Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Lueskelin jotain Utin artikkeleita ja siellä tuli mm. esiin se että 4-jakoisissa on usein liikaa eristäviä tekniikoita joka tavallaan ''syö'' sen 4-jakosen tehoa. Ainakin näin ymmärsin. Eli kannattaisiko minun tehä esim. Rinta niin että on korkeintaan yksi eristäväliike? Tyylin: 4x10 Vinopena kp, 3x10 Incline Hammer Strength, 3x10 penkki kp, 7x10 Pec deck? Eli tuossa on 3 isompaa liikettä kun normisti ollu 2 isoa ja 2 eristävää.

Toivottavasti saatte selvää tosta...

Moi olen siis 15-vuotias poika n.160cm 52kg. Tarvitsen apua pömmpiksen pois saamiseen kun nyt on alkanut tytöt kiinnostamaan... Minä aloitin juuri Kickboxingin jota on kaksi kertaa vikkossa Tiistaisin ja Torstaisin. Olen lukenut että poikkitaiset vatsalihakset ovat tärkeät jos se pitää paikkaansa tähän voisi laittaa hyviä liikkeitä. Kiitos jo etukäteen
Ei ne tytöt kiinostu jos on vähän vatsalihaksia näkyvillä mutta muuten sitten laiha kaveri, tarviit kyllä lihasta muuallekkin, etenkin jalkoihin niitä on hyvä saada. Treenaa kroppaa monipuolisesti ja syö riittävästi proteiinia ja hiilareitakin. pömppis lähtee pois laihduttamalla mut mieti ite onko se tarpeellista, koska laihdut muualtakin kuin vatsasta.

Tällä hetkellä vaihtanut kaksijakoiseen ohjelmaan. Toiseen kertaan kuuluu rinta ja ojentajatreeni. Kysynkin nyt, että onko järkeä tehdä samana päivänä penkki ja kapeapenkki? Vai tehdä ojentajille mieluummin jotain muuta liikettä?

Ei mitää vitun hajua mikä toi hammer strenght homma on mutta oletan että joku penkkipunnerrus-kone? miks peckdeckiä noin helveti monta sarjaa mut penkkipunnerruksia vaan 3? Monia tapoja on treenata, mut kyl mä tekisin enemmän pääliike sarjoja ja vähemmän hilavitkutuksia. Ottaisin kyl ihan tangolla tehtävän penkin ohjelmaan ni saa huomattavasti enemmän painoa lastattua pitkäs juoksus. kyllä tietty käsipainoilki voi tehä jos joku hyvä syy olla tekemättä tangolla. Mä teen aina pecdeck/ristikkäistalja sun muut eristävät pääliikkeen jälkeen, ihan treenin lopuks muutaman sarjan pienil painoil(joku n.5 sarjaa). mut tee miten parhaaks näät.

En nyt suoranaisesti sanoisi, että Incline Hammer olisi hilavitkutin, mutta ihan miten ite haluat. Vinopenkin voisin kyllä tehä tangolla, mutta normipenkkiä en saa tuntumaa rinnassa niin hyvin tangolla ku käsipainoilla. Se 7 sarjan juttu on ns. FST-7, joka on Phil Heathin valmentajan(?) kehittämä treeni, jossa tehdään 7 sarjaa ja sarjojen välissä n. 30 sek lepoa.

Mulle on vähän epäselvää miltä lihaksien kuuluu tuntua seuraavan päivänä treenin jälkeen olettaen, että syö, venyttelee ja lepää oikein. Monesti kovan treenin jälkeen tietyt lihakset on seuraava päivänä vähän arkoja ja en ole ihan varma onko se hyvä asia vai ei. Jos lihaksissa ei tunnu mitään niin onko treenannut liian laiskasti? Tavoitteena siis kasvattaa massaa.

Mulle on vähän epäselvää miltä lihaksien kuuluu tuntua seuraavan päivänä treenin jälkeen olettaen, että syö, venyttelee ja lepää oikein. Monesti kovan treenin jälkeen tietyt lihakset on seuraava päivänä vähän arkoja ja en ole ihan varma onko se hyvä asia vai ei. Jos lihaksissa ei tunnu mitään niin onko treenannut liian laiskasti? Tavoitteena siis kasvattaa massaa.

Kipu ei suoranaisesti indikoi treenin kovuutta, joillakin kivut ovat olettomia ja toisilla jo pieni rasitus saa lihaksen todella kipeäksi. Aivan normaalia on jos treenipäivän jälkeen sattuu.

+ 190 ja 65kg, vinkkiä narulle

Olen 18vuotias mies. pituutta 190cm ja painoa löytyy 65kg.

Tarvitsen hyviä vinkkejä syömiseen jatreenaukseen(Sali ja muu vapaa-aika.) Koska normi syöminen ei tuo painoa.) Kaikki hyvät vinkit millä saisin painoa räjähtävään nousuun olis jees :).

Olen 18vuotias mies. pituutta 190cm ja painoa löytyy 65kg.

Tarvitsen hyviä vinkkejä syömiseen jatreenaukseen(Sali ja muu vapaa-aika.) Koska normi syöminen ei tuo painoa.) Kaikki hyvät vinkit millä saisin painoa räjähtävään nousuun olis jees :).

Tosta löytyy aika paljon juttua pakkikseltakin jo valmiiks. Vaikka hakusanalla "bulkki" tai "bulkkaus". Yksinkertasesti paino lähtee nousuun ku syö paljon (enemmän ku kuluttaa, that is). Suosi kaloririkkaita ruokia, ja jätä vähäkalorisemmat vaihtoehdot vähäsemmälle (kasviksia ei silti pidä kokonaan jättää pois, mutta niistäkin voi valita myös jotain vähän enemmän energiaa sisältäviä).

Syö vielä enemmän. Oletko varma että ylipäätänsä menee yli kulutuksen? Pistä vaikka kaikki päivän ruuat kalorilaskuriin ja saatat yllättyä.

probleema onkin että syön enemmän ku kulutan :)

No siinä tapauksessa kääntyisin lääkärin puoleen. Mutta totuus on aivan varmasti se, että et syö enempää kuin kulutat. Usko pois, vastaavia "syön taukoamatta äärettömiä kasoja ruokaa, mutta paino ei silti nouse" tapauksia on varmaan tuhansia, ja käytännössä jokainen niistä syö yksinkertaisesti liian vähän. Paljon ruokaa on nimittäin oikeasti paljon.

Esim mun kulutukselle joka tarkoittaa koulussa istumissa ja himassa istumista.

aamupala 7:30
-Purkki rahkaa jossa on marjoja
-Pikapuuro
-maitoa
Välipala 9:45
-Voileipä
-eloveena välipalajuoma
-kahvi
Ruokailu 10:30
-Iso lautasellinen safkaa
-Leipiä joku 4kappaletta
-maitoa
välipala:
13:00
-Leipää
-kahvia
Lämmin ruoka: 15:00
-Jauhelihaa tai jotain muuta 200g ja makaroonia 100-150 välillä siihen vielä jotain kastiketta
-Välipala 17:00
-leipää jossa makkaraa,juustoa ja salaattia
-Maitoa
Lämmin ruoka 18:00-18:30
-samaa safkaa mutta nyt noin 300g ja 100-200g makaroonia + kastikkeet jos on
Iltapala 21:00
Sama kuin aamupala

Lämmin ruoka 17:00

- - - Updated - - -

Sanoo että ei mitään vikaa, Ihan normaali paino syö vaan enemmän. Tosta ei voi enään suurentaa.. Ei rahat riitä :(

Nopeasti pistää silmään parikin asiaa. Ensimmäiseksi että syöt aivan jumalattomasti leipää. Toisekseen et kauheasti näytä rasvaa lisäilevän. Tuossa ei kaloreita kuitenkaan vielä mitenkään järjettömän paljon todellisuudessa ole.

Esimerkiksi 4000kcal päivässä saa syödä aivan tolkuttomasti:

Aamupala: 140g kaurahiutaleita, 100g raejuustoa, 100g marjoja, 3 kananmunaa, banaani

Lounas: 150g jauhelihaa, 300g kasviksia, 150g riisiä ja 300g ananasta

Välipala: 30g proteiinijauhetta, 30g pähkinöitä, 200g omenaa

Illallinen: 200g jauhelihaa, 750g perunaa, salaatti (2-3 tomaattia, kurkkua 500g & hunajamelonia 150g)

Iltapala: 2 prk maitorahkaa, 100g marjoja, 20g öljyä

Ja tohon päälle vielä sitten treenin jälkeiset juomat palkkaria, joista tulee joku 300kcal....

Back
Ylös Bottom