Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Toisarvoista tai ei, ilmiön selitys olikin se mikä kiinnosti. Kiitos kuitenkin vastauksesta! :)

Sä siis itse vastasit jo kysymykseesi itse tuossa Nikulan lainaamassa kohdassa. Jos on alipalautunut tai muista syistä väsynyt, niin kroppa joutuu koville / kovemmalle treenissä ja siksi kipujakin voi tulla enemmän.

Sä siis itse vastasit jo kysymykseesi itse tuossa Nikulan lainaamassa kohdassa. Jos on alipalautunut tai muista syistä väsynyt, niin kroppa joutuu koville / kovemmalle treenissä ja siksi kipujakin voi tulla enemmän.

No juuh, yritin näköjään hakea vaikeamman kautta vastausta tähän, enkä siis tajunut sen olevan näin yksinkertaisesti selitettävissä, hahh :-D Thx!

voiko kapean penkin tehdä vastaotteella jos haluaa ojentajiin massaa ja voimaa sekä hyötyä penkkituloksen nostamiseen? normaali kapea penkki ottaa niin paljon olkapäihin niin siksi vastaote olisi parempi itselle. Eli jos alan tekemään kapeaa vastaotteella niin onko se huonompi vaihtoehto normaalille jos haluaa ojentajiin sitä voimaa ja hyötyä penkkiin niinkuin normaalilla otteella saa?

voiko kapean penkin tehdä vastaotteella jos haluaa ojentajiin massaa ja voimaa sekä hyötyä penkkituloksen nostamiseen? normaali kapea penkki ottaa niin paljon olkapäihin niin siksi vastaote olisi parempi itselle. Eli jos alan tekemään kapeaa vastaotteella niin onko se huonompi vaihtoehto normaalille jos haluaa ojentajiin sitä voimaa ja hyötyä penkkiin niinkuin normaalilla otteella saa?

Toki voi tehdä, etenkin jos se sulla tuntuu paremmalta. Se ei kuitenkaan välttämättä ole kaikkista paras liike penkkitulosta kasvattamaan, mutta ei siitä kyllä haittaakaan ole. Ojentajien kasvulle tekee varmasti hyvää (ja toisaalta sitä kautta penkkituloskin voi kasvaa).

Saisinko apua penkkipunnerrukseen

Olen 179cm / 74kg 18v.
Olen käynyt kohta vuoden salilla.
Ainut osa alue kropassani mikä ei tunnu kasvavan millään on rinta.
Olen treenannut rintaa kerran viikossa.
Nytten alkanut treenaamaan kuitenkin 2 kertaa viikossa.
Penkkitulokseni on noussut kyllä mutta rinnat eivät kasva.
Nyt jätkät pistää mulle neuvoja/vinkkejä miten saan kesäks pyöreet/kiinteät/isot rinnat !

Kaikilla on jokin heikko lihasryhmä. Syö enemmän, reenaa kovaa/fiksusti, niin kyllä se pitemmällä tähtäimellä kasvaa.

Ja ei, ei ole olemassa vinkkejä millä saat pyöreet/kiinteet/isot rinnat kesäksi, mihin on nyt noin kuukausi aikaa.

Toi FAQ on oikeesti hyvä. Kolmisen vuotta sitten olin tilanteessa että rinta ei kehity penkillä, olkapäihin vain sattuu eikä penkki etene. Aloin noiden ohjeiden mukaan opettelemaan alusta koko penkin. Aika paljon sai tiputtaa painoa pois että sai paskan tekniikan korjattua, mutta kun se korjaantui niin rinnanympärystä tuli äkkiä lisää ja penkkitulos parani muutamassa kuukaudessa 30 kg aiemmasta jossa olin jumissa.

Nyt oon jumissa. Oon laihduttanu reilu parikyt kiloa (117,5kg -> n. 95kg, pituus 189cm). Alkuperäisenä tarkotuksena oli tiputtaa 30kg ja sen jälkeen ottamaan painoa takaisin lihaksena, mutta tällä hetkellä tökkii todella pahasti tämä dieettaminen. Viimeisen kuukauden aikana painoa on tippunut ehkä 3 kg. Tekisi jo mieli heittää laihdutus menemään ja alkaa syömään tosissaan, että sais lihakset kasvamaan. :D Ongelmana vaan on tuo vararengas, mistä haluaisin eroon. Eli mitä siis tässä yritän sanoa on se, että kannattaako jatkaa miinuskaloreilla elämistä vai onko mahdollista, että vatsan seutu kutistuisi vaikka oltaisiinkin plussakaloreilla? Vai onko tämä ihan mahdoton yhtälö?

3kg kuukaudessa on aika hyvin kuitenkin. Jos pää meinaa hajota niin pidä pari päivää taukoa dieettamisessa. Syö järkevästi kuitenkin, mutta vaikka kahtena päivänä syötä +500kcal. Kuinka isolla miinuksella olet ollut?

3kg kuukaudessa on aika hyvin kuitenkin. Jos pää meinaa hajota niin pidä pari päivää taukoa dieettamisessa. Syö järkevästi kuitenkin, mutta vaikka kahtena päivänä syötä +500kcal. Kuinka isolla miinuksella olet ollut?

En osaa sanoa kuinka paljon olen ollut miinuksella kun ei peruskulutuksesta ole mitään havaintoa. Kalorilaskuri antaa itselleni vähän turhan kovan kuuloisen lukeman omasta mielestäni (melkein 3000 kcal salipäivänä). Työni on kuitenkin vain pelkkää istumatyötä.
Olen syönyt noin 2000 kcal edestä päivittäin (38%/21%/41%). Salilla käyn kolmesti viikossa ja ohjelmana on koko kroppa läpi joka kerta. Ekat 3kk ohjelmana toimi kultainen kuusikko, mutta vaihdoin reilu kuukausi sitten tuohon "Koko kroppa kerralla by Arc", mikä löytyi FAQista. Sali harjoittelun lisäksi on kahdesti viikossa Savate Defense -treenit.

Sun kokoisella peruskulutus on +2300kcal ilman mitään ylimääräistä liikuntaa. Salitreeni on sitten jotain 500kcal ylöspäin, riippuen kuinka kova treeni. Salipäivänä tuo 3000kcal kulutus on aika lähellä totuutta.

mitä mieltä jengi on siitä että ottaisi aamupalana tollasen meal pro ateriankorvikkeen, ja ensimmäinen oikea ruoka syötäisiin sitten vasta 12 aikoihin, itsellä ainakin suuria vaikeuksia saada aamupalala syötyö yhtään mitään ja aina tulee niin kiirekkin. korvaako se ihan terveellisen aamupalan?

Omasta mielestä ei korvaa. Toki se on parempi kuin ei ollenkaan. Aamupalan syömisessä kiire on paskin tekosyy ikinä. "Siis en todellakaan herää 15minuuttia aikasemmin jonkun syömisen takia!" Sen ymmärrän jos ei saa menemään ruokaa alas, mutta kyllä siihen tottuu kun totuttautuu. Herää aluksi 30min aikasemmin ja syö rauhassa.

Noniin en nyt jaksa jokaiseen pieneen kysymykseeni ettimään vastauksia ympäri nettiä, joten läväytän ne kaikki tähän ja kiitän jo etukäteen niitä jotka niihin viitsivät vastata :)

Taustatietoa; salitreenin vasta aloittanut nuorimies, kuukausi takana, ja (lähes) kaikki tulokset kasvaneet viikosta viikkoon kovalla vauhdilla (alottelijagainssit).

1. Rinta. Iso ongelma on, että treenissä tuntuu että rinta ei ota samalla tavalla osumaa kun muut alueet, käytännössä koskaa ei ole maitohapoilla seuraavana päivänä. Olen kuitenkin kokoajan panostanut kumminkin rintaan ja teen penkkipunerrusta käsipainoilla ja tangolla ensimmäisenä lämmittelyn jälkeen, joten ei pitäisi prioriteetistäkään olla kiinni. Myöskään sarjapainoja en ole pystynyt kasvattamaan läheskään samaan tahtiin kun muissa lihasryhmissä. Treenaan kahdesti viikossa. Yleensä nämä penkkipunnerrukset tuntuvat enemmän olkapäissä tai käsissä kuin rinnassa jo treenivaiheessa, missä vika? (tässä pitää tietää, että olen yrittänyt lukea SEN aiheen jossa neuvotaan tekniikkaa, mutta en ole siitä saanut tarpeeksi irti ilmeisesti, vai eikö rintatreeni sitten tunnu samalla tavalla treenaamista alottaessa kuin muissa lihaksissa)

2. Hiilihappojuomat. En nyt vielä ole niitä rajoittanut, mutta mietityttää jo valmiiksi että kun olen hiukan addiktoitunut hiilihappojuomiin, niin onko niistä niin paljon haittaa mahdollisella cutilla? Olen kuullut jotain huhuja että keräävät runsaasti nestettä ja pitäisi jättää pois, mutta haluaisin nyt täältä vastauksen että jos juo kalorittomia hiilihappojuomia esim litran päivässä, pilaako se mahdollisuudet päästä rantakuntoon vai onko ihan ok juoda jos muuten on ruokavalio kunnossa?

Noniin en nyt jaksa jokaiseen pieneen kysymykseeni ettimään vastauksia ympäri nettiä, joten läväytän ne kaikki tähän ja kiitän jo etukäteen niitä jotka niihin viitsivät vastata :)

Taustatietoa; salitreenin vasta aloittanut nuorimies, kuukausi takana, ja (lähes) kaikki tulokset kasvaneet viikosta viikkoon kovalla vauhdilla (alottelijagainssit).

1. Rinta. Iso ongelma on, että treenissä tuntuu että rinta ei ota samalla tavalla osumaa kun muut alueet, käytännössä koskaa ei ole maitohapoilla seuraavana päivänä. Olen kuitenkin kokoajan panostanut kumminkin rintaan ja teen penkkipunerrusta käsipainoilla ja tangolla ensimmäisenä lämmittelyn jälkeen, joten ei pitäisi prioriteetistäkään olla kiinni. Myöskään sarjapainoja en ole pystynyt kasvattamaan läheskään samaan tahtiin kun muissa lihasryhmissä. Treenaan kahdesti viikossa. Yleensä nämä penkkipunnerrukset tuntuvat enemmän olkapäissä tai käsissä kuin rinnassa jo treenivaiheessa, missä vika? (tässä pitää tietää, että olen yrittänyt lukea SEN aiheen jossa neuvotaan tekniikkaa, mutta en ole siitä saanut tarpeeksi irti ilmeisesti, vai eikö rintatreeni sitten tunnu samalla tavalla treenaamista alottaessa kuin muissa lihaksissa)

2. Hiilihappojuomat. En nyt vielä ole niitä rajoittanut, mutta mietityttää jo valmiiksi että kun olen hiukan addiktoitunut hiilihappojuomiin, niin onko niistä niin paljon haittaa mahdollisella cutilla? Olen kuullut jotain huhuja että keräävät runsaasti nestettä ja pitäisi jättää pois, mutta haluaisin nyt täältä vastauksen että jos juo kalorittomia hiilihappojuomia esim litran päivässä, pilaako se mahdollisuudet päästä rantakuntoon vai onko ihan ok juoda jos muuten on ruokavalio kunnossa?
1. Tekniikassa varmaan vikaa. Noilla maitohapoilla meinaat varmaan DOMSeja jotka eivät ole lihaskasvun indikaattori. Tosin jos sarjapainot ei nouse niin se tietysti kertoo jo jotain.
2. Ihan huoletta voit light-juomia juoda.

1. Rinta.

2. Hiilihappojuomat.

1. En olisi turhan huolissani, jos olet kuitenkin saanut lisättyä painoa rintaliikkeissä. Mulle rinta oli aikoinaan vähän sama kuin selkä, että reeni ei tuntunut juurikaan lihaksessa. Mutta perille se meni siitä huolimatta. Ei niihin vieläkään tule mitään hullua pumppia, samalla tavalla kuin esim. käsiin. Hermotuksen parantuessa ja lihasten kasvaessa varmasti alkaa tuntua enemmän rinnassakin. Tällä hetkellä panostaisin vain oikeoppiseen tekniikkaan ja progressioon rintaliikkeissä, kyllä se osumaa varmasti ottaa.

2. En ole ravintoekspertti, mutta ei ne juomat sun diettiä pilaa jos niissä ei ole kaloreita. Sillä, ettäkö hiilihappoiset juomat keräisi nestettä ei ole rasvanpolton kannalta mitään merkitystä. Käyttähän jotkut kreatiiniakin dietillä.

1. Sulla pettää tekniikka. Kannattaa ainakin koittaa lämmitellä latseja ristitaljassa ennen penkkejä. Keskity ettei kyynerpäiden asento hajoa nostossa sivulle ja nosta rinnalla! Tangosta kovaa puristaminen auttaa asennon pitämisessä. Kantapaat myös tukevasti maahan ja jaloille vähän painoa.

2. Faktatietoa ei löydy mutta light-limsojen entisenä suurkuluttajana voin kokemuksesta sanoa, että pöhötys mahassa loppui heti kun karsi hiilihappoja järkeviin annoksiin..

Tsemppiä vaan reenailuun, kyllä noi kaikki pikku ongelmat alkaa selviämään, kunhan vaan ei vaan jää turhia vatvomaan ja tekee vaan! :thumbs:

Back
Ylös Bottom