5-jakoinen kerran viikossa vai 3-jakoinen kahdesti viikossa?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kumpaa suosittelette?

Ite oon käyttäny 5-jakosta aina, ja oon kyllä erittäin tyytyväinen tuloksiin. Salivuosia takana vasta yksi, mutta silti kehitystä tapahtunu huomattavan paljon. Aika harva vaan täällä pakkiksella 5-jakoista suosittelee, miksi näin?

Mulla ei ainakaan olkapäät kestä 5 jakoista tai 3 jakoista kahdesti viikossa. Aloittelija kehittyy kyllä yleensä hyvin millä tahansa ohjelmalla, jos treeni on muuten järkevää.

Toinen pointti on se, että ei taas innosta lähteä salille jonkun yksittäisen pienen lihasryhmän takia, esim olkapäät, hauis jne.

Tää on jännä, sillä mä nimenomaan rakastan sitä, kun pääsen tekeen just pelkät kädet tai olkapäät yms. salille :D Kokeilin parisen viikkoo 3-jakosta, mut en tykänny yhtään siitä, että lihat tehtiin "hosumalla". Tarkotan tällä siis sitä, että ei tuhota sitä lihaa totaalisesti, vaan jätetään vähän varaa, jotta jaksaa tehdä treenin uudestaan parin päivän päästä.

Mulla palautuminen 5-jakosesta on loistavaa. Ainoo mikä välillä tekee tiukkaa, on selkä- ja olkapäätreenit peräkkäisenä päivänä.

treenaa miten parhaiten tykkäät, molemmissa jaoissa on puolensa. ite vedän 5 jakosella ja tykkään kovasti. kerran viikossa jalat on ehkä oman jaon huonoin puoli, mut ei paljo inspais treenaa jalkoja useemmin muutenkaan.

Kumpaa suosittelette?

Ite oon käyttäny 5-jakosta aina, ja oon kyllä erittäin tyytyväinen tuloksiin. Salivuosia takana vasta yksi, mutta silti kehitystä tapahtunu huomattavan paljon. Aika harva vaan täällä pakkiksella 5-jakoista suosittelee, miksi näin?

Millä jaolla se 5-jakoinen on?

Ma: rinta, pohkeet
Ti: selkä, hauis
Ke: olkapäät, trapsit
To: lepo
Pe: kädet
La: jalat
Su: lepo

Tällä siis oon tehny suurimman osan koko treeniajasta. Toissapäivänä jalkoja treenatessa tuli kauhee motivaatiopiikki, jonka seurauksena haluisin jalkoja tehä 2 kertaa viikkoon. Oon aina naureskellu niille, jotka ei treenaa jalkoja, vaikka omat jalat on ihan yhtä paskat. Tästä syystä siis haluisin oikein massiiviset jalat.

Ajattelinkin, että olisko jalkojen treenaaminen kaks kertaa viikkoon hyvä tapa saada ne kasvaan? Ajatuksena olis pitää lähes sama jako kun ennenkin, pientä muutosta lukuunottamatta:

Ma: rinta
Ke: olkapäät,trapsit
To: jalat
La: lepo
Su: jalat

Olisko tässä liian lyhyt palautumisaika jaloille? Oon tottunu tekeen joka treenin ihan loppuun, joten ehtiskö jalat palautuu, vaikka ne tekis molemmilla kerroilla sata lasissa?

Olisko tässä liian lyhyt palautumisaika jaloille? Oon tottunu tekeen joka treenin ihan loppuun, joten ehtiskö jalat palautuu, vaikka ne tekis molemmilla kerroilla sata lasissa?

Itsellä en saanut toimimaan, koska tulee tehtyä treenit ihan piippuun asti pakkotoistoilla ja tiputuksilla. Nyt tulee viikossa yksi kova jalkatreeni (pääliike etureisipainotteinen hack) ja yksi heikompaa osa-aluetta painottava (takareidet.) Tällä tyylillä toimii todella hyvin, kannattaa harkita.

Mulla se kipu tulee vasta 2-3 päivää jalkatreenin jälkeen, joten sillä just ajattelin, että jos kahesti viikkoon jalat meinaa tehä, niin pitää vähän himmailla. Mua vaan alkaa vituttaan, jos jätän pari sarjaa tekemättä, vaikka tietäisin, että jaksaisin ne tehä. Sen takia mulle ei lihakset 2 kertaa viikkoon yleensä sovikkaan..

Itellä ei ei riiä kokonaisvoluumi tollasessa 5-jakosessa mihenkään. 3- jakonen 2x läpi viikkoon. Jos roinaat, niin 2-jakonen 3x viikkoon :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
3-jakoisesta tykkään ite enemmän, oon yrittänyt 1-2 jakoisilla ohjelmilla, mutta 1-jakoisissa kyllästyttää veivata joka kerta sama treeni ja 2-jakoisista en muuten kauheesti tykkää. 3-jakoinen tuntuu ihan kivalta ku on joka treeneissä jotain vaihtelua, ettei aina toista sitä samaa joka treenipäivä. 3-jakoisesta ylöspäin en oo kokeillut.

Mulla se kipu tulee vasta 2-3 päivää jalkatreenin jälkeen, joten sillä just ajattelin, että jos kahesti viikkoon jalat meinaa tehä, niin pitää vähän himmailla. Mua vaan alkaa vituttaan, jos jätän pari sarjaa tekemättä, vaikka tietäisin, että jaksaisin ne tehä. Sen takia mulle ei lihakset 2 kertaa viikkoon yleensä sovikkaan..

Siihenkin se kroppa tottuu. Itse vetänty parhaiten jalat 3 kertaa viikkoon aivan loppuun, ei tuottanut mitään ongelmaa ennen kuin siirtyi taas siihen kerran viikkoon periaatteeseen jolloin se rasitus tuntui naurettavan pieneltä :D

treenaa miten parhaiten tykkäät, molemmissa jaoissa on puolensa. ite vedän 5 jakosella ja tykkään kovasti. kerran viikossa jalat on ehkä oman jaon huonoin puoli, mut ei paljo inspais treenaa jalkoja useemmin muutenkaan.
On muuten vähän päin persettä treenata neljässä treenissä yläkroppaa ja yhdessä alakroppaa, jossei nyt oo jostain erikoisesta syystä valmiiks jotain Sonnin lihoja kintuissa.

5 jakonen kerran viikossa on liian vähän
¨
Perustelisitko hiukan? Omasta mielestäni 5-jakonen on aivan loistava, kunhan se on tehty oikein.. Epäsuoraa rasitusta pitää myös olla mukana

- - - Updated - - -

On muuten vähän päin persettä treenata neljässä treenissä yläkroppaa ja yhdessä alakroppaa, jossei nyt oo jostain erikoisesta syystä valmiiks jotain Sonnin lihoja kintuissa.

Tästä oon periaatteessa samaa mieltä. Paras ratkasu olis just jakaa toi jalkapäivä etu- ja takareisipäivään, mut jostain syystä en vaan tykkää siitä. Tykkään tehä koko jalat yhellä (ehkä toisellakin, jos ehtii palautua) kerralla.

Ööö miksi ihmeessä joka kerta sama reeni???

On sallitua vaihella liikkeitä, toisto ja sarja määriä..
Se on silti tyyliin sama treeni, eli yhtä vittumainen, kun kaikki tehdään kerralla. Ja on jotenkin ärsyttävää kun ei pääse keskittymään mihinkään kunnolla vaan joka lihasryhmän kanssa homma jätetään puolitiehen. Yksijakoisen kanssa mulla itselläni menee naama jumiin parissa viikossa viimeistään. Kaksijakoinen on vähän parempi, mutta siinäkin tuntuu olevan liikaa toistoa. Nelijakoinen on ehdoton suosikki. Viisijakoinen taas olisi jo liikaa, koska en kyllä lähde salille viittä kertaa viikossa. On kiva kun on omaakin aikaa.

Ma: rinta, pohkeet
Ke: olkapäät, trapsit
To: lepo
La: jalat
Su: lepo

Tässä jaossa mitä nyt käytän, on omasta mielestäni aika hyvin jaettu toi epäsuora treeni. Tällä tulee periaatteessa siis esim. ojentajille 1 suora ja 2 epäsuoraa treeniä, joka ei ainakaan oo liian vähän. Hauikselle kaks kovaa treeniä ja selälle yks kova ja yks epäsuora (SJMV). Rinnalle suoraa ja epäsuoraa (kapea penkki). Ainoo mikä tässä ei saa kun sen yhen treenin viikkoon on just noi jalat.
Sen takia vähän ajattelinkin, jos tekisin ne jalat sen kaks kertaa viikkoon (joko kokonaan tai jaettuna etu- ja takareisiin), mut sitten olis enää lepopäiviä yks viikkoon. Ja lihashan kasvaa levossa..

^Selkäpäivälle mave niin siinä on etu- ja takareisille epäsuoraa. SJMV ei ole kyllä selälle oikein epäsuoraa rasitusta. Alaselälle korkeintaan, mutta se ei ole sama kuin selkä. Mites sivuolkapäät?

Eikös tuolla Zabon jaolla voisi tehdä ne jalat toiseen kertaan vaikka olkapäiden yhteydessä? Ei nyt ihan loppuun asti, mutta muutama sarja vaikka etukyykkyä?

Muuten aika pölhöä käydä vääntämässä pelkät olkapäät mieluiten sitten:

Ma: Rinta, pohkeet
Ti: Selkä, hauis
Ke: Jalat
To: Lepo
Pe: Olkapäät, ojentajat
La: Jalat
Su: Lepo

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom