Aerobinen treeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja davjat
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllähän tuo hiukan alko ahistamaan ja aika paha oli kyllä lähtee tuon makailujakson jälkeen ekoille lenkeille, kyllä meinas itku tulla (intoa täynnä mut ei kuntoa).

Uskon. Vähän samantapasta kokemusta, kremppojen takia. Yllättävän nopeesti se kunto alkaa palata, kohan vaa malttaa.

Nuor tyttöhän sie vielä, on mahikset vaikka mihin, etenkin kun oot joskus tehny kunnon pohjat. :thumbs::)
Vanha raihnane akka, jolla on suuret kuvitelmat:lol2:

Monilla ihmisillä ei oo mitään käsitystä siitä, mitkä on oikeesti terveet elämän- ja ruokailutavat ja minkä takia urheilua harrastavat tai jopa kisaavat sellasia noudattaa.

Tai minkä takia ihmiset yleensä urheilee...Antasivat olla rauhassa, nii mieki annan sohvaperunoiden olla. Kukin tavallansa, ei kuulu miulle. Mie meen hiihtää. ( no en tänää vielä:D. Kuumetta vain 37,1, laskussa:dance:)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Muutama pykälä alaspäin ja siinä on rajat, joita oon ite käyttäny. Miltäs nuo näyttäis prosentteina max. sykkeestä?

Joo, mieki oon pitäny rajat vähä alempana. Mut ei miulta oo nuita määritetty piiitkään aikaan. Jossain vaihees pitäs. Vähän semmone mutu tällä hetkellä(mut miehän tunnen itteni täytellisesti...:jahas:). Miten paljo noihi testin antamiin ylärajoihi pitäs oikeestaan luottaa?

IMO ainakin yks pitkä pk-harjoitus pitäis olla kerran viikossa ja siinä vois mennä reippaasti alle tuon siun pk-alueen, eli palauttavan alueella. Tuota 40min pk-harjoitusta en ymmärrä ollenkaan? Siun saaman esimerkkiohjelman vois kuvitella soveltuvan huonokuntoiselle, ei keskitasoiselle. Toisaalta on hyvä aloittaa kevyesti ja lisätä treenimääriä maltilla kunnon kohentumisen myötä.

Hyviä pointteja, mie vaa bongasin ton vk:n, etteivät oo mitään 30 minuutin vk-treenejä menny sanomaan. En pk-treeniohjeitä näköjää ees ajatuksella lukenu. Jos tuntuu, et sykkeitä ei saa pysymään alhaalla hiihtämällä, ni esim sauvakävelyhän ois hyvä tai joku muu. Ja tosiaan, pk-sykkeiden ylärajoja ei pidä pitkällä lenkillä tavoitella.

Jep, sain ohjeet että pitkä pk (60-90 min, kunnon parantuessa jopa 2.5 h), pitäisi mennä pk-sykkeiden alarajoilla. Toisaalta noihin palauttaviin sain kesto-ohjeeksi 10-80 minuuttia, että voi se pitkä aerobinen mennä palauttavankin skaalaan :)

en mie ihan tyhmä kai oo...

en mie ihan tyhmä kai oo...
Heiii, ei saa suuttua;) Miul ainaki innostuessani aiheesta puskee näköjään "työrooli" päälle ja alan neuvomaan, liikaakin:nolo:

Nyt joku viisas sais selittää miulle mimmone on 80 minuutin palauttava(takerrun toho aikarajan ylärajaan). Mie ymmärrän palauttava-sanan kai jotenki eri tavalla. Esim pitkä lenkki ei kuulu semmoseen, miulle palauttava on esimerkiks vaikka joku kolmen vartin kevyt juoksu venyttelyineen.

Nyt joku viisas sais selittää miulle mimmone on 80 minuutin palauttava(takerrun toho aikarajan ylärajaan). Mie ymmärrän palauttava-sanan kai jotenki eri tavalla. Esim pitkä lenkki ei kuulu semmoseen, miulle palauttava on esimerkiks vaikka joku kolmen vartin kevyt juoksu venyttelyineen.

Palauttava on miullekin alle tunti todella kevyttä, mutta toisaalta esim. tuttu soutaja taas tekee parin tunnin sauvakävelyjä palauttavana. Kunhan on riittävän kevyt harjoitus, niin kai siinä palautuu, vaikka oiskin vähän pitempikin?

Palauttava on miullekin alle tunti todella kevyttä, mutta toisaalta esim. tuttu soutaja taas tekee parin tunnin sauvakävelyjä palauttavana. Kunhan on riittävän kevyt harjoitus, niin kai siinä palautuu, vaikka oiskin vähän pitempikin?

Näinhän se on nähtävä.

Heh, soutajan ollessa kyseessä, ni en toisaalta ihmettele, jos kevyesti sen kaks tuntia jalkasin palautteleeki. Kyllä ainaki miulla alaselkä, persaus ja takareisi alkaa jumia iha kiitettävästi, ko soutamassa käy:lol2: ottaa aikasa, enneko alkaa kintut toimimaan normaalisti

Heiii, ei saa suuttua;) Miul ainaki innostuessani aiheesta puskee näköjään "työrooli" päälle ja alan neuvomaan, liikaakin:nolo:

En suutu ;) Neuvoja saa antaa ilman muuta, ei miulla niin paljon kokemusta vielä ole. Mutta ilmaisu ei tänään pelaa näköjään OLLENKAAN omalta osaltani... Joo, siis olen kyllä samaa mieltä, että ei noin pitkä palauta mitään. Pitäisin pitkää lenkkiä treeninä joka tapauksessa, olkoon sykkeet mitkä vaan (omalla kohdallani).

Nää on tietty vähän kiikun kakun mikä on palauttavaa ja mikä ei, mut ite vetelen kesäsin tunnin parin palauttavia jos jalat on tukossa vaikka mäkitreenin jäljiltä. Mun salainen konsti on että en laita fillarivaatteita päälle vaan ajelen esim. farkuissa ja teepaidassa. Ajokamat päällä tulee aina ajeltua liika lujaa, mut jamekset jalassa malttaa pitää lepposaa kruisailuvauhtia :)

Varmaan lyhempikin riittäs, mut kun se ajaminen on vaan niin kivaa :D Sykkeet yleensä 110-130, eli mulle reilusti alle peekoon.

Joo, noi ne olis miullaki just "palautumissykkeet". Hei, tuotahan pitää kokeilla :D Nyt ku on talvi, ni pyöräilen spinningpyörällä sit vaikka mun arkivaatteissa, eli korkkareissa, minarissa ja sukkiksissa :D :D

Hihi, tää on ollu aikalailla kahen hengen keskustelua:) Soppaan sekaan vaan.

Mie kun välttelen viimeseen asti kaikkia ryhmäliikuntoja, ni oon aika pihalla noista termeistä. Mitä on pulse?? ton combatin mie varmaa osaan päätellä, oon saattanu nähä jonku julisteen punttisalilla.

Saanko kysyä miksi aina täysillä? Miten palaudut?

Mä saan jotenkin paremman fiiliksen siitä et teen täysillä ku vaan niin poispäin. Monesti näkee siel jumpassa mimmejä jotka vetää liikkeet puolväliin ja hikipisaraakaan ei näy tunnin jälkeen. Sillon tekis mieli sanoa et mitä ihmettä ne tekee ees siel :jahas:
Mä teen liikkeet aina täysin loppuun asti ja siinä ne sykkeetkin sit nousee. Aika on muutenkin näin perheellisenä hirmu rajallista käyttää tuohon urheilemiseen joten otan kaikki irti niistä tunneista jollon pääsen :rock:

>PALAUTUMISEEn käytän kunnon ravintoa ja lepoa sillon ku pystyn. Olen jaottanut kunto-ohjelmani niin et vuoro päivin on eri"tasoista" liikkumista joka edesauttaa palautumista edellisen päivän treenistä. Ongelmia ei ole ollut palautumisen suhteen. Näin rankka ohjelma on viel neljän viikon ajan sit on viikon tai kahden totaali lepo ja taas mennään 12viikkoa..
PULSE on sellanen tunti missä on pelkkää aerobista sykkeen nostoa koko tunti, ei lihaskuntoa vaan kovan jytkeen tahdissa tehdään "perus" liikkeitä. Lihaskunto hoidetaan siinä samassa ;)

Mä saan jotenkin paremman fiiliksen siitä et teen täysillä ku vaan niin poispäin. Monesti näkee siel jumpassa mimmejä jotka vetää liikkeet puolväliin ja hikipisaraakaan ei näy tunnin jälkeen. Sillon tekis mieli sanoa et mitä ihmettä ne tekee ees siel :jahas:

Ok, miulla tuo fillis tulee aika eri asioista mut kukin tavallaan. Sama tietty pätee tuohon tekemiseenki.Se, että ei tule hiki voi olla niin monta syytä kuin on tekijääkin. Kuntouttava, palauttava ja mitä lie. Jos ei muuta, ni onhan edes saanut ittensä liikkeelle, vaikka ei nyt niin hirveästi rehkiskään:)

Aika on muutenkin näin perheellisenä hirmu rajallista käyttää tuohon urheilemiseen joten otan kaikki irti niistä tunneista jollon pääsen :rock:

Vähänkö ois muuten hienoo, jos ehtiski liikkumaan niin paljon kuin tarpeelliseksi kokee. Kaikilla työpaikoilla vois olla "liikuntatunti" :lol2:

PULSE on sellanen tunti missä on pelkkää aerobista sykkeen nostoa koko tunti, ei lihaskuntoa vaan kovan jytkeen tahdissa tehdään "perus" liikkeitä. Lihaskunto hoidetaan siinä samassa ;)
Oukei, tiedän taas vähän enemmän. Sykkeeseenhän ton nimen liittää kyllä mutta mitä se sisäls.

Nää on tietty vähän kiikun kakun mikä on palauttavaa ja mikä ei, mut ite vetelen kesäsin tunnin parin palauttavia jos jalat on tukossa vaikka mäkitreenin jäljiltä. Mun salainen konsti on että en laita fillarivaatteita päälle vaan ajelen esim. farkuissa ja teepaidassa. Ajokamat päällä tulee aina ajeltua liika lujaa, mut jamekset jalassa malttaa pitää lepposaa kruisailuvauhtia :)

Varmaan lyhempikin riittäs, mut kun se ajaminen on vaan niin kivaa :D Sykkeet yleensä 110-130, eli mulle reilusti alle peekoon.

Tästäpä tuli mieleen, et aika paljon mie ainakin teen sellasta palauttavaa näköjään mitä en ees palauttavaksi treeniksi nimenomaan lue. Sitä tulee huomattavasti enemmän liikuteltua itteesä pyörällä, jalan jne, kun on ihan tukossa. En jää paikalleni, ei pysty. Mut se palauttava naamioituu sit muun päivätoiminnan sisälle, ni en oo tullu aatelleeksi.

Kävinpä kävely-hölkkä-(leuanveto)lenkillä kattelees, onks kisapuistos hiihtäjiä :dance: Oujee:hyper: Vielä ei oo tuntemuksia kuumeesta tms, aikani jo touhuillu sisällä. Jopa venytelly.

Sopivasti hiihtoloman kunniaksi:D Mihinkähän aikaan plattarille kannattaa vkoloppuisin eli huomenna mennä, ettei ois kauheesti porukkaa?

Ois ollu kai iha hyvä hiihtääki tänää, toivottavast ei plussakeli hankaloita nyt kun kerranki ois koko viikko aikaa hiihtää.

Onks se Saimaan hiihto nyt vkoloppuna vai eiks sitä oo siirretty lumen puutteen vuoksi? Onha tuol kyl nyt lunta. Mie käyn kai aamusta punttailee ja sit, jos kunto antaa myöden, illalla hiihtelee.

Edit. No jos kattosin ton linkin ekaks:D Maaliskuussahan se näköjään on.

Jees. Omia kokemuksia täältä.

Alkutilanne noin pari kuukautta sitten: muutaman vuoden punttitausta, elopainoa +100 kiloa, kohtuulliset voimatasot, hieman lihastakin, mutta.. Peruskunto täysin 0 (nolla). Ei puhettakaan, että olisin voinut tehdä vähänkään pidempää sarjaa esim. kyykyssä tai SJMV:ssa. Mainio tilanne siis. Jonkinlaista, rapakuntoani ylläpitävää liikuntaa (mm. fillarointi, lenkkeily, rullaluistelu) olen harrastanut lähinnä kesäisin.

Tilanne tällä hetkellä: olen lenkkeillyt melko säännöllisesti (2-3 kertaa/viikko) noin kahden kuukauden ajan ja olen jäänyt täysin koukkuun. Ensimmäisellä kerralla meinasi veripumppu pakahtua jo kymmenminuuttisen hölkkäilyn jälkeen. Edellisellä lenkillä hölkkäilin 43 minuuttia yhteen pötköön.

Summa summarum: peruskunto on kohonnut selvästi ja sen huomaa kyllä salillakin. Happea ei tarvitse etsiä viittä minuuttia sen ensimmäisen raskaan kyykkysarjan jälkeen. Fiilis on upea! Lenkkeily on tullut jäädäkseen.

Sanokaapas fiksummat - paljonko pitäisi päälle satakiloisen juosta vaikkapa Cooperissa, jotta voisi tuntea aerobisen kuntonsa olevan edes kohtuullisella tasolla? Sen maagisen kolmen tonnin voi varmasti ainakin allekirjoittanut unohtaa tällä massalla/kunnolla.

:edit:

Joukkuekaveri juoksi intissä 2880 n. 105 kilon massoissa. Jenkkifutari oli tämä jannu. Mielestäni aivan eri luokan suoritus kun esim. 70 kiloisen 3000.

Sanokaapas fiksummat - paljonko pitäisi päälle satakiloisen juosta vaikkapa Cooperissa, jotta voisi tuntea aerobisen kuntonsa olevan edes kohtuullisella tasolla? Sen maagisen kolmen tonnin voi varmasti ainakin allekirjoittanut unohtaa tällä massalla/kunnolla.

Kohtuullinen kunto vois olla vaikka >2800, painosta riippumatta. Yli kolme tonnia ei oo mikään ongelma ~100kg massoilla, jos kunto on kohillaan. Tietysti tähän vaikuttaa myös pituus, eli parimetrinen 100kg ei oo vielä edes kovin riski, kun taas 165cm/100kg on ihan eri luokkaa.

Kinuski sanoi:
Joukkuekaveri juoksi intissä 2880 n. 105 kilon massoissa. Jenkkifutari oli tämä jannu. Mielestäni aivan eri luokan suoritus kun esim. 70 kiloisen 3000.

Onhan se rankempi nivelille yms. jos on enemmän massaa. Suora vertailu on aika hankalaa, sama kuin vertais 70 kiloisen 150kg kyykkyä ja 105 kiloisen 185kg kyykkyä. Toinen on selkeesti enemmän, toinen taas nostaa suhteessa omaan painoon enemmän, molemmat nostaa saman verran yli oman painon. Jos puhutaan samanpituisista kavereista (esim. keuhkot/sydän jne. saman kokoiset), niin toki 70 kiloisena on helpompi tehdä mitä tahansa aerobista.

Summa summarum: peruskunto on kohonnut selvästi ja sen huomaa kyllä salillakin. Happea ei tarvitse etsiä viittä minuuttia sen ensimmäisen raskaan kyykkysarjan jälkeen. Fiilis on upea! Lenkkeily on tullut jäädäkseen.

:thumbs: Kiva juttu:)

Tosta cooperista. Samoilla linjoilla kuin gaf. Kai sitä kuntonsa luokitteluun voi käyttää samoja rajoja oli sitten 100kg tai 60kg? Kuntohan se ratkaisee. Pitkä mies painaa paljon ja jos se massa on lihasta, ni kyllähän se massa sitten liikkuukin. Jos peruskuntoa on jne. Miun mielestä siun ei todellakaan pidä unohtaa kolmea tonnia massan perusteella vaan miettiä riittääkö kunto ja treenata. Osaa ne kevyemmätkin heput olla rapakunnossa.

Tää rapakuntone vois pikkuhiljaa alkaa heräillä ja lähtee treenaamaan:lol2:

Jepulis. Kaipa mulla on sitten vain hieman kiero tapa ajatella.. :)

Jos nyt kuitenkin verrataan kahta sopusuhtaista herraa, toisella painoa 100, toisella 70 kiloa. Isommalla kaverilla on todennäköisesti enemmän lihasmassaa ja tämän johdosta kroppa tarvitsee enemmän happea liikkuakseen (olenko aivan hakoteillä?). Jos Coopertulos on sama, niin eikö 100 kiloisella ole tässä tapauksessa parempi hapenottokyky, eli käytännössä parempi kunto? En minä tiedä.. :lol2:

Tyhmä olen, älkää lyökö, mutta onko tuolla ajattelutavalla mitään tekemistä faktojen kanssa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom