100 m tuloksia ja millä treenillä

Mä nyt en ole päässy satasta juoksemaan, mutta tuossa viime viikolla tuli vedettyä treenien jälkeen 81m aikaan 9,8s toisella juoksulla (ekasta ei aikaa kun ajanotto ei toiminukaan), niin mitähän satasen aikaan tolla vois odottaa?
Niin viimeksi pikamatkaa edes juossut joskus 8-9 vuotta sitten.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä nyt en ole päässy satasta juoksemaan, mutta tuossa viime viikolla tuli vedettyä treenien jälkeen 81m aikaan 9,8s toisella juoksulla (ekasta ei aikaa kun ajanotto ei toiminukaan), niin mitähän satasen aikaan tolla vois odottaa?
Niin viimeksi pikamatkaa edes juossut joskus 8-9 vuotta sitten.

Aikalailla tasan 12s. Tietysti sitten vaikuttaa lähitkö telineistä ja kuinka tarkka ajanottaja oli.

[venom];2989742 sanoi:
Aikalailla tasan 12s. Tietysti sitten vaikuttaa lähitkö telineistä ja kuinka tarkka ajanottaja oli.

Ei ollu telineistä, ihan pystylähtö. Niin ja yhtä kokematon ajanottaja kuin juoksijakin. Sais tuolla kyllä sähköajankin otatettua 7€ hintaan, mutta ennemmin sen juoksisi 100m, joka ei taas tuolla onnistu kun radan pituus 81m..
Vaikken aiempia aikoja muistakaan sataselta varmaksi niin ei kyllä ole mitään muistikuvaa että olisin 12 alkaviin aikoihin silloin pystynyt, joten siihen nähden kuulostaa kyllä hyvältä :). Olisikohan esim jossain seinäjoella mahdollista mittauttaa tuo 100m sähköaika? Ja koska en ole ikinä sähköaikaa juossut, niin seuraa tyhmä kysymys. Miten toi sähköisen ajanoton startti toimii, joku kääntää jostain kytkimestä vaiko jonkun liiketunnistimien avulla ajanmittaus alkaa kunhan tarpeeksi liikahdan?

Kisoissahan sitä pääsee kokeilemaan mutta siihen tarvii lisenssin, en tie yhtään mitä sellaset maksaa, mutta huomattavasti enemmän kun toi 7e. Jos tuolla paikassa on mahollisuus juosta 60m niin olis vertailukohtia kun se on kuitenkin virallinen hallimatka. Sellanen 7.5s/ 60m vastaa keskimäärin tollasta 12s/100m, riippuen siitä onko lähtö vai loppu vahvempi.
Ja tosta ajanotosta, että kello lähtee lähtölaukauksesta käyntiin, eli aika lähtee käyntiin ennen kuin ihminen kerkee reagoimaan, siinä syy miksi kisassa aika on hitaampi kun omalla lähdöllä, ja maalikamerasta katotaan mihin aikaan juoksija ylittää maaliviivan.
Mut tosiaan, veikkaan että tuolla mainitsemassas paikassa voi juosta sähköaikoja, mutta nimenomaan omasta lähdöstä, jollon ei oo oikein vertailukelpoinen kisojen kanssa.

20 euroa on lisenssi ja lisäksi pitää kuulua johonkin seuraan. Jäsenmaksu on noin 5 euroa riippuen seurasta. Ja tietenkin kisamaksu 5-10 euroa.

[venom];2990996 sanoi:
Kisoissahan sitä pääsee kokeilemaan mutta siihen tarvii lisenssin, en tie yhtään mitä sellaset maksaa, mutta huomattavasti enemmän kun toi 7e. Jos tuolla paikassa on mahollisuus juosta 60m niin olis vertailukohtia kun se on kuitenkin virallinen hallimatka. Sellanen 7.5s/ 60m vastaa keskimäärin tollasta 12s/100m, riippuen siitä onko lähtö vai loppu vahvempi.
Ja tosta ajanotosta, että kello lähtee lähtölaukauksesta käyntiin, eli aika lähtee käyntiin ennen kuin ihminen kerkee reagoimaan, siinä syy miksi kisassa aika on hitaampi kun omalla lähdöllä, ja maalikamerasta katotaan mihin aikaan juoksija ylittää maaliviivan.
Mut tosiaan, veikkaan että tuolla mainitsemassas paikassa voi juosta sähköaikoja, mutta nimenomaan omasta lähdöstä, jollon ei oo oikein vertailukelpoinen kisojen kanssa.

20 euroa on lisenssi ja lisäksi pitää kuulua johonkin seuraan. Jäsenmaksu on noin 5 euroa riippuen seurasta. Ja tietenkin kisamaksu 5-10 euroa.

Taitaa olla ainoa vaihtoehto tuo 81m, ainakin mitä sensoreiden paikasta katsoin. Täytyy vielä varmistaa tuo asia joku kerta. Jos nyt 100m ja 60m verrataan, niin luulisin että mulla lähtö on vahvempi. Mutta koetetaan nyt käydä edes tuo 81m sähköllä mittaamassa jos ei muuta, tänä vuonna. Seuraan nyt en jaksa liittyä kun suoraan sanottuna aivan liian paljon vaivaa siihen nähden että saa sen yhden sähköajan itselleen..

Taitaa olla ainoa vaihtoehto tuo 81m, ainakin mitä sensoreiden paikasta katsoin. Täytyy vielä varmistaa tuo asia joku kerta. Jos nyt 100m ja 60m verrataan, niin luulisin että mulla lähtö on vahvempi. Mutta koetetaan nyt käydä edes tuo 81m sähköllä mittaamassa jos ei muuta, tänä vuonna. Seuraan nyt en jaksa liittyä kun suoraan sanottuna aivan liian paljon vaivaa siihen nähden että saa sen yhden sähköajan itselleen..

Eikköhän johonkin kisaan pääse, kun maksaa osallistumismaksun 5e ainakin pääkaupunkiseudulla, tosin tulos ei ole tilastokelpoinen, mutta ei kai sillä väliä.

Kisaan ennusta 100m aikaasi 12,5-13s tuon 81m=9,8s perusteella.

Terve,

kävin tänä kesänä pitkästä pitkästä aikaa kokeilee paljonkohan satanen kulkis, tulokseksi sähköajalla sain 11,43 metrin vastatuuleen. Sen innoittamana oon nyt alottanu omatoimisen pikajuoksuharjoittelun. Taustasta sen verran, että oon nuorempana harrastanut vähän yleisurheilua, viimeiset 10 vuotta salibandya ja n. 7 vuotta kuntosalilla käyntiä. Ikää löytyy kohta jo 26, joten menetetty tapaus olen huipputuloksia ajatellen, mutta minkäs teet kun alkoi kiinnostamaan. :rolleyes: Muita tilastoja tältä kesältä: vauhditon pituus 261, 5-loikka 13,50 ja 200m 23,07.

Kyllähän äijällä potentiaalia on nopeestikin juosta 11s. Johan toi hyviin tuuliin ois sellanen 11.20. Ja muutenkin alottelijalla ajat paranee yleensä juoksu juoksulta ja useinpa ihan reilustikin kerrallaan.

Tuo 11,43 tulos oli tähtikisoissa juostu, joten siinä oli hyviä kirittäjiä mukana. Sen jälkeen juoksin muutaman alemman tason kisan, ja ajat jäivät pikkuisen heikommiksi (11.45-11.60). Mutta kuten Art2 totesikin, niin loikkatulokset ovat melko heikkoja. Eli voimaa pitäs saada reilusti lisää, jotta kiihdytys nousisi edes ok tasolle. Pudotushyppyjä ja jalkaprässiä olen alkanut tekemään jonkin verran, mutta en tiiä sitten onko niistä paljoa apua...

12,94s meni eilen kun kokeilin 4v tauon jälkeen. Tällä välillä en kertaakaan ollut juossut täysiä sataa metriä putkeen. Treeninä satunnaiset lenkkeilyt juosten ja rullaluistimilla, sekä vähäiset kyykkytreenit salilla.
Flunssan jälkeen kävin tänään kokeilemassa 400 metriä ja ajaks tuli 1.04. Kyl tossa muutama sekunti jäi parantamisen varaa vielä, kun en maaliin tullessa ollut edes kovin puhki. Vaikee oli arvioida vauhdinjakoa kun koskaan ennen en ollu 400m juossu.
Tossa vauhdittomassa pituudessa menee jotain 270cm ja vauhditonta korkeutta oon tänä vuonna hypännyt 125cm jaloilteen alas ilman patjaa. Vauhdilla menee ilman patjaa jaloilteen alas jotain 160cm, omalla pihanurmella.

Terve,

kävin tänä kesänä pitkästä pitkästä aikaa kokeilee paljonkohan satanen kulkis, tulokseksi sähköajalla sain 11,43 metrin vastatuuleen. Sen innoittamana oon nyt alottanu omatoimisen pikajuoksuharjoittelun. Taustasta sen verran, että oon nuorempana harrastanut vähän yleisurheilua, viimeiset 10 vuotta salibandya ja n. 7 vuotta kuntosalilla käyntiä. Ikää löytyy kohta jo 26, joten menetetty tapaus olen huipputuloksia ajatellen, mutta minkäs teet kun alkoi kiinnostamaan. :rolleyes: Muita tilastoja tältä kesältä: vauhditon pituus 261, 5-loikka 13,50 ja 200m 23,07.

Kova tulos, tosin saat varmasti jotain siirtymäapua tuolta salibandyn puolelta ja yleisurheilutaustakin jeesannee, silti luulisi aikojen tuosta vielä selkeästi petraantuvan. Miten lähtö telineistä sujuu? Ikä ei ole todellakaan este tuloksille.

Kova tulos, tosin saat varmasti jotain siirtymäapua tuolta salibandyn puolelta ja yleisurheilutaustakin jeesannee, silti luulisi aikojen tuosta vielä selkeästi petraantuvan. Miten lähtö telineistä sujuu? Ikä ei ole todellakaan este tuloksille.

Joo säbäkentillä on tullut juostua, mutta sielläkin ekat askeleet ovat tuskaa, eikä kentän pituus oikein riitä vauhtiin pääsemiseen. Telineistä lähtö on kyl hakusessa... suht hyvä reaktio löytyy, mut ensimmäiset 0 - 30 metriä ovat hidasta + nousen liian nopeasti pystyyn enkä käytä käsiäni oikein.

Telineistä lähtö on kyl hakusessa... suht hyvä reaktio löytyy, mut ensimmäiset 0 - 30 metriä ovat hidasta + nousen liian nopeasti pystyyn enkä käytä käsiäni oikein.

Mulla aivan sama tilanne. En oikein uskalla nojata tarpeeksi eteenpain ja koko ajan tuntuu, etta menen turvalleni. Pelaan amerikkalaista jalkapalloa, ja vaikka lahtoasento onkin pysty (wide receiver), usein pelitilanteessa olisi tarpeellista kiihdyttaa pikajuoksutyyppisesti 20-30 metriakin parhaimmillaan. Pikajuoksusta loytyy kuitenkin sen verran kokemusta, etta 11,70 olen juossut High School kisoissa noin 3 kk treenauksen jalkeen. En epaile hetkeakaan, etta pienella lahtoharjoittelulla tuosta viela 0,5 olisi haihtunut, sen verran sai katsella aina muiden selkia ekalla 40 metrilla. Pienella koululla vaan ei ollut hirveen patevat valmentajat.

Eli neuvoja olisi kiva saada siihen miten harjoitella tuota lahtoa. Ilmeisesti juuri tuossa eteenpain "sukeltamisessa" tarvitaan jerkkua jalkoihin, jota pitaisi kylla kyykkaamisen jaljilta olla aivan riittavasti. Telineista kylla lahto sujuu luonnollisemmin, mutta kunnon etunojalla sama kaatumisen tunne valtaa mielen. Nain, kun spurttailu on vain lajia tukeva harjoitusmuoto, ei valmentajan hankkiminen vain ole mahdollista. Mita olisi tehtavissa?

Oon nyt jonkun verran tehnyt kuntosalilla jalkaprässiä pienillä toistomäärillä ja isoilla painoilla sekä 90´ kulmassa, että 120´ kulmassa + pidempää sarjaa ja pienemmillä painoilla n. 45´ kulmassa. Tulos vauhdittomassa pituudessa on noussut reilussa kuukaudessa 259 -> 273 ja 30m vedot tuntuvat paljon terävämmiltä.

Lähtöjä pitäs talvikaudella päästä johonkin halliin mieluiten harjoittelemaan, oon miettinyt eltsun putkea, mut onkohan sinne vapaa pääsy?

Oon nyt jonkun verran tehnyt kuntosalilla jalkaprässiä pienillä toistomäärillä ja isoilla painoilla sekä 90´ kulmassa, että 120´ kulmassa + pidempää sarjaa ja pienemmillä painoilla n. 45´ kulmassa. Tulos vauhdittomassa pituudessa on noussut reilussa kuukaudessa 259 -> 273 ja 30m vedot tuntuvat paljon terävämmiltä.

Lähtöjä pitäs talvikaudella päästä johonkin halliin mieluiten harjoittelemaan, oon miettinyt eltsun putkea, mut onkohan sinne vapaa pääsy?

Eltsu on ihan vapaassa käytössä, sinne vaan! Oliskohan auki joka päivä klo 20 asti, toiv. en ihan väärin muista. Mites meinaat muuten sovittaa pikajuoksuharjoittelun säbätreenien ja puntin keskelle? Montako salibandytreeniä teillä on viikossa (+pelit), montako juoksuharjoitusta meinasit ottaa viikkoon?

Seimpo, suosittelisin että alat tekemään kyykkyä prässin sijaan, ja mukaan rinnalleveto. Putken lisäks myös mylly on vaihtoehto, 200 metrin kiertävä rata ja ei niin masentava paikka kun putki. Opiskelijalta maksaa 1,5e kerta eikä yleensä kukaan mitään kysele jos vaan kävelee maksamatta.

Mites meinaat muuten sovittaa pikajuoksuharjoittelun säbätreenien ja puntin keskelle? Montako salibandytreeniä teillä on viikossa (+pelit), montako juoksuharjoitusta meinasit ottaa viikkoon?

Säbätreenejä on 3 kertaa + keskimäärin 1 peli viikossa. Siinä ohella oon treenannu viikosta riippuen 1-3 kertaa puntti- tai pikajuoksutreeniä.

[venom];3014741 sanoi:
Seimpo, suosittelisin että alat tekemään kyykkyä prässin sijaan, ja mukaan rinnalleveto. Putken lisäks myös mylly on vaihtoehto, 200 metrin kiertävä rata ja ei niin masentava paikka kun putki. Opiskelijalta maksaa 1,5e kerta eikä yleensä kukaan mitään kysele jos vaan kävelee maksamatta.

Jotenkin tuntuu toi jalkaprässi helpommalta liikkeeltä, mut kyykky varmaan on lajinomaisempi? Vai mistä syystä jalkaprässiä ei suositella? Mavee ja rinnallevetoo pitäs kyl alkaa tekee oikee tosissaan. Täytyy käydä sekä myllyssä että putkessa treenaamassa tässä lähiaikoina!

mites toi treeni ?
lontoossa joskus juttelin yden ukon kanssa. se oli about 75 -80kg ja veteli helppoja 3 - 5 sarjoja 220 - 240kg tagossa. maastavedosta oli siis kyse.
100m juoksija sano olevansa, en muista mika oli kaverin ennatys, mutta yritti kuitenkin kovasti brittien maajoukkueeseen, mihin oli raja 10.20sek.

kiinnostaa lahinna tuo maastaveto. vetaako sprintterit maasta kovilla raudoilla ?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom