden sarjan tai 60:neen, tosin tyyliin noissa raskaissa perusliikeissä saatan laskea siihen 120 jos on ollut kova sarja..

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
NGV sanoi:
Sama täällä. Yleensä lasken päässä 90:neen ja teen uuden sarjan tai 60:neen, tosin tyyliin noissa raskaissa perusliikeissä saatan laskea siihen 120 jos on ollut kova sarja..

No ei niitä palautusaikoja nuin vakavasti tarvii ottaa, mutta jos välttämättä haluut laskea sekunteja, niin kello on aika näppärä peli. Se laskee sun puolesta :D

NGV sanoi:

Kellokin on keksitty :D
Se on hyvä laite, ei tarvi ite laskee sekuntteja päässä ;)

Itse nostelen 60 sek. palautusajoilla kaikki liikkeet, siis kyykky ja veto mukaanlukien. Minuutti on siis viimeisen ja ensimmäisen toiston väli. Teen ison kasan sarjoja eikä ikinä failurea lähellekään, joten lyhyellä palautusajalla pysyy treenit järkevän mittaisina.

Kun sarjat on "helppoja" niin mielestäni palautusajan vakiointi on aika välttämätöntä että pienet nostot painoissa menee "perille". Muuten vastuksen nosto tulee helposti kompensoitua pidentämällä palautusaikaa.

Timba79 sanoi:

Juurikin näin, tosin itse en ole katsonut kellosta aikaa vaan annan hengityksen tasaantua sarjojen välillä. Lasken sarjojen välissä hengitykset, hitaasti hengittäen, ja uskoisin että 20x hidas sisään-ulos on juuri tuo noin 90 sekuntia.

Joo sanoi:
Kellokin on keksitty :D
Se on hyvä laite, ei tarvi ite laskee sekuntteja päässä ;)
Ai onko semmoinenkin laite olemassa???:hyper: :hyper:
Joo, no oon tottunut laskeskelemaan, kun on rannetuelliset hanskat ja mulla on ranne kello eikä mahdu käteen treenin aikana, muuten käytäisin kelloa. Pitää ostaa isompi ja parempi..:rolleyes:

NGV, se päässä laskeminen vie turhaa energiaa lihasten palautumiselta ja näin haittaa palautumista ja lihasmassan kasvamista.

:rolleyes:

-Marchi- sanoi:
NGV, se päässä laskeminen vie turhaa energiaa lihasten palautumiselta ja näin haittaa palautumista ja lihasmassan kasvamista.

:rolleyes:
Kato, itse en tajunnut, että ajattelukin kuluttaa kaloreitaaaa:hyper: :hyper:
Holly Molly..

NGV sanoi:

No et oo tosissas. Mä ainakin kyllästyn laskemiseen jo 10 kohalla, enkä osaa laskea enempää kun 20 :D ... Eikö sua vituta laskea joka kerta 90?

Eiköhän se homma toimi kun vetää perstuntumalla... Itse ainakin vedän tauto ihan tuntumalla 30-60sek. Raskaissa liikkeissä ehkä vähän pitempään.

Superia tai sit ihan fiiliksen mukaan tauot. No joo....mulla on koko treenaaminen pelkkää fiiliksen mukaan vetelyä... :)

Suositut

Back
Ylös Bottom