kpsk sanoi:
Välitysten pidentäminen on typerintä mitä mopolle voi tehdä,
Ei muuten pidä paikkaansa. On testattu juttu, että PV kiihtyy vähän pidemmillä väleillä paremmin kuin vakioväleillä oleva, ja kaiken lisäksi kulkeekin vielä paremmin. Vielä kun aletaan virittämään, niin tyhmää on olla muuttamatta välejä. Mopoissa on vakiona niin ylilyhyet välit, että se syö jo kiihtyvyyttä. Uskomatonta, mutta totta. Teoriassahan asia on niin, että mitä lyheyemmät välit, sen nopeammin kiihtyy, mutta se tuli huomattua tossa testissä, että asia ei aina ole näin.
Ja sitten omiin mopoihin:
Sain joskus 8 vuotiaana ekan mopon, joka oli
Tunturi Break. (Ei ole sama kuin linkissä, mutta samanlainen) Kaiken lisäksi kyseisessä laitteessa oli tehoputki ja välit vaihdettu. Huiput 70km/h. Mahtava vehje sen ikäiselle nassikalle. Sillä sitten könyttiinkin niin perkeleesti. Hyvä kun ei pahemmin käynyt ikinä.
Toi myytiin sitten pois kun olin saanut sen aika hyvään solmuun, ja tilalle ostettiin
Yamaha PW-80, eli tollanen pikkupojan crossipyörä, joka on vielä välikoon 80cc monttupyörää pienempi. Tämäkään ei tietysti ollut ihan vakio. Noihan on vakiona ihan mopoja, mutta tälle oli tehty jotain... En tiedä mitä. Huiput oli 80km/h, ja myöhemmin vielä vähän enemmän, kun sinne lyötiin helvetin korkeapuristeinen mäntä (vanha leikkasi). Sen jälkeen koko laitos keuli kaasusta. Kytkintähän tossa ei edes ole, koska on puoliautomaatti. Eli vaihteet on (3kpl), mutta ei kytkintä ei tarvita.
Seuraavaksi sain ton rinnalle vakion
Suzuki PV:n, (ei taaskaan kyseinen yksilö) joskus 13 vuotiaana kai. Sillä ja Yamahalla ajeltiin vähän aikaa, kunnes Yamaha myytiin pois. Ennen mopoikää PV:lle ei tehty muuta kuin porattiin kerran, koska se oli ihan sairaan väljä. Oletteko ikinä nähneet niin väljää konetta, että kun ottaa kannen pois, laittaa sormen männän päälle ja heiluttaa, niin liike on huomattava? Siinä teille väljä, ja toi oli sellainen.
Myöhemmin sitten siihen tehtiin kunnon remppa. Kaikki osat irti, runko maalattiin hopeiseksi (oli valkoinen), tankki metallihohto punaiseksi (oli valkoinen), vanteet samoin metallihohto punaiseksi keskiöitä ja jarrurumpuja lukuunottamatta (nekin oli valkoiset). Penkin päällinen vahdettiin, kahvoiksi heitettiin crossikahvat, renkaiksi vaihdettiin 4" korkeat ja leveät (vakio 3.5") lamppu vaihdettiin pyöreästä uuteen kulmikkaaseen ja perä nostettiin niin korkealle kuin nousee. Lopuksi vielä kallistetaan tanko reilusti eteenpäin vakioasetukseen nähden, niin tulee rajumman näköinen. Ja se oli sitten sen jälkeen ihan helvetin hieno, en muuta sano. Nykyäänkin vielä kuolaisin sellaisen perään jos jossain näkisin. Mutta kun en ole sen jälkeen nähnyt yhtä hienoa. Joskus ostan vielä pv:n, ja teen siitä samanlaisen.
Suunnilleen samoihin aikoihin laitettiin sitten "suiza" kulkemaan. Kulkupuolesta huolehti 80cc läppis, 24mm kaasari, tehoputki, ja välit oli 17-30. Kulki ihan sairaasti, nokka ei pysynyt maassa edes kolmosella kun käänsi vauhdissa kaasun pohjaan. Hirveä ajaa, mutta helvetin hauska. Huiput jotain 120km/h. Bensaa paloi sitä tahtia, että paria kuukautta kauempaa en noita katellut, vaan tein siitä taas vakion. Oli mukavampi ajella muutenkin vakio mopolla. Ei tarvinnut huolehtia poliisisedistä. Kävi siinä välillä 50 ja 60cc läppistä vakiokaasarilla ja sen sellaista, mutta nekin vaihtui lopulta viilattuun ja porattuun vakiopyttyyn. Välit oli vähän vakiota pidemmät. Vähän jopa ylipitkät, joka oli harkittu teko. Mopo nimittäin kuljetti mua jotain 60km/h, mutta painavamman poliisin alla ei olisi jaksanut ---> ei sanktioita.
Siinä 14 vuotiaana sain PV:n rinnalle välikoon
Kawasaki KX:n 80cc koneella. Siinä oli eka kunnon monttukone. Kulki kuin pieni eläin, ja kiitos lyhyen akselivälin ja kevyen etupään, hiekallakin oli täysi työ pitää keula edes lähellä maata. Asfaltilla ajamisesta ei voinut edes unelmoida, koska se oli isommallakin vaihteella välittömästi pystyssä kun tehopiikki iski. No, eipä sitä ole edes asfaltille tehty, ja irtonaisemmalla alustalla homma toimi paremmin. Sillä ajelin motocrossia huvikseni, eli en kilpaillut, mutta aika hyvin senkin kyllä opin hyppyineen ja kaikkineen. On aika villi tunne lentää 10 metrin korkeudessa yli 20m matka.
17 vuotiaana sitten riitti mopoilu, ja myin kaikki pois. Nyt harmittaa niin helvetisti. Vielä tässäkin iässä tulee haikea tunne kun katselee ensilumia. Miten kivaa siinä olisikaan vetää PV:llä kylki edellä ja kohnata ihan hulluna. Kuten sanottu, vielä mä sen PV:n ostan leikkikaluksi...