Aamupuuron aineksesi

Luomukaurapuuroa löytyy aamiaislautaselta täälläkin. Lisukkeina pellavansiemenet, raejuusto ja voinokare. Määrät vaihtelevat nälän mukaan!

Nykyisin mä yleensä liotan/hapatan kokonaisia kaurasuurimoita vuorokauden tai pari, sitten keitän ja haudutan, sekaan suolaa ja voita. Syön puuron yleensä voin ja keitettyjen kananmunien kera, joskus harvemmin raejuuston. Tuohon kun on tottunut, hiutalepuuro maistuu jotenkin pliisulta.

Tietysti tämä metodi vaatii vähän ennakointia ja isomman satsin valmista aina kerralla, ja välipäivinä sitten teen hiutalepuuroa tai syön kokonaan jotain muuta aamiaiseksi.

Nykyisin mä yleensä liotan/hapatan kokonaisia kaurasuurimoita vuorokauden tai pari, sitten keitän ja haudutan, sekaan suolaa ja voita. Syön puuron yleensä voin ja keitettyjen kananmunien kera, joskus harvemmin raejuuston. Tuohon kun on tottunut, hiutalepuuro maistuu jotenkin pliisulta.

Tietysti tämä metodi vaatii vähän ennakointia ja isomman satsin valmista aina kerralla, ja välipäivinä sitten teen hiutalepuuroa tai syön kokonaan jotain muuta aamiaiseksi.

Tuota hapankaurapuuroa tulee itsekin popsittua viikottain - on muuten hiutalepuuroa monin verroin maukkaampaa. Ja kiitos reseptistähän kuuluu juurikin sille suunnalle :)

Onko muutos-ehdotuksia tähän joka aamuiseen settiin:
1 dl hiutale + 3 rkl lese/vehnänalkio/kauranjyvä -puuro veteen
1 rkl öljyä
200g raejuusto
2 rkl pellavansiemen

??

1 dl kaurahiutaleita
2 dl vettä
ripaus suolaa

Ja mikroon :)

Ällöttää pelkkä ajatuskin raejuustosta ym. ylimääräisestä puurossa, niin yleensä syön sen ihan marjojen tai voinapin kanssa. Pitäis vissiin joskus kokeilla uusia juttuja ja laittaa raejuustoa, muttakun ei se raejuusto maistu kunnolla muutenkaan..

1,5 dl (luomu)kaurahiutaleita
3 dl kevytmaitoa
merisuolaa
ISO nokare Oivariini 60

Keittelen puuron rauhassa kaasuliedellä.

Viikonloppuisin aamupala on kaksi palaa (tai siis yksi -> ylä- ja alaosa, miten se nyt oikeasti sitten lasketaan) jälkiuuniviipaletta Oivariinin ja kermajuuston kera.

Kaurahiutaleita 45 g, merisuolaa ja vettä sopivasti, sitten pariksi minuutiksi mikroon.

Sekaan sitten noin 100 g raejuustoa ja 50-80 g marjoja lisäksi -Täyttävä ja herkullinen setti, nams :D

Mä keittelen puuron aina kattilassa, mikrossa ei jostain syystä tule ollenkaan yhtä hyvää. Olen alkanut keittää puuron kauraleseistä, niistä tulee kivan kuituinen annos. Laitan yleensä noin 1-1,5 dl kauraleseitä+pari rkl-½dl ruisleseitä ja suolaa. Sitten naamariin mehukeiton ja soijamaidon kera.

1,5 dl kaurahiutaleita
2 dl maitoa
-->mikroon 2min
Sekaan vielä:
100g raejuustoa
1 dl soijarouhetta
marjoja tai hieman sokeria
1 dl maitoa

Tollanen setti on tullu vedettyä ties kuinka kauan aamupalaksi ja hyvin maistuu vieläkin.

Aika vakio:

4dl jotain hiutaleita (Kaura, tattari, 4-vilja)
8dl vettä
Purkki Keso -raejuustoa 200g
1 rkl Kookosöljy (tai oliivi, rypsäri, voi, mitä milloinkin)
1/2 tl merisuolaa
Mustikoita + muita marjoja mitä sattuu olemaan.

Teen edellisenä iltana valmiiksi, nostan jääkaappiin ja aamulla 1-2min mikrotus ja ääntä kohti, slurps!

^Toi onkin hyvä vinkki tehdä kaappiin valmiiks. Meinaa aamulla olla aina kiirus. Mun vakkari on kaurapuuro (hiutaleita 45 g) merisuolalla ja rasvattomalla raejuustolla (n. 120 g).

Mä keittelen puuron aina kattilassa, mikrossa ei jostain syystä tule ollenkaan yhtä hyvää.

Olen huomannut saman. Mikropuuro on rakenteeltaan ja maultaan suorastaan kamalaa. Mä en pysty syömään, saan kakomisrefleksin mikropuurosta :urjo:, vaikka muutoin tykkäänkin puurosta! Toinen juttu on myös puuro veteen keitettynä (yöks ja puistatus).

Ja omat aiemmin listaamani ainekset oli muuten kahden hengen puurolle :D

Oon vasta nyt hoksannu, kuinka hyvin vaalea soijarouhe korvaa osan kaurahiutaleista! Puuroon tulee mukavasti rakennetta ja makukin on hyvä. :)

Tällä mennään, joka ikinen aamu (ja joskus iltapäivisin ja iltaisinkin), eikä loppua näy:
n. 2/3 dl kaurahiutaleita
n. 1/3 dl vaaleaa soijarouhetta
1 rkl vehnäleseitä
1 dl maitoa
1 1/2 dl vettä
ripaus suolaa

Kunnon mikrotus, paitsi sillon kun on kiire tai haluaa vähän enemmän töitä hampaille. :D Ja pinnalle:
margariinisilmä ja rasvatonta vaniljajogurttia

Tykkään tästä niin paljon, etten varmaan koskaan luovu puurostani. Se on terveellistä, hyvää ja lisäks aivan oivallista lohturuokaakin. Täydellistä. Niin, eikä hintakaan päätä huimaa!

Itse syön aamupuuroa kausiluonteisesti, tosin nyt taas pyritään aamu aloittelemaan puurolla kun on sen verran edukastakin ja ruokavalio on tiukemmassa syynissä. Puuroon sitältyy

1½ dl kaurahiutaleita
1-2 rkl vehnälesettä
vähän suolaa
2,5 dl vettä

kaverina menee maitoa, marjoja, mehukeittoja ja tänä aamuna otin kokeiluun raejuuston. Ihan ok oli mielestäni siellä seassa, eli varmaan tulee jatkossakin syötyä. En varsinaisesti ole mikään suuri puuron ystävä, mutta hyöty korvannee tämän pienen miinuksen :)

Ite oon tässä nyt useamman kuukauden syönyt aamupuuron "kuivana".

Eli illalla hiutaleet kippoon, raejuustot, marjat, öljyt ja muut mausteet perään. Sekoitusta ja jääkaappiin muhimaan.

Aamulla vaan kippo ulos kaapista ja lusikoimaan. Tulee paljon enempi hampaille töitä ja tuntuu pitävän nälkääkin paljon paremmin.

Voisi luulla, että hiutaleista tulisi vatsanväänteitä tai jotain, mutta mulle kaurahiutaleet ei aiheuta mitään ongelmia vaikka niitä 100g aamulla meneekin. Pureskelee vaan huolellisesti ja makustelee menemään! Onhan nuo hiutaleet sitäpaitsi höyrytetty ja litistetty ennen pakkaamista.

Voisi myös luulla että ne imasee hirveästi nestettä kropasta (vatsasta), mutta paskapuhetta sekin. Vahvat vatsahapot rupeaa heti sulattelemaan aamusta tuollaista köntsää.

Tuskin palaan enään entiseen malliin, eli keittämään puuroa, vaan vetelen näin "myslimäisesti". Siistimpää nautiskella aamusesta pitkän kaavan mukaan, kuin imeä kauralimaa (=puuroa) nopeasti.

mikrossa:
1/2dl luomukaurahiutaleita
1dl vaaleaa soijarouhetta
2½dl vettä

sekaan:
2 rkl pellavansiemeniä
2 rkl 4-viljan leseitä
kourallinen maapähkinöitä
nokare kylmäpuristettua kookosöljyä/tilkka rypsiöljyä
luomukauramaitoa

Aika moni on kekannut tuon soijarouheen puuron lisäkkeenä!
Luulin olevani ainoa joka sitä sotkee tohon mukaan.... :D
Tästä en varmaan ikinä tuu luopumaan, pitää sen
verran hyvin nälkää poissa!

45g kaura tai neljänviljan hiutale
100g raejuusto
1 rkl pellavansiemenrouhe

Kanelia, kardemummaa, ripaus suolaa ja MUSTAPIPPURIA :kuola: Joskus kans vähä makeutusjauhetta.

Päälle vielä sokeritonta vadelma tai ruusunmarja-boysenmarja mehukeittoa :haart:

Satunnaisesti joskus 1rkl tummaa soijarouhetta ja rypsäriä, jos oon oikeen pahis, niin vähän oatlyn kaura-vanilja kastiketta:rolleyes:

Mäkään en voi tajuta, kuinka joku voi elää ilman AAMUPUUROA :D

Banaania ja kuivattua aprikoosia tekis kans mieli kokeilla, dieetin aikana en oo käyttäny..

Puurot on ihan parasta ruokaa! :) Kaurapuuron teen aina maitoon (maistuu vaan paremmalta), suolaa en laita sekaan mutta kaikkea muuta sitten sinne voi heittää lisäksi. Nyt sain idean ostaa jotain mustikka mössöä, enkä malttaisi odottaa että pääsen töistä kotiin & kokeilemaan miltä se maistuu kaurapuuron kera... :kuola: :kuola: Normaalisti lisukkeina menee voisilmä, marjat, hedelmät, raejuusto, proteiinijauhe jne.

Niin ja mannapuuro & vispipuuro on hyvää myös, vaikka en kyllä muista koskakohan viimeksi olen niitäkin mahtanut syödä?!

Suositut

Back
Ylös Bottom