Nojoo, ääriesimerkkinä kaverin mainitsinkin, oli kyllä n. 100kg:na juossut armeijassa cooperissa reilun 3000m. Tämän jälkeen keskittyikin sitten täysin voimanostoon, sääli vaan että oli vatsan kanssa imeytymisongelmia josta johtuen kaksi kertaa loukkaantui "ammattilaisten" mm-kisoissa 90-luvun loppupuolella. Kunto olisi kuulemma ollut tehdä hyvät tulokset listoille, mutta paikat petti, ja jälkiviisaus tietysti aina harmittaa kun tietää mikä meni vikaan
Mutta kun oli kokeillut monenlaista treenisysteemiä ja nähnyt vielä enemmän, niin on sitä mieltä, että 10x10 sarjoilla tehty voimanostoon tähtäävä treeni käy pitemmän päälle ikävästi nivelille, sekä toistomäärien vuoksi että etenkin sarjan loppua kohti tekniikan pettämisen vuoksi. Mun treenissä keskitytäänkin hyvin pitkälti tekniikkaan ja intensiteettiä nostetaan vain pikku hiljaa sen mitä tekniikan pysyminen antaa periksi. Eli ideana ettei tehdä mitään 12, 16 viikon, tai edes puolen vuoden ohjelmaa, vaan pyritään hitaaseen mutta varmaan jatkuvaan tuloskehitykseen pitkän ajan kuluessa.
Tosin alkoi ikäänkuin alusta nyt alkuvuodesta treenit kun oli viime vuonna pienimuotoinen "hieman" kuluttava 7kk:n projekti, nimeltään talonrakennus :D
Palatakseni vielä lyhyet sarjat vs toistokestävyys, niin omalta kohdaltani on kokemusta bodaustyyppisestä treenistä sarjojen toistomäärien vaihdellessa 6:sta 20:een ja muutaman taukovuoden jälkeen nyt voimanostotreenistä pääliikkeiden toistomäärillä 1-3 ja apuliikkeet 4-6, joskus 8 muttei apuliikkeitä juuri koskaan niin loppuun jotta suoritus hidastuu. Toistot aina mahd. "räjähtävästi". Omat ykköstulokset ylittyivät alle puolessatoissa vuodessa vaikka aikanaan oli elimistössä huomattavasti enemmän "lisäapua" palautumiseen.
Samalla olen todennut, että oma voimataso toimii arkielämässä huomattavasti paremmin, siis on hyödynnettävissä ja herkemmin käytössä, koska ei ole jatkuvaa jumintunnetta lihaksissa kuten "täysiä" treenatessa aikoinaan.
Nämä siis todellakin vain omia kokemuksiani asioista ja varmasti olen ainakin osin väärin treenannut aiemmin, mutta pointti olikin että oman kokemukseni mukaan treenattavat toistomäärät eivät ole aivan niin yksiselitteisen vaikuttavia toistokestävyyteen, vaan todella paljon on merkitystä myös sillä saako lihas hyödynnettyä sen mitä treenillä on tuotettu. Ns. herkäksi treenattu lihas ei ilmeisesti hapotu niin helposti tai sitten sen aiheuttaa jokin muu asia jota en osaa sanoa.
Ja mielellään jos voi olla puuttumatta epäolennaisiin muotoseikkoihin tekstissäni, en ole hienoja teorioita lukenut jotta voisin sanoilla kikkailla, mutta yritän siitä huolimatta silti ymmärtää miten treeni ja kroppa toimii ja toivottavasti joku löytää kuitenkin sen jutun tekstistä mitä omalla kokemuksella ja keräämilläni tiedoilla olen itse oppinut. Tarkoitukseni ei ole ketään käännyttää, itsekin olen ateisti:lol2: , mutta jos saan herätettyä jotain ajatuksia niin tämäkin teksti on kannattanut näpyttää