50-kuutioiset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tales
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Dorian_89 sanoi:
Ja muistetaan nyt että vakiona kulkee n.50km/h, hieman avarammilla imu ja pakoaukolla ja huuhtelukanavilla ei kyllä 30km/h nopeutta saa lisää. Toki se putken avarrus vaikuttaa asiaan mutta et silti saa sillä mitenkään 30km/h lisää vauhtia.
Siis siinä oli vakiona läpätön sylinteri, ja sinne heitettiin sitten jostain hankittu läppis, joka ei ollut lähelläkään vakiota, vaan vartavasten virityskäyttöön tehty. Siis ihan uskomatonta, että 60cc läppiksellä ei saa kulkemaan. Saattaa merkilläkin olla merkitystä kyllä tossa. Näitäkin on huonompia ja perempia. Ja lisäksi se kaasarin säätö vaikuttaa oikeasti tosi paljon. Liian rikkaalla seoksella alkaa "röpöttämään" eli virallisesti sanottuna nelistämään, eikä kierrokset nouse tarpeeksi. Tarpeeksi laihan seoksen kun heittää, niin kiertää paaaaaaljon enemmän. Jos liian laihan heittää, niin saattaapi kilahtaa. Pitää olla tarkkana.

Edit: Vai olisko niin, että nykyaikana on viritystaidot hävinneet johonkin. Suizassa ainakin on muutamiakin kikkakolmosia joilla saadaan selvää hyötyä. Sitä vakio kaasaristakin saadaan periaatteessa vähän vakiota isompi, vaikkei sen fyysinen koko mihinkään muutukaan. Nimittäin otetaan imupuolelta turhat supistukset pois, niin koneeseen saadaan kaasarin läpi enemmän ilmaa, jolloin polttoaineen määrääkin voidaan lisätä, ja seossuhde pysyy kuitenkin oikeana. Vakiokaasari ei siis ole ilmansaantia rajoittava tekijä heti, vaan ilmanputsarissa oleva "tutti" on. Siellä on siis sellainen josta siihen ilmanputsariin otetaan ilmaa, ja sen voi repiä v...uun. Tällöin kaasarista voidaan säätää seos vähän rikkaammalle, koska ilmamääräkin on lisääntynyt.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Powerhousu sanoi:
Siis siinä oli vakiona läpätön sylinteri, ja sinne heitettiin sitten jostain hankittu läppis, joka ei ollut lähelläkään vakiota, vaan vartavasten virityskäyttöön tehty. Siis ihan uskomatonta, että 60cc läppiksellä ei saa kulkemaan. Saattaa merkilläkin olla merkitystä kyllä tossa. Näitäkin on huonompia ja perempia. Ja lisäksi se kaasarin säätö vaikuttaa oikeasti tosi paljon. Liian rikkaalla seoksella alkaa "röpöttämään" eli virallisesti sanottuna nelistämään, eikä kierrokset nouse tarpeeksi. Tarpeeksi laihan seoksen kun heittää, niin kiertää paaaaaaljon enemmän. Jos liian laihan heittää, niin saattaapi kilahtaa. Pitää olla tarkkana.

Edit: Vai olisko niin, että nykyaikana on viritystaidot hävinneet johonkin. Suizassa ainakin on muutamiakin kikkakolmosia joilla saadaan selvää hyötyä. Sitä vakio kaasaristakin saadaan periaatteessa vähän vakiota isompi, vaikkei sen fyysinen koko mihinkään muutukaan. Nimittäin otetaan imupuolelta turhat supistukset pois, niin koneeseen saadaan kaasarin läpi enemmän ilmaa, jolloin polttoaineen määrääkin voidaan lisätä, ja seossuhde pysyy kuitenkin oikeana. Vakiokaasari ei siis ole ilmansaantia rajoittava tekijä heti, vaan ilmanputsarissa oleva "tutti" on. Siellä on siis sellainen josta siihen ilmanputsariin otetaan ilmaa, ja sen voi repiä v...uun. Tällöin kaasarista voidaan säätää seos vähän rikkaammalle, koska ilmamääräkin on lisääntynyt.
Jees, nämä nykyään myytävät peeveen viripytyt on niin helvetin surkeita ja valujälki on jotain ihan uskomatonta :D
Vakiopyttyyn verrattuna noista ei saa kuin vääntöä lisää periaatteessa, koska aukot ei ole niin hirveästi suuremmat ja se valujälkikin on jo niin paskaa että ei se paljon auta. Juu ja tuon kaasarin kanssa pystyy myös kikkailemaan aika paljon juuri noin kuin sanoit :)
 
Dorian_89 sanoi:
Se vaihtoehto on aina olemassa että kusetetaan.
Tuota jos et saa PV:tä menemään 60cc sylinterillä edes 70km/h niin siinä on jo miehessä vikaa :hyper:
Ja toisekseen, 50cc-sylinteri 12mm Mikunin kaasarilla ja samalla kaasarilla 60cc pytty vois jo sulle kertoa sen että isompi sylinteri --> enemmän bensaa josta saadaan vaikea yhtälö isompaan kaasariin ;)
 
Zone-sarja -42%
Dorian_89 sanoi:
94 ja siitä eteenpäin Suzukeissa on jo läppäpytty ja 14mm kaasari.
Tarkoitin tässä sitä että jos laittaa muuten täysin vakioon mopoon 50cc viritysläppiksen ja 16 piikkisen eturattaan, niin ei todellakaan kulje 80km/h koska jos laitat muuten vakioon mopoon 60cc viripytyn ja 16 piikkisen eturattaan niin hyvä kun sen 65-70km/h menee, tuohon 80km/h tarvitaan jo tehoputkea ja viilattua 60cc läppistä ja isompaa kaasaria.

JOS olisit lukenu kunnolla olisit huomannu että siinähän oli myös teholäpät, jotka muuten auttaa vääntämään ja siitä seuras vähän lisää huippunopeutta. Enkä ole erikseen maininnu pakoputken isompaa loppupilliä, siis se pv:n mehupilli siitä lopusta sahattiin pois ja isompi tilalle.

Edit: Se kans autto paljo että piti sen pakoputken puhtaana, monesti kesäisin piti se tulipunaseksi kuumentaa ja kompuralla (paineilmakompressori) puhaltaa karstat pihalle. Niin ja jos kaikkia "apuja" ruvetaan miettimään niin oli joskus powerfilter normaali ilmanputsarin tilalla, mutta eipä siitä suurempaa hyötyä ollu. Oikeaa suutinta etsiessä saatto olla aika monta kertaa kaasari irti ennen kuin ne viimesetki tehot sai siitä moposta irti :) Niin ja silläkin on jonkin verran merkitystä että ne ketjut on edes suunnilleen oikealla kireydellä, sekä mulla oli takapyörässä sellanen vika että se takaratas meinas heilua liikaa kun sieltä oli menny laakerit väljäksi.
Kuten näät se mopon viritys on ollu formuloihin verrattavaa tiedettä, eikä mitään pytty kiinni ja ajamaan. Niin ja ajelimpa viimeisimmän 50cc läppäpytyn sisäänki 1000km viikossa, siitä vois melkein :david: itselle antaa mutta olipahan hyvät ilmat ja paljon aikaa :lol2:
 
Mies847 sanoi:
JOS olisit lukenu kunnolla olisit huomannu että siinähän oli myös teholäpät, jotka muuten auttaa vääntämään ja siitä seuras vähän lisää huippunopeutta.
Tästä tuli mieleen, kun siihen omaan 80cc läppikseen kokeilin joskus hiilikuituläppiä. Niistä paloi saman tien kulmat pois, ei montakaan kilometriä tarvittu. En tajunnu sitä heti, vaan luulin sekundoiksi, ja heitin uudet sinne, ja sama homma. Siitä eteenpäin siellä olikin sitten metalliset läpät.

Se kans autto paljo että piti sen pakoputken puhtaana, monesti kesäisin piti se tulipunaseksi kuumentaa ja kompuralla (paineilmakompressori) puhaltaa karstat pihalle.
Tää on niin totta kun vaan voi olla. Se mopon putki menee vuodessakin jo niin uskomattoman tukkoon, ettei mitään järkeä, vaikka mäkin käytin jotain 2% öljyä bensan seassa, eli ei edes paljoa.
 
Noita teholäppiä oli eri mallisia muistaakseni. Olisko sulla sitte seokset ollu liian laihalla? Itse muistaakseni ajelin jollakin 3% seoksella.
 
Itellä oli Derbi Senda R -2000 vuosimallinen. Eli ei "kameli" malli. Virityksinä, metrakitin tehari (vanhamalli), sekä 54 takaratas, "tehokurkku". Vakionahan noissa oli 13mm kurkku ja kaasari oli 14mm. Eli ehkä siitä pieni hyöty löytyi. Ulkonäköä paranneltiin "sliksi" renkailla, katteiden värisillä kahvatupeilla jne. Vauhtia tuolla sai lähelle 90km/h. Sen jälkeen 17v:nä vaihdoni 1500e välirahalla tuon pv:seen. Pv:n mukana tuli toinen pv osina. Pv.ssä oli kauppahetkenä 60cc läppis kiinni ja 15/32 välit. Pari päivää myöhemmin kaverilta ostin 18mm phbg dellorton kaasarin. Tämän jälkeen hommasin siihen, 80cc malossin pytyn. Mikä joidenkin mielestä on kovin pv:n pytty. Noista läpättömistä. Ja loppu viilauksena giannelin tehoputken ostin käytettynä, mikä oli täyspaska hitsailtu (paikkailtu). Pv oli muutenkin projekti. Vaihdoin siihen runkoon/koneeseen laakerit ja stefat sekä maalailin sen. Pv:stä löytyy kuvia mutta derbistä ei enää.
Tässä linkit pv rojektin kuviin:
http://koti.mbnet.fi/edith/Purkamista/
http://koti.mbnet.fi/edith/Kasaamista/
http://koti.mbnet.fi/edith/valmis/
Edit: Ja tässä tään hetken menopeli:
http://koti.mbnet.fi/edith/Corolla/
 
Mies847 sanoi:
Noita teholäppiä oli eri mallisia muistaakseni. Olisko sulla sitte seokset ollu liian laihalla? Itse muistaakseni ajelin jollakin 3% seoksella.
Mahtaakohan öljyn määrä vaikuttaa läppien palamiseen? En usko. Mutta aika sama se kyllä on noilla tehoilla mitkä läpät siellä on. En nimittäin huomannut mitään eroa. Sitä tehoa on sen verran, ettei joku +1hv vielä tunnu. Tai sitten koko teholäpät on joku markkinointitemppu. Onhan se hienoa, kun niissä on "teho"-etuliite, niin hintaakin voi laittaa vähän enemmän.
 
Powerhousu sanoi:
Mahtaakohan öljyn määrä vaikuttaa läppien palamiseen? En usko. Mutta aika sama se kyllä on noilla tehoilla mitkä läpät siellä on. En nimittäin huomannut mitään eroa. Sitä tehoa on sen verran, ettei joku +1hv vielä tunnu. Tai sitten koko teholäpät on joku markkinointitemppu. Onhan se hienoa, kun niissä on "teho"-etuliite, niin hintaakin voi laittaa vähän enemmän.

No joo, eipä se välttämättä 80cc pytyssä niin suuresti ole vaikuttanut kuin 50cc. Kuitenkin tuossa 50cc se +1hp on jo suhteellisesti aika paljon. Sitäkin muuten kokeiltiin että taivutettiin niitä läppien päällä olevia metallisia "rajoittimia".
 
Mies847 sanoi:
Sitäkin muuten kokeiltiin että taivutettiin niitä läppien päällä olevia metallisia "rajoittimia".
Tota kyllä ihmettelen, että miksi niitä pitää taivutella. Jokaisessa viritysoppaassakin sanotaan, että niitä ei saa missään nimessä mennä taivuttelemaan jos ei tiedä mitä tekee. Ne muuttaa moottorin ominaisuuksia, ja saattaa mennä jopa huonommaksi, kun läpät ei ehdikään kiinni tarpeeksi nopeasti kun kampikammion paine alkaa taas nousta. Eli toisinsanoen polttoainetta alkaa virtaamaan taas takaisin kaasariin päin, ja läppien yksi tarkoitushan on juuri estää tämä takaisinvirtaus.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Niih, ehkä ostan pikkuveljen kanssa puoliksi jonkun romupeeveen, ja siihen osat... On se virittäminen niin kivaa :)
 
Powerhousu sanoi:
Tota kyllä ihmettelen, että miksi niitä pitää taivutella.
Jos sattuu oikein taivuttelemaan niin saahan siitä lisäpotkua. Tosin täytyy myöntää että tuosta ei mitään havaittavaa hyötyä saatu vaikka useampia eri asentoja kokeiltiin. Mutta kun aikaa ja intoa oli enemmän kuin tarpeeksi niin kaikkea piti kokeilla :)
 
Mies847 sanoi:
Jos sattuu oikein taivuttelemaan niin saahan siitä lisäpotkua. Tosin täytyy myöntää että tuosta ei mitään havaittavaa hyötyä saatu vaikka useampia eri asentoja kokeiltiin. Mutta kun aikaa ja intoa oli enemmän kuin tarpeeksi niin kaikkea piti kokeilla :)
Muuttuuhan se luonne vähäsen siinä taivuteltaessa,puhutaan siis ihan minimaalisesta avaamisesta.Eikä ihan joka jannun kannata mennä niitä aukomaan,ne on entiset läpät sitten sen jäläkeen.Pevetinhän saa kuuskymppisellä läpiskällä kulkemaan pauttiarallaa 70 km/h ihan muuten vakiovermeillä.
Meikäläisellä on tällä hetkellä paikallaan legendaarinen Autisan pannu hiilareilla,20mm mikke,Pipecrossin vapaavirtasuojatin ja lähes käyttämätön Gianelli.Vielä kun välit on vakiot niin keulan pitäminen maassa on lähes mahotonta.Ei oo kyllä tullu pitkiin aikoihin ajeltua,kerran taisin talvella käynnissä käyttää.
 
Heh, hesarissa oli vuosi sitten juttu papasta joka harrasti kilpa-ajoja mopolla. Sen 50cc kreidler van veen pyörä kulki yli kahtasataa, mutta tarvitsi huippunopeuden saavuttamiseen monen kilometrin suoran, ja jos kerran vaihto hieman väärässä kohtaa niin matka tyssäs siihen. Muutenkin kaikki oli millintarkkaa. Papalta löytyi tietysti jos jonkinmoista ruotsin ja norjan vaarisarjojen mestaruutta. Ei ne kuutiot, vaan se tunnelma. :)
 
15 kesäsenä oli Gilera smt tietty siinä tehari ja välit vaihdettu ja voi sitä vauhdin ja mäntien määrää :lol2: :lol2:
Nyt omistan Husqvarna wr vuosimallia 95 :offtopic: vauhti taattu :rock:
 
Tulipa virkistettyä vappuna muistoja avovaimon veljen pv:llä. Ensin olin että laiskoja vehkeitähän nää oli, sitte tulee tehopiikki ja mennnään. Vauhtia "vain" reilu 70km/h soratiellä vedet valu silmistä kun kypärää ollu ja aina kun tuli pitoja niin meinas väkisin repiä keulaa ylös. Sen jälkeen sai miettiä miten on joskus voinu ajaa täysin jäisellä ja uria täynnä olevalla tiellä pv:llä vajaata 80km/h ilman minkäänlaista pelon häivää :D
Niin virityksistä en kyselly, mutta näytti olevan ainaki tehari, isompi kaasari ja pytty sitte jotain 60-80cc väliltä.
 
PV :haart:

Heh, oli ne aikoja. Sain ihka uuden pevarin kun täytin 15v. Se tais pysyä vakiona kuukauden. Ensin tehomäntää, pytyn viilausta ja välitysten vaihtoa. No, sillähän ei tahtonut millään pysyä muiden poikien perässä ni se oli sitten iskettävä 80cc pannu, 20mm kaasari ja tehoputki. Kyllä alko lähteen :lol2:

Kyllähän sitä riemua kesti pari vuotta, aina siihen asti kun moottoripyöräpolliisi pysäytti tien reunaan. Ruuvas kaasarin ja kilvet irti. Iski kaasarin käteen ja sano että työnnäs poju mopos kotiin. Oli meinaan ihan helvetin äkänen poliisi. Kivat sakot tuli. Ja äitee oli ylpeä pojastaan. ;)

ps. Kulki se peli 82km/h tutkaan lievässä ylämäessä yli 100 kilosen poliisisedän ajaessa. Olin ihan tyytyväinen siihen tulokseen, hehehe! Voi laskea että kun oma paino oli 50 kiloa ni kyllä sillä lähemmäs 95km/h ajettiin.
 
Krusifiksi sanoi:
Joo oli puhetta. Kaveri sai sakkoa kaikki 400 mk, joka tosin oli silloin järkky summa. Ei kai nyt poliisia mopot jaksa kiinnostaa kun on olemassa niitä oikeita suurrikollisia eli moottoripyöräilijöitä.

Kyllä vaan poliiseja kiinnosti aika paljonkin kun joka toinen PV kulki satasta. Nykypäivänähän noita ei oikeen missään näe (?) :D Ja se sakko minkä sain 15v sitten oli 1250mk!

Auton ajokorttiin se ei vaikuttanut..
 
Hehee, peevee hajoaa käsiin. Kone ja säädöt on erinomaisessa kunnossa, mutta takavalo ei kestä ja toissapäivänöä
1)Kytkin kahva katkesi->etujarrukahva tilalle
2)Takajarrutanko katkesi->Hitsaamaan.

Mutta kyllä tuo aika hyvin kulkee, ottaen huomioon että paikallaan vain 50cc läppis ja hieman muokattu ilmanputsari. Muut on vakiota (en oo varma, onko putkea muokattu).
 
Mopoaika oli kyllä hienoa aikaa. Monesti sitä saman porukan kanssa ryypätessä muistellaan. Ehkä aikakin on hieman jo kullannut muistoja 6-7 vuodessa. :)

Itellä oli PV ja S1. PV:llä tuli enemmän pärrättyä. Kaikki pytyt ja kaasarit tuli kokeiltua. Loppuaikoina oli kiinni;

-Malossi 80cc tavan pytty koossa 51,8mm (viimeinen koko on 52,2 ja vakio 80cc on 50,0) ja kanavia viilailtu isommiksi, esim. imuaukko oli 28mm (vakiona 22m)
-Mikuni 28mm kaasari lattaluistilla. Otettu 80RM:stä.
-Arrowin tehari
-16/30 välit
-Korkeapainekansi
-Kylmin mahdollinen tulppa
-98E:tä tankissa 4% seoksella ;)
-Bensaseos säädetty helvetin hyvin, ei röpöttänyt missään vaiheessa, lähti heti käyntiin ja kierti niin että persettä hierti.

107km/h piikin mittarin mukaan. Pytty olisi pitänyt porauttaa, mutta alkoi hyytyä jo tuo kiinnostus mopoihin siinä vaiheessa.

Jos nyt iskisi mopoikä taas niin alottaisin siitä, että hommaisin vanhan 80RM:n tai 60RM:n 5-vaihteisen alakerran. Oikeastaan siirtäisin 80RM:n tekniikan PV:seen. :)

American Car Show 04:ssa oli PV:n runkoon isketty CBR 1100 tekniikka ja toisessa oli KTM 500:n tekniikka. :rolleyes:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom