5 päivän krapulat

Mietin kauan kirjoitanko, kun en nyt halua alkaa moralisoimaan toisten valintoja. Mutta mun mielestä on tyhmää valitella omista krapuloistaan ja siitä kun ei treeni suju. Se nyt vaan on fakta että alkoholi ei ole hyväksi jos haluaa tosissaan treenata. Jos vetää joka viikonloppu perseet, pahimmat vielä pe ja la ja sitten valittaa kun ei tulokset nouse ja pakki ei näy, niin voi kyllä katsoa peiliin ja etsiä sieltä sitä vastausta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei ole mikään kunnon krapula jos pystyy nousemaan ylös ja ruoka ja juoma pysyy sisällä. Sellaisen 10 tuntia kun juoksee oksentamassa ja niska ja rintakehä ja vatsalihakset kipeitä kouristelusta pari päivää niin sen lasken krapulaksi. 48 tunnin päästä ekan kerran lämmintä ruokaa, sitä ennen vain vähän maitoa ja banaania. Päänsärky toki kuuluu asiaan mutta sitä ei edes huomaa kun on muuten niin kauhea olo. Paras olla on silloin kun oksentaa, silloin ei tarvitse maata odottamassa ja arpomassa että onko sappinesteitä vielä tulossa vai ei. Vettä voi juoda mutta se ei imeydy vaan lilluu vatsassa kunnes tulee ulos suunkautta.

Se alkoholilaskuri jota itse yleensä käytän, antoi 2,3 promillea. Siis jos tuo määrä juotaisiin alle varttitunnissa. Veikkaan ettei kukaan normiäijä juo ihan noin kovaa tahtia. Ja jos tuon määrän juomiseen käytettäisiin 10 tuntia, tulisi siitä 85-kiloiselle miehelle vain 1 promille.

Kieltämättä sitä mäkin mietin että aika paljolta kuulostaa, mutta tuo käski myös antaa juomiseen käytetyn ajan. :wtf: Anyway yli 10 annosta illassa on paljon kelle tahansa, jolla ei ole pultsarin tai joka viikonloppu bilettävän opiskelijan toleranssia. :D
Enkä nyt tarkoita paheksua juomista ja baareissa käymistä yleisesti ottaen (harrastan molempia itsekin), meinasin vaan että jos määrää vähän rajottais se voi jo auttaa. Mulla ainakin on krapulakynnys laskenut parina viime vuonna, ja nykysin yli 6 annosta on satavarma darra seuraavalle päivälle (nainen 23v 71kg jos ketään kiinnostaa), mutta pari lasillista ei tee mitään vaikka pitäis herätä aamulla aikasin.

Itsellä väheni juominen pariin kertaan vuodessa johtuen juurikin pahasta krapulasta.

Tässä nyt muutamia "testejä" tehnyt ja paras keino välttää pahin kankkunen on mennä nukkumaan ajoissa. Eli joskus 12-1 aikaan viimeistään.

Vaikka juo kahtena iltana saman määrän ja toisena menee nukkumaan ajoissa ja toisena juo vaan vettä loppuillan niin silti se olotila on aivan kaamea jos kukkuu aamuun asti.

Tähän toki omalla kohdalla varmasti vaikuttaa se että herään joka aamu viimeistään kello 8, meni nukkumaan ihan milloin tahansa.

Mulla on iän myötä pahentunut krapulat siihen malliin, että ryypiskelyä on tullut vähennetty aika paljon. Toki myös rahan laittaminen viinaan harmittaa aina krapulassa, niin sekin jonkin verran vähentää törpöttelyintoa.

Yläasteen lopulla ja etenkin lukiossa tuli kyllä otettua joka lauantai ja useimmiten myös perjantai kylkeen. Usein 0,5-0,7 litraa kirkasta ja saunaoluet päälle per päivä. Yläasteella kevyestä krapulasta selvisi mehulasillisella, lukiossakin yleensä yhden päivän pizzapeijaisilla. Morkkiksia ei juurikaan tainnut olla, kun elämä oli niin huoletonta.

Armeijassa ja opiskellessa krapulat alkoi vuosi vuodelta pahentua. Kovasta ryypiskelystä ei enää selvinnyt yhden päivän krapulalla ja usemman päivän putkesta sai toipua 2-4 päivää. Etenkin epämukavat tuntemukset mahassa, jatkuva väsymys ja morkkis (riippumatta miten hyvä ilta oli ollut) alkoivat lisääntyä näinä vuosina. Fyysistä pahaa oloa vuodet ei juurikaan ole lisänneet, enkä ole koskaan esim. oksentanut darrassa.

Viimeiset pari vuotta on tullut aika paljon vähennettyä juopottelua. Juon pääasiassa vaan mietoja ja niitäkin hillitysti (ehkä 10-15 kpl per ilta). Toki muutaman kerran vuodessa tulee joku äijäporukan viinareissu vedettyä ja niissä juodaan sitten niin paljon väkeviä kuin vain ikinä ehditään. Mutta jos palataan tähän nyhkyiseen kevyeen ryypiskelytyyliini, niin siitä selviän miedolla sunnuntaikrapulalla ja väsyneellä maanantailla. Krapulassa vittumaisinta nykyään on henkinen ahdistus ja alakuloisuus. Sitäkin vähentää huomattavasti, kun pitää iltaa kohden juodun alkoholimäärän alhaalla.

Toisaalta sitten toisinaan on näitä ryyppyreissuja, joiden jälkeen on aivan helvetin hyvä fiilis ja fyysiset krapulaoireet ei haittaa ollenkaan. Muistan heti pari tapausta viime vuosilta. Molemmilla kerroilla meni 2-3 päivää runsasta alkoholi-ilottelua aamusta aamuun. Porukka, ilmapiiri, sää ja muut puitteet oli molemmilla kerroilla täydelliset ja koko viikonlopun oli aivan saatanan hauskaa. Vaikka noiden jälkeen oli jonkin verran väsynyt ja pakkikin hieman kipeä, niin henkisesti noiden reissujen jälkeen oli ihan uudestisyntynyt. Tuntui, että elämä hymyili ja kaikki oli mahdollista. Ja tämä fiilis kantoi molemmilla kerroilla päiviä, jopa viikkoja. Eli joillakin erinomaisilla ryyppyreissuilla yleisfiilis saattaa jopa parantua ja kun mieli on erittäin positiivinen, ei pieniä fyysisiä oireita edes huomaa.

Paras tapa välttää krapula on olla dokaamatta edellisenä iltana. Toiseksi paras tapa on tasoitella koko seuraava päivä. Koko päivä hiuksen hienossa hönössä niin ei pääse huono olo iskemään ja sen lopunkin nukkuu pois sitten seuraavana yönä. Ei mulla tosin juuri ikinä ole edes mitään tasoittelua vaativaa, vaikka noi ketjun aloittajan määrät, joita joku jo kauhistelikin, on ihan perussettiä kun lähdetään kaataan. Seuraavana päivänä ei yleensä kummempia oloja kuin vähän pöllähtänyt olo ja paskan maku suussa. Jos meinaa huonoa oloa olla niin parilla tasoittavalla olo helpottuu huomattavasti. Ikinä ei ole kyllä ollut edes kahden päivän oloja ja mulla homma menee päinvastoin kuin monilla, että jos lauantaina törpöttelee niin maanantaina treeni kulkee oikein kunnolla.

Mulla alkoi 30 ikävuoden jälkeen darrat kestämään kans 3-4 päivää. Vähitellen dokailu jäi kokonaan pois, eikä se oikeastaan kiinnosta edes enää yhtään. Ennen vedin päivä pari/vkl.

Omat darrakokemukset on kyllä hyviä. Jo lukioaikoina saattoi olla melko paha kankkunen, joka tarkoitti 5-10 kertaa oksentamista seuraavana päivänä. Tuolloin olotilat meni kuitenkin sillä yhellä päivällä ohi. Inttiaikoina ja sitten jossain vaiheessa opiskeluja tuli juotua hieman useammin, jolloin saattoi olla semmosia siedettäviä tai helppoja darrapäiviä, mutta nyt kun on pari viime vuotta tullut juotua aika vähän, niin yleensä pukkaa huonoa oloa. Lisäksi nykyään se väsymys ja alavireisyys saattaa kestää useamman päivän, vaikka muuten olis ihan hyvä olo.

Väkevistä en oo kauheesti välittänyt koskaan eikä niitä nykyään kyllä pysty montaa shottia juomaankaan tai oksennusolo on varma jo kännissä. Näin ollen kaljanjuonti on parempi jättää siihen, että ottaa vaan 4-6 parempaa olutta, jolloin seuraavasta päivästä selviää kunnialla. Tosin joskus on kyllä tullu hieman kohmelo olo, vaikka ei oo juonu ku kaks kaljaa.

Viimeks kun tuli otettua reilummin eräissä pikkujouluissa, niin seuraavana aamuna saikin käydä mukavasti noin kymmenen kertaa halailemassa vessanpönttöä ja koko päivä meni maatessa. Välillä kyllä tullut mietittyä, että miksi sitä ylipäänsä joskus sortuu juopottelemaan, kun kärsimys on melkolailla varma...

E: En tiiä onko iän lisääntymisellä vaikutusta vai ei, mutta ainakin tässä viimeisen parin kolmen vuoden aikana, kun treenituntimäärät on lisääntynyt aika paljon salin vaihduttua aerobisiin lajeihin, niin tuntuu, että helpommin voi tulla huono olo pienestäkin määrästä alkoholia.

Itsellä ei oikein välimallin krapuloita ole. Mäyriksen (12) jälkeen pystyn treenaamaan hyvin seuraavana päivänä. Korillisen (24) jälkeen on krapula 3-4 pv.

Mulla ei koskaan ole minkäänlaista krapulaa ollut. Festareiden jälkeen joskus vähän väsyttää, siinä se. Baarin jälkeen yleensä hotdog, kotona muutama juustoleipä ja nappi joka vitamiini/kivennäis/hivenainepurkista. Vettä alottelun aikana, baarissa joka paukun kylkeen ja kotona niin paljo et oksettaa. Usein herätessä päinvastoin erittäin hyvä olo, jotenkin uudelleensyntynyt, pitää melkeen pakottaa itsensä olemaan treenaamatta. Kyse ei ole siitä, ettenkö joisi krapulan arvoisesti. Tietysti parempi näin, kummallista vaan miten se, mikä muille aiheuttaa maailman paskimmat olotilat, tekee mulle hyvät olot.

Vuosi ilman alkoholia?

Alkoholin vaikutus ihmiseen on kovin yksilöllistä. Olen ollut useamman vuoden juomatta lähes kokonaan seuraavista syistä:

1. Unen laatu heikkenee huomattavasti vaikka joisi esim. 2 keppanaa illalla, puhumattakaan kunnon känneistä. Kunnon juopotteluillan/yön jälkeen menee 3-4 yötä huonosti nukkuen ja päivisin väsyttää. Jatkuvampi kaljan lipittely johtaa jatkuvaan uupumukseen ja masennukseen.
2. Ruoansulatus/suolisto menee sekaisin kunnon juomisesta ja sitä kestää 3-4 päivää. Jatkuva vatsan vääntely varmaan vaikuttaa ravinnon imeytymiseen ja kipuilu heikentää unen laatua entisestään
3. Kunnon kännäys yleensä aiheuttaa viikon tai kahden närästyskierteen johon auttaa ainoastaan 7 päivän Somac-kuuri
4. Henkinen morkkis ja masennus ovat ihan kamalia vaikka ei olisi kännissä mitään hölmöillytkään ja saattaa kestää viikon tai kaksi
5. Treenit eivät kulje kunnolla viikkoon ryyppäämisestä

Suosittelen kokeilla olemaan vuosi ilman alkoholia, jos tuntuu että juomisesta aiheutuu kohtuutonta haittaa.

Mulla kans menee pakki ihan sekasin ryyppäämisestä ja närästys pitää yrittää poista jollain zolt kuurilla. Dagen efterin aiheuttama aivan älytön oksentelu ( tyyliin puolen tunnin välein iltaan asti) saa jotenki vatsahappo tasapainon ihan sekasin. Olen yrittänyt vähän kaikkea että saisin tämän loppumaan mutta ei ole oikeen mikään auttanu joten olen kans vähentänyt juomista muutamaan kertaan vuodessa ja närästys minkä kanssa olen taistellut vuosia on vähentynyt radikaalisti. Viina ei vaan ole kaikille.

Ihan samat ja yhdyn tuohon morkkiksiin niin täysillä. Dokaamisen jälkeen serotoniinit laahaa parikin viikkoa ja minä olen robotti.

Omat darrakokemukset on kyllä hyviä. Jo lukioaikoina saattoi olla melko paha kankkunen, joka tarkoitti 5-10 kertaa oksentamista seuraavana päivänä.
Väkevistä en oo kauheesti välittänyt koskaan eikä niitä nykyään kyllä pysty montaa shottia juomaankaan tai oksennusolo on varma jo kännissä.

Viimeks kun tuli otettua reilummin eräissä pikkujouluissa, niin seuraavana aamuna saikin käydä mukavasti noin kymmenen kertaa halailemassa vessanpönttöä ja koko päivä meni maatessa.

Sanon tämän varovasti ja menee ehkä OT:ksi, mutta itse olen epäillyt satunnaisten yrjöilyjen vaikuttaneen hampaideni huononemiseen vuosien mittaan. En tokikaan tiedä, mikä tiheys kullakin tekee huonoa. Bulimikoillahan hampaat sulavat suht' pian. Pahimmat pahoinvoinnit itse jätin viime ja toissa vuosikymmenelle.

Ei tuo määrä ole oikeasti mitään, jos sen illan aikana juo. Ainakin itelläni saattaa juodessa annokset olla esim. 16 olutta ja kirkkaat, viinit ym. päälle.

Eipä tule kummoista krapulaa jos pelkkää kaljaa juo mutta sen kyllä ikä on tehnyt että pitää saada nukkua. Yleensä yritän pitää rajana että puolen yön aikaan siirtyy vesilinjalle. On aivan uskomaton vaikutus onko juonut kahteen asti kaljaa vai viimeiset kaksi tuntia vettä. Ja jos yhtään enemmän on juonut niin ei siinä kahden tunnin veden juonnissa vielä selviämään kerkeä.

Mutta on siinä krapulassa jotain hyvääkin. Jos siis ei ole oksennus krapula. Paneminen. Onhan se aivan mahtavaa paneskella koko päivä kuin kanit kun panettaa kuin pientä eläintä heti viisi minuuttia edellisen varvin jälkeen. Tietysti kannattaa pitää huolta että on joku jonka kanssa paneskella. Ja ettei okseta. Kyllä siinä masiskin lähtee.

Voin samaistua näihin herroihin joilla on kovat kankkuset. Itsellä se on nykyään, että on jäänyt tuo alkoholin käyttö ihan ykkösolueen jota tulee juotua kerran kahdessa kuukaudessa about 12 tölkkiä sitten kerralla. Ikää on kohta 33 ja jos otan vaikka illalla 3 kolmos olutta ja sitten siitä 3h päästä nukkumaan, niin huomaan aamulla etä on hönö olo, ja vaikuttaa selvästi treeneihinkin. Ykkösolueen siirtyminen auttoi, että aamulla pääsee jo sängystä ylöskin. Juon kuitenkin sitä ykkösolutta samaa vauhta kuin 3 olutta, enkä huomaa maussa eroa ja päihdyn vähemmän niin se on mulle just bueno.
3 vuotta sitten euroopan reissun jälkeen (3vkoa kierreltiin) ja silloin tuli otettua joka päivä reippaasti.. ei pysynyt vesi 3pvään sisällä reissun jälkeen.. hyistana!

Krapulahan on vierotusoire alkoholin poistuessa elimistöstä eli tietynlaine myrkytystila. Joillaki se vaatii enemmän ja toisilla vähemmän juomista, mutta joka tapauksessa se on merkki siitä että on juotu liikaa.

Ite oon huomannu suurimman eron siinä, että mitä juo. Suomalaiset "vahvemman makuset" kurakaljat eli Karjala ja nykysin näköjään myös Karhu tekee pahaa, samoin punaviini ja tietyt viskit. Johtunee luultavasti tanniineista. Lapin Kulta, Heineken, yms muut vedenmakuset ja Pilssit ei aiheuta lähellekään samanlaisia oloja vaikka ois sama määrä juotuna. Aspartaamilla makeutetut sekotukset (sokerittomat energiajuomat, jotkut lonkerot(?)), jne aiheuttaa järkyttävän niskasäryn tuonne kallonpohjan lihaksien tienoille.

Paljoa tuohon ei oo tehtävissä koska on niin yksilöllistä. Jos ruokavalio ennen ryyppäystä on hyvä ja nestetasapaino kunnossa niin sitten ei voi muuta ku testailla mitkä juomat ei aiheuta kauheeta kanuunaa, ja tietysti mitä vähemmän juo ni aina paremmin siitä selviää. Optimaalisin tilanne taitaa olla, että kun aamulla herää ja ois promillemittari vieressä niin tulos ois nolla, alkoholi poistunu ja maholliset oireet menny unen mukana.

Se vaan menee niin että kun se alkoholi on poistunut verestä niin sit se pahin olotila vielä alkaa. Yleensä se kaveri jolla on pahin olo puhaltaa nollat mittariin.

Suositut

Back
Ylös Bottom