4 litraa maitoa päivässä [GOMAD]

Mä meen ylläpitokaloreilla ja keskityn voimanhankintaan, tarkoituksena kasvattaa lihasta ja pienentää rasvaprosenttia tämän ylimääräisen rasvavaraston turvin. Diettaaminen on aika riskiä hommaa naturaalille koska lihasta lähtee varmasti ja voimat laskee, mutta ainakin tällainen noviisi kuin minä pystyy kasvattamaan lihasta ja polttamaan rasvaa samanaikaisesti, jos tekee järkevästi. Rankoilla miinuksilla se ei onnistu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eli imo.
Aloittelijalla pidemmän ja suuremmat plussat on hyödyksi ja paljon järkevämpää kuin pienet plussat.

Tutkimuksin osoitettua faktatietoa ei ole, mutta legendaarinen mutu sanoo, että ei aloittelijan sen enenpää ylimääräistä tarvitse syödä. Ainut ero on se, että alotellessa jopa +/-0 -kaloreilla saadaan lihasta kerättyä. Ja pienille plusillekkin siirryttäessä rasvan kertyminen on promillien luokkaa, mutta tollaset +1000kcal/päivä särähtää kyllä pahasti korvaan. Mielellään tästä kyllä jonkun lyhyen artikkelin lukaisisi jos puuta heinää täällä kirjoittelen.

Ja pahasti menee off topic, mutta en näekkään itse maidon juonnissa isoa ongelmaa - vaikka itse liputan monipuolisen ruoan puolesta - vaan tuossa kaloriylijäämässä.

GOMAD on ohjenuora aloittelijoille joka on helppo toteuttaa ja halpa.

Tähän ei kai ole nokan koputtamista kellään.

Ei kai tuossa maidon kittaamisessa mitään vikaa ole. Itsellä normaaliin ruokavalioon kuuluu 1-3 litraa maitoia/pvä riippuen vähän.
Paino pysyy noilla määrillä ihan samassa ja voimaa tuntuu tulevan. Tosin syön myös muutakin ruokaa, jotta saan sen päivittäisen proteiinin tarpeen tyydytettyä. Osa maidosta menee yleensä sekotettuna noihin jauhomömmöihin treenin jälkeen. Pysyy se 0,5-1 litraa maitoa suht viileenä yleensä sen 1-1.2h punttiksen kaapin pohjalla ja sitten suoraan naamariin. Niin ja juon kyllä rasvatonta maitoa eli taitaa vastata jotain 0,5-1,5 litraa punasta maitoa kaloreissa. Jos se kalorimäärä punasessa on jotain 70 per 100g niin kun oletan.

Jaa, kuulostaa kyllä ihan mielenkiintoiselta, voisi ottaa kokeiluun. Ei haittaa vaikka tulisi ylimääräistäkin, sekään ei pahaa tekisi. Mietin vaan että kun 8 tuntia täytyy olla töissä eikä siellä oikein maitoa pysty juomaan (jos jääkaappiin viet niin molopäät käyttää sen heti kahvimaitona tms.) eikä se lämpimässä pukuhuoneessakaan työpäivää säily. Joten siinä klo 17-23 pitäisi se 4 litraa maitoa juoda, jos oikein laskin niin se olisi suurinpiirtein lasillinen 20 minuutin välein. En osaa arvioida miten se onnistuu, pitänee kokeilla.

Eihän tuossa maidon määrässä ole mitään ihmeellistä mutta tosiaan ei sitä painoa kannata nostaa niin nopeasti. Tietty jos kulutat paljon niin ok.
Itse en edes mitenkään tarkoituksella juo maitoa paljon (itseasiassa joisin enemmänkin jos en rajottaisi) 3l-4,5l päivässä eli 2-3kpl noita 1.5l purkkeja.
1.5l menee helposti lämpimän ruuan kanssa huomaamatta.

Jaa, kuulostaa kyllä ihan mielenkiintoiselta, voisi ottaa kokeiluun. Ei haittaa vaikka tulisi ylimääräistäkin, sekään ei pahaa tekisi. Mietin vaan että kun 8 tuntia täytyy olla töissä eikä siellä oikein maitoa pysty juomaan (jos jääkaappiin viet niin molopäät käyttää sen heti kahvimaitona tms.) eikä se lämpimässä pukuhuoneessakaan työpäivää säily. Joten siinä klo 17-23 pitäisi se 4 litraa maitoa juoda, jos oikein laskin niin se olisi suurinpiirtein lasillinen 20 minuutin välein. En osaa arvioida miten se onnistuu, pitänee kokeilla.

Ota iso termari mukaan tai kirjoita tussilla, että "näpit irti molopäät". Mä vedin litran aamupalalla ennen töihin lähtöä, vein töihin yhden ja join kaksi litraa kotona. Ja läskintulo ei oikeasti ole niin suurta, jos vähän tarkkailee ruoan laatua. Enemmän läskiä tulee jollain massgainereillä.

ite juon suunillee 4 litraa maitoo päivässä ympäri vuoden, tosin rasvatonta, toimii mulla hyvin, intissä ku oon ni jossai vaihees lähti hanskasta ja tuli vedettyy 6-8 litraa päivässä :D

Itsekkin vedin aikoinaan tällä tyylillä kun aloittelin noin vuosi sitten treenaamista ja olin suoraan sanottuna naru... :D Hyvä ettei luut paistanu läpi:P

4litraa maitoa vedin päivässä ja painoa tuli noin 10kg 8 viikossa :D Aika suuri osa läskiä tosin, mutta eipä se silloin juuri haitannut menoa koska muutenkin olin ollut alipainoinen kokoikäni ja vasta tuolloin aloin näyttämään edes ihmiseltä..

Oletteko ihan dorkia?4litraa maitoa päivässä,joopa joo,mikäs siinä jos miehelle maistuu:)Tosin 100g Cashew pähkinöitä sisältää 555 kcal ja 17g proteiinia.Mutta vetäkää te maitoa:)

Jätkillä näyttää olevan täällä kisa siitä, miten paljon kukakin juo maitoa :lol2:

En kyllä lähtisi tähän haasteeseen, en näe mitään syytä juoda maitoa tai käyttää muitakaan maitotuotteita kuin ehkä kokkailuissa ja vastaavissa. Niin ja kahvissa, mutta siitäkin tavasta olen pääsemässä eroon.

No tulihan taas nähtyä oikein esimerkillinen "Kasvata lihasta suhteessa läskiin 1/10" -ravintoneuvo. :rolleyes: Kyllä se on niin että kohtuus kaikessa ja omaa järkeäkin saa käyttää ja tässä GOMADissa sitä nyt ei erityisemmin näytä olevan. Mutta jos joku välttämättä haluaa ton 4 litraa päivässä juoda niin se vois olla vaikka kevytmaitoa eikä täysmaitoa... ei tarttis sitte hajota ku parin kuukauden päästä peilistä kattoo brontosaurus.

Suurilla kaloreilla lihasta kasvatetaan parhaiten. Jos läskiä on paljon, sitä on myös todella helppo tiputtaa pois.

(Vaikka täällä olen monesti lukenut, että mitä enemmän läskiä sen vaikeampaa se pudottelu on. Mutta vitut, silloin se juuri on helpompaa, kun läskit karisee tekemättä mitään.)

Suurilla kaloreilla lihasta kasvatetaan parhaiten. Jos läskiä on paljon, sitä on myös todella helppo tiputtaa pois.

(Vaikka täällä olen monesti lukenut, että mitä enemmän läskiä sen vaikeampaa se pudottelu on. Mutta vitut, silloin se juuri on helpompaa, kun läskit karisee tekemättä mitään.)

Mutta toihan on täysin riippuvainen ihan muista asioista, jos on paino 120kg ja rasvat 25% niin paino tippuu helpommin kuin se että on 120kg painoa ja rasvat 35%.
Ei se läski yhtään sen helpommin tipu jos siellä alle ei ole lihasmassaa. Rasvamassan vaikutus lepoaineenvaihduntaan on kuitenkin todella pieni verrattuna lihasmassaan.

Tietenkin eri asias kuinka paljon sitä läskiä on, 100kg kaveri tiputtaa varmasti hitaammin kuin 150kg kilonen kaveri.

Mutta toihan on täysin riippuvainen ihan muista asioista, jos on paino 120kg ja rasvat 25% niin paino tippuu helpommin kuin se että on 120kg painoa ja rasvat 35%.
Ei se läski yhtään sen helpommin tipu jos siellä alle ei ole lihasmassaa. Rasvamassan vaikutus lepoaineenvaihduntaan on kuitenkin todella pieni verrattuna lihasmassaan.

Tietenkin eri asias kuinka paljon sitä läskiä on, 100kg kaveri tiputtaa varmasti hitaammin kuin 150kg kilonen kaveri.

Niin aivan, mutta tarkoitin sitä kun on bulkannut ittensä läskiksi ja alkaa siitä pudottelemaan, niin ne suurimmat kilot lähtee kuin itsestään pienellä kalorien vähennyksellä, eivätkä tunnu edes treeneissä. Siis vaikkapa 150kg jannu pudottaa 40kiloa jostain 30% rasvoista, niin helpostihan tuosta alkaa lähteä, kun rasvaa on niin paljon. Eli juuri tuo mitä sanoit. Sitten taas tiukempana kun vedetään dieettiä, niin se on suhteessa paljon vaikeampaa tehdä menettämättä lihaksia ja ilman, että vaikuttaisi voimiin yms.

Niin aivan, mutta tarkoitin sitä kun on bulkannut ittensä läskiksi ja alkaa siitä pudottelemaan, niin ne suurimmat kilot lähtee kuin itsestään pienellä kalorien vähennyksellä, eivätkä tunnu edes treeneissä. Siis vaikkapa 150kg jannu pudottaa 40kiloa jostain 30% rasvoista, niin helpostihan tuosta alkaa lähteä, kun rasvaa on niin paljon. Eli juuri tuo mitä sanoit. Sitten taas tiukempana kun vedetään dieettiä, niin se on suhteessa paljon vaikeampaa tehdä menettämättä lihaksia ja ilman, että vaikuttaisi voimiin yms.

Niin kyllä se paino varmasti tippuu kevyesti sinne 15% asti mutta sen jälkeen se homma on yhtä vittumaista kuin kaikilla muillakin. Sitten voidaan pohtia kuinka järkevää on nostaa se paino noin ylös jos tuonkin ajan mitä tiputtaa ne rasvat sieltä 30 alas voisi käyttää vielä siihen kasvatusvaiheeseen.

Mulle maito on myös yksi tärkeimmistä energianlähteistä. Tuntuu välillä vaikealta saada ne 4000+ päiväkalorit, ellei niistä nauti suurta osaa nesteenä.

Tulee juotua tällä hetkellä 4-5 Litraa kevytmaitoa päivässä. Aamupalan, lounaan ja päivällisen yhteydessä tulee juotua aina yksi purkki kerrallaan, ja loput 1-2litraa jakautuu välipalojen kyytipojaksi.

Päivän saldo maidosta on näin ollen jopa P=160 H=240 R=75 Kcal=2300 (Valio Hyla kevytmaito, 5l päivässä)

Helppoja kaloreita, yhden litran juomiseen suoraan purkista menee ehkä 30 sekuntia :)

Tämä n. 4 litran maitomäärä tulee mitä ilmeisimmin todella vanhasta ja legendaarisesta bodaustreeniohjelmasta - - Nykypäivänä tuollaista maitomäärää ei välttämättä tarvitse juoda, sillä noihin aikoihin proteiinijauheita ollut saatavilla samalla tavoin kuin nyt!

No jos tuo on kovin vanha ohjelma, niin mikä on sitten ollut tavallisen tallaajan arkikulutus siihen aikaan? Kerrotut kaloriluvut kuulostavat suurilta, mutta kai sitä on suuri osa ollut fyysisen työn tekijöitä, ja vähintään on ollut enemmän kävelemistä, portaita ja kantamista kuin nykyään.

Toisekseen, mitä "täysmaito" on tarkoittanut? Märehtijöitä on pyritty pitkään jalostamaan proteiinia tuottaviksi, mutta aiemmin on maidosta maksettu pikemminkin rasvan mukaan. Jos mennään historiassa jonnekin 50-luvulle, onko silloin täysmaito ollut muuta kuin nykypäivän kevytmaitoa?

Tulipa mieleeni tästä maidosta telkkarista tullut dokumentti, jossa tanskalainen mimmi tapasi jonkun kenialaisen tms.afrikkalaisen poitsun joka möi rihkamaa osan aikaa rannoilla ja sitten asui kuitenkin varsinaisesti jossain erämaassa heimon luona eläen ihan tuollaista paimenolaiselämään jossain nahkamajassa. Tanskalaispimu sitten päätti muuttaa kaverin luo sinne kaverin heimoelämään ja kertoili että eka viikko oli kauhiata kun aamulla ja muutoinkin ravintona oli vain maitoa, mutta sitten tajusi, että se maito on pääasiallinen ravinnonlähde siellä. Toisessa dokkarissa taas päästettiin lehmästä aina verta ja juotiin se aamupalaksi. Hankkikaa oma lehmä (ei se kotisellainen:)) ja vetäkää aamulla lehmän verta ja maitoa, sillä saa statusta:D

Juu, sitten tuli mieleeni yksi dokkari, missä Sierra-Leonesta Britteihin aikoinaan pakolaisena tullut kaveri päätti kokeilla pärjääkö hän Etiopiassa kuukauden eläen samoin kuin paikallinen väestö. Ei tullut mitään, vaikka kaveri ei niistä helpoimmista oloista ollut itsekkään lähtenyt. Etiopiassa kun jengillä oli ainoastaan jotain heinää ja juuria ruokana ja silti he painoivat pelloilla pitkää päivää, dokkarin tekijä ei vain pystynyt tekemään duunia, vaan joutui elpymään ruohikossa ja myönsi "että vittu kun hävettää". Vähän yli viikon kesti kaveri, ei puhettakaan, että olisi pystynyt elämään paikallisten tavoin ja paikallisten ravintomäärällä kuukautta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom