200 kg penkistä 100 % natuna!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Lahjakkaaksi mua on turha puolestaan väittää, taustoja tietämättä. Mun ei ois järjellä ajateltuna koskaan pitänyt saavuttaa tuota 200, olin vielä 2-3v treenaamisen jälkeen heikoimmasta päästä. Armeijan sotilaspenkkikisoissa nostin "hurjat" 21x72,5kg :D

Olit heikoimmasta päästä? Kuinka vahvoja ne vahvimmat oikein olivat, jos heikomman pään kaverikin tökkäs sotilaspenkissä yli 20 toistoa? Vaatimattomuus toki kaunistaa, mutta kyllä mäkin näkisin että heikkoo ja lahjatonta susta ei saa tekemälläkään.

No omista treenikavereista kyllä heikoimmasta päästä, toki olinhan perkeleen laiha sillon. Niin menihän niitä toistoja jonkun verran, kun painoa oli maratoonarin verran. Voitin sen alle 80 kilon sarjan siinä sotilaspenkis.

Mielipiteitä on monia. Eihän sitä toki täysin lahjaton voi olla, tai ainakin se ns. natumaksimi ei ole kovin matalalla. Mutta voima häviää herkeemmin ja nopeemmin kun nousee, siinä mielessä ei parhaat geenit ole todellakaan voimailuun. Keventää ei kärsis yhtään joskin pakko kun hermosto menee herkästi ylirasitukseen/sekasin, kevyellä viikolla tulokset romahtaa. Puhumattakaan sairasteluista.

Eihän niitä hirveästi nykypäivänäkään ole jotka oletettavasti natuna 200 tai yli penkkaa. Omasta kaveripiiristä 1 muu on sen aiemmin nostanut, takuulla natu, kilpailee myös. Sai sen täysin voimatyyppisellä treenillä, minä taas enemmän tuollaisella voimabodaus tyyppisellä treenillä. Olin 19 vuotiaana vissiin 55kiloa jäljessä tota kaveria, ja nyt suunnilleen samoissa. Paikkakunnalla josta oon lähtösin, aika iso roinaporukka reenaili 90 luvulla ja 2000 luvun alkupuolella, kukaan heistä ei tuota 200kg nostanut, tosin minkäänlaista natupohjaa heillä ei ollut, saati käsitystä järkevästä treenaamisesta&ruokavalion merkitystä vähättelivät aina. Hymy hyytyi eräällä heistä, joka kovalla kuurittelulla taisi 180 nippanappa penkata(ego oli kyllä suuri), kun kerroin 200 nostaneeni natikkana :D

Eikös tämä ole ihan normaalia? Mulla ainakin on ja kaikilla mun tuntemilla ihmisillä myöskin.

2009-2013 - Aijaa.com

Tuo kuva kertokoon, että helpolla en mitään oo saanu tässä hommassa. Jos joku tulee mulle väittämään etteikö keskinkertasilla geeneillä natuna kohtuullisiin voimatasoihin voi päästä, niin en kyllä sitä usko.

Lähtötaso penkissä ollut 70kg ja nostanut 68 kilosena 105kg. Lopeta jo toi vikinä "keskinkertaisista" geeneistä. Olet ehkä ollut luontaisesti pieni mutta et heikko. Mulla on lähtö ollut 40kg ja nyt 88 kilosena kahden vuoden treenillä plus vanhoilla pohjilla nousee 105. Siinä sulle keskinkertaisuutta.

Lahjakkuuttakin on kahta laatua jotkut on luonnostaan vahvoja ja toisiin taas treeni tarttuu paremmin. Jälkimmäinen merkkaa sitä että vaikka kahdella ihmisillä olisi identtiset lähtötasot, painot, treenit ja safkat niin toisesta vaan tulee treenin ansiosta vahvempi kuin toisesta. Sekin on lahjakkuutta.

Eikö myös se, kuinka hyväksi hermotusta pystyy kehittämään ja kuinka paljon lihasmassaa kroppaan natuna voi saada ole pitkälti geneettistä, vaikkei alkutaso harrastusta alottaessa kuvasta mitenkään näitä ominaisuuksia. Voimanostoharrastajiksi varmasti hakeutuu keskivertoa "voimageenisempiä" kavereita ja siitä huolimatta vuosikymmeniä tosissaan treenanneistakaan suuri enemmistö ei koskaan yllä tolle tasolle, joten mistään keskinkertaisista geeneistä nyt on varmasti aivan turha puhua. Sä voit väittää ettet sä oo mikään järjetön geneettinen friikki, niinkuin monet maailmanluokan huiput (lajissa kuin lajissa), mutta toi keskinkertasuudesta puhuminen varsin oudoin perustein (väittäisin että jo tuo 70kg penkki aloitustasokin on reilusti keskivertoa parempi) on kyllä silkkaa trollausta.

Mutta aika sama, 200 kiloa on 200 kiloa oli ne geenit mitä tahansa. Kova saavutus.

Tuli mieleen vielä, että onko siima kertonut millainen on aikasempi liikuntatausta ennen salitreenin aloittamista? Oon miettinyt sellaista juttua, että jos on vaikka treenannut uintia tai jotain monta vuotta niin se antaa huonommat lähtökohdat maksimivoiman kehitykselle koska lihaksiin on kehittynyt enemmän kestävyysominaisuuksia. Tietysti verenkierto on parempi mutta sillä ei oo väliä koska perusvoimatreeneissä mennään pitkälti glykogeeneilla. On nähty jotain nuoria bodareita jotka on teini-iässä alottaneet salitreenin ja kehittyneet kovaa vauhtia vaikka mitään aikaisempaa liikuntataustaa ei ole. Sitten voi olla näitä tyyppejä jotka on pelannut lätkää tai futista 10 vuotta mutta seinä tulee vastaan voimatasoissa hyvinkin nopeasti.

Mulla on 7-14 vuotiaana liikuntataustaa, joukkuelajeista jalkapallo, jääkiekko, pesäpallo. Yksilölajeista mäkihyppy, hiihto/yhdistetty, yleisurheilua kokeilin pienimuotoisesti(keihäänheittoa, ei kylläkään ollut valmentajaa tai mitään). Sitten oli semmoset 2-3 vuotta etten harrastanut mitään urheilua tai liikuntaa, ja sitten 16-17 vuotiaana eksyin salille. Kovin lahjakas en sillon lapsena ollut missään lajissa, ainoastaan sprinttimatkoilla hiihdossa kohtalainen ja pesäpallossa pärjäsin jossain piirikunnallisessa yksilötaito/fysiikkakilpailussa hyvin. Palloa heitin pitkälle kokoisekseni. Muuten kyllä kiekossa/jalkapallossa aika pitkälti vaihtoaitio kamaa. Mäkihyppyyn ei pääkoppa riittänyt yhtään, harrastin kuitenkin kun tykkäsin lajista. Kuitenkin enemmän lahjoja oli teholajeihin kun kestävyys, kestävyyskuntoa en kummoiseksi saanut koskaan kehitettyä, 1-1,5km sprinttihiihdossa pärjäsin aina veljelleni, mutta 5km matkoilla hävisin vähintään minuutin yleensä.

On noista jotain hyötyy tietysti voinut olla salitouhuunkin, et liikuntataustaa. Eikähän mulla lihas tai voimakaan kovin hyvin tarttunut teini-iässä kun alotin salitouhut tosin uskon että pitkälti laihuudestakin johtui ja siitä etten saanut painoa nousemaan oikein mitenkään alkuvaiheessa, vasta 20 ikävuoden jälkeen alko kehittymään paremmin kun oli jo kokemusta ja tietoa aiheesta, niin osas laittaa syömiset ja treenit kuntoon. Mulla oli aika hyvä vaste tohon bulkkailuun, varsinkin ekalla bulkkijaksolla lihasta ja voimaa tuli todella hyvin suhteessa rasvakertymään.

Okei. Mielenkiintoista. Voihan tuosta sprinttihiihto taustasta olla hyötyä penkissä kun se kehittää ojentajia ja selkää. Kuitenkin salitouhut jo aloittanut myös melko nuorella ikää. Onhan toi tosiaan kova juttu jos jo 16 vuotiaana alotustaso 70kg. Kyllä tohon jo geenejä vähän tarvitaan, varsinkin jos ruumiinrakenne ei ole erityisen iso.

Siitä huolimatta todella kova suoritus. Onnittelut vielä kerran.

Ei varmasti edes sen vertaa olisi noussut, jos ei yläasteella opettajan johdolla olisi sitä penkkiä kokeiltu muutamaan kertaan. 9-luokalla taisin nostaa 67,5kg, kun kovimmat kaverit taisi sen 80-100kg pukata meidän liikuntaryhmässä.

Tosi pieni(muutenkun pituuden puolesta)ja laiha olin yläasteella. Moni yläasteaikanen koulukaveri ei meinaa tunnistaa enää, kun paino on ollut tuplaantunut 8-luokasta, pituutta en hirveesti kasvanut enää niistä ajoista. Ja todella herkkä laihtumaan, armeijassa lähti 2 viikon leirillä 12kg vaikka laihana poikana sinne meninkin.

Mitä nyt satunnaisesti olen Siiman punnerteluja sivustaseurannut niin harvoin kyllä salilla näkee kenenkään panostavan täysillä treeneihin samalla tavalla. :puntti: Näin niinkuin silminnäkijän havaintojen perusteella, taustoista tietämättä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Siiis mitä? Jätkä sanoo että on lahjaton, mutta 9-luokalla nostettu parin kokeilun jälkeen 67,5 kiloa ilman treeniä ??

Tuossa pari kuukautta sitten meillä oli kuntosalia liikuntatunnilla. Olen lukion kakkosella nyt, mukana oli myös muutama kolmonen. Penkin ympärillehän siellä sitten suurin osa nuorista kokoontui tietysti. Luokan kovimman nostajan ensimmäinen sarja oli 3x60kg, toiseksi kovimman eka sarja muistaakseni 8x50 ja sitten kolmannella jotain 10x40kg. Suurin osa ei saanut tehtyä 40 kilolla minkään näköistä sarjaa, ja muutamalla ei noussut 30 kiloa kertaakaan. Eli itse olet kaksi vuotta nuorempana nostanut enemmän kuin kukaan meidän 25 henkisestä liikunnanryhmästä, ja sanot ettet ole lahjakas? Urheilutaustaa monilla oli, mutta salilla ei ole käynyt kun nuo kaksi parasta, ja hekin hyvin epäsäännöllisesti päälajiensa ohessa.

^ Siis lukion 2.vuoden opiskelijoista ja abeista paras nosti 3x60? Kyllä on harvinaisen paskakuntoisia lukiolaisia nykyään jos näin on, urheilutaustaa tai ei.

Okei. Mielenkiintoista. Voihan tuosta sprinttihiihto taustasta olla hyötyä penkissä kun se kehittää ojentajia ja selkää. Kuitenkin salitouhut jo aloittanut myös melko nuorella ikää. Onhan toi tosiaan kova juttu jos jo 16 vuotiaana alotustaso 70kg. Kyllä tohon jo geenejä vähän tarvitaan, varsinkin jos ruumiinrakenne ei ole erityisen iso.

Siitä huolimatta todella kova suoritus. Onnittelut vielä kerran.
Mulla oli 15 vuotiaana, n. 68 kilosena alotustaso 65kg, enkä todellakaan pidä sitä mitenkään hurjana. päin vaston, luokkakaveri silloin naputteli sarjaa 90kg:llä muutaman kilon paksumpana, joten itseäni pidin hyvin kheikkona... Ja näkyy keskinkertasuus vielä nykyäänkin, pienen ikuisuuden tehnyt penkkiä ja ohjelmiakin tullut läpi käytyä, mutta edelleen 140kg on ottamatta, "paras" sarja 13x100kg tai 8x110kg. Nyt tosin on hieman apuja pelissä, ja mistään roinasta ei todellakaan ole kyse. Mielenkiinnolla odotan ensivuoden jouluun, mikä silloin on kunto...

Mun mielestä on jotenkin absurdia täällä tämä keskustelu painojen suhteen, ottakaas nyt vaikka esimerkiksi pelastusopiston testi penkkipunnerrus 45kg:lla 25 toistoa Kalasen mukaan maksimiksi nostona 75kg ja tämä opetushaara on tarkoitettu kovakuntoisille ihmisille ;)

Saliharrastajan näkökohdista 45kg ei ole mitään, mutta ihmiselle joka on luonut kuntonsa vaikka pyöräilemällä tämä alkaakin jo painaa. Mulla on ihan samansuuntaisia kokemuksia ihmisistä kuin Tovilla, ihminen on perkeleen heikko eläin jos sitä voimaa ei ole hankittu mistään, ja kyllä pidän saamarin kovana jos joku nostaa ensimmäisenä penkkinostonaan yli omanpainon.

Kaiken ton Siiman oman lahjakkuuden vähättelyn ja selittelyn jälkeen naurattaa eniten se, että kaveri puhuu oman "natumaksiminsa" saavuttamisesta vaikka ikää on hädintuskin parikymmentä.. :face:

Bench Press Standards In Kg | Guides | Tribesports

Tuossa nyt on joku taulukko. Treenaamattomalle tyypille toi 67,5kg on standardi sillon kun painoa on 125kg! En tiedä kauanko pitää treenata, että saavuttaa novice ja intermediate tasot mutta todella pieni vähemmistö saavuttaa sen 100kg edes vuoden treenillä.

Valmennuksella ja penkkitekniikalla on tietysti merkittävä rooli. Siima kertoi, että opettajan ohjauksessa oli harjoiteltu penkkiä. Ehkä se sitten osasi opettaa heti alusta lähtien oikean tekniikan. Suurin osahan alottaa nostelemisen ilman mitään tekniikkaa eikä kehity jo pelkästään sen takia.

Kaiken ton Siiman oman lahjakkuuden vähättelyn ja selittelyn jälkeen naurattaa eniten se, että kaveri puhuu oman "natumaksiminsa" saavuttamisesta vaikka ikää on hädintuskin parikymmentä.. :face:

Tuossa on ihan perää :hyper: tiiä minkälaisia rautoja irtois vuosien saatossa...

^ Siis lukion 2.vuoden opiskelijoista ja abeista paras nosti 3x60? Kyllä on harvinaisen paskakuntoisia lukiolaisia nykyään jos näin on, urheilutaustaa tai ei.

No eihän toi nyt mikään huono tulos ilman urheilutaustaa oo.

...Tosin kertoohan se jotain, jos kellään ei oo mitään urheilutaustaa.

Toihan on ihan tavallista, että teinipoikien eka ykkösmaksimi on neljäkymppiä, jos sitäkään. Jos ei oo ikinä ennen tehnyt penkkiä, niin keskivertojätkän rahkeet ei juuri enempään riitä. Fyysisellä taustalla ja lahjakkuudella voi nostaa enemmän, mutta useimmalla ei oo kumpaakaan niistä, joten ei pitäis olla mikään yllätys.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom