100 m tuloksia ja millä treenillä

IMO pikajuoksijan ei todellakaan kannata tehdä etukyykkyä.
1. etureisiä ei kannata puntilla juuri treenata (kun juostaan takaosaston lihaksilla)
2. etukyykystä ei pysty nousemaan ilman et tanko kolahtaa leukaan.

Noinhan sitä yleensä ajatellaan, enkä ole välttämättä eri mieltä, mutta...

Ite kun on kokeillu etukyykkyä, niin ei se tunnu etureisissä sen enempää, kuin takakyykkykään, kun kyykkää kunnolla taaksepäin, eli istuu jalkojen väliin. Takaosaston lihakset aktivoituu, kun mennään syvälle. Itellä tuntuu, että etukyykyssä pääsee helpommin syvemmälle ja ilman, että keho menee linkkariin, kun etukyykyssä täytyy pitää kroppa pystyssä.

Se on tietysti totta, että etukyykkyä on vaikeaa, jopa mahdotonta tehdä räjähtävästi. Eli lähinnä peruvoima jumppailuun sitä vois käyttää.

Tuo tossa yllä oli siis pohdiskelua, ei kannanotto suuntaan tai toiseen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllähän se on yksilöllistä mikä kyykky soveltuu parhaiten kullekkin.

Syvätakakyykyn ongelma on (ainakin itsellä) että siinä joutuu menemään tosissaan linkkuun, jos haluaa päästä syvällä, joten siitä tulee puhtaasti alaselkäliike.

Itse suosittelen yhdenjalankyykkyä (bulgarialainen kyykky), jossa rasitus kohdistuu oikeaan paikkaan. Heikkous taas siinä on, että se vaatii paljon tasapainoa, joka ainakin syö liikkeen räjähtävyyttä. (mutta salilla treenataan voimaa, räjähtävyyttä saa muutenkin)

Kyllähän se on yksilöllistä mikä kyykky soveltuu parhaiten kullekkin.

Syvätakakyykyn ongelma on (ainakin itsellä) että siinä joutuu menemään tosissaan linkkuun, jos haluaa päästä syvällä, joten siitä tulee puhtaasti alaselkäliike.

Itse suosittelen yhdenjalankyykkyä (bulgarialainen kyykky), jossa rasitus kohdistuu oikeaan paikkaan. Heikkous taas siinä on, että se vaatii paljon tasapainoa, joka ainakin syö liikkeen räjähtävyyttä. (mutta salilla treenataan voimaa, räjähtävyyttä saa muutenkin)

Yhden jalan kyykkyä voi tehdä myös Smithissä jolloin noi tasapaino-ongelmat ei häiritse. Ja kyllä väitän etä etukyykkyä pystyy räjähtävästi tekemään, painoja vaan tarpeeksi vähän. Ja jos teet ristiotteella (eli kämmenet tangon päällä) niin ei se tanko ponnahda leukaan.

Eikös keskivartalon lihakset ole erityisen tärkeitä pikajuoksussa että saa pidettyä juoksuasennon kasassa? Etukyykky vahvistaa erinomaisesti keskivartalon lihaksia.

Itse olen koittanut jonkinlaista hybridia perus voimahakuisen treenin ja juoksuharjoittelua palvelevan treenin välillä tässä kesän aikana sprinttitreenistä innostuttuani, en tiedä toimiiko tällainen juoksutreenin kannalta, eli kritiikki tervetullutta.

Esim. viime treeni meni jotakuinkin näin:

etukyykky:

lämmittelyt: tanko, 60 kg, 100 kg ja 140 kg.

2 x 180 kg, 2 x 185 kg

prässi:

räjähtäviä sarjoja 3x8-10x430 kg

borzov-hyppyjä 2 sarjaa kummallekin jalalle.

Takareisille:

takareisikoukistukset vatsallaan (räjähtäen ylös) pari sarjaa.

+ pari sarjaa sellaisessa takareisiin kohdistuvassa potkulaitehässäkässä.

100m tuloksia kysyttiin mutta laitetaan nyt 60m aika kun se on tiedossa, eli viime lauantaina juoksin 60m 7,65. Välineinä piikkarit, treenitaustana koripallo ja n. 5v oon käyny salilla. Ennen tuota kävin harjoittelees telineiltä lähtöä mutta muuten en pahemmin oo harjoitellut pikajuoksutyyppisesti.

Intoa riittäisi kyllä parantamaan aikaa ja juoksutekniikkaa mutta aika tahtoo olla hieman kortilla. Jos nyt vaikka ottaisin tavoitteeksi että juoksen ensi kesänä 100m alle 12s niin kuinka tuota kannattaisi lähteä treenaamaan? Asun Espoossa joten tasokkaita YU-seuroja löytyy varmasti mutta ajan puolesta en oikein voi sitoutua treenaamaan tiettyihin klon aikoihin yms, niin kuinka voisin muuten saada vinkkejä tekniikan parantamisesta ja treenityyleistä yms?

e. Jaloista ei ainakaan salin puolella pahemmin voimaa löydy, syväkyykkymax ehkä siinä 140kg, olisiko siitä kuinka suuri apu jos lähtisi tuota kasvattamaan? Solujakaumani pitäisi olla suht nopea tai näin olen ainakin itse ollut huomaavinani..

100m tuloksia kysyttiin mutta laitetaan nyt 60m aika kun se on tiedossa, eli viime lauantaina juoksin 60m 7,65. Välineinä piikkarit, treenitaustana koripallo ja n. 5v oon käyny salilla. Ennen tuota kävin harjoittelees telineiltä lähtöä mutta muuten en pahemmin oo harjoitellut pikajuoksutyyppisesti.

Intoa riittäisi kyllä parantamaan aikaa ja juoksutekniikkaa mutta aika tahtoo olla hieman kortilla. Jos nyt vaikka ottaisin tavoitteeksi että juoksen ensi kesänä 100m alle 12s niin kuinka tuota kannattaisi lähteä treenaamaan? Asun Espoossa joten tasokkaita YU-seuroja löytyy varmasti mutta ajan puolesta en oikein voi sitoutua treenaamaan tiettyihin klon aikoihin yms, niin kuinka voisin muuten saada vinkkejä tekniikan parantamisesta ja treenityyleistä yms?

e. Jaloista ei ainakaan salin puolella pahemmin voimaa löydy, syväkyykkymax ehkä siinä 140kg, olisiko siitä kuinka suuri apu jos lähtisi tuota kasvattamaan? Solujakaumani pitäisi olla suht nopea tai näin olen ainakin itse ollut huomaavinani..

140 kg riittää aika pitkälle, jos et paina kauheesti yli 80 kg. Eli ei toi ekana ole voimasta kiinni. Jos alat voimaa hankkimaan, niin ei juoksu kehity kovinkaan helposti.

On niitä kavereita, jotka juoksee 100m 11 sekkaan, vaikka kyykystä tulee ehkä satanen hyvänä päivänä.

140 kg riittää aika pitkälle, jos et paina kauheesti yli 80 kg. Eli ei toi ekana ole voimasta kiinni. Jos alat voimaa hankkimaan, niin ei juoksu kehity kovinkaan helposti.

On niitä kavereita, jotka juoksee 100m 11 sekkaan, vaikka kyykystä tulee ehkä satanen hyvänä päivänä.

Paino on tällä hetkellä semmoisen n. 76kg ja pituutta 179cm eli tuskin tarvii liiemmin painoakaan tiputtaa? Joo no eipä tuo sitten varmaan voimasta ole kiinni. Veikkaanpa että nopuskestävyydessä voisi olla parantamista ainakin kun tuo 100 metriäkin tuntuu pitkältä matkalta :D

Johan noilla pohjilla lähtisin tavotteleen ennemminki 11,5 sekkaa. Jos 60 metriä menee kylmiltään 7.6s niin luulis satasen jo nyt 12 menevän sekunnin pintaan. Jos on aikaa käydä 2 juoksutreeniä/vko tekemässä niin molemmilla kerroilla telinelähtöjä, koska lähdön oppiminen vie aikansa, toisella kerralla lyhyempiä vetoja 30-60 metriä ja toisella kerralla vaikkapa 120 metrisiä vetoja. Se että minkä pitusia treenejä pitäis tehä, niin on aika paljon kiinni siitä paljonko on aikaa ja energiaa päälajin ohella.
Syväkyykky tuskin on lajinomasta ees koripalloilijalle joten suosittelisin ottaan vähän vajaampia kyykkyjä salilla, jollei lihasmassan kasvattaminen oo ykkösprioriteetti puntilla.
Nopeuskestävyys tuskin on ongelmana satasella, vaan pikemminkin se rentouden puuttuminen. Juoksun pitäs pysyä kasassa loppuun asti. Sitä varten on noi pidemmät vedot

[venom];2161881 sanoi:
Johan noilla pohjilla lähtisin tavotteleen ennemminki 11,5 sekkaa. Jos 60 metriä menee kylmiltään 7.6s niin luulis satasen jo nyt 12 menevän sekunnin pintaan. Jos on aikaa käydä 2 juoksutreeniä/vko tekemässä niin molemmilla kerroilla telinelähtöjä, koska lähdön oppiminen vie aikansa, toisella kerralla lyhyempiä vetoja 30-60 metriä ja toisella kerralla vaikkapa 120 metrisiä vetoja. Se että minkä pitusia treenejä pitäis tehä, niin on aika paljon kiinni siitä paljonko on aikaa ja energiaa päälajin ohella.
Syväkyykky tuskin on lajinomasta ees koripalloilijalle joten suosittelisin ottaan vähän vajaampia kyykkyjä salilla, jollei lihasmassan kasvattaminen oo ykkösprioriteetti puntilla.
Nopeuskestävyys tuskin on ongelmana satasella, vaan pikemminkin se rentouden puuttuminen. Juoksun pitäs pysyä kasassa loppuun asti. Sitä varten on noi pidemmät vedot

Kiitos vastauksesta! Jotain tuollaista ajattelinkin. Tavoite alkaa ehkä hahmottua paremmin sitten kun alkaa 100m juoksemaan ajanoton kanssa ens kesänä.. Mutta ainakin jos alle 12 menee niin oon tyytyväinen. Lähtö tosiaan on varmasti vielä ihan paska ku oon vasta pari kertaa treenannu telineiltä lähtöä. Kyllä nuo pari treeniä pystyy varmasti vetään viikossa kun voi itse suunnitella koska ne tekee.

Voisihan tuota puolikyykkyä alkaa tekemään koska lihasten kasvatus ei ole enää vähään aikaan ollut mikään ykköstavoite. Tosin tuosta on ilmeisesti aika eriäviä mielipiteitä eri pikajuoksioiden kesken kannattaako kyykätä syvälle vai ei? Mikäs olisi helpoin keino (jos ajatellaan ensi kesää) saada luotettava tulos 100m juoksusta? 60m juoksuun oli hallissa hyvät sähkäajanotto vehkeet mutta ulkokentillä ei taida yhtä helposti onnistua..

Kyllä toi puolikyykky on kaikin tavoin parempi pikajuoksua ajatellen, no questions about it, syväkyykyn laaja liikerata on vaan haitaks pikajuoksijalle.
Kyllä kesäsin on paljon kisoja jossa saa ihan virallisen sähköajan, varsinkin pääkaupunkiseudulla. Kannattaa muutama kisa ainakin juosta, kisaamalla alkaa löytyyn se todellinen kunto, ja parit ekat kisat on varmasti aika hakemista.

[venom];2162360 sanoi:
Kyllä toi puolikyykky on kaikin tavoin parempi pikajuoksua ajatellen, no questions about it, syväkyykyn laaja liikerata on vaan haitaks pikajuoksijalle.
Kyllä kesäsin on paljon kisoja jossa saa ihan virallisen sähköajan, varsinkin pääkaupunkiseudulla. Kannattaa muutama kisa ainakin juosta, kisaamalla alkaa löytyyn se todellinen kunto, ja parit ekat kisat on varmasti aika hakemista.

Ei se ihan noin yksioikoista ole. Vajaat kyykyt menee enemmän etureisille. Mitä syvemmälle mennään, sitä enemmän aktivoidaan takareisiä ja pakaroita. Eli jos haluaa perusvoimaa takareisiin ja pakaroihin, niin ainakin vaakatasoon kykkääminen on kyllä perusteltua.

Tässä tapauksessa jos syväkyykky on 140 kg, niin kyykky voimaa on ainakin riittävästi, eli siksi ei ole välttämättä tässä tapauksessa tarvetta kyykkäillä syvältä.

[venom];2162360 sanoi:

Kisat varmaan edellyttää seuraan liittymistä? Voishan sitä sitten muutaman kisan käydä juoksemassakin niin ainakin saa tuloksen. Sinä kun olet pikajuoksija niin minkälaisia aikoja mun ikäluokan jannut juoksee 60m ja 100m Suomessa? Oon siis -88 syntyny.. Nyt kun on saanu innostusta ni vituttaa ettei sillon 14-15 vuotiaana tullu liityttyä seuraan vaikka koulussa aina kulki pikamatkat hyvin.

20 vuotiaat juoksevat suunnilleen samankaltaisia aikoja kuin aikuiset. Eli pk/kansallisissa tuollaiseen 12.30-11.20 haarukkaan useimmiten.

7.65 kylmiltään ennakoi että alle 12 menee heittämällä jos treenaat talven yli ja treenaus onnistuu.

Kisat varmaan edellyttää seuraan liittymistä? Voishan sitä sitten muutaman kisan käydä juoksemassakin niin ainakin saa tuloksen. Sinä kun olet pikajuoksija niin minkälaisia aikoja mun ikäluokan jannut juoksee 60m ja 100m Suomessa? Oon siis -88 syntyny.. Nyt kun on saanu innostusta ni vituttaa ettei sillon 14-15 vuotiaana tullu liityttyä seuraan vaikka koulussa aina kulki pikamatkat hyvin.

No tuo Venom jolle vastasit on samaa ikäluokkaa sun kanssa mutta painellut sellaisia 10,5 alkavia aikoja. Toki poikkeuksellisen nopea ikäisekseen, nopeimmat juossevat tuonne 11 sek tietämiin noin muuten, ehkä hieman alle. Pikajuoksijat lienevät nopeimmillaan siinä 22-28 vuotiaina.

Tosta syväkyykky vs puolikyykky -kysymyksestä viel: Eli jos haluaa raakaa voimaa niin onhan syväkyykky parempi, mutta kyllä toi puolikyykky on paljon lajinomasempaa, kun miettii tota liikerataa. Ja syväkyykystä et pääse mitenkään niin nopeasti ylös kun puolikyykystä.
Itsekin oon tehnyt syväkyykkyä ja mavea pk-kaudella mutten kyllä lähelläkään kisoja alkais niitä vääntään niiden hitauden takia.
Jos lihastasapainossa on jotain vikaa niin ainahan sitä voi korjailla apuliikkeillä mieluummin kun liikeratoja muuttamalla

[venom];2162681 sanoi:
Tosta syväkyykky vs puolikyykky -kysymyksestä viel: Eli jos haluaa raakaa voimaa niin onhan syväkyykky parempi, mutta kyllä toi puolikyykky on paljon lajinomasempaa, kun miettii tota liikerataa. Ja syväkyykystä et pääse mitenkään niin nopeasti ylös kun puolikyykystä.
Itsekin oon tehnyt syväkyykkyä ja mavea pk-kaudella mutten kyllä lähelläkään kisoja alkais niitä vääntään niiden hitauden takia.
Jos lihastasapainossa on jotain vikaa niin ainahan sitä voi korjailla apuliikkeillä mieluummin kun liikeratoja muuttamalla

Minkälaisia sarjoja teet tuota puolikyykkyä ja kuinka monta kertaa viikossa?

Kilpailukaudella en tee 3 toistoa pidempiä sarjoja, lämmittelyt ja 2-3 kunnon sarjaa yks kerta viikossa. Pk-kaudella saatan treenata pari kertaa viikossa ja vähän pidempiä sarjoja, vaik kutosia. Jokainen tekee tietysti niin kun ite tykkää mutta toi ainakin tuntuu itellä riittävän.
Toki Pöyhönen on joskus treenannu jopa 5 kertaa viikossa punttia josta puolet jalkoja, mut tollasta määrää en ehkäpä suosittelis kenellekään pikajuoksijalle :D

[venom];2163595 sanoi:
Kilpailukaudella en tee 3 toistoa pidempiä sarjoja, lämmittelyt ja 2-3 kunnon sarjaa yks kerta viikossa. Pk-kaudella saatan treenata pari kertaa viikossa ja vähän pidempiä sarjoja, vaik kutosia. Jokainen tekee tietysti niin kun ite tykkää mutta toi ainakin tuntuu itellä riittävän.
Toki Pöyhönen on joskus treenannu jopa 5 kertaa viikossa punttia josta puolet jalkoja, mut tollasta määrää en ehkäpä suosittelis kenellekään pikajuoksijalle :D

Jep, tuo kuulostaa ihan järkevältä. Nyt näin syksyllä voi ilmeisesti huoletta treenata vaikka vähän enemmän salitreeniä jaloille ja vähentää sitten keväällä sitä. Joo tuo 5 kertaa tuntuu melko paljolta :hyper: eihän tuosta voi millään edes palautua kun ottaa vielä juoksutreenitkin mukaan..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom