Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tein jouluun asti voimatreeniä lyhyillä toistoilla, nyt olis tarkoitus laihduttaa pari kiloa ja samalla vaihtaa ohjelmaa. Onko haittaa/hyötyä jos teen pitkiä 12-15 toistoja laihduttaessa?

Tein jouluun asti voimatreeniä lyhyillä toistoilla, nyt olis tarkoitus laihduttaa pari kiloa ja samalla vaihtaa ohjelmaa. Onko haittaa/hyötyä jos teen pitkiä 12-15 toistoja laihduttaessa?

Ei, mutta ole tarkkana, ettei se lihakseen kohdistunut rasitus pienene merkittävästi. Ehkä sinuna jatkaisin sillä voimatreenillä ainakin alkuun, koska tuolla dieetti&pitkät sarjat -tyylillä menee helposti metsään, kun lihasta kiusataan vähemmän kuin enne dieettiä, josta seuraa että lihas pääsee helpommalla ja se lähtee karkuun.

Tiimi hukassa!

Olen nyt 2vuotta treenannu intensiivisesti 4krt/vk ja olisin ilmoittautumassa ensimmäisiin kisoihin syksyllä. Ongelma on se että pitäisi johonkin tiimiin kuulua enkä tiedä kehenkä ottaa yhteyttä ja miten asia pitäisi hoitaa?! En tarvitse mitään personal trainereita, en treenausohjelmaa, enkä ravinto-ohjelmaa. Tarvitsen vain tiimin, joten voin osallistua kisoihin. Onnistuuko tällainen??!

Kulmasoutu kädet leveällä siten, että kyynerpäät liikkuvat sivullepäin, eikä suoraan taakse.

No eipä tuo varmaan hirveästi muuta tee kun enintään siirtää rasitusta latseilta takaolkapäille/trapseille. Latsit tekee vaakasouduissa työtä eniten kun kyynärpäät kulkee lähempänä kylkiä. Sikälimikäli selkää halutaan leventää latseja kasvattamalla..

Kokemuksesta viisastuneena en vaihtaisi ensimmäiselle dietille siirtyessä ohjelmaa. Parempi kun pidät ohjelman samana, niin osaat paremmin peilata treenin raskautta niiden diettiä edeltävien treenipainojen avulla. Niinkuin hermanni9 mainitsi niin metsään menee helposti.

Voiko 2-jakoista ohjelmaa tehdä viidesti viikossa? Vai tuleeko treenattua liikaa? Esim 2pv treenii ja 1pv lepo jne... Selviääkö vain kehoa kuuntelemalla vai oisko jollain kokemusta asiasta?

Se on vähän sillälailla, että itse sun pitää se kokemus hankkia. Monilla on varmasti kokemuksia, mutta kaikilla erilaisia.

En oo ihan varma pitäiskö tää heittää ruokapuolelle, mutta on kuitenki sen verran aloittelijakysymys että päätin laittaa tänne. Olen juuri aloittanut dieettiä vuodenvaihteen jälkeen, mutta sairastuin mahatautiin ja kalorit menivät todella rutkasti miinukselle ja tuli syötyä lähinä sitä mikä sattui pysymään sisällä. Kalorit jäivät parina päivänä varmasti alle tonnin. Nyt kun vointi alkaa koheneen niin pitäisikö ottaa hieman "takaisin" ja vetää jonkin aikaa plussalla vai jatkaako dieettiä? Onko tollaisella parin päivän autswitch ruokavaliolla edes mitään merkitystä? Dieettihän ei siis kerennyt edes lähteä kunnolla käyntiin kun 1.1 alkoi ja 3pv olin ja mahataudissa.

Olen nyt 2vuotta treenannu intensiivisesti 4krt/vk ja olisin ilmoittautumassa ensimmäisiin kisoihin syksyllä. Ongelma on se että pitäisi johonkin tiimiin kuulua enkä tiedä kehenkä ottaa yhteyttä ja miten asia pitäisi hoitaa?! En tarvitse mitään personal trainereita, en treenausohjelmaa, enkä ravinto-ohjelmaa. Tarvitsen vain tiimin, joten voin osallistua kisoihin. Onnistuuko tällainen??!
Ja mihinköhän kisoihin olet ilmoittautumassa? Laji?

- - - Updated - - -

Tuohon onko aerbinen pakollista pointtiin tuli semmoinen mieleen, että olen minimoinut aerobisen viime toukokuusta lähtien niin semmosen oon huomannut, että ranka alkaa olemaan aika jumissa. Esim. rintaranka. Eli liian yksipuolista liikettä tulee ainakin itselleni pelkästä kovasta salitreenistä. Siinä mielessä tuo "aerobinen" on hyvä pohtia, että tarvitseeko itse parempaa kehonhuoltoa, loppuverryttelyjä esim. aerobisen muodossa jotta keho voi kokonaisvaltaisesti paremmin. Itse ainakin voisin ottaa loppuhölkyttelyt/ crossailut salin päälle ja ainakin tehdä reippaita kävelylenkkejä vapaapäiville. Overtrainingista ei toki ole kysymys vaan järkevämmästä palautumisesta.

Apua

Moi olen siis 15-vuotias poika n.160cm 52kg. Tarvitsen apua pömmpiksen pois saamiseen kun nyt on alkanut tytöt kiinnostamaan... Minä aloitin juuri Kickboxingin jota on kaksi kertaa vikkossa Tiistaisin ja Torstaisin. Olen lukenut että poikkitaiset vatsalihakset ovat tärkeät jos se pitää paikkaansa tähän voisi laittaa hyviä liikkeitä. Kiitos jo etukäteen

Sisemmät vatsat myös käsittääkseni tärkeet tohon vatsan pömpöttämiseen. Treenaus onnistuu staattisilla pidoilla ja voimapyörällä

Tietty suosittelisin käymään ihan säännöllisesti salilla vaikka kahesti viikkoon, otat jonkun yksjakosen ohjelman niinkuin starting strength. Tommonen tukee nääs hyvin sitten kickboxingin harjoittelua.

Moi olen siis 15-vuotias poika n.160cm 52kg. Tarvitsen apua pömmpiksen pois saamiseen kun nyt on alkanut tytöt kiinnostamaan... Minä aloitin juuri Kickboxingin jota on kaksi kertaa vikkossa Tiistaisin ja Torstaisin. Olen lukenut että poikkitaiset vatsalihakset ovat tärkeät jos se pitää paikkaansa tähän voisi laittaa hyviä liikkeitä. Kiitos jo etukäteen

Myös ruokavalio kuntoon. Virvoitusjuomat, mehut, karkit, sipsit, pizzat ja kebabit pois päivittäisestä ruokavaliosta

Miten se vaikuttaa lihasten kasvuun, jos teen sarjoja 8-12 toistoluokassa, mutta teen kuitenkin maven ja kyykyt 1-3 toistoluokassa?

Ja mihinköhän kisoihin olet ilmoittautumassa? Laji?

- - - Updated - - -

Tuohon onko aerbinen pakollista pointtiin tuli semmoinen mieleen, että olen minimoinut aerobisen viime toukokuusta lähtien niin semmosen oon huomannut, että ranka alkaa olemaan aika jumissa. Esim. rintaranka. Eli liian yksipuolista liikettä tulee ainakin itselleni pelkästä kovasta salitreenistä. Siinä mielessä tuo "aerobinen" on hyvä pohtia, että tarvitseeko itse parempaa kehonhuoltoa, loppuverryttelyjä esim. aerobisen muodossa jotta keho voi kokonaisvaltaisesti paremmin. Itse ainakin voisin ottaa loppuhölkyttelyt/ crossailut salin päälle ja ainakin tehdä reippaita kävelylenkkejä vapaapäiville. Overtrainingista ei toki ole kysymys vaan järkevämmästä palautumisesta.

Miesten fysiikka-luokka olis tähtäimes syyskuussa

Miten se vaikuttaa lihasten kasvuun, jos teen sarjoja 8-12 toistoluokassa, mutta teen kuitenkin maven ja kyykyt 1-3 toistoluokassa?

Ei kovin tarkka kysymys, mut 1–3 toistoa ei kauheen hyvin lihasta kasvata. Niitä ei muutenkaan kannattais koko aikaa tehdä. Lisää maven toistomäärät vaikka 4–6 ja kyykkyyn sama tai vähän enemmän. 8–12 toistoa sen sijaan on erinomainen lihaskasvua ajatellen.

Ei kovin tarkka kysymys, mut 1–3 toistoa ei kauheen hyvin lihasta kasvata. Niitä ei muutenkaan kannattais koko aikaa tehdä. Lisää maven toistomäärät vaikka 4–6 ja kyykkyyn sama tai vähän enemmän. 8–12 toistoa sen sijaan on erinomainen lihaskasvua ajatellen.

"Niitä ei muutenkaan kannattais koko aikaa tehdä." Minkä takia? Ei ole kroppa mitenkään tähänkään mennessä kärsinyt yhen toiston sarjoista.

Haluaisin siis saada massaa, mutta haluaisin pitää maven ja kyykyn toistomäärät samoina. Jos tekisin näin, voinko saada lihasta niihin lihaksiin, jotka ei työskentele maven ja kyykyn aikana niin paljoa?'

Nostan sulle hattua siitä että innostuit. Älä mieti niitä poikittaisia vatsalihaksia liikaa. Tee treeniä koko kropalle. Jos jatkat viis vuotta treenaamista voin kertoa, että saat enemmän huomiota ku ykskään sun kavereista. Ei niin paljoa niiden lihasten takia mitkä saat vaan itsevarmuuden takia.

Miltä kuulostaa aloittelialle joka on treenannut kotona puolisen vuotta (leukoja, punnerruksii, kyykkyjä) tälläinen 3-jakoinen treeni vaikka ma,ti,to tai ti,to,su
1. treeni: selkä,rinta,vatsa
2. treeni: olkapäät, ojentajat, hauikset
3. treeni: etureidet,takareidet,pohkeet

kuulostaako miltä? sali taitaa olla sitten aika huono, mutta ilmainen joten siellä treenaan joten mitä laitteit/liikkeit kannattais tehä noille? Leukojen vetelyä jatkan ainakin ja ne vois aina vedellä kotona ku tulee salilta.

No älä nyt ainakaan mitään pakkotoitoja ala tekemään, järkeä nyt vähän. Otat semmonet painot millä menee vaikkapa 6 ja nostat joka kerta 2,5kg kun menee 8, esimerkiksi.

Back
Ylös Bottom