Sumu sanoi:
Puolet keskustelusta jäi lukematta sen puuduttavuuden vuoksi, mutta kannetaan nyt oma korsi kekoon ja laitetaan muutama ajatus muidenkin luettavaksi.
Puolet keskustelusta on puuduttavaa sen vuoksi, että puolet kirjoittajista eivät ole lukeneet, mitä muut ovat jo aiheesta kirjoittaneet.
Sitten toistetaan samoja asioita, jotka on jo käsitelty. Juuri niinkuin Sinäkin, arvon moderaattori, juuri teit. :kippis1: :piis:
Sumu sanoi:
Mielestäni kohtuullisen monella tässä keskustelussa on todella mustavalkoinen kuva elämästä, kuolemasta ja abortista. Minun mielestäni tulisi ymmärtää se, että jokainen ihminen on erilainen ja jokainen raskaus/abortti on yksilöllinen. Ei, en todellakaan halua jeesustella sillä ainutkertaisuudella, mutta abortista keskusteltaessa täytyy todella ymmärtää se, että lähtökohdat eivät jokaisella sikiöllä ole samat.
Mielestäni abortti tulee jatkossakin hyväksyä, tosin enemmän tai vähemmän perustellusta syystä. On täysin typerää kieltää abortti tapauksessa kuin tapauksessa, koska se ei varmasti palvele kenenkään muun kuin kuin jonkun kiihkoilijan näkökantaa.
Aivan. Mustavalkoisuutta löytyy aidan molemmilta puolilta liikaa. Ironista, että abortin puoltajat syyttävät vastapuolta mustavalkoisuudesta, syyllistyen automaattisesti itse samaan.
Aikaisemmissa postauksissani, jotka mielestäsi olivat liian puuduttavia lukea, olen käsitellyt juuri sitä, milloin abortti on oikeutettua. Kehoitan tutustumaan.
Sumu sanoi:
Entä jos raskaana oleva äiti on narkomaani tai alkoholisti? Kiva pirinarkkiäippä dropittelee tiukasti vaikka raskautta on takana jo 4kk ja lapsi mitä suurimmalla todennäköisyydellä on kärsinyt vakavasti aineiden käytöstä. Ei aborttia?
Sikiö todetaan jo varhaisessa vaiheessa vaikeasti kehitysvammaiseksi. Ei aborttia?
Raskaana olevan äidin todetaan olevan 13v. Ei mahdollisuutta aborttiin?
Miettikää nyt ihan tosissaan hetken aikaa näitä edellä manitsemiani skenaarioita. Kenen edun mukaista on kieltää abortti ja antaa äidin synnyttää lapsi?
:wanha: :wanha: :wanha: Kaikki nämä kysymykset on kysytty, ja kaikkiin niihin on vastattu monella eri tapaa, monien toimesta. Kehoitan tutustumaan aikaisempiin postauksiini.
Sumu sanoi:
Ja jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin lapsen äidillä on täysi oikeus päättää abortista (voimassa olevan lainsäädännön mukaan). Onhan se mukava, jos äippä viitsii isukin mielipiteenkin kuunnella, mutta äiti siitä asiasta kuitenkin päättää. Eli jos äiti on ihan tervepäinen ja ei halua lasta, niin se ei silloin halua lasta ja mielestäni tällöin täytyy olla oikeus päättää abortista. Isi voi asiasta ulista, mutta kumpiko sen todellisen vaivan raskausaikana näkee?
Mielestäni tässä tapauksessa Suomen laki syrjii isää. Isä on luovuttanut siittiöissään 50% syntymättömän lapsen geeneistä. Lisäksi lapsen syntyessä, on isä velvoitettu tukemaan lasta taloudellisesti, kuitenkin mahd. vailla oikeutta kasvattaa lastaan.
Tämä näkemys perustuu vanhakantaisille näkemyksille miehen ja naisen roolista yhteiskunnassa. Mielestäni tulisi tunnustaa isän oikeus lapseensa. Tapauksissa, jossa kriittinen ajanjakso (jolloin sikiö tunnustetaan ihmiseksi, tätäkin olen käsitellyt aiemmin) on ylitetty, ei naisella, eikä kellään tulisi olla oikeutta suorittaa murhaa.
Oikeuksia on KOLME. On äidin oikeus, isän oikeus ja lapsen oikeus. Jos korostamme yhden oikeutta samalla polkien muiden oikeuksia, syyllistymme sortoon, emmekä ole parempia kuin natsit. Yhteiskuntajärjestyksemme perustuu näiden kolmen oikeuden harmonialle, sille, että niitä kaikkia kunnioitetaan yhtä paljon, ja kaikki ratkaisut tulisi tehdä kaikkien kannalta parhain päin. Jos edes yhden kolmanneksen oikeuksia sorretaan toisen kolmanneksen oikeuksien parantamiseksi, olemme oikeusvaltion tien päässä, ja seuraava askel on anarkia, ja kaikki vs kaikki, itse itsensä puolesta, asenne hallitsee.
Sumu sanoi:
Minun mielestäni lässyttäminen sikiön oikeudesta elämään on vain yksinkertaisesti paskanjauhamista.
Minun mielestäni naisten oikeuksista lässyttäminen on paskanjauhantaa. Onko näin? Jos näin on, niin silloin miesten oikeuksista lässyttäminen on myös paskanjauhantaa. Jos yksikään kolmesta oikeudesta joutuu alasimelle, silloin joutavat myös muut.
Koskaan ei pitäisi käyttää yhtä oikeutta tekosyynä polkea toista oikeutta. Kaikilla ihmisillä on oikeus elämään, ja tätä oikeutta on kunnioitettava tasapuolisesti, parhaan mahdollisen kyvyn mukaan. Nämä oikeudet luovat kaikille yhtäläiset mahdollisuudet elämään, ja näin ne myös tukevat toisiaan!