60-vuotiaan miehen harjoittelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kalle2
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Isäni, iältään 60 vuotta, on hiljattain ruvennut vielä harrastamaan lihaskuntoharjoittelua. Kuntosalille hän ei enää ole innostunut menemään vaan harjoittelu tapahtuu kotona, välineinä tanko ja käsipainot. Tavoitteena ei luonnollisesti ole noin vanhana enää lihaksen eikä maksimivoiman kasvatus, vaan harjoittelun positiiviset vaikutukset terveyteen.

Tällä hetkellä hän on harjoitellut 2-3 kertaa viikossa seuraavalla kehittämälläni koko kropan ohjelmalla:

Etureidet ja pakarat: takakyykky tai etukyykky
Takareidet ja alaselkä: suorin jaloin maastaveto
Pohkeet: pohjenousu kahdella jalalla tanko niskassa tai yhdellä jalalla käsipaino kädessä
Vatsa: istumaannousu tai vatsarutistus
Yläselkä: kulmasoutu tangolla tai käsipainolla
Rinta: etunojapunnerrus
Olkapäät: pystypunnerrus tangolla tai käsipainoilla
Ojentajat: ojentajapunnerrus niskan takaa tangolla tai yhdellä kädellä käsipainolla
Hauikset: hauiskääntö tangolla tai käsipainoilla

Kutakin liikettä vain 1 sarja tavoitteena 15 toistoa, paitsi pohkeissa ja vatsassa 20 toistoa.

Onko ohjelmassa mielestänne mitään parannettavaa. Onko mikään liike, lähinnä kai kyykyt tai SJMV, jopa haitallinen 60 vuoden ikäisenä aloittelijana.

Kyykyt voi olla ja sjmv mutta niitä saat tehdä kunhan teet puhtaasti ja pidät sarjat pitkinä. siis tosi kunnioitettavaa käydä salilla 60 vuotiaana:rock:
Oikeesti! Keep On Pumping!:rock:

Meikäläisen silmiin tuo on oikein pätevää jumppaa. Siten kun kunto kohenee niin sarjamäärät voi tuplata kahteen vaikkapa jne.

todellakin, en keksi kyllä tuosta "vikaa"

Hattua nostan isällesi ja tietysti sinulle kun olet häntä ilmeisesti motivoinut treenaamaan.
Omaa isäukkoani 69v olen kehoittanut aloittamaan punttitreenit, niin jaksaa köpötellä omin jaloin mahdollisimman pitkään. Eipä tuo ole innostunut:( luottaa vain johonkin Kiinalaiseen aamujumppaan.

Tämä ei nyt liity isäukkosi reeneihin, mutta sivuaa hieman aihetta.

Eilen puhuin mukavan vanhemman herran kanssa puntilla niitä näitä.
Sanotaan, että luulin kaveria about viisikymppiseksi.
No siinä sitten kyselin reenitaustaa jotenkin tähän malliin:
"Minkäslainen reenitausta sulla muuten on? Varmaan nuoresta miehestä asti".

No sehän vastas, että alko viiskymppisenä käymään vasta salilla ja ikää oli nyt 67. Nosteli satkulla sarjoja penkissä (kapeella otteella) ja kädet oli kyllä kun ex-bodarilla. Arvioilta vajaat 50cm. Olin kyllä vähän yllättyny. Muutenki oli ukko hemmetin kovassa kunnossa.

:thumbs:

"Vanhakin" voi olla vahva, ja niinhän se on että ominaisuudet pysyvät samoina hyvin pitkään. Esim. Nopea kaveri on nopea vielä 4- ja 6-kymppisenä omassa ikäluokassaan, ja nopea 60 vuotias saattaa ohittaa hitaan 20 vuotiaan. Jossain vaiheessa on toki aika ratkaisevaa, että onko sairastunut johonkin vakavaan tautiin, koska sairaana ei mene välttämättä enää.

Eräs tuttu pohjanmaalainen suunnilleen 70 vuotias on edelleenkin vahva ja sitkeä, ja vaikka miten skarppi, eikä häntä voisi uskoa 7-kymppiseksi. Hän on harrastanut maratonia, hiihtoa, uintia, melontaa, voimistelua ym. Itse uskonkin että jos vaan jaksaa harrastaa, ja pysyy terveenä niin voi olla hautaan asti aika kovassa kunnossa. Painonnostossakin on päälle 6-kymppisiä ukkoja, jotka muutaman viikon treenin jälkeen tekee vaikka 70 kilon raakatempauksen, niillähän on toki pohjaa.

"Vanhakin" voi olla vahva, ja niinhän se on että ominaisuudet pysyvät samoina hyvin pitkään.

Eivätpä ne itsestään kuitenkaan pysy. Hieman pilkkua nussiskelen tässä ja vieläpä ohi aiheen :david:
Esim, itse olin A-junnuissa nopeimpia kavereita joukkueessani, mutta nykyisin olisin kyllä taas hitaimpia kavereita jos sinne menisin. Massa tekee "ihmeitä"...

Mutta ei varsinaisesti liittynyt oikein mihinkään :D

Ja vielä aiheeseen:
Tottahan se pohja auttaa, mutta sitä vaan ihmettelinkin kun kaveri oli vasta viiskymppisenä ruvennut reenaamaan.

Tärkeintähän punttaus olis just tossa iässä. Silloin siitä on hyötyä paljon.

Kun tekee kyykkyä ja/tai maastavetoa, niin pysyy selän ja jalkojen luut kunnossa ja lihasvoimaa pysyy, niin liikkuminen onnistuu paremmin.

Tämän suhteen on ihan vääriä käsityksiä vieläkin. Vanhusten tavarat kannetaan, eikä heidän tule tehdä mitään raskasta. Korkeintaan käydä kävelyllä.

Kuntosaliharjoittelu on vanhalle ihmiselle tosi tärkeetä. Estetään osteoporoosia ja pidetään lihakset kunnossa, että voi itse liikkua. Vielä kun sen lisäksi kävis sauvakävelyllä 3 kertaa viikossa, niin edellytykset elää itsenäistä ja hyvää elämää hamaan loppuun saakka paranee selvästi.

Ja kun ylilyöntejä kehotetaan välttämään, niin kyllä mä ainakin kuolen mieluummin 75 vuotiaana lenkkipolulla tai punttiksella sydäriin, kuin elän 80 vuotiaaksi, josta vikat 10 vuotta sängyssä maaten.

Ja kun ylilyöntejä kehotetaan välttämään, niin kyllä mä ainakin kuolen mieluummin 75 vuotiaana lenkkipolulla tai punttiksella sydäriin, kuin elän 80 vuotiaaksi, josta vikat 10 vuotta sängyssä maaten.

Mulla on 56 vuotias kaveri samassa seurassa, kaveri harrastaa freestylemelonnan lisäksi laskettelua, maastopyöräilyä ja salihommia. Ja on teräksisessä kunnossa ikäänsä nähden, harvempi parikymppinen jannu ottaa käsilläseisonnan laiturin reunaan ja pompauttaa siitä sukellukseen :lol2:

Mies heittikin joskus että käy elämänsä loppuun asti helikopterikyydillä laskemassa puuteria, kyllä se kuolo korjaa siellä mäessä sitten kun aika koittaa :piis:

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Tuusulassa asuu eräs idolini: 73-vuotias painonnoston veteraanien kuusinkertainen maailmanmestari. Päivittäin häntä näkee reippailla kävelylenkeillä. Siihen päälle tulee tietysti punttitreenit. En nyt muista minkälaisilla lukemilla hän mestaruuden voitti, mutta kovia lukuja oli kun ottaa huomioon hänen ikänsä ja kokonsa.
Tuollaisten "teräsvaarien ja mummojen" näkeminen luo aina tulevaisuuden toivoa kun itse ikääntyy koko ajan ja vanhuus lähestyy.

Toivon, että mustakin tulee tollanen teräsvaari, enkä jämähdä sohvalle tohvelit jalassa lehteä lukemaan. Täydet kunnioitukset vanhoille, jotka vielä jaksaa treenata :thumbs:

Tavoitteena ei luonnollisesti ole noin vanhana enää lihaksen eikä maksimivoiman kasvatus, vaan harjoittelun positiiviset vaikutukset terveyteen.
Höh, mikä ikä 60v muka on? Kyllähän se lihasvoima vanhemmallakin kasvaa, sen olen saanut salilla nähdä, ja massaakin saattaa tulla :) että eipä sen puoleen. Joka tapauksessa hieno juttu ja varmasti hyväksi terveydellekin. Mitään haittaahan ei vaikkapa kyykyistä pitäisi olla, jos on paikat muuten kunnossa.

Pappani, 81-v, käy yhä säännöllisesti salilla :rock:

Kieltämättä varsin suuri vaikuttaja minulle, hänen neuvomanaan aloitin salillakäymisen. Kuljin jonkun aikaa yhtä aikaa, mutta aamukahdeksalta en itse ole oikein teräkunnossa, joten nykyisin käymme salilla eri aikaan. Saliputken tosin saattaa katkaista hetkeksi jokavuotinen kuukauden mittainen matka keski-Euroopan eläintarhoihin tms... :D Nykyistä tuloskuntoa en tiedä, mutta kahdeksankymppisenä meni ainakin oman iän verran kiloja penkistä, mikä lienee sen ikäiselle oikein kunnioitettava suoritus :)

Pappani, 81-v, käy yhä säännöllisesti salilla :rock:

Kieltämättä varsin suuri vaikuttaja minulle, hänen neuvomanaan aloitin salillakäymisen. Kuljin jonkun aikaa yhtä aikaa, mutta aamukahdeksalta en itse ole oikein teräkunnossa, joten nykyisin käymme salilla eri aikaan. Saliputken tosin saattaa katkaista hetkeksi jokavuotinen kuukauden mittainen matka keski-Euroopan eläintarhoihin tms... :D Nykyistä tuloskuntoa en tiedä, mutta kahdeksankymppisenä meni ainakin oman iän verran kiloja penkistä, mikä lienee sen ikäiselle oikein kunnioitettava suoritus :)

Pappahan on kovassa kunnossa:rock: Kehitys jatkuu ja satavuotiaana satku penkistä :)

Pappahan on kovassa kunnossa:rock: Kehitys jatkuu ja satavuotiaana satku penkistä :)

On kyllä todella kova häiskä, voit uskoa, että respectiä riittää kanssatreenaajilta. Muutenkin todella sympaattinen ukkeli :) Painonnostotausta löytyy seniorisarjoista, ei kait kummempaa menestystä kuitenkaan(pari mitalisijaa?).

vaimoni isoäiti on 82 vuotias ja käy aktiivisesti kuntosalilla kolmisen kertaa viikossa. muutama vuosi sitten kun aloitti reenaamisen, hävisi hartiaseudun kivut, mieli virkistyi ja yläkroppa kiinteytyi todella näkyvästi. mummeli sai kipinän reenaamiseen, kun luki lehdestä, että paikallinen 90 vuotias nainen käy salilla.

Tänään eräs veteraani otti ykkösen vinopenkissä 100 kilolla, eikä painanut yhtikäs mitään. Ikää en tohtinut kysyä, mutta varmaan 60 paikkeilla. Kova äijä tuli salille pojankoltiaisille näyttämään miten rauta nöyrtyy. :rock:

Missäs sä Tomppa käyt treenailemassa, kun aina törmäät ihme tyyppeihin, jotka penkkaa hulluja painoja? Mä vaan nään aina jotain alle satasella pumppailevia taviksia:(

Suositut

Back
Ylös Bottom