Addiktio

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Driamer
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Lampunjalka sanoi:
Nyt tuloo porkkanaraastimelta hiukan paksua tarinaa, noilla oireilla tosiaan olisi ihan hyvä pitää totaalitaukoa reeneistä ja tosiaan rentoutua. Käydä kävelylenkeillä yms. kevyttä liikuntaa ja sitten yksi kevyt viikko perään.

:) Kuten edellisessä postauksessani sanoin, olen aivan samaa mieltä että tässä tilanteessa kannattaa pitää taukoa punttailusta. En missään vaiheessa sanonut Driamerille suoraan että "sinun ei tarvi pitää taukoa punttailusta!" vaan yleisesti sanoin oman mielipiteeni ylikunnon hoitoon. Joku tänne copy/pastetti toisesta threadista mun kirjoittamaa juttua ylikunnon hoidosta. Sielä itsekin sanoin että kun alkaa olla pahempia oireita niin sitten pelit seis vähäksi aikaa.
Edelleen olen vahvasti sitä mieltä että HETI KUN ylikunto tuntuu iskevän (en tarkoita tilaa missä Driamer nyt taitaa olla, pahasti ylikunnossa :david: ) pitää vain vähän himmata treenejä. Itsellä ylikunnon huomasi vain vitutuksena treeniin ja sarjapainojen laskua. Kevyt viikko väliin ja sitte takas kovaan treeniin ja homma hoitui sillä. :thumbs:

Porkkanaraastin sanoi:
:) Kuten edellisessä postauksessani sanoin, olen aivan samaa mieltä että tässä tilanteessa kannattaa pitää taukoa punttailusta........
Juuh, totta. :)

Olen yrittänyt syödä hyvin ja nukkua enemmän, huonolla menestyksellä. Ruoka vaan ei meinaa maistua ja uni ei tule (kun tulee niin tulee pätkittäin). Vähän meinaa alkaa huolestuttamaan nää oireilut. Kuuluuko se asiaan että jokaisen ison aterian jälkeen tulee kylmä hiki ja ahdistus? Johtuuko se jostain insuliinitasojen sekoilusta? Yritän satsata siihen että saisi syötyä mahdollisimman usein pieniä annoksia, mutta vähän meinaa koko ajan lipsua. Pitäisikö ottaa töistä vapaata ja vain levätä sohvalla viikon ajan? Epätoivoisesti haluan eroon tästä olosta...

Driamer sanoi:
Pitäisikö ottaa töistä vapaata ja vain levätä sohvalla viikon ajan? Epätoivoisesti haluan eroon tästä olosta...

Tuli tässä mieleen että ehkä toi ei johdukaan treenistä. Ainakaan kokonaan. Nimittäin jospa sulla onkin burn out. Onko töissä rankkaa? Paljon stressiä ym...? Siinä on saman tapaiset oireet kun ylikunnossa, mutta usein pahemmat. Ruoka ei maita, mitään ei jaksa tehdä, mikään ei kiinnosta, fyysinen kuntokin ihan perseellään... Kävele lääkärille, niin varmaan antaa sulle saikkua joka tapauksessa, on se diagnoosi sitten mikä vaan.

Kävin tässä tänään lääkärillä, ja loppuviikko tuli sairaslomaa. Voi olla että työ on pelaa suurta osaa tässä, koska stressaan paljon töissä vaikka kovin stressaavaa työ ei ole. Stressi vain kuuluu ja on aina kuulunut luonteeseeni... Tänään sain nukuttua ensimmäistä kertaa puoleentoista kuukauteen yli 8 tuntia. Uskon että olo helpottuu kun saan vielä pari kertaa nukuttua samalla tavalla.

Lueskelin tuossa lisää ylikunnosta, ja sain selville että ylikunto voi liittyä periaatteessa yhteen lihasryhmään. Jos tämä on minulla tilanne niin uskon että selkä sai liikaa tossua tuossa treenatessa. Selkä on niin jumissa että joinakin aamuina ei tahdo päästä sängystä ylös.

Kyllä tämä tästä kunhan saa vähän levättyä. Ei kehtaa valittaa enempää. No pain no gain. Thanks for lending an ear.

En tiedä mitä tarkoitit tolla että ylikunto voi liittyä yhteen lihasryhmään, mutta vastaanpa, että yksi lihasryhmä ei voi olla ylikunnossa. Jos ollaan ylikunnossa, niin koko keho on ylikunnossa, ei vain yksi lihas. Ylikuntohan ei oikeastaan edes liity lihaksiin, vaan on koko kehon ylirasitustila.

En yksityiselämästäsi tiedä tarpeeksi osaakseni sanoa syytä, mutta stressistä tulee samanlaisia vaivoja. Esim. minä stressaan hyvinkin helposti.

mullon itellä ollu jo 1kk iha paska olo, varmaa tullu salilla käytyä 1kk aikana 10-13krt vain ja kurkku jatkuvasti ärtyny,flunssaa, paikat kipeenä ja olo on aiva saatanan väsyny ja nukunki yleensä päivä torkut n. tunti pari. Hikeä pukkaa koulus, nukkues ja periaattes todella helposti alkaa puskee hikeä ja ahistaa, en tiä mikä mättää mut haluttais tietää koska tää olotila o perseestä ja yritän viel täs dieettii vääntää :( kaloreita tulee varmaa jotai 2000-2500 päiväs ja juotua paljon :itku:

Powerhousu sanoi:
En tiedä mitä tarkoitit tolla että ylikunto voi liittyä yhteen lihasryhmään, mutta vastaanpa, että yksi lihasryhmä ei voi olla ylikunnossa. Jos ollaan ylikunnossa, niin koko keho on ylikunnossa, ei vain yksi lihas. Ylikuntohan ei oikeastaan edes liity lihaksiin, vaan on koko kehon ylirasitustila.

Jos ylikunto-oireyhtymästä nyt puhutaan, niin mielipiteitähän riittää. Mutta kyllä itse olen nähnyt paikallisen lihasryhmän ylirasittamisen rinnastettuna ylikuntoon. Esim. tuossa PETE77:n esittelemässä Arja Uusitalon katsauksessa aiheesta mainittiin muun muassa, että perifeeristä ylikuntotilaa on käytetty ja voidaan käyttää kuvaamaan "lihastasolla" tapahtuvaa ylikuormitusta. Erotuksena siis sentraalisesta eli keskushermostopohjaisesta ylikuntotilasta.

Vastaan sinulle siis viittaamalla esimerkkeihin lääketieteellisissä teksteissä käytössä olevasta terminologiasta, en ensisijaisesti omalla mielipiteelläni siitä miten termi määritellään. Maallikkotasolla en itse juuri ulota ylikunto-nimitystä yksittäisten lihasten tai lihasryhmien rasitustiloihin, vaikka yhtenevät piirteet tunnistankin ja kokonaiskuvaa katsottaessa oireilu toki sen alle lukeutuu, IMHO. :kippis1:

dynamite88,
Nyt kun aiheessa ollaan, niin tuossa vaiheessa katsoisin jo pientä kalorilisäystä ja vähintään treenitehojen seurailua. Nuo "flunssanpoikaset" olivat itselläni oiva laukaisualusta kaikenlaiselle oireilulle, mukaanlukien ylikunto. Mielipidehän tuo tietenkin vain on.

P37r1 sanoi:
En yksityiselämästäsi tiedä tarpeeksi osaakseni sanoa syytä, mutta stressistä tulee samanlaisia vaivoja. Esim. minä stressaan hyvinkin helposti.

Mullakin tulee äärimmäisen vähästä stressiä joka vie kaiken keskittymiskyvyn ja mehut. Voin stressata mitä vaan pikku asiaa jolla ei ole paskaakaan merkitystä ja menettää viikon yöunet. Minkäs sitä itelleen voi. :D

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Powerhousu sanoi:
PETE66 sanoi:
Ylikunto voi tapahtua niin yksittäiselle lihakselle tai lihasryhmälle, kuin koko keskushermostojärjestelmällelle. Yksittäisen lihasryhmän saattaa mennä ylikuntoon liian tiheällä ja intensiivisellä harjoittelulla. Seurauksena tästä on usein lihasarkuutta, pidentynyttä lihassärkyä ja lihaksen heikkouden tunne.
PETE66 sanoi:
Keskushermoston ylikunto, jota kutsutaan myös krooniseksi ylikunnoksi, on paljon monimutkaisempi ja vaikeampi hoitaa. Ylikunnon aste pystytään määrittämään ulkoisten ja sisäisten oireiden summana, jolloin saadaan kokonaiskäsitys tilanteesta. Henkilökohtaisilla ominaisuuksilla (stressinsietokyky, yleiskunto, yms) on suuri merkitys ylikunnon tasoon.
Kari Valtonen sanoi:
Ylikunto on pitkälle hermostollista palautumattomuutta. Ylikunnon kaveriksi intensiivinen harjoittelu kasaa kehoon asteittain kasvavia mikrovammoja, jotka helposti johtavat vakavampiin, akuutisti syntyviin urheiluvammoihin.
En tiedä mikä on asian laita, mutta mielestäni nämä kaksi näkemystä ei poissulje toisiaan. Jos yhtä lihasryhmää ärsytetään tarpeeksi että se pääsee "ylikuntoon" eikä pääse palautumaan lainkaan, ja ärsytystä jatketaan tämänkin jälkeen. Niin voisin kuvitella että hermosto reagoisi tällä tavalla jolloin se käytännössä pakottaa ruumiin lepuuttamaan lihasta. Eli käytännössä en tarkoita itsekään sitä että yhden lihaksen "ylikunto" aiheuttaisi keskushermostollista ylikuntoa, mutta uskon että se voi olla merkittävä askel sitä kohti. Esimerkkinä voisi ottaa jonkun ihmisen joka ei urheile eikä käy salilla, mutta vetää joka päivä 250 leukaa eikä nuku tai syö juuri lainkaan. Selkä saa niin paljon ärsykettä kasvuun, mutta ei saa aikaa kasvaa taikka mitään mistä kasvaa. Niin uskoisin että se voisi jotain hermostollista sekoilua aiheuttaa. Vaikka periaatteessa yksi lihasryhmä on rasituksen kohteena.
Kari Valtonen sanoi:
Lihasta ei voi pakottaa kasvamaan, se pitää huijata kasvamaan! Parhaita tuloksia eivät saavuta bodaajat, jotka harjoittelevat kovimmin, vaan ne, jotka harjoittelevat viisaimmin. No brain, no gain, just pain.
:rock: :thumbs: :rock:

Suositut

Back
Ylös Bottom