Aamusali vs. iltasali?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mieluiten herään 10 aikoihin, herapuurot naamaan ja 12 aikoihin reenille. Aamusalit onnistuu myös, koska salille herääminen ei ole läheskään niin vastenmielistä verrattuna muihin elämän velvollisuuksiin. Iltasalissa kuitenkin varmaan paineisin ja skarpein olotila.

Ite oon käyny kokeiluluontoisesti ennen työpäivää salilla, treeni kulki hyvin, mutta iltapäivästä iski heikko olo ja kylmä hiki. Söin normiateriat sinä aamuna eli aamupalan, palkkarin ja lounaan ...Ilmeisesti pitäisi vetää kaks lounasta treenin jälkeen :D Normaalisti treeni sijoittuu mulla ennen päivällistä.

Ehdottomasti, kuten Vitamiini tässä jo sanoikin:

Itse aloitin aamutreenaamisen tossa ehkä vuosi sitten, ja ikinä en vaihtaisi takaisin iltatreeniin. Sisäinen kelloni herättää kello 7; banaani + herat + aminot naamaan ja reilu kilometrin ripeä kävely salille (vaikka sali onkin tossa 300 metrin päässä, otan siis tahallani hiukan pidemmän reitin). Yleensä saan treenata ihan yksin, niin ettei siellä ole edes henkilökuntaa sen aikana kun treenaan, muista puuhastelijoista puhumattakaan. On kerrassaan taivaallinen fiilis kun avaa salin oven ja saa olla eka joka laittaa valot, radion, jne. päälle. Muita positiivisia puoliakin on, mm. se että loppupäivä on sitten "vapaata", sekä se että illalla tulee uni paremmin kun ei ole 22 ja 23 välillä puskenut sata lasissa menemään jotain kyykkyjä.

Asenne-/ tottumiskysymys tämä on.

Edit: ymmärrän toki senkin, että jos siellä töissä täytyy olla seittemältä niin harva menee treenaamaan sitä ennen. Itsekään en menisi, mutta opiskelijan / osa-aikatyöläisen aikataulu ei ole niin tiukka.

Nää on niin monelta ihmiseltä kuultua, että aamuherääminen ei sovi ja treeni ei kulje juuri heränneenä. Sitä mieltä olin itekki ennen, mutta jos on pakko totuttautua aikaseen rytmiin niin kappas vaan huomasin, että niin se keho vaan tottuu moneen asiaan ja unirytmit myös. Hirveen moni yrittää vaan kertaheitolla kääntää rytmiä toiseen satunnaisesti ja toteaa suoraan, että ei toimi kun ei pääkoppa ole ehtinyt edes tottua siihen aikaisen herätyksen ajatukseen. Tietty tossa on aamutreenauksessa semmosiakin etuja, että ei ole jengiä salilla ja tekeminen on nopeampaa kuin ruuhka aikaan. Pääsee aiemmin pois jos tekee tehokkaasti. Samaten illat voi viettää ihan rauhassa eikä tarvi vääntää kroppaa turbomoodiin iltaa vasten piristeiden ja boostereiden kanssa kun pitäis tarjota sitä lepoa.

Unta klo 24-09, salille 11-13 välillä, töitä 14-22 välillä. Näillä mennään työpäivinä. Vapaapäivinä työt pois, muuten sama. Treenit töiden jälkeen oli ne mihin aikaan vaan päivästä on saatanasta. Salille ainoastaan levänneenä.

Pitkän työ-/koulupäivän jälkeen suoraan salille:
TiredMeme.jpg

Itse suosin lähinnä iltasalia, johtuen siitä että se sopii aikatauluun, eikä salilla ole iltaisin niin paljon porukkaa.
Huono puoli iltasalissa on se, että sen jälkeen on tietyllä tapaa niin energinen olo, että saattaa vaikuttaa unen saamiseen.
Aamusalissa olisi omasta mielestäni se hyöty, että sen jälkeen on koko päivä aikaa puuhata muuta, eikä tarvitse ajatella että illalla pitää vielä lähteä salille.

Itse menen työpäivän päätteeksi. Aamusalia tuli kokeiltua ja se ei kyllä sovi yhtään. Treeni on väsynyttä ja sitten koko päivä menee puolikoomassa tietokoneen ääressä töissä. Myöhemmin illalla meno taas tekee hallaa yöunille.

Aamusali toimii täällä! Ilta olis toinen vaihtoehto, mutta ruuhkat on niin infernaaliset omalla salilla siihen aikaan... varmaan varsinkin nyt vuoden alussa, kun jopa klo 6-8 aamullekin on ilmaantunut muutama uusi naama :D. Muutenkin aamuherääminen on mulla veressä kunhan rytmi on kohdallaan! Upee fiilis olla liikkeellä vielä, kun valtaosa nukkuu ja on hiljaista (melko). Toisaalta, vaikka iltaisin salille lähteminen tuntuu väsyttävämmältä, niin silloin kun vielä iltaisin kävin, sain enemmän hikeä irti ja tehoa treeniin. Kroppa tuntui valmiimmalta ja "paineisemmalta".

Pakko kysyä tähän samaan, kun joku mainitsi tuosta aamutreeniä edeltävästä aterioinnista. Eli itse syön heti herättyäni pari banaania (tai tölkki ananasta) ja 40g heraa blenderin läpi kahvilla höystettynä. Olen tästä salilla lämmittelemässä noin 30 min päästä ja varsinaiset työsarjat varmaan siinä 40-45 min päästä tuosta aamudrinkistä. Eli onko tästä syömisestä ennen treeniä mitään hyötyä itse treenin kannalta (muuten kuin palautumisessa)? Toisin sanoen, ehtiikö tästä imeytyä mitään treenienergiaksi? Treenin jälkeen menee sitten yleensä 40 g heraa välittömästi ja sitten puuroa + kananmunaa aamupalaksi tunnin sisään treenistä. Kannattaisiko aamuruokailua muuttaa jotenkin? esimerkiksi juomalla mehua tms. imeytyvämpää hiilaria ennen treenia (tai aikana), jotta energia ehtisi jo treeniä helpottamaan (mitään kovin hifiä ei tartte ehdottaa, esim. intrat yms.). Vai kannattaisiko panostaa iltapalaan enemmän (nyt menee kaurahiutale 40-60 g ja rahkaa purkki öljyllä sekä kananmuna). Kiitos jos joku jaksaa selventää lyhyesti... tai laittaa omia aamusettejä!

Itellä herätys 3.40 aamulla, tumma leipä, puolet treenilaturi/palkkarista pähkinä/hedelmämyslin kanssa + kahvit ka nuuskat huuleen ja koiran kanssa 20min lenkille, sitten juoksumaton lisäksi n. 50-60min punttitreeni + venyttelyt ja puolet palkkarista ja puuro ja seiskaksi töihin = iltapäivällä rupee väsyttelee, mutta muuten menny toi aamusysteemi hyvin n. 1,5 vuotta jo tolla menty. 3-4 treeniä tuollain arkipäiviin.

- - - Updated - - -

Juu ja mulla pikkusali omakotitaloon pystytettynä, eli pääsee asiat vetää putkeen.

Iltasali.
Mieluiten kävisin kymmenen jälkeen illalla, sisäseen rytmiin sopis parhaiten. Mut käytännössä meen joko ennen iltavuoroo (ilta: 12 tai 13-21) tai aamuvuoron jälkeen (aamu: 7-14 tai 15). Ja vapailla miten huvittaa. :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pystyy treenaamaan heti aamusta enne aamuvuoroa tyhjällä vatsalla , kuin myös illalla / yöllä ennen / jälkeen vuoron . 3 vuorotyössä tottuu kaikenlaisiin aikoihin . Aamuvuorossa kello neljältä soi ja taas lähtee rekkamies ( vaikka ei olekaan rekkamies :) ) ....Oikeastaan päivä lähtee paremmin liikkeelle kun on kroppa lämmin treenin jälkeen . Iltapäivästä sitten otettava päikkärit kotona ....

..

Itsellä treenit vaihtelee aamu ja iltasalin väliltä melkein koko ajan vuorotyön takia. Se on niin päivästä kiinni miten treeni kulkee. Onko syöny hyvin ja nukkunut hyvin, jos on niin aamusali menee helvetin hyvin, jos jompi kumpi kusee niin ihan väsynyt meininki. Iltasali rullaa melkein aina hyvin jos on vaan syöny hyvin päivän aikana, mutta jos se syöminen jää liian kauas treenistä niin työpäivän väsy puskee niskaan ja ei mitkään treenibuusteritkaan siinä auta paljoa. Pääasia kuitenkin se että menee sinne ja repii niillä voimilla mitä jäljellä on! :D

Joka arkiaamu klo 7:00 alkaa treenit. Mulla tosin tavoitteet lienevät eri kuin ketjun aloittajalla; mulla lihasmassa on nykyisin sivutuote ja salin tarkoitus on polkaista päivä käyntiin sekä pitää vatsapalat näkyvissä (ikää nyt 41v). En syö ennen salia mitään. Vedän treenit kovalla sykkeellä, sarjojen välissä ei ole juuri taukoja. Alkuun aerobista 20 min, kokonaiskesto 1 tunti. Treenin päälle banaani + palkkari = aamupala.

Systeemi on toiminut todella hyvin, tein iltapäivätreenejä yli 20 vuotta ja kyllä aamujumpat on mun juttu:

+ Aineenvaihdunta starttaa heti aamulla, helppo pysyä slimminä, aamujumpassa kulutetut kalorit "kertaantuvat" treenin jälkeen
+ Parempi reenata kun ei möllötä sapuskaa mahassa
+ Salilla ei juuri ketään, voi tehdä lihaspareja superina (varata 2 laitetta kerrallaan)
+ Jää koko päivä muuhun kun treenit on jo hoidettu
+ Aamusauna treenin jälkeen on aika kiva juttu :)

Itte suosin iltatreeniä. Sopii itelle paremmin.
Pitäisi olla 8 töissä, ei musta olisi heräämään 4.00. Sama viikonloppusin, aamulla salille meno ei vaan luonnistu, tuntuu että voimat hukassa ja olo muutenkin ihan vetämätön. Töistä suoraan salille, töissä hyvin syödyn päivän jälkeen on kiva tehdä.

Aamupäivätreeni. Tuhti aamupala naamaan yhdeksän maissa ja salille 10-11. On yleensä levännyt, muttei väsynyt. Silloin kun työajat salli/pakotti kävin illalla 18-19 kieppeillä, ihan ok sekin vaikka vähän puutuneempi olo. Aamusalia kokeilin kerran, ei ollut mun juttu.

Illalla yleensä 17-18 aikaa on se pahin ruuhka ja aamut taas on usein varattuja vuoroja, ihanne treeniaika sijoittuis varmaankin 12-14 kieppeille, ainahan ei tietenkään pysty tämän mukaan treenailemaan harvoin nykyään. Tässä kuussa menee iltareeniks jos meinaa salilla käydä.

vastaus: aamupäivä

Itsel ainaki se on hyvän tuntune setti et painottaa syömisii iltaan, tai siis syö ison iltapalan ainaki enne nukkumaan menoo, ni iha jees treenata sit aamul, ku ruoka ei niiku tääl joku mainitsikin ni hölsky mahas. Jos treenaan päiväl ni ärsyttää ku joutuu aina venaa monta tuntii ateriast et saa vedettyy treenin täydel teholla, koska ainaki itel se syö tehoi reenist jos on viel mahas kauheest jotai.. :D

Mulle tuntuisi sopivan parhaiten aamupäivä. Eli useimmiten 2-3 tuntia heräämisestä mutta ei mitenkään heti heräämisen jälkeen. Illalla taas väsyttää ja salilla on ruuhkaa

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom