No tässä hieman omaa kokemusta tärinästä:
6 kk punttitauon jälkeen vaihto-oppilasvuotenani Texasissa aloitin kerralla kunnon Heavy Duty jalkatreenillä 40-asteisessa ilmastoimattomassa koulun painohuoneessa missä oli about 30 kärpästä koko ajan lentelemässä eikä Texasissa kärpäsiä tapeta noin vain, ne on about 3 kertaa nopeampia kuin Suomen serkkunsa. OK, treeni oli siis ensimmäinen ylipäätänsä puoleen vuoteen, ja ensimmäinen jalkatreenini tyyliin koskaan:
-Syväkyykky ilman varusteita tehden hitaita toistoja, 4-5s alas ja 2-3s ylös, 10 toistoa minkä jälkeen pysäytetään ylhäällä ja hengitetään (tai oikeastaan yritetään olla yrjöämättä) 10-30 s jokaisen toiston välissä tanko kuitenkin niskassa. Eli 10 toistoa plus toiset 10 rest/pausetoistoa. Yrjösin tuon kyykkysatsin jälkeen, Heavy Duty tyylillä niin loppuun ettei noussut milliäkään alhaalta.
10 minuuttia lattialla makaamista ja tietysti ne yrjöt siinä samalla.
-Suorin jaloin maastaveto 1 x 15 samaan tyyliin kuin tuo kyykky, 10 putkeen ja 5 rest pausea. Ilman mitään varusteita. Ei enää tullut yrjöt, mutta alkoi päässä heittää pahemman kerran eikä ilmaa saanut kun se ei kiertänyt, oli 40 asteista ja täynnä kärpäsiä.
10 minuuttia lattialla makaamista.
-Pohjenosto kyykkykoneessa 1 x 20 hitaita toistoja kunnolla venyttäen ja supistaen, niin kauan kunnes ei enää saanut edes sentin pituista osatoistoa. Kipu oli 10. toiston jälkeen jo aivan saatananmoinen, huusin niin kovaa että koulun toisessa päässä ollut maikka (koulu oli tyhjä päivän jälkeen) tuli koulun läpi ihmettelemään kuka oikein karjuu kuin olisi jalka poikki.
Ok, siinähän se treeni oli, makasin lattialla 15 min yrittäen saada henkeä alaselkä, pakarat, reidet ja pohkeet aivan tunnottomina. Vaihtoperheeni mutsi joutui taluttamaan mut autolle, ja siinä vaiheessa huomattiin kiva pikku homma: mulla tärisi jalat aivan helvetinmoisella taajuudella, en pystynyt estämään sitä. Mutta vielä parempi juttu: mä en pystynyt puhumaan vaan sain änkytettyä pari tavua kerrallaan. Perheen mutsi katseli sitä hommaa 15 min ja oli jo viemässä mua lääkäriin kunnes pikku hiljaa pystyin taas puhumaan kokonaisia sanoja eikä jalat enää hirveästi tärissyt.
Päädyin siihen tulokseen että tuo tilanne oli treenin aiheuttaman kauhean shokin (keskushermostolle) seurausta. Toista kertaa ei noin pahasti enää käynyt kun totuin treenaaman Mentzerin HD-tyylillä.