Mielipiteitä on monia. Eihän sitä toki täysin lahjaton voi olla, tai ainakin se ns. natumaksimi ei ole kovin matalalla. Mutta voima häviää herkeemmin ja nopeemmin kun nousee, siinä mielessä ei parhaat geenit ole todellakaan voimailuun. Keventää ei kärsis yhtään joskin pakko kun hermosto menee herkästi ylirasitukseen/sekasin, kevyellä viikolla tulokset romahtaa. Puhumattakaan sairasteluista.
Eihän niitä hirveästi nykypäivänäkään ole jotka oletettavasti natuna 200 tai yli penkkaa. Omasta kaveripiiristä 1 muu on sen aiemmin nostanut, takuulla natu, kilpailee myös. Sai sen täysin voimatyyppisellä treenillä, minä taas enemmän tuollaisella voimabodaus tyyppisellä treenillä. Olin 19 vuotiaana vissiin 55kiloa jäljessä tota kaveria, ja nyt suunnilleen samoissa. Paikkakunnalla josta oon lähtösin, aika iso roinaporukka reenaili 90 luvulla ja 2000 luvun alkupuolella, kukaan heistä ei tuota 200kg nostanut, tosin minkäänlaista natupohjaa heillä ei ollut, saati käsitystä järkevästä treenaamisesta&ruokavalion merkitystä vähättelivät aina. Hymy hyytyi eräällä heistä, joka kovalla kuurittelulla taisi 180 nippanappa penkata(ego oli kyllä suuri), kun kerroin 200 nostaneeni natikkana :D