5 päivän krapulat

Se vaan menee niin että kun se alkoholi on poistunut verestä niin sit se pahin olotila vielä alkaa. Yleensä se kaveri jolla on pahin olo puhaltaa nollat mittariin.

Juuri näin, jos sattuu herämään lyhyiden unien jälkeen ja känni on vielä päällä niin bileet voi jatkua:rock:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Se vaan menee niin että kun se alkoholi on poistunut verestä niin sit se pahin olotila vielä alkaa. Yleensä se kaveri jolla on pahin olo puhaltaa nollat mittariin.

Öö ei. Mulle ei tule krapulaa ollenkaan väsymystä lukuunottamatta ja viimeksi joulun aikaan jouduin viimeksi kuskiksi (kuten aina kun puhalletaan) koska puhalsin porukan vähiten eli 0,1. Saman verran juonut kaverini puhalsi 1,2 aamulla ja puolen yön aikaan sammunutkin 0,45..

Alan olemaan todella ihmeissäni omasta viinapäästäni :wtf:

Krapulahan on vierotusoire alkoholin poistuessa elimistöstä eli tietynlaine myrkytystila. Joillaki se vaatii enemmän ja toisilla vähemmän juomista, mutta joka tapauksessa se on merkki siitä että on juotu liikaa.

Ite oon huomannu suurimman eron siinä, että mitä juo. Suomalaiset "vahvemman makuset" kurakaljat eli Karjala ja nykysin näköjään myös Karhu tekee pahaa, samoin punaviini ja tietyt viskit. Johtunee luultavasti tanniineista. Lapin Kulta, Heineken, yms muut vedenmakuset ja Pilssit ei aiheuta lähellekään samanlaisia oloja vaikka ois sama määrä juotuna. Aspartaamilla makeutetut sekotukset (sokerittomat energiajuomat, jotkut lonkerot(?)), jne aiheuttaa järkyttävän niskasäryn tuonne kallonpohjan lihaksien tienoille.

Paljoa tuohon ei oo tehtävissä koska on niin yksilöllistä. Jos ruokavalio ennen ryyppäystä on hyvä ja nestetasapaino kunnossa niin sitten ei voi muuta ku testailla mitkä juomat ei aiheuta kauheeta kanuunaa, ja tietysti mitä vähemmän juo ni aina paremmin siitä selviää. Optimaalisin tilanne taitaa olla, että kun aamulla herää ja ois promillemittari vieressä niin tulos ois nolla, alkoholi poistunu ja maholliset oireet menny unen mukana.

Tosiaan juoman laadulla ja tyylillä on väliä. Nykyään jos jotain positiivista pitää hakemalla hakea venäläisistä on heidän juomiskulttuuri. Olen havainnut venäläistyylisen ryyppäämisen aiheuttavan mahdollisimman vähän sivuvaikutuksia. Sehän menee tällä kaavalla:

-pientä suolaista syötävää on koko ajan pöydässä
-juomana on laadukasta vodkaa ja sivussa juodaan esim. puolukkamehua (mors)
-viinaa otetaan vain samassa tahdissa ja aina kilistetään jollekin aiheelle

Tällä tyylillä ei tule kauheasti känniin ja vatsakaan ei laita kauheasti vastaan. Huonona puolena on se, että venäläiset vetävät tuollaista settiä vähän turhan usein. Mulle riittää 1-2 kertaa vuodessa, kun satun olemaan Venäjällä.

Olen aina ihmetellyt näitä ihmisten krapuloita, että yrjötään seuraavana päivänä jne.

Ite otan 1-4 kertaa kuussa, lähinnä torstaisin jossai opiskelijapirskeissä. Oikeastaan jo vakioituneeksi aloittelujuomaksi on muodostunut 12pac olutta jonka hörpiskely aloitetaan normaalisti joskus hieman kuuden jälkeen. Baareissa kun on halpaa, niin tulee ihan hyvin osteltua. Juuri laskin tiliotteesta että 11 juomaa olin ostanut, yleensä 0.5l olut tai lonkero kyseessä. Tostahan tulee sit iltaan reipas kori olutta jos lasketaan 0,33l annoskokoina. Ihan hyvin pääsee aamulla kouluun, tietty pieni väsymys on mutta ei mitään sen pahempaa. Illal sit on jo aika jäätävä väsymys ja ei muuta ku nukkumaan ja sikeesti nukunkin. Toisena päivänä olen kuin mitään olisi tapahtunut.

Oikeastaan jo vakioituneeksi aloittelujuomaksi on muodostunut 12pac olutta jonka hörpiskely aloitetaan normaalisti joskus hieman kuuden jälkeen. Baareissa kun on halpaa, niin tulee ihan hyvin osteltua. Juuri laskin tiliotteesta että 11 juomaa olin ostanut, yleensä 0.5l olut tai lonkero kyseessä. Tostahan tulee sit iltaan reipas kori olutta jos lasketaan 0,33l annoskokoina.

9,5 litraa illan ja yön aikana. Hyi saatana!

Mutta on siinä krapulassa jotain hyvääkin. Jos siis ei ole oksennus krapula. Paneminen. Onhan se aivan mahtavaa paneskella koko päivä kuin kanit kun panettaa kuin pientä eläintä heti viisi minuuttia edellisen varvin jälkeen. Tietysti kannattaa pitää huolta että on joku jonka kanssa paneskella. Ja ettei okseta. Kyllä siinä masiskin lähtee.

Sitä viiden päivän krapulaa odotellessa... :D

Craig on ehkä kuullut tämän ennenkin, mutta odotas 10 vuoden päästä.

Nimenommaan. Sattumoisin siinä 25 ikävuoden tienoilla kroppa siirtyy ns. aikuisvaiheeseen ja samalla alkaa alkoholin hajoamistuotteita hävittävät mekanismit heikkenemään. Tervetuloa krapula!

Juoman laadusta, itekki huomannut että kaikki käymisteitse valmistettu tuntuu tekevän vatsan helläksi aamulla, viinaksissa pysymällä o vatsa paremmassa kuosissa. Ns. viisaammat ku sanoo että kannattaa kitata viinapohjaista Alkon lonkkua eikä marketin hiivatavaraa, ni ehkä siinä o jotain perää.

Jos mulle tulisi yhdestä illasta 5 päivän kanuuna niin en tasan ryyppäisi ikinä. 1-2 päivän krapulassakin on ihan tarpeeksi sietämistä. Varsinkin jos sen ottaa raakana vastaan eli ilman loivareita tai muuta kemiaa.

Nimenommaan. Sattumoisin siinä 25 ikävuoden tienoilla kroppa siirtyy ns. aikuisvaiheeseen ja samalla alkaa alkoholin hajoamistuotteita hävittävät mekanismit heikkenemään. Tervetuloa krapula!

Kunnon bro sciencea :D Omakohtaiset kokemukset on lähinnä päinvastaiset.

Meitsillä oli ainakin nuoruudessa aivan hirveitä krapuloita. Ihan säännönmukaisesti oksensin seuraavana päivänä puolen tunnin frekvenssillä iltakuuteen asti. Nyt taas vetäisin perjantaina suhteellisen kovan kännin ja seurauksena oli vähän heikko olo puoleen päivään asti.

Itse velitieteen kannalta pohdiskelin tätä, ja huomasin krapulan korreloivan huomettavasti testotasojen kanssa. Liekö sattumaa, että usein darrat alkavat pitkittymään miehillä noin 30 ikävuoden tienoilla?

Viiden päivän darra yhdestä kännistä ei ole enää ihan normaalia.

Nuorempana ei tullut krapulaa juuri lainkaan. Aamulla herätessä oli pientä väsymystä ja paskanmakua suussa, mutta puolen päivän jälkeen olotila oli jo täysin normaali. Tuossa vajaa kolmekymppisenä sitten alkoi tilanne muuttumaan ja nyt kun olen lähempänä neljää- kuin kolmekymmentä, tulee yhden päivän juopottelusta kahden-kolmen päivän Koistinen.

Kun otan, niin otan kunnolla. Alkoholiannoksia menee ryypätessä arviolta 25-35 kappaletta, vähän riippuen siitä kuinka aikaisin aloittaa. Normaali kalsarikänniannos on laatikko kaljaa ja muutama viskipaukku päälle. Siitä määrästä olenkin jo siinä kunnossa että en yleensä muista miten/mihin aikaan/mihin olen kulloinkin nukahtanut. Seuraava päivä menee totaalisesti sohvalla unen ja valveen välimaastossa välillä nukkuen ja välillä hereillä ollen. Leffoja katson koko päivän ja syön aivan valtavia määriä ruokaa. Koko ajan on nälkä. Maitoa menee 3-5 litraa janoon, annos tai pari kebabbia, jos kaapista löytyy jotain nopeaa mikrosafkaa niin kaikki menee, tai sitten väsään esim. viiden munan munakkaan johon täytteeksi puoli pakettia kinkkua ja iso kasa juustoa. Päälle sitten vielä vaimon tekemä safka. Karkkiakin olen alkanut nykyään syömään, saatan vetäistä siltä istumalta litran jäätelöä, suklaalevyn ja sipsipussin ynnä dippikastikepurkin. En ole ikinä uskaltanut laskea krapulapäivän kalorimäärää :) Tuo mainittu krapulapanetus on itselläkin ollut aina kuvioissa, mutta en enää yksinkertaisesti jaksa bylsiä krapulassa. Uni on paljon houkuttelevampi vaihtoehto. Olenkin jo pitkään unelmoinut, että krapula-aamuna vierestäni herää seksikäs nainen, joka haluaa hoidella minut niin, ettei minun tarvitse itse tehdä mitään muuta kuin maata ja nauttia ja kun hommat on hoidettu, nainen muuttuu yhtäkkiä isoksi Special Opera-pizzaksi jossa on aurajuustoa ja litraksi kylmää maitoa :)

Kipuun otan 2-4 kpl 800 mg buranaa ja närästykseen somacia. Lisäksi saatan nypätä jotain lihasrelaksanttejakin, mikäli kaapista löytyy. Eka päivä menee siis ihan kokonaan penkin alle ja liskojen yön jälkeinen toinen päivä on yleensä puhti täysin pois ja järki jäässä, mitään isompaa ajatustyötä ei voi tehdä. Yleensä kolmantena päivänä on sitten jo ihan ok olo, joskus kyllä oikein kovan kännin jälkeen voi kolmaskin päivä mennä väsymyksessä ja sumussa. Sen kerran tai kaksi vuodessa kun uskallan nykyään ottaa kahtena päivänä peräkkäin viinaa, krapula kestääkin sitten jo viikon.

Lienee siis sanomattakin selvää että alkoholinkäyttö on nykyään käynyt aina vain harvinaisemmaksi, juuri noiden krapuloiden tähden. Otan yleensä kännin kerran kuukaudessa tai kahdessa, ihan vaan nollausmielessä. Kesällä on perinteisesti pari sellaista viikonloppua kun täytyy vetää parin päivän putki. Vanha ei tahdo oikein jaksaa enää, mutta ihan mielenterveyden takia on silloin tällöin otettava. Ja onhan kännissä kivaa olla, ei voi kieltää :)

Mulla meni taas aivan päinvastoin. Mitä vanhemmaks tuli krapulat helpottuivat huomattavasti, eikä niitä edes yleensä tullut ilman monen päivän rännejä. Röökin kieltäminen baareissa tuntui myäs vähentävän darraa huomattavasti. Kunnon krapulat kyllä tuttuja myös menneisyydestä milloin tuli joulurännin päätteeksi täristyä 8 tuntia vessan lattialla alkuun ja sitten alko vasta se "huono" olo, mutta ei ne koskaan montaa päivää silloinkaan kestäneet. Ammattimainen tasoittelu kyllä taitaa olla paras keino darran hoitoon hyvän ravinnon kera. Toisilta se onnistuu ja toiset tasoittelee sitten sen viinapullon vahingossa. Ja seuraavana päivänä ollaan samassa tienhaarassa vielä huonomman olon kanssa.

Itse velitieteen kannalta pohdiskelin tätä, ja huomasin krapulan korreloivan huomettavasti testotasojen kanssa. Liekö sattumaa, että usein darrat alkavat pitkittymään miehillä noin 30 ikävuoden tienoilla?

En usko että tällä on merkitystä asiaan, sillä itsellä testotasot aivan huipussa (noin 40, normaali 10-40) ja krapulat aivan hirveät. Luulisin, että niillä ketkä treenaavat kovaa ja syövät terveellisesti, on darra aina pahempi koska ryyppyreissu on suurempi shokki elimistölle. Samalla tavalla myös esim henkilö, joka normaalisti viettää alkuviikon telkkaria katsoen tuskin huomaa haittavaikutuksia samalla mitalla kuin bodari, jolla on jalkatreenit maanantaina.

No niinkin se voi olla. Tosin voihan kyse olla serotoniini-tasojen palautumisen hidastumisesta? Tai monen asian summa.

Hmm, siitä en ole varma. Tosin itsekin, vaikka ikää on vasta 23, kyllä huomasin kuinka darrat pahentuivat vuosien kuluessa. Joskus 14-18v oltiin aivan umpikännissä perjantaina ja helposti mentiin lauantaina uudestaan.

Tohon darran pahenemiseein iän kanssa mulla on yksi yksinkertainen broscience teoria:

1. Känni ei ole suoraan verrannollinen kulutetun alkoholin määrään nähden, sillä toleranssi kasvaa ja alkoholiin tottuu tältä kannalta.
2. Krapula taas on suoraan verrannollinen kulutetun alkoholin määrään, sillä vaikka toleranssi kuinka kova on saman määrän poistuttava elimistöstä.
3. Toleranssi kasvaa ajan/iän myötä, joten keskimääräinen ihminen kuluttaa isomman määrän alkoholia kerralla vanhempana.

=Krapulat pahenevat ikääntyessä.

Suositut

Back
Ylös Bottom