Addiktio

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Driamer
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
41
Voisiko kokeneemmat valistaa että kuinka vakavaksi addiktioksi "punttailu" voi käydä? Olen käynyt enemmän ja vähemmän aktiivisesti salilla 2 vuotta josta viimeiset puoli vuotta hyvinkin aktiivisesti. Minulla oli tässä jonkun aikaa massakausi meneillään ja sain 5 kg lisää ilman juuri ollenkaan rasvaprosentin nousua. Tämän jälkeen ajattelin pitää viikon tauon että lihakset saisi jonkun verran lepoa.. Ensimmäinen oireilu oli se että uni ei tahdo millään tulla silmään, tämän jälkeen syöminen alkoi tökkimään. Nämä pystyin vielä jotenkin käsittämään mutta sitä seurasi hyvinkin voimakkaat ylikierrostumiset. Välillä tuntuu kuin verenpaine nousisi niin korkealle että otsasta voisi räjähtää suonet hetkenä minä hyvänsä ja hengitys käy painostavan raskaaksi. Paine käy niin voimakkaasti että välillä saattaa pienimmistäkin syistä räjähtää huutamaan. Tätä on jatkunut nyt pari päivää, ja tänäänkin olin aamusta asti kuin perseeseen ammuttu karhu, mutta sitten töissä minut pistettiin tekemään hiki hatussa töitä niin että sai taas lihakset kipeeksi, tuntui kuin joku olisi tuikannut morfiini piikin suoraan suoneen. Rauhoituin täydellisesti. Hengitys on nyt tasainen ja paineet on kadonnut. Kysymykseni on, että voiko nostelun tuottamaan endorfiiniin jäädä niin koukkuun että se voisi aiheuttaa vieroitusoireita joita tuossa kuvailin?

P.S En ole rojuttanut. Enkä käytä mitään huumeita.

Unihäiriöt ja ruokahalun heikkeneminen ovat ainakin minulla ylikunnon/ylirasittumisen oireita, ja siihen suuntaan tuo yleinen ärtyisyys ja "ylikierroksilla" käyminenkin viittaisivat.

Voipa olla hyvinkin ylikuntoa, niinkuin jo vastattiinkin. Ihan vain noin yleisenä kommenttina tämäntyyppisiin sanoisin, että voiko olla jotain muitakin syitä kuin punttailu ja siihen liittyvät? Aika usein tälläkin foorumilla monennäköiseen oireeseen ja ilmiöön haetaan syytä kuntosaliharrastuksesta muodossa tai toisessa.

"1. Akuutti ylikunto(väsymys), joka tulee silloin kun harjoitellaan liian monta päivää lepäämättä. Oireina on lepopulssin nousu, väsymys ja usein "nuha" joka ei ole oikeata nuhaa vaan limakalvojen ärsyyntymistä. Tätä tulee usein kun tehoharjoittelua lisätään liian nopeasti. Syynä on hormonitasojen muutos. Nuha häviää parissa päivässä kun levätään totaalisesti tekemättä yhtään harjoitusta. Akuutti ylikunto on keskeinen syy kuntoilua aloittavien henkilöitten kuntoilun lopettamiseen tai epäsäännöllisyyteen"

Minulla on kyllä ilmennyt tuota nuhaakin aika reippaasti. Luulin että olin kehittäynyt itselleni jonkin uuden pölyallergian tai jotain...

Ylikunto kyllä ilmoittaa itsestään monilla tavoilla: Treeni ei enää kulje, uni ei maistu, ruoka ei (aina) maistu, vatuttaa koko ajan, veto pois, kohonnut leposyke, sairastelua
Jos tässä vaiheessa ei vielä ymmärretä hidastaa vauhtia ja riittää munaa painaa sata lasissa niin ylikunnon merkit on pahempia: kovia päänsärkyjä, huippausta, oksentelua jne.

Olen tässä vaiheessa jo todellakin tottunut siihen että pää särkee joka päivä, ja huippaa joka kerta kun tuolilta nousee. Oletin vain että se menee ohi jossain vaiheessa :david:

Iso-Arskahan se. "There is no overtraining, there us only under eating."

Eli voisiko tämä johtua siitä että kun olin tässä jonkinastella massakuurilla jonkun aikaa, ja tavoitteenani oli saada lisää painoa ilman merkittävää rasvaprosentin nousua (joten pysyttelin koko ajan vain hiukan plussalla), niin en yksinkertaisesti syönyt tarpeeksi?

Tosta on paljon juttua, tiedän. Mutta haluaisin vain tietää että mitä kokeneemmat veikkaavat syyksi minun kohdallani.. Ja miten tästä pääsee eroon? Onko se vaan sitä että lisää safkaa ja enemmän unta?

Jos ja kun ylikunto iskee niin EI KANNATA PITÄÄ TOTAALILEPOA!

Ja jos tuo on totta niin kuinka paljon treenejä kannattaa lyhentää?

JFG sanoi:
Voipa olla hyvinkin ylikuntoa, niinkuin jo vastattiinkin. Ihan vain noin yleisenä kommenttina tämäntyyppisiin sanoisin, että voiko olla jotain muitakin syitä kuin punttailu ja siihen liittyvät? Aika usein tälläkin foorumilla monennäköiseen oireeseen ja ilmiöön haetaan syytä kuntosaliharrastuksesta muodossa tai toisessa.

Sen takia hain syytä kuntosaliharrastuksesta koska kaikki oireilu alkoi tuon "massakuurin" aikana, ja paheni kun aloitin tauon salilta. Ja nyt kun kävin hiukan tuolla lukemassa ylikunnosta niin kyllähän mulla vaikuttaa olevan jokainen oire jota siinä luetellaan. (Viimeisimpänä mainittakoon tuo oksettava olo).

Jos ja kun ylikunto iskee niin EI KANNATA PITÄÄ TOTAALILEPOA!
Miksi ei? :confused: Tosin tarkennusta vaatii, tarkoitetaanko tässä totaalilepoa salitreeneistä, vaiko ihan 100% sohvalla makaamista. Jos mulla on selviä ylikunnon oireita, niin olen kyllä pitänyt taukoviikon salilta ja panostanut kevyeen aerobiseen ja lepoon, ja pyrkinyt syömään hyvin.

Viimeksi muokattu:
Driamer sanoi:
Eli voisiko tämä johtua siitä että kun olin tässä jonkinastella massakuurilla jonkun aikaa, ja tavoitteenani oli saada lisää painoa ilman merkittävää rasvaprosentin nousua (joten pysyttelin koko ajan vain hiukan plussalla), niin en yksinkertaisesti syönyt tarpeeksi?

Tosta on paljon juttua, tiedän. Mutta haluaisin vain tietää että mitä kokeneemmat veikkaavat syyksi minun kohdallani.. Ja miten tästä pääsee eroon? Onko se vaan sitä että lisää safkaa ja enemmän unta?

Ruoan määrällä on vaikutusta ylikunnon syntymiseen, mutta mun käsittääkseni ei läheskään niin paljoa kuin jossain tahoilla annetaan ymmärtää. Enemmän merkitsee treenien kovuus ja määrä.

Eli tuo "There is no overtraining, only undereating" -lausunto on kyllä kohtuullisen :anssi:. Tony Halme myös apinoi tuon lausahduksen omaan kirjaansa, ja osoittaa vain sillä ettei kaveri tiedä ilman voinappia treenaamisesta turhan paljoa.

Taitaisi olla oikeemmin sanottua: "There is no overtraining, only underdoping"... :D

Ainakin "Massaa! Voimaa!" -kirjassa on puhetta aktiivisesta palautumisesta, ja sen väitetään olevan tehokkaampaa kuin totaalilepo. Eli teet kevyttä salitreeniä viikon verran ja pudotat sarjapainot reiluun puoleen normaaleista. Siis, jos normaalisti kyykkysarjaa 80kg:lla -> palautusviikolla ~50kg:lla. Sarjat ovat siis todella kevyitä, ja tarkoituksena on ettei niitä missään nimessä viedä lähellekään omia rajoja.

Ja jos tuo on totta niin kuinka paljon treenejä kannattaa lyhentää?
Paljonkos tuota treeniä tulee tehtyä? Eli: sarjoja per lihasryhmä, kuinka monta kertaa viikossa käydään yksittäinen lihasryhmä läpi, ja hyvin tärkeä: kuinka loppuun asti vedät sarjat?

Viimeksi muokattu:
Paljonkos tuota treeniä tulee tehtyä? Eli: sarjoja per lihasryhmä, kuinka monta kertaa viikossa käydään yksittäinen lihasryhmä läpi, ja hyvin tärkeä: kuinka loppuun asti vedät sarjat?

Viimeisen kuukauden ajan olen vääntänyt niin täysillä kuin vain ruumis/mieli sallii. Olen poikennut hiukan normaalista treenijaosta ja keskittynyt niihin lihaksiin jotka särkee vähiten ;) Eli siis tarkoituksena oli kuukauden sisutreeni joka nyt jälkeenpäin vaikuttaa hiukan yliammutulta... Keskityin aika paljon yläkroppaan. Penkkiä väänsin droppina loppuun asti (siis niin että tankokaan ei nouse enää 20 toistoa). Niskan takaa nostoja tangolla (ikinä elämässäni niskat eivät ole olleet näin kipeät). Ylätaljaa sarjoja 10kg yli oman painon. + Kaikkea mitä kerkesi tehdä. Tämän lisäksi väänsin töissä pitkiä päiviä pihahommia, ja kotona vedin leukoja päivässä 100 (siis päivän mittaan, yleensä 10-15 toistoa kerta).

Luulen että tosiaan on ylikunto kyseessä ja taidan kokeilla tuota kevyttä treeniä nyt viikon ajan. Ja koitan saada enemmän lepoa & ruokaa.

Kiitos kaikille todella paljon neuvoista :worship:

Eipä ihmetytä, että ylikuntoa on... :rolleyes:

Tuon treenaamisen jälkeen saa varmaan palautella mielellään parikin viikkoa ihan huoletta. Saattaa jopa käydä niin, että tuon tauon jälkeen sulla on tulokset parantuneet, vaikka olisit maannut pelkästään sohvalla viikon verran!

Pistä palauttelun jälkeen pystyyn kunnon perusohjelma, missä joka lihasryhmä treenataan kerran viikossa, niin saat treenata kohtuullisen kovaa (kun siitä näytät tykkäävän). Esim. 3- tai 4-jakoinen (riippuen siitä kuinka usein jaksat salilla rampata). Unohda kaikki fuckin' dropsetit, pakkotoistot ja muut tehostuskeinot. Eli sarjat "ainoastaan" loppuun asti (eikä välttämättä edes jokaista loppuun saakka). Ja volyymi kohtuutasolle, eli pari-kolme liikettä per lihasryhmä (joista yksi on perusliike ja loput "hilavitkutuksia") ja pari-kolme sarjaa kutakin liikettä.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Gillyanne sanoi:
Miksi ei? :confused: Tosin tarkennusta vaatii, tarkoitetaanko tässä totaalilepoa salitreeneistä, vaiko ihan 100% sohvalla makaamista. Jos mulla on selviä ylikunnon oireita, niin olen kyllä pitänyt taukoviikon salilta ja panostanut kevyeen aerobiseen ja lepoon, ja pyrkinyt syömään hyvin.

Miksi pitäisi pitää totaalilepoa punttailusta? :lol2:
Tässä tarkoitin totaalitauolla taukoa juuri salitreeneistä.
Viikon tai kahden tauko ei mitään helvetinmoista lihaskatoa aiheuta. Kuitenkin sitä lihaa lähtee totaalitauolla, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän.
Omalla kohdallani viikon tauko kyllä tuo motivaatiota lisää, mutta se motivaatio hiipuu kun käyn vetämässä kahden viikon paussin jälkeen sikakovan jalkatreenin helvetistä :whip: Paikat on niin jumissa että se haittaa muuta treeniä ja homma lähtee kunnolla käyntiin vasta seuraavalla viikolla :down:
Ainakin itse lähtisin ylikuntoa vastaan taistelemaan niin että kevennetään treenejä. Jos olet tehnyt selälle 12 sarjaa täysillä (100%) niin tekee vain 6-8 sarjaa 70% teholla aiempaan verrattuna. Tai sitte pumppiviikko. Parin viikon jälkeen voi taas lisäillä sarjoja ja tehoa.. niin ja ruokaa :D

Juza76 sanoi:
Eipä ihmetytä, että ylikuntoa on... :rolleyes:

Tuon treenaamisen jälkeen saa varmaan palautella mielellään parikin viikkoa ihan huoletta. Saattaa jopa käydä niin, että tuon tauon jälkeen sulla on tulokset parantuneet, vaikka olisit maannut pelkästään sohvalla viikon verran!

Superkompensaatio? Olet treenannut hermoston niin lukkoon että on pakko pitää taukoa. Tauon aikana hermosto palautuu ja epätasapainossa olleet hormonitasot palautuvat --> kompensaatio, mutta juuri tässä kyseisessä tapauksessa superkompensaatio :D Näin ainakin olen asian joskus lukenut.

Porkkanaraastin sanoi:
Miksi pitäisi pitää totaalilepoa punttailusta? :lol2:
Tässä tarkoitin totaalitauolla taukoa juuri salitreeneistä.
Viikon tai kahden tauko ei mitään helvetinmoista lihaskatoa aiheuta. Kuitenkin sitä lihaa lähtee totaalitauolla, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän.

No enpä kyllä oikein usko, että sitä lihaa heti viikossa lähtisi, varsinkaan jos syömiset ovat kunnossa ja koko viikko ei ihan sohvalla makaamiseksi mene...

Ylikuntohan johtuu (tai näin olen ainakin ymmärtänyt) hermoston ylirasittumisesta. Kuten itsekin sanoit: "Superkompensaatio? Olet treenannut hermoston niin lukkoon että on pakko pitää taukoa. Tauon aikana hermosto palautuu ja epätasapainossa olleet hormonitasot palautuvat --> kompensaatio, mutta juuri tässä kyseisessä tapauksessa superkompensaatio." :)

Driamer sanoi:
Voisiko kokeneemmat valistaa että kuinka vakavaksi addiktioksi "punttailu" voi käydä?

Tää menee ehkä henkilökohtaisuuksiin, mutta tämä on netti, eli so what.

Olen missannut kahdet hautajaiset ja kolmet häät treenien takia.

Käynyt yli vuoden salilla, oppinut treenaamaan tehokkaasti, olen fiksannut hyvän dietin. Olen 100% ectomrph---> tehokas treeni---> oikeanlainen dieetti---> OMFG PEILI!!!!

Ja kyllä, olen itsekin huomannut, että mentaliteetti ailahtelee koko ajan. Joka toinen päivä vihaan ja vähän rakastunut (*boing* ;)) aina siellä välissä. Onneksi on hyviä kavereita jotka tajuu, koska en todellakaan voisi olla skedepoikien kanssa, ei PRKL!!! MURHA!!! :curs:

Ja siis.. niin, normaalia... :D

MEV sanoi:
Ja kyllä, olen itsekin huomannut, että mentaliteetti ailahtelee koko ajan. Joka toinen päivä vihaan ja vähän rakastunut (*boing* ;)) aina siellä välissä. Onneksi on hyviä kavereita jotka tajuu, koska en todellakaan voisi olla skedepoikien kanssa, ei PRKL!!! MURHA!!! :curs:

Tämä harrastus näyttää aiheuttavan miehelle vastaavanlaisia oireita kuin naisilla on PMS. Minullakin on näitä mielialavaihteluita ilmennyt, mutta kun on salilla niin kaikki on hyvin. Se on minun turvapaikka jonne stressi ei osaa seurata. (käypä syvälliseksi, pahoittelen). Ja olen täysin koukussa siihen endorfiini humalaan joka seuraa puolentoista tunnin treeniä ja kunnon saunaa. Sen lisäksi että saa nämä kiksit, siinä sivussa saa komeamman kropan. Miten voisi olla jäämättä koukkuun?

Heti kun rupesin hetkeksi kantamaan stressin mukanani salille käytettäväksi voimanlähteenä, sain yliannostuksen. Ja nyt tarvitsee vieroittaa itseään hiukan. Viikon päästä palaan takaisin ja pyydän stressiä odottamaan ovella. Sen kanssa tulee valmiiksikin vietettyä liikaa aikaa..

Pakko vaan lisätä tähän että kirjoitan tämän hyvin väsyneenä yhden valvotun yön jälkeen, vähemmän kuin täysissä sielun ja ruumiin voimissa. Ei tarvitse leimata sekopääksi...

joo mutta oottakaas vaan kun tottuu siihen 500+kcal ja 2g protua / painokilo.. syö normaalisti parin tunnin välein. sitten kun syystä tai toisesta tulee kolmen tai jopa neljän tunnin tauko ruokailuista, niin huh kun on "kataboliaa", lihat lähtee, lihaksia särkee, nälkä koko ajan... mahdollisesti jos syy ruokataukoon on jossain muussa kuin itsessä, on hermo aika tehokkaasti pinnassa. :curs:

tuo jos joku on addiktiota.

Porkkanaraastin sanoi:
Miksi pitäisi pitää totaalilepoa punttailusta?...
Se riippuu ihan ylikunnon tasosta. Tässä tapauksessa voi huoletta ottaa kaksi viikkoa totaalilepoa, eikä varmaan riitäkään. Joissakin tapauksissa helvetillisestä ylikunnosta palautumiseen menee 2 kuukautta. Ja ne lihat jotka lähtee kahdessa viikossa, tulee kyllä helvetin äkkiä takaisin. Siitä ei kannata stressata kyllä yhtään. Lievän ylikunnon saa pois keventämällä treenejä pariksi viikoksi. Eli tehdään vähemmän sarjoja, ja todella kevyitä sarjoja. Ei missään nimessä loppuun asti, eikä mitään erikoistekniikoita.

Ja nyt tulee jonkin asteinen provo: Saa olla aika saatanan :david: jos menee kahden viikon totaalitauon jälkeen vetään treenin täysillä. Kannattaa ottaa siihen perään kevyempi viikko, ja sitten vasta kaikki peliin. Ei mee paikat niin jumiin, eikä oikeesti missään nää eroa kehityksessä. Niitä omiakin aivoja saa välillä käyttää. Kahden viikon tauko ei oo mikään maailmanloppu. Ei edes kuukauden tauko. Kokemuksesta voin sanoo että ne lihat jotka kuukaudessa lähtee, tulee nopeasti takaisin.

Powerhousu sanoi:
Se riippuu ihan ylikunnon tasosta. Tässä tapauksessa voi huoletta ottaa kaksi viikkoa totaalilepoa, eikä varmaan riitäkään. Joissakin tapauksissa helvetillisestä ylikunnosta palautumiseen menee 2 kuukautta. Ja ne lihat jotka lähtee kahdessa viikossa, tulee kyllä helvetin äkkiä takaisin. Siitä ei kannata stressata kyllä yhtään. Lievän ylikunnon saa pois keventämällä treenejä pariksi viikoksi. Eli tehdään vähemmän sarjoja, ja todella kevyitä sarjoja. Ei missään nimessä loppuun asti, eikä mitään erikoistekniikoita.

tottakai se riippuu ylikunnon tasosta, se nyt on itsestäänselvyys.

Powerhousu sanoi:
Ja nyt tulee jonkin asteinen provo: Saa olla aika saatanan :david: jos menee kahden viikon totaalitauon jälkeen vetään treenin täysillä. Kannattaa ottaa siihen perään kevyempi viikko, ja sitten vasta kaikki peliin. Ei mee paikat niin jumiin, eikä oikeesti missään nää eroa kehityksessä. Niitä omiakin aivoja saa välillä käyttää. Kahden viikon tauko ei oo mikään maailmanloppu. Ei edes kuukauden tauko. Kokemuksesta voin sanoo että ne lihat jotka kuukaudessa lähtee, tulee nopeasti takaisin.

Mutta jos treenataankin voimaa :) 2 viikon tauko jo tekee pahaa ja siihen kevyt viikko niin voe voe.. perusjakso alusta :rolleyes: Näin omalla kohdalla.
Joo joo ei jakseta riidellä ;)
IMO ylikunnon alkaessa kopistella oven takana ei kannata pitää taukoa punttailusta. Keventää vaan vähän.

Nyt tuloo porkkanaraastimelta hiukan paksua tarinaa, noilla oireilla tosiaan olisi ihan hyvä pitää totaalitaukoa reeneistä ja tosiaan rentoutua. Käydä kävelylenkeillä yms. kevyttä liikuntaa ja sitten yksi kevyt viikko perään. Sitten katsoa mikä kondis on.
Ei ne voimat tai massat lähde sieltä kyllä mihkään :) Ehkä ne lähtee siinä vaiheessa paremmin, kun kaveri on saanut jonkun tulehduksen yms. (vaikka saattaapi jo olla jotain tulehduksen tynkää hyvinkin..)
Ja nämäkin jutut oppii vain ja ainoastaan kokeilemalla.
Yksi mitä varmasti voisi suositella..vitamiinit yms. ja pluskalorit..ja paljon unta palloon :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom