Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kannattaako ennen treeniä ottaa pelkkä proteiini + aminoita vai proteiini + aminot ja hiilaria lisäksi nestemäisessä muodossa (vitargo/osmopure/malto) jos ei ole dieetillä ja tarkoituksena saada lihas kasvamaan sekä tehoa reeniin?

Jos aikaa ennen treeniä ei ole liki mitään niin aminoita ja nopeasti imeytyvää hiilaria, jos taas aikaa on enemmän niin voit aivan hyvin ottaa jotain perusheraa ja vähän hitaammin imeytyvää hiilaria. Aminoita jos haluat käyttää niin ota treenin aikana ne ja jos on rahaa mitä käyttää niin vitargoa kylkeen.

Jos yhdistää tuollaisen PR- prosentteihin perustuvan progressiolla kyykkyvoimaa kehittävän ohjelman suht kevyillä painoilla tehtävään painonnostotekniikkaharjoitteluun, kannattaako kyykätä treenin alkuun vai loppuun? Treenin alussa jaksaa tietysti kyykätä paremmin, mutta kyykkäämisen aiheuttama väsymys voi ehkä olla haitallista tekniikkaharjoittelulle ja johtaa vielä paskempaan tekniikkaan(?). Treenin lopussa taas ei ole niin paljon paukkuja jäljellä kyykkyä varten. Mitä mieltä olette, ei tuo treenin alkuun kyykkäminen varmaan liikaa väsytä kun aika pienet painot maksimiin nähden ainakin ohjelman alussa?

Kannattaako 14-vuotiaan sisällyttää treeneihin SJMV:tä? Ei ole koskaan selän kanssa ollut ongelmia ja olen tekniikkani tarkastuttanut liikunnan opettajan silmän alla.

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Ei siitä haittaakaan ole. Kunhan teet myös kyykkyä, SJMV ei ole niin olennainen alkuun.

SJMV on paras liike takareisille eli jos treeniin sisältyy kyykyt yms. niin eikun tekemään.

Elikkäs nyt olen noin vuoden käynyt salilla. Alku oli näin myöhemmin tarkastellessa melko pelleilyä. En tehnyt mitään kunnon ohjelmaa vaan ihan fiilis pohjalta. Jossain joulun tienoilla päätin ottaa asioista selvää ja ruokavalio ja treeni muuttui täysin. Helmikuussa aloitin arnoldin g6 ohjelman ja sillä olisi tarkoitus jatkaa vielä toukokuu. Tulokset ja paino ovat kasvaneet hyvin ja peilikuvassakin olen havainnut edistystä. Paino 71.1 kg---> 78kg. Kysymys onkin että millaista treeni ohjelmaa suosittelette tämän arskan jälkeen? Olisiko jokin 2-jakoinen hyvä?

SJMV:stä vielä sen verran piti kysellä, että kun teen sitä liikettä, rasitus tuntuu enemmän alaselässä kuin itse takareisissä. Takareidet ovat kuitenkin olleet jumissa seuraavana päivänä. Teen SJMV:tä vyön kanssa. Sellaisella tekniikalla olen tehnyt sitä, että selkäsuorana lähden laskemaan jalkoja pitkin jalat suunnilleen suorina, ehkä hieman ojennettuna ja polvien yläpuolelta suoraan ylös ja loppuojennus pakaroille. En jaksa uskoa että vika on mitenkään tekniikassa vai onko tämä normaalia?

SJMV:stä vielä sen verran piti kysellä, että kun teen sitä liikettä, rasitus tuntuu enemmän alaselässä kuin itse takareisissä. Takareidet ovat kuitenkin olleet jumissa seuraavana päivänä. Teen SJMV:tä vyön kanssa. Sellaisella tekniikalla olen tehnyt sitä, että selkäsuorana lähden laskemaan jalkoja pitkin jalat suunnilleen suorina, ehkä hieman ojennettuna ja polvien yläpuolelta suoraan ylös ja loppuojennus pakaroille. En jaksa uskoa että vika on mitenkään tekniikassa vai onko tämä normaalia?

Kokeile tehdä jalat vähän koukussa. Ja SJMV on aika kova alaselälle.

No eikö jokettaja just kuvaillu tekevänsä jalat vähän koukussa?

Ei kai tuohon ilman videota kukaan voi mitään järkevää kommentoida. Muuta kun sen, että mä taistelen vieläkin tuulimyllyjä vastaan ja väitän että ko. ylhäältä lähtevän liikkeen kutsuminen SJMV:ksi eikä romanialaiseksi on epäloogista. ;)

Mistäs se johtunee että forkut sekä hauikset on lähes saman kokoiset? Siis on ympäryysmitaltaan vain se 5cm eroa (ellei ollut mittausvirhe :o).. Pelottaa että jos samaa malliin menee niin on yhtä paksut, joka ei näyttäisi kivalta. Hauis/forkku liikkeet on hauiskääntö scotissa sekä käsipainoilla ja vielä leuat. Hauis yleensä enemmän jumissa reenien jälkeen. Aiemmin kun vedin kuukauden ajan kulmasoutua ja mavea niin forkuista loppu nopeasti puristusvoima, mutta jonkun puoltoista vuotta nyt reenannu niin ei sen pitäisi niitä niin paljoo suurentaa. Remmejä en siis käytä enkä aiokkaan.

Treenaa ojentajia tuplasti nykyisestä. Ja kyllä forkkujen kasvu hyytyy ennenkuin haukkareiden.

Treenaan ojentajilla dippiä, ranskista ja penkkiä 4-5 sarjaa jokaista. Eihän sellaista jaksa tulpata :D
Eli ei tällä ohjelmalla pitäisi olla mahdollista, että forkut kasvaisi samankokoisiksi?

Ei tarvitse sitä pelätä. Tossa on aika vähän ojentajille sarjoja jos tuon verran tulee viikossa.(?)

Kahesti viikossa tulee tehtyä noita. Ja hyvä jossei siis tarvitse sitä miettiä. Luin pakkiksen viestejä ja sit säikähdin et ne on mulla aika samankokoset niin piti äkkiä mennä mittaamaan :D

Reenaus

Olen jo jonkun aikaa "yrittänyt" aloittaa treenaamisen ja kiinteytymisen. Ongelmana kuitenkin on oikean tekniikan ja oikean ruokavalion puute. En viitsisi lähteä etsimään ympäri sivustoa tietoa kaikesta, vaan jos joku asiasta jotain tietävä osaisi antaa kultaisia neuvoja niin olisin erittäin kiitollinen!

Eli olen 18v sälli, jolla pituutta n. 170cm ja painoa 75kg. Tavoitteena ylimääräisen rasvan hävittäminen, peruskunnon kehittäminen sekä erityisesti lihaskunnon kasvattaminen. Ensi talvena lähdettävä inttiin, joka myös osaltaan motivoi treenaamaan.

Treenaaminen on rajoittunut pääasiassa käsipainoihin ja punnerruksiin, koska pitäisi ensiksi saada ylimääräiset pois lihasten tieltä. Noin 2kk ajan olen treenannut hauiksia käsipainoilla 12kg 3x10-15, ojentajia samalla määrillä mutta 10kg painoilla. Toisinaan olen myös sisältänyt mukaan hammerkääntöjä 12kg painoilla 3x15. Etunojapunnerruksia 3x20 ja usein ojentajapunnerruksia 3x15 käsipainoliikkeen sijaan. Nämä kaikki siis 2-3 kertaa viikossa viimeisen 2kk ajan, jolloin voimat kasvaneet marginaalisesti. 2kk sitten aloitin 8kg painoilla, joista olen päässyt siirtymään nuihin 12kg painoihin. Käsivoimia tarvitsen erityisesti töissäni, missä tarvitsee nostella suuriakin painoja toisinaan.

Ennen todellista koko kropan treenaamista pitäisi tosiaan saada läskit lentoon. Olisiko hölkkääminen 2-3 kertaa viikossa 120-160 pulssilla vähintään 30 minuutin ajan hyvä menetelmä? Viime syksynä cooperissa juoksin noin 2400m, josta taso varmaan vähän laskenut talven aikana, koska harrastukset painottuvat kesälle. Ruokavalion muutos olisi tietysti tärkeää, eli kaikki sokerinen ja rasvainen ruoka minimiin? Vähemmän kaloreita, enemmän liikuntaa, eikö vain? Tietäisi vaan mitä, milloin ja kuinka paljon kannattaisi syödä. Kiirehän tässä ei ole, enkä odotakkaan mitään parin kuukauden ihmettä, mutta paras aloittaa ennen kuin karkaa mopo käsistä.

Kiitos ja kumarrus jo etukäteen kaikille vastaajille! :puntti:

Back
Ylös Bottom