Aamusali vs. iltasali?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Aamutreenit. Aamulla 0600 maitokahvi ja 0700 salille.
Palkkari treenin jälkeen ja töissä joskus 1100 ekat hiilarit.
Toimii paremmin kun iltapäivällä hiilaripöhössä treenaaminen ruuhkasella salilla.

Treenit yleensä aikaisintaan alkaen klo 21 johtuen että ennen sitä ei pääse lähtemään kun pitää perhe-elämää viettää työpäivän jälkeen.

Hyvä puoli tuossa on se että ei ole ruuhkaa :)

Onhan se selvä, että aamusali saa helposti tuomion "ei sovi mulle" jos sitä kokeilee vain kerran. Kokeilkaa vaikka parin viikon ajan, tottuuko siihen. Minulla tais mennä muutama kerta totutellessa enkä takasin enää vaihtais. Viikonloppusin tulee käytyä toki 12-14 välillä kun ei tarvi töihin ehtiä.

Käyn joko aamulla herättyäni ennen töitä, tai illalla töiden jälkeen, riippuen onko ilta- vai aamuvuoro. Jostain syystä aamulla treenatessa nousee isommat painot. Alle en ota muuta kuin kaksi kuppia kahvia, 30g heraa ja 10g kreatiinia.

Iltasali, koska kroppa on yksinkertaisesti vahvempi silloin. Pikaisella googletuksella en löytänyt suoraa linkkiä mihinkään tutkimukseen, mutta useasti olen kuullut, että kroppa on tutkitusti vahvimmillaan vasta 5-10 tuntia heräämisestä. Tämän olen huomannut itse ihan käytännössäkin, kun olen sekä aamu- että iltatreenejä tehnyt.

Onhan se selvä, että aamusali saa helposti tuomion "ei sovi mulle" jos sitä kokeilee vain kerran.

Aamusalissa ei sinällään ole mitään vikaa, mutta aikaiset herätykset ei sovi mulle. Olen kokeillut useammin kuin kerran.

Aamutreeni voisi olla ok jos saisi itsensä tarpeeksi aikaisin illalla nukkumaan. Mutta puolen yön jälkeen kun menee nukkumaan ja 6-8h yöunilla ei aamutreeneistä tule mitään. Aamulla tarvitsee kahvit + aamupalan ja pari tuntia heräilyyn.

Olen aamuisin niin pitkään puolikoomassa, ettei aamuisesta jumppaamisesta varmaan tulisi oikein mitään. Eikä tosin käytännössä muutenkaan kun työt alkaa klo. 06.00, ja työmatkaa ajaa tunnin verran. Jos heräisi kolmelta yöllä, niin voisi ehtiä treenit tekemään. Mutta ei se mitään, koska iltapäivällä treenit sujuu ihan kivasti. Vaikka aikataulullisista syistä joutuukin usein treenaamaan lähes suoraan ruokapöydästä noustuaan.

Aamutreenit. Aamulla 0600 maitokahvi ja 0700 salille.
Palkkari treenin jälkeen ja töissä joskus 1100 ekat hiilarit.
Toimii paremmin kun iltapäivällä hiilaripöhössä treenaaminen ruuhkasella salilla.

Mulla muuten täsmälleen sama paitsi vetäsen aamupuuron lisäproteiinin kera aika nopeasti kun tulen salilta. Puolen päivän aikaan sitten lounas.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Opeteltuani aamutreenaamisen (eli aikaisin nouseminen ja sopivan aamupalan) olen tykästynyt kovasti. Aamulla salilla on yleensä rauhallista ja illalla töiden jälkeen saa keskittyä nukkumaan rauhoittumiseen. Jalkatreenit tosin usein jätän illalle, että on päivän kerännyt sopivasti energiaa.

Lomien takia muutaman kerran aamutreeniä kokeilleena, ei nin hullumpi kuin kuvittelin. Tosin herännyt joka kerta siinä 3am(rytmi persiillä), että ehkä eri lähtökohta kuin heräisi siinä seitsemän jälkeen ja tuoreena salille.

Mutta iltamiehiä ehdottomasti! Himoitset jo päivästä iltapunttia, iltaa lähestyessä kattelet netistä uusia treeni vinkkejä. Oot jo illasta täysin vireessä ja virtaa täynnä. Tehobuusteria alas, konemuusiikkia korville ja kävelet iltahämärässä kohti salia. Jäätävää! Onneksi täällä Lahdessa on sellainen 24/7 sali, varaa valita.

Aamutreenit vaatii sen,että totuttelee kunnolla siihen aamutreenaukseen(ennenku alkaa kulkemaan).
Kunnon aamupala ja kahvi naamariin niin varmasti se treenikin luistaa :)

Aamutreenit mulla. Ihan puhtaasti siitä syystä, että iltapäivällä ei ehdi jos joutuu ruuhkassa treenaamaan. Eikä napostele treenata ruuhkassa.

Kulkeehan se päivällä tai iltapäivällä ehkä paremmin.

Veikeinta aamusalissa on herätä riittävän aikaisin. Liian usein vaan siirtää herätystä ja menee suoraan töihin. Itskurin puutetta.

Mutta mitään ongelmaa ei itse treenissä ole kun vähän totuttellee. Illalla hiilaria sopivasti koneeseen ja aamupala banaani + herajuoma ja max tunnin treeni. Toimii.

Viikolla treenit menee yleensä 18-20 välille, kun koulusta jaksaa/ehtii.

Viikonloppusin suosin aamua/aamupäivää. Fressi olo loppupäivän, ja tuntuu vaan yleisesti olevan energiaa eniten tohon aikaan niin peeärrät paukkuu! :)

Ilta, ehdottomasti ! Aamusin olen niin väsynyt ja vihainen että salille ei todellakaan ole asiaa, jos treenit loppuun saakka haluaa vetää... Tietysti tiedän sen että päästä kiinne, mutta mielummin käyn suosiolla illalla salilla hyvällä mielellä ilman väkisin vääntämistä ja paremmin tuloksin :) Iltatreenitkin mielellään yhdeksän jälkeen jos mahdollista!

Aamulla. Neljän kintailla ylös, kahvia. Viieltä puuro mihin sotken 1 dl whey-3. Kuuelta treenilaturi,viimestään 6.30 salilla..
Ja tietysti viimestään klo 21 nukkumaan ;)..

Päivä/ilta sopii parhaiten omalle kohdalle (1500-1700), kroppa "herännyt" hyvin päivän mittaan, ja on energiaa käydä salilla.

Vuorotyön takia iltavuoroisin käyn aamupäivisin (0900-1100), mut puuttuu vaan jotenki se motivaatio, mitä päivemmällä/illemmalla on, eikä kroppa ole samallailla herännyt vielä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom