SUPERCARB 1kg -40%

Aerobinen liikunta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja anninu
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä aerobista liikuntaa harrastatte salin lisäksi? Kuinka usein ja minkä aikaa?

Ja sitten mieltä on askarruttanut kysymys, että lasketaanko ratsastus aerobiseen liikuntaan? Kertokaa viisaammat :)

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Aerobiseksi liikunnaksi riittää mulla pari kertaa viikossa 5-10 km juoksuhölökyttely ja tietty päivittäiset koiran kusetukset, joista tosin on tuskin kunnon kannalta mitään hyötyä... Palauttavana ja piristävänähän ne tietty toimii. Aerobiseksi voisi kai lukea duunimatkat jotka kuljen fillarilla. Tunti päivässä niihin.

Pitkään olen ajatellut että aloittaisin vaikka jonkin nyrkkeilyn salin lisäksi, mutta ei taida energia riittää...

En tuosta ratsastuksesta tiedä kun en ole harrastanut, mutta laskisin sen samaan kategoriaan kuin ton koiran kusetuksen. Tosin en tiedä, kun en ole harrastanut. Saattaahan se rankkaa ollakin...

Mä käyn spinningissä, jumpissa tai lenkillä 2krt vkossa puntin lisäksi, mielialan mukaan. Tekis mieli aloittaa joku potkunyrkkeily/thainyrkkeily/savate tohon salin lisäksi mut ehkä myöhemmin keväällä sitten :)

Mun mielestä ratsastuksen voi ainaki osittain laskee aerobiseen, tuleehan siinä lämmin hevoselle ja itselle, jos laukkailee tai ravailee. Tosin pelkkää kävelylenkkiä hevosen selässä en laskis aerobiseks.

Itse suosin aerobisena etenkin spinkkua, step-aerobiciä ja tietenkin jonkun verran tulee juostuakin. Kuitenkin mieluiten teen aerobisen kunnon tiukkana treeninä, pidän hengästymisestä ja hikoilusta. :)

En ole itsekään harrastanut ratsastamista ja varmaan siitäkin on jonkin verran erilaisia variaatioita olemassa, mutta noin pääsääntöisesti katsoisin kuitenkin kyseen olevan siitä, että mille tasolle sykkeesi nousee. Mikäli liikut hädin tuskin edes pk-kestävyysalueen alarajoilla, niin ei tuo mielesäni kovin aerobiselta liikunnalta vaikuta.

ei mitään airobista, en halua rasittaa itseäni muilla urheilulajeilla että jaksaa punttailla :)

Oon joskus ratsastanu, kävin monta kertaa viikossa, (esterats.) ja sitten kun menin urheiluseuraan ja aloitin harrastaa pikajuoksua niin valkut ei uskonu että olin "vaan" ratsastanu. Eli kyllä ratsastus on musta hyvää liikuntaa ja vahvistaa lihaksia. En tiedä onko se nyt niin airobista...olipas vaikea kysymys!

Ensinnäkin on kyllä sanottava että riippuen taidoistasi (ja mm. hepan laiskuudesta; mitä laiskempi, sitä enemmän saa tehdä työtä saadakseen sen liikkumaan) ratsastus on todellakin urheilua! Riippuu tosiaan syketasoista. Itse ratsastin säännöllisesti n. 6vuoden ajan ja kyllähän siellä hevosen selässä kirpoaa hikipisara jos toinenkin.

Tällä hetkellä teen n. 5 min (ennen) 10 min (jälkeen) salin (nyt 5x vko) yhteydessä, siinä kaikki kovemmalla sykkeellä tehdyt aerobiset. Sen lisäksi päivittäistä pyöräilyä ainakin 30min, ehkä keskimäärin kerran viikossa 1h kävelylenkki, jonka lisäksi muuten kyllä olen todella arkiaktiivinen, kun kaikki kaupassa käynnit yms. hoituu kävellen ja kauppakasseja viikottain raahaan jopa 45 minuutin kävelymatkan päästä. Paha sanoa siis absoluuttista aerobisen määrää viikossa, mutta noista jo tulee ainakin 5 h 45 min viikossa, tosin kevyttähän tuo on.

Olisikohan se ratsastus lähempänä lihashuoltoa tai peruslihaskestävyysharjoittelua...? Hyvin tulee korsettiakin treenattua.Kyllähän siinä hien saa pintaan, varsinki esteissä yms...
Kävin useamman vuoden tauon jälkeen ratsastustunnilla ja jumaliste mulla oli paikat kipeänä seuraavan viikon!!!!

Niin ja aerobista salilla lämpimiksi ja loppuveryttelyksi. syksyllä ja keväällä koulumatkat pyörällä (yhteen suuntaan 10km). Joskus jotain jumppatuntia tai HIIT-lenkkiä tai sauvakävelyä. Joka tapauksessa hyvin vähän...

Spinning 1-2 x viikossa (riippuen töistä). Crossarilla 1-2 x viikossa 45-1h. Keväällä meinaan aloittaa lenkkeilyn/sauvakävelyn aamuisin.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Salitreenin jälkeen 25-40 min (3-4 x vko) crossarilla tms . Sen lisäksi pyrin tekemään muutaman reippaan kävelylenkin viikossa, kestoltaan 1-1,5 tuntia. Ja aamuisin tyhjällä vatsalla nuo kävelylenkit, jos mahdollista.

Olisikohan se ratsastus lähempänä lihashuoltoa tai peruslihaskestävyysharjoittelua...? Hyvin tulee korsettiakin treenattua.Kyllähän siinä hien saa pintaan, varsinki esteissä yms...
Kävin useamman vuoden tauon jälkeen ratsastustunnilla ja jumaliste mulla oli paikat kipeänä seuraavan viikon!!!!

Niin ja aerobista salilla lämpimiksi ja loppuveryttelyksi. syksyllä ja keväällä koulumatkat pyörällä (yhteen suuntaan 10km). Joskus jotain jumppatuntia tai HIIT-lenkkiä tai sauvakävelyä. Joka tapauksessa hyvin vähän...

Opastakaas nyt palikkaa : Mikä tuo HIIT-juttu on ? Törmään termiin ajoittain, eikä hajuakaan mitä se pitää sisällään .... << tyhmä :itku:

Ite käyn kaksi kertaa viikossa uimassa 30-60min. Pitäisi yrittää aloittaa vielä lenkkeily alkuun kävellen , kun juoksukunto on niin huono ollut aina..

Ratsastusta tulee kuitenkin joku 8h viikkoon (16v harrastanut), josta n.4h on kunnon treeniä kentällä itsekseen tai valmennuksissa (ja silloin kyllä hiki virtaa!) ja n.4h kevyempää käyntityöskentelyä ja maastoratsastusta. Tämän takia oon miettinyt sitä, että mihin kategoriaan ratsastus luetellaan :)

edit: Unohtui laittaa, salilla tulee siis käytyä 3 kertaa viikossa.

Mulla tulee tällä hetkellä aerobista n.30 minsaa 3krt/vko. Aerobiset teen aamulenkkinä, sauvoilla altäpäivällä/illalla tai salilla eri vehkeillä. Tämä on aika hyvä määrä mulle tällä hetkellä, ei ainakaan lihasta pala. No, ei kyl hirveesti läskiäkään...:D Mut ompahan tästä vähäisestä aerobisesta ainaski sit dieetillä hyötyä kun voi nostaa sen määrää aika lailla.

Itekin harrastin aikanaan monta vuotta ratsastusta ja kyl sen voi mun mielestä laskea aerobiseen liikuntaan, jos vaan hikeä pukkaa. Mikään hiljainen köpöttely ei tietty paljon polta kaloreita.

Itse käyn spinningissä yleensä aina kerran tai kaksi viikossa ja step-aerobicissa kerran viikossa (vuorotellen askellusta ja lihaskuntoa käsipainojen avulla )+ pyöräilen kaikki matkat joka paikkaan (ja pyöräillä en osaa kuin kaahaillen, joten siinä kyllä hengästyy). Lisäksi yleensä kerran viikossa tunnin, puolentoista kävelylenkki poikakaverin kanssa, siinä ei tosin hengästy, mutta maisemia voi katsella :)

Mitä aerobista liikuntaa harrastatte salin lisäksi? Kuinka usein ja minkä aikaa?

Ja sitten mieltä on askarruttanut kysymys, että lasketaanko ratsastus aerobiseen liikuntaan? Kertokaa viisaammat :)

Heippa!
En nyt laske itseäni viisaammaksi, mutta itse ajattelen, että ratsastus olisi myöskin enemmänkin lihaskunnon ylläpitoa ja kehittämistä kuin pelkkää aerobista. Vai mitä ajattelet? :rolleyes:

Ratsastusta sen kummemmin harrastamatta en osaa mitään totuuksia tästäkään asiasta sanoa, mutta varmasti ainakin erittäin hyvää liikuntaa keskivartalolle; syville vatsalihaksille ja selkälihaksille. Vaatii voimaa ja kestävyyttä. Ota anninu joskus sykemittari mukaan treeneihin!?:thumbs:

Mä olen puntin myötä vähentänyt aerobista valtavan paljon. Nykyisin teen yhden juoksulenkin viikossa, ja loput aerobiset tulee sitten salilla lämppäreitten myötä ja fillarilla polkiessa matkat töihin, ruokakauppaan, salille jne.

Aerobista tulee päivittäin, kun kaikki matkat kuljen kävellen tai pyörällä. fillarilla kun sotkee vastatuuleen tai kauppakasseja raahaa pidemmältäkin, niin kyllä siinä hikeä pukkaa :) Hyötyliikuntaa noin 60min päivässä joskus enemmänkin. Varsinaisia aerobisia teen noin 4 viikossa, Mieluusti heti aamulla tyhjällä vatsalla 30-60min kerta. Joko salilla laitteissa tai sitten kävely-hölkkäilylenkkinä. Pyrin pitämään enemmistön aerobisesta suht kevyenä, jotta se ei rasita liikaa/häiritse punttia. Oon kuitenkin sen verran riippuvainen aerobisesta, että ilman en voi olla :D Toki on kuunneltava omaa kroppaa jos väsyttää ja treenit ei kulje niin sitten vähemmän...

Käyn spinningissä yleensä kerran viikossa, ja kolmisen kertaa viikossa reippaalla kävelylenkillä. Kesäisin tulee useimmiten pyöräiltyä työmatkat, mut talvisin en oo innostunu fillaroimaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom